Jak sobie radzić z pracownikami, którzy generują błędy, pomyłki i problemy? Czy leniwy pracownik to prawdziwy problem? A może to Twoje podejście jest problemem?

Czy leniwy pracownik, to prawdziwy problem?

Przeczytasz w 2 minut

Jak sobie radzić z pracownikami, którzy generują błędy, pomyłki i problemy? Czy leniwy pracownik to prawdziwy problem? A może to Twoje podejście jest problemem?

Kiedy zapytam: wolisz pracowitego pracownika czy leniwego? Dokładnego do perfekcji czy intelektualistę i filozofa? Wybór wydaje się oczywisty.

Dzisiejszy artykuł miał być o jakości i jej znaczeniu dla powodzenia biznesu. Ale… życie skorygowało ten kierunek.

Czynnik ludzki

Niezależnie od tego, czy zajmujesz się produkcją, handlem czy usługami, największy wpływ na JAKOŚĆ tego, co produkuje Twój biznes ma jednak, mimo wszystko, „CZYNNIK LUDZKI”!

W związku z niedawnymi tragicznymi wydarzeniami wiele się mówi o tym, że najczęstszą przyczyną katastrof lotniczych jest czynnik ludzki. Mimo rozbudowanych systemów bezpieczeństwa, mimo skomplikowanej i awaryjnej maszynerii.

Podobnie jest w biznesie. Inwestujemy w maszyny, programy, procedury, wymyślamy testy i listy kontrolne. A na końcu i tak zdarzają się wady i błędy. I najczęściej właśnie z powodu tzw. „czynnika ludzkiego”.

Co gorsza – ten złowieszczo brzmiący „czynnik ludzki” jest najtrudniejszy do uchwycenia, zdyscyplinowania, ugładzenia i „naprawienia”. Wielu po prostu poddaje się, uznając, że jest to czynnik, na który nie mają wielkiego wpływu, coś jak pogoda, albo podatki. Ludzie się mylą, bywają zmęczeni, zniechęceni, rozdrażnieni, zdemotywowani, leniwi, roztargnieni, bezmyślni i tak dalej.

Niektórzy menedżerowie po prostu uznają, że pracownik to ktoś, kogo trzeba zawsze i na każdym kroku kontrolować, bo w przeciwnym wypadku – zawiedzie, będzie pracował byle jak, niechlujnie i bezmyślnie. I próbują kontrolować wszystkich i wszystko, z lepszym lub gorszym skutkiem.

Ani pierwsze, ani drugie podejście nie powoduje poprawy jakości i zmniejszenia liczby „pożarów”, z którymi codziennie się zmagasz.

Jeżeli Twój dotychczasowy sposób działania/myślenia nie przynosi oczekiwanych rezultatów, to zamiast nadal robić to samo oczekując innych rezultatów, spróbuj zmienić swoje myślenie/działanie!

Czy prawdziwą przyczyną problemów jest leniwy pracownik?

A gdyby tak, założyć, że pracownicy NIE SĄ niechlujni, leniwi i głupi. A jeżeli nie wykonali czegoś w taki sposób, jak oczekiwałeś, to przyczyną nie jest ich paskudny charakter, tylko bariery systemowe, które napotykają w swojej pracy?

Brak komunikacji, złe szkolenia, niedostateczna ilość czasu, nieergonomiczne miejsce pracy, idiotyczne procedury, przeładowanie obowiązkami… cokolwiek.

Nie dowiesz się, co to jest, jeśli nie zapytasz.

A dopóki się nie dowiesz – nie będziesz mieć szansy nic z tym zrobić.

Ani Ty, ani Twój pracownik.

Prof. Andrzej Blikle mówi, że „dobra praca to lekka praca” („Doktryna jakości”). A rozdział o tym prowokacyjnym tytule nie jest bynajmniej o tym, że należy pracownikom zmniejszać ilość obowiązków, ale, że należy zmniejszać bariery, jakie napotykają w swojej pracy, które przeszkadzają im pracować lepiej i wydajniej. Im łatwiej więc będzie się pracowało Twojemu zespołowi – tym lepsze rezultaty będzie osiągał!

Co Ty na to?

Wracając do pytania, o to, jaki pracownik jest najlepszym pracownikiem, przytoczę znaną anegdotę:

„Podczas wizyty w szpitalu psychiatrycznym gość pyta ordynatora jakie kryteria stosują, aby zdecydować czy ktoś powinien zostać zamknięty w zakładzie czy nie.
Ordynator odpowiada :
-Napełniamy wannę wodą, następnie dajemy delikwentowi łyżeczkę do herbaty , kubek i wiadro, a następnie prosimy, aby opróżnił wannę.
-Aha, rozumiem, normalna osoba użyje wiadra, bo jest większe od łyżeczki czy kubka .
– Nie, normalna osoba wyciągnie kurek z wanny…, chce pan pokój z widokiem czy bez?”

Często ci, których uważamy pracowitych i dokładnych perfekcjonistów, skrupulatnie opróżniają wannę łyżeczką do herbaty, bo… ktoś im tak pokazał, bo tak robili poprzednicy, bo tak robią wszyscy inni, bo taka jest procedura…

W moim zespole wolę jednak mieć tych, którzy chwilę pomyślą i po prostu wyciągną korek z wanny. Nawet wbrew procedurze! 🙂

W tym sensie leniwy pracownik będzie bardziej twórczy w wymyślaniu dróg na skróty, które i Tobie mogą przysporzyć pieniędzy. A to chyba dobra cecha?

 

Fot.: © BillionPhotos.com / Fotolia

Twoi znajomi też powinni to przeczytać? Śmiało, daj im znać!
Posted in Organizacja i zarządzanie, Zarządzanie ludźmi.