Jak zatrudnić pracownika?

Jak zatrudnić dobrego pracownika?

Przeczytasz w 4 minut

Pytanie „Jak zatrudnić dobrego pracownika?” spędza sen z powiek niejednemu właścicielowi firmy. Szczególnie, kiedy bezrobocie jest niskie i ogólnie trudno o pracowników. Szczególnie, kiedy jeden z Twoich zaufanych i cenionych pracowników nagle odchodzi…

Najczęściej jest tak, że nie wiesz, jak masz dobrze, dopóki tego nie stracisz.

A ja, mimo, że tę przypadłość widzę aż nadto wyraźnie u innych ludzi wokół mnie, mimo, że znam słowa Kochanowskiego „Szlachetne zdrowie nikt się nie dowie, jako smakujesz, aż się popsujesz“… i tak wpadłam w tę samą pułapkę.

Po początkowym okresie robienia w mojej firmie wszystkiego samodzielnie (a przynajmniej takich próbach), już od jakiegoś czasu zaczęłam dobierać sobie zespół dobrych współpracowników. Domyślam się, że wielu innych przedsiębiorców też zaczyna od „bycia szefem samego siebie“, aż dochodzi do tego przełomowego momentu, kiedy mimo obaw o finanse i o „nikt nie zrobi tego równie dobrze jak ja“, dojrzewa do zatrudnienia pierwszego pracownika.

W moim przypadku poszło gładko. Udało mi się dobrać fantastyczny zespół, przeorganizować pracę tak, żeby wszystko działało sprawnie w nowym składzie. Oczywiście zdarzały się wypadki „na warsztacie“, zdarzały się frustracje, kiedy ktoś czegoś nie dopilnował, zrobił nie tak, jak oczekiwałam, albo zupełnie zapomniał. Jak zawsze…

Trzeba jednak przyznać, że ludzie, z którymi współpracuję, to grupa naprawdę zaangażowanych, znających się na swojej pracy, fachowców. Mimo więc okresowych frustracji, firma działała jak sprawny mechanizm.

Aż do tego dnia!

Kiedy jedna z kluczowych dla mojej firmy osób powiedziała, że „musimy porozmawiać“.

Zdrętwiałam, bo domyśliłam się, o co chodzi.

I, niestety, miałam rację. Z osobistych powodów, które doskonale rozumiem, musiała zrezygnować z pracy. Prywatnie – rozumiem doskonale. Ale jako menedżer mojej firmy – mam „problem“. Bo to kluczowa osoba w strukturze, bardzo kompetentna, skrupulatna, mam do niej absolutne zaufanie w kwestiach zawodowych.

Jak ją zastąpić? Jak zatrudnić równie dobrego pracownika?

Myślę, że Ty też bywałeś w podobnej sytuacji.

Zapewne sam wiesz, jaką udręką potrafi być rekrutacja nowej osoby do pracy. Szczególnie przy tak wysoko postawionej poprzeczce.

Pomijając nakład czasu i pieniędzy, jakich wymaga sam proces rekrutacji, najgorsze jest to, że w zasadzie nigdy nie wiesz, czy osoba, którą zatrudniasz, sprawdzi się. Czy będzie pasowała do Twojej firmy? Do stylu pracy reszty zespołu? Czy dobre wrażenie z rozmowy kwalifikacyjnej przełoży się na jej późniejszą pracę?

Gdzieś w głowie kołacze mi stwierdzenie nieznanego autora, że

„Zatrudniamy ludzi za to, co potrafią, zwalniamy ich za to, jacy są.“

No właśnie! W jaki sposób w czasie rozmowy kwalifikacyjnej rozpoznać „jacy są“? Nie, jacy mówią i obiecują, że są. Ale jacy są naprawdę, jak będą podchodzić do pracy, jak szybko się uczyć, czy będą zaangażowani, sumienni, konfliktowi?

Twoja wizja biznesu jako drogowskaz

Jak zatrudnić pracownika?Tydzień temu pisałam o tym, jaką wymierną wartość dla każdego biznesu ma jasna i konsekwentnie realizowana wizja. Pokazałam Ci przykład z historii znanej na całym świecie marki Apple, kiedy bardzo wyraźnie można było zobaczyć, jaka jest przewaga klarownej wizji i wysokiej jakości nad przyziemną pogonią za zyskiem.

