szkolna tablica na niej napis Recipe for Success

Jak odnieść sukces w biznesie? 4 + 2 kluczowe czynniki sukcesu

Przeczytasz w 5 minut

Zastanawiasz się jak odnieść sukces w biznesie? Co naprawdę działa? Czy istnieje sprawdzony sposób, metoda, dzięki której rozwiniesz swoją firmę i wzniesiesz na wyższy poziom? Chociaż zwykle nie jestem zwolennikiem gotowych sztywnych recept, jednak dzisiaj chcę przedstawić Ci wyniki badań, które wskazały 4 podstawowe wyznaczniki sukcesu w biznesie i 2 dodatkowe.

Jak odnieść sukces w biznesie? Co mówią badania?

Czy zbadano kiedykolwiek, co pomaga osiągnąć sukces w biznesie? Otóż tak. Zbadano i to dosyć porządnie.

160 przedsiębiorstw obserwowanych na przestrzeni 10 lat. 2 profesorów biznesu i były konsultant McKinsey wraz z ogromnym zespołem przez 5 lat badali 200 znanych metod zarządzania. I szukali odpowiedzi tylko na jedno pytanie Co naprawdę działa? (What really works?1).

Co odróżnia przedsiębiorstwa, które osiągają trwały sukces finansowy od pozostałych? Jak są zarządzane? Które strategie i techniki zarządcze działają lepiej od innych?

Co dokładnie stosowały te, których właściciele w perspektywie 10 lat uzyskali niemal 1.000% zwrot z kapitału (w porównaniu do 62% zwrotu w najsłabszych z badanych)?

Jaki tajemny składnik zastosowały te przedsiębiorstwa, które, mimo kiepskich wyników na początku, w pewnym momencie dramatycznie polepszyły swoje wyniki i wystrzeliły, jak z rakiety?

Co odkryli badacze? Czy istnieje jakaś jednoznaczna formuła jak odnieść sukces w biznesie?

Okazuje się, że tak. Istnieje!

Formuła na sukces w biznesie: 4+2 kluczowe czynniki sukcesu

W badaniach, które tu opisuję, badacze obliczyli, że przedsiębiorstwa, które w sposób ciągły stosują tę formułę mają 90% szans na trwały i spektakularny sukces w biznesie.

To jak? Gotowy na poznanie formuły?

Cztery bazowe składniki przepisu na sukces w biznesie:
  1. Strategia
  2. Wykonanie
  3. Kultura
  4. Struktura
2 dodatkowe czynniki sukcesu:

Do powyższych należy dołożyć dwa (do wyboru) z następnych czterech:

  • talent,
  • przywództwo,
  • innowacje,
  • przejęcia (fuzje) i partnerstwa.

Przepis na sukces w biznesie - infografika

Co oznacza formuła, pozwalająca osiągnąć sukces w biznesie?

Masz wrażenie, że formuła na sukces w biznesie brzmi banalnie? Bez fajerwerków? Same podstawy? Okazuje się, że właśnie o tych podstawach większość zapomina albo je bagatelizuje.

O każdym z tych elementów piszę w wielu artykułach na tym blogu. Na przykład tutaj:

Co oznacza każdy z podstawowych składników sukcesu w biznesie? Krótko i konkretnie opisał każdy z nich niezrównany Stephen R. Covey2:

Strategia – opracuj i realizuj jasno sformułowaną, skoncentrowaną na celu strategię,

Wykonanie – opracuj i utrzymuj bezbłędną realizację zadań,

Kultura – stwórz i utrzymuj kulturę zorientowaną na jakość,

Struktura – stwórz i utrzymuj szybko działającą, elastyczną, niehierarchiczną organizację.

Jeśli wydaje Ci się, że taka formuła działa tylko w dużych organizacjach, ale nie w Twojej małej firmie, to chcę wyprowadzić Cię z błędu. To są tylko wymówki, które powodują, że większość mikro i małych firm ledwie walczy o przetrwanie i latami funkcjonuje na krawędzi, nie mówiąc o rozwoju, czy jakimkolwiek sukcesie.

Przykłady firm, które osiągnęły nieporównanie lepsze wyniki niż konkurencja, mimo że startowały z takiego samego poziomu, zostały opisane w opisie badań What really works?

Dlaczego większość polskich przedsiębiorców nie wie, jak odnieść sukces?

Kiedy posłuchasz innych przedsiębiorców działających w Polsce możesz odnieść wrażenie, że prowadzenie biznesu to nieustanna walka, skazana na porażkę. Oczywiście częściowo przyczyną takiego postrzegania rzeczywistości jest ich własny mindset, a szczególnie mentalność braku, ale nie o tym jest ten artykuł. Dzisiaj chcę przede wszystkim zwrócić Twoją uwagę na to, że codzienna rzeczywistość w polskich firmach wygląda zwykle kompletnie inaczej niż przedstawiona wyżej formuła na sukces w biznesie.

Moim zdaniem wymienione cztery czynniki sukcesu w biznesie działają. Zawsze i w każdej skali biznesu. Niestety często, zamiast choćby elementów formuły sukcesu, w polskich przedsiębiorstwach często widzę stosowanie ANTYFORMUŁY:

  • BRAK PLANÓW i STRATEGII
  • PROWIZORKA w wykonaniu
  • SZYBKI EFEKT zamiast jakości i relacji
  • CHAOS (dyktatura lub wolna amerykanka)

Antyformuła sukcesu w biznesie - infografika

Oczywiście formuła i antyformuła to tylko dwa bieguny tej samej skali. Ale warto zatrzymać się na chwilę i poważnie zastanowić:

Bliżej którego końca tej skali znajduje się Twoja firma???

I co możesz zrobić, żeby zbliżyć się do osiągnięcia sukcesu?

Praktyczna wskazówka jak osiągnąć sukces w biznesie

Być może masz teraz pytanie jak to zmienić? Jakie zmiany potrzebujesz wprowadzić w swojej codzienności, żeby zwiększyć szanse swoje i swojej firmy na osiągnięcie sukcesu.

W praktyce najczęściej widzę coś, co nazywamperspektywą długości biurka“.

Dzieje się tak, kiedy menedżer małej firmy tonie pod stosem papierów, bieżących palących problemów, pilnych płatności, dzwoniących telefonów i spraw nie cierpiących zwłoki. W czasie dnia pracy jest w stanie ogarnąć uwagą jedynie te pilne, nie wykraczające poza jego własne biurko problemy.

Jak w tej sytuacji mieć czas, siły i energię na myślenie o szerszej perspektywie, wizji rozwoju biznesu, albo długoterminowych planach i strategiach? Jak spojrzeć na własny biznes z perspektywy ptaka, zaplanować strukturę i lepszą organizację? Jak mieć czas na wdrożenie tych zmian?

No właśnie! Z pewnością nie jest to łatwe. Ale warto zdawać sobie sprawę, że to jedyna droga do rozwoju.

I, że znalezienie czasu, sił i energii to tylko kwestia decyzji i jej konsekwentnej realizacji. Jeśli Ty sam / sama nie znajdziesz tego czasu, to nikt Ci go nie da!

Jeśli nie wiesz od czego zacząć, to na początek proponuję zwrócić uwagę na to, żeby zmienić kierunek Twoich wysiłków. Mniej pracować W FIRMIE, a więcej zacząć pracować NAD FIRMĄ. Polecam artykuł, w którym dokładnie to tłumaczę: Pracuj nad firmą, