Jak zarządzać pracownikami?

Jak zarządzać pracownikami? Czy naprawdę potrafisz być szefem?

Jeśli ten wpis może być wartościowy dla Twoich znajomych, to śmiało! Podziel się z nimi :-)

Czy wiesz, jak zarządzać pracownikami? Okazuje się, że wcale nie tak łatwo być dobrym szefem. Na dodatek nikt Cię tego nie uczy. Wydaje Ci się, że zarządzanie ludźmi to tylko wydawanie poleceń? Jeśli tak, to na tym właśnie polega Twoja trudność. Właśnie dlatego masz z ludźmi wieczne problemy.

Tydzień temu opowiedziałam Ci historię Pawła i jego sklepu. Może zdarzają Ci się problemy podobne jak jemu, może masz inne… Ale na pewno nie raz miałeś utrapienie z Twoimi pracownikami.

Jak to się dzieje, że w prowadzeniu biznesu często jednym z najtrudniejszych obszarów (poza finansami) są ludzie? Nie systemy, nie maszyny, ale – ludzie?

Zarządzanie pracownikami składa się nie tylko z podpisywania ich umów o pracę, „przekazywania“ zadań i wysyłania przelewu z wynagrodzeniem raz w miesiącu. To zaledwie niezbędna, ale mała część tego całego procesu.

Jeżeli chcesz, żeby Twoi pracownicy pracowali tak, jak sobie wyobrażasz, że powinni, jak zwykle musisz zacząć od siebie. Nie, nie o to chodzi, żeby pokazać swoim przykładem rzetelną pracę. To za mało.

 Pierwszy krok, żeby rozwinąć Twój biznes, to zacząć od własnego rozwoju!

Jeżeli, chcesz mieć sprawny zespół, to czy Ty jesteś sprawnym szefem? Jeżeli zespół ma być profesjonalny i rzetelnie wypełniać swoje zadania, to czy Ty jesteś profesjonalny i rzetelny jako szef? Czy potrafisz zarządzać ludźmi? Jeśli chcesz mieć idealnych pracowników, to czy Ty jesteś doskonałym szefem?

Co to znaczy zarządzać pracownikami?

Kierowanie ludźmi składa się z czterech głównych elementów:

Planowanie

Czy Twój biznes ma jasny plan, wszyscy wiecie dokąd zmierza? Czy macie strategie i plany rozwoju?

A, przechodząc na poziom pracowniczy, czy przed zatrudnieniem nowego pracownika, wiesz dokładnie, jakie cele przed nim stawiasz? Po co go zatrudniasz i czy faktycznie zatrudnienie nowej osoby jest najlepszym sposobem rozwiązania aktualnego problemu? Jak i gdzie ta osoba będzie pracować? Jakie będzie jej miejsce w strukturze?

Czy masz jasność, jakie są zadania każdego z pracowników? Jakie są ich cele na bieżący rok? Jak mogą się w Twojej firmie rozwinąć i co osiągnąć za 3 lata?

I wreszcie – czy sami zainteresowani wiedzą o tych celach i planach?

Organizowanie

W zakres tego zadania wchodzą wszystkie kwestie związane z organizacją stanowiska pracy, obiegu dokumentów i systemów komunikacji w firmie. Czy pracownicy mają łatwy dostęp do wszystkich niezbędnych im informacji, dokumentów, narzędzi? Jak mogą się ze sobą komunikować? W jaki sposób ograniczasz szumy informacyjne i usprawniasz obieg informacji?

Czy Twój biznes ma jasną strukturę organizacyjną i każdy wie, komu podlega i za co odpowiada?

W jaki sposób organizujesz rekrutację? W jaki sposób dobierasz ludzi do stanowisk? Jak są zorganizowane wdrożenie do pracy i szkolenia?

Przywództwo

Po angielsku leadership. Polega przede wszystkim na motywowaniu, budowaniu dobrej atmosfery w zespole, komunikacji interpersonalnej. To wyjątkowa umiejętność „pociągnięcia“ zespołu za sobą i swoją wizją. Wymaga naturalnego autorytetu i głównie „miękkich“ umiejętności.

Czy Twój zespół robi to, czego oczekujesz, bo masz władzę i wypłacasz pensję? Czy dlatego, że jesteś dla nich autorytetem, ufają Ci i chcą wspólnie realizować cel, który im uczciwie zakomunikowałeś?

W obu przypadkach – wykonają zadanie. Ale w tym drugim – lepiej niż się spodziewałeś i na pewno z dużą wartością dodaną wynikającą z ich zaangażowania. Będą kreatywni, samodzielni, będą wykazywali inicjatywę i odpowiedzialność.

Kontrolowanie

Czy wiesz na bieżąco co dzieje się w Twojej firmie? Jak obiektywna jest to informacja?

Większości menedżerów małych firm wydaje się, że skoro firma jest niewielka, a oni są w niej codziennie – to przecież wiedzą WSZYSTKO. Jest dokładnie odwrotnie. Oceniają stan biznesu przez pryzmat kilku informacji, które otrzymali przed chwilą.

Czy wiesz jak pracują Twoi pracownicy? Czy są efektywni? Czy któryś się wyróżnia? Czy któryś pracuje gorzej niż robił to wcześniej? Jakie są tego przyczyny? Jak bardzo zespół musiałby poprawić swoją efektywność, żeby firma osiągała zadowalające wyniki?

Czy oceniasz okresowo pracę każdego pracownika? Co wynika z takiej oceny? Podwyżki? Zwolnienia? Rewizja ustalanych celów? Zmiana sposobu organizacji?

Czy naprawdę potrafisz być dobrym szefem?

Ciekawa jestem, którym z tych czterech obszarów zarządzania ludźmi zajmujesz się najczęściej.

Czy dobrze zgaduję, że są to niektóre elementy z obszaru „Organizowania“? A czy dobrze się domyślam, że pozostałe obszary są bardzo zaniedbane?

W małych firmach właśnie tak się dzieje najczęściej.

Ale nie martw się. To oznacza, że dokładnie wiesz od czego rozpocząć pracę nad rozwojem twojej firmy.

Jeśli zbudujesz sprawny, zmotywowany i dobrze zarządzany zespół – Twoja firma wygra z każdą konkurencją i przetrwa każdy kryzys.

 

Fot.: © pogonici / Fotolia


Jeśli ten wpis może być wartościowy dla Twoich znajomych, to śmiało! Podziel się z nimi :-)