Okazuje się, że jasna wizja i konkretnie określone wartości firmy możesz bezpośrednio wykorzystać również w procesie rekrutacji. Także później, w zarządzaniu pracownikami i procesami.

Bardzo często, rozmawiając z menedżerami różnego szczebla, słyszę, że pracownicy pracują „nie tak“. „Ale jak?“ – nasuwa się pytanie. Jak chcesz, żeby pracowali, czym się kierowali, co powinno być dla nich najważniejsze?

Jakie wartości powinny być kluczowe dla pracownika, którego zatrudniasz, żeby pasował do Twojej wizji zespołu. Żeby pracował tak, jak uważasz, że trzeba. Czy potrafisz w trakcie rozmowy rekrutacyjnej te najważniejsze wartości wymienić i wyjaśnić?

Teraz zadanie domowe dla Ciebie:

Czy potrafisz wymienić 3-5 wartości najważniejsze dla Ciebie i kluczowe dla sposobu, w jaki działa (lub ma działać) Twoja firma?

Czy jasno określiłeś te wartości tak, żeby każdy pracownik w Twojej firmie rozumiał je identycznie? Czy pracownicy rozumieją w jaki sposób te WARTOŚCI przekładają się na ich codzienne obowiązki?

To dobry test.

Jeżeli nie potrafisz z marszu lub w trakcie krótkiej rozmowy kwalifikacyjnej, wyjaśnić wartości kluczowych dla Twojego biznesu, to nie będziesz ich również wyjaśniał ani komunikował na co dzień. I pracownicy nadal będą pracowali tak, jak im się wydaje, że trzeba, a nie tak, jak TY tego oczekujesz.

Czy to pomoże w rekrutacji?

Czy dzięki jasnym wartościom firmy i zdefiniowanej kulturze organizacyjnej będzie Ci łatwiej zatrudnić pracownika?

Na pewno nada to kryteria, według których możesz ocenić, czy dana osoba „pasuje“ do waszej kultury organizacyjnej. Bez kosztownej metody prób i błędów.

Na pewno pozwoli obu stronom uzyskać jasność co do wzajemnych oczekiwań. Już na pierwszej rozmowie.

To oznacza, że taka rozmowa nie może być tylko egzaminowaniem wiedzy i umiejętności kandydata. Jeżeli chcesz, żeby Twoja firma sprawnie działała, to w czasie takiej rozmowy musisz tę firmę kandydatowi przedstawić i musicie wspólnie ustalić, czy on do niej pasuje.

O tym, jak przeprowadzić dobrą rozmowę kwalifikacyjną pisałam tutaj.

Czy skupienie na wizji firmy i jasność co do jej wartości ułatwi moją obecną rekrutację?

Z pewnością.

Dla mojej firmy najważniejsze są na przykład: wyjątkowa jakośćprofesjonalizm, zaangażowanie, pasjatroska o problemy klientów. Jeśli ktoś tego nie potrafi – nie będzie pasował do naszego zespołu. Tak określone wartości (i kilka innych) wyznaczają standardy naszej pracy.

A jak to jest w Twojej firmie? Wiesz jak zatrudnić kolejnego pracownika? Potrafisz określić czego od niego oczekujesz?

Jeżeli chcesz popracować ze mną 1-1 nad strategią zarządzania pracownikami i kulturą organizacyjną Twojej firmy, to zapraszam do kontaktu.

A jeśli wolisz pracować samodzielnie, ale chcesz skorzystać z kompendium wiedzy o byciu szefem dla innych, ogromu mojego doświadczenia w tym temacie, z gotowych wzorów, przykładów i procesów, to polecam szkolenie online Idealny PRACOWNIK – doskonały SZEF.

Idealny PRACOWNIK – doskonały SZEF szkolenie online

O pozostałych aspektach zarządzania pracownikami przeczytaj w artykule Jak zarządzać pracownikami? Czy naprawdę potrafisz być szefem?

 

Fot.: © olly / Fotolia

Twoi znajomi też powinni to przeczytać? Śmiało, daj im znać!
Posted in Zarządzanie ludźmi, Organizacja i zarządzanie and tagged .