menedżer

Jakie są kluczowe kompetencje menedżera małej firmy?

Przeczytasz w 4 minut

W jednym z programów „Kuchenne rewolucje“ Magda Gessler stwierdziła, że „restaurator musi być człowiekiem renesansu“. Że musi się znać na gotowaniu, zarządzaniu, kulturze, sztuce i wielu, wielu innych rzeczach. Podobne wyzwania stoją przed każdym przedsiębiorcą. Kompetencje menedżera małej firmy (w szczególności małej) to szeroki katalog obszarów. I to stanowi największe wyzwanie – przedsiębiorca musi być człowiekiem renesansu.

Bardzo lubię program :Kuchenne rewolucje”. I NIE dlatego, że pokazuje, jak ludzie sobie nie radzą, a dzielna pani Gessler im pomaga i uzdrawia ich restauracje. Również NIE dlatego, że zwykle jest happy end. Oraz NIE dlatego, że cała ta rewolucja wydaje się banalnie prosta, kiedy już jest zakończona.

Tym, co mnie uderzyło, jest powtarzalny schemat działania Magdy Gessler. Dokonując rewolucji zwraca uwagę na te same elementy: czystość sali i zaplecza, smak i jakość potraw, atmosferę i zarządzanie ludźmi, spójność całości – wyróżniającą cechę, wystrój i promocję. Jakby nie grupować tych elementów – wygląda na to, że jest to skończona lista.

Czy to oznacza, że przeprowadzenie „rewolucji“ jest proste? Wystarczy znać listę niezbędnych elementów? Gdyby tak było – nie byłoby tylu zgłoszeń do programu.

Podobnie jest, kiedy prowadzisz własną firmę. Teoretycznie jest ograniczona lista kluczowych elementów i zasad. W praktyce – cała trudność polega na ich umiejętnym połączeniu w spójną i skuteczną całość, na dodatek – nadanie tej całości unikalności i wyróżnika.

Kluczowe kompetencje menedżera małej firmy, które wspierają jej rozwój

Kiedy pracuję z menedżerami mikro i małych przedsiębiorstw, to w pewnym sensie działamy podobnie, jak w tym popularnym programie. Dobrze zarządzany i nastawiony na rozwój biznes składa się z kilku podobnych elementów

  1. Absolutna podstawa, czyli zdrowe finanse, co oznacza zachowanie rentowności, płynności, odpowiedniego poziomu zadłużenia, regularną kontrolę wyników, weryfikację planów. Wskazówki znajdziesz tutaj.
    .
  2. Jakość organizacji i produktu – niezbędne, aby zaistnieć na rynku, dostarczyć wartościowe dobro / usługę i być zauważonym przez klientów. Ważna jest nie tylko dbałość o jakość produktu końcowego. Czy potrafisz dobrze zorganizować pracę? Zaplanować procesy? Zorganizować zaplecze techniczne (np. IT)? A na czym polega jakość Twojego produktu / usługi? Na kompleksowości, dostępności, niezawodności czy najniższej cenie?
    .
  3. Atmosfera pracy i zarządzanie ludźmi – bez tego, żaden biznes nie przetrwa. Każdy menedżer chciałby mieć lojalnych, zaangażowanych, zmotywowanych i doświadczonych pracowników. Ale nie każdy potrafi to osiągnąć. Wskazówki znajdziesz tutaj.
    .
  4. Wyróżniająca cecha Twojego biznesu, to jego misja i wizja. Od tego się zaczyna. A realizacją tej wizji i specyficznej jakości jest unikalna propozycja, którą oferujesz swoim klientom. To także ważny obszar, o którym pisałam tutaj.
    .
  5. Promocja, marketing, reklama, PR i wreszcie… sprzedaż. Zacząć trzeba od jasnej wizji. Jaki wizerunek biznesu chcesz kształtować, od zaplanowanej strategii marketingowej, spójnych działań promocyjnych i reklamowych. Ważne są też działania sprzedażowe, których styl musi odzwierciedlać rodzaj strategii marketingowej i wspierać tworzony wizerunek produktu.Po wskazówki sięgnij tutaj.

Wygląda na to, że każdy restaurator i każdy biznesmen musi się znać na KAŻDYM z wymienionych elementów.

I tu dochodzimy do tytułowego pytania:

Czy nadajesz się na menedżera małej firmy? Czy masz odpowiednie kompetencje?

Kompetencje menedżera małej firmy to szeroki katalog obszarów - grafika ilustracyjna

Czy potrafisz zająć miejsce przy biurku Dyrektora ds. Sprzedaży i Marketingu, zaplanować strategię marketingową, wyjątkowe cechy Twojego produktu, wykonać (lub zaplanować i nadzorować wykonanie) strony www i materiałów promocyjnych, zorganizować sprzedaż, albo po prostu pozyskać klienta i negocjować warunki sprzedaży?

Czy potrafisz jednocześnie być Dyrektorem Administracyjnym i Szefem IT ? Zaplanować jakie systemy wdrożysz w swoim przedsiębiorstwie, wybrać i zorganizować serwery, użytkowników? Zadbać o kopie zapasowe danych, wybrać i wdrożyć oprogramowanie, zaplanować i zoptymalizować procesy w przedsiębiorstwie? Dopilnować terminów, umów z dostawcami i tysiąc innych formalności?

Czy znasz się na tyle na zarządzaniu finansami firmy, żeby świadomie wybrać sposób opodatkowania? Wiedzieć jakiego rodzaju danych i jak często wymagać od swojej księgowej? Jaką założyć strukturę kosztów i przychodów? Zrobić plan finansowy i regularnie analizować finanse Twojego biznesu?

Czy równie dobrze czujesz się zatrudniając, szkoląc pracowników, motywując ich i zarządzając nimi?

A do tego wszystkiego musisz być przecież również specjalistą od Twojego produktu / usługi! Głównym Inżynierem Jakości i Dyrektorem Produkcji.

Niestety w małej firmie te wszystkie postacie to najczęściej jedna i ta sama osoba – właściciel. Menedżer małej firmy musi posiąść te wszystkie umiejętności i pewnie wiele więcej.

Pomijając możliwości czasowe i chęci, nie ma takiej osoby, która byłaby doskonała we wszystkich dziedzinach. A jednak… Jeśli chcesz skutecznie prowadzić biznes, to, czy tego chcesz, czy nie, musisz przynajmniej orientować się w każdym z tych obszarów na tyle, żeby wiedzieć, czego oczekiwać od pracowników, współpracowników i doradców zewnętrznych.

Miałam ostatnio ciekawą rozmowę z jednym z moich klientów, który czuł zdecydowany wstręt do zagłębienia się w zagadnienia z obszaru zarządzania stroną www i serwerami oraz zaplanowania struktury i przekazu marketingowego, który ma ta strona nieść. Jaki jest rezultat? – od co najmniej roku, mimo świadomości, że strona wymaga gruntownej przebudowy, nic się nie zadziało, a on – nadal się frustruje, że nieuchronnie nad nim wisi zajęcie się tym tematem.

Ile takich „nietykalnych“ tematów wisi w Twojej głowie?

Nie z braku świadomości jak są ważne, i nie z powodu ich lekceważenia, ale zwyczajnie dlatego, że nie wiesz jak się za nie zabrać? Z której strony to ruszyć?

Niestety, „restaurator musi być człowiekiem renesansu“. I właściciel małej firmy także.

Niezależnie od skali biznesu. Dużym jest tylko trochę łatwiej, bo zatrudniają wysokiej klasy specjalistów do każdej z dziedzin. Ale i tak, żeby móc ocenić jakość ich pracy i ich zrozumieć – trochę muszą się orientować.

Dlatego… jeśli czujesz wstręt do nauki i zgłębiania nowych obszarów, albo zwyczajnie wydaje Ci się, że wystarczy Ci znajomość produktu, a reszta zadzieje się sama… najwyższy czas zmienić nastawienie. Dobry menedżer to osoba, która stale się rozwija i poszerza swój obszar kompetencji oraz umiejętności.

Jeśli chcesz rozwijać swoje kompetencje menedżera, ale też rozwijać się jako człowiek i przedsiębiorca, to zapraszam na wyjątkowy program mentoringowy Business To Freedom Quest. To program dla przedsiębiorców, którzy chcą w życiu sięgać po więcej. W tym programie uporządkujesz fundamenty swojego biznesu i rozwiniesz się jako przedsiębiorca.

 

Fot. © Autor: Texelart/ Fotolia

Posted in Strategia i rozwój and tagged , .

Mentor i doradca biznesowy przedsiębiorców, psycholog i doświadczony menedżer, blogerka oraz skuteczny przedsiębiorca.

Jej unikalne podejście do pracy z właścicielami biznesu polega na postawieniu w centrum człowieka - przedsiębiorcy, jego marzeń, pragnień, osobistej satysfakcji, szczęścia i wolności.

Nieprzejednana zwolenniczka wolności, miłośniczka natury, entuzjastka życia, wrażliwa i mądra kobieta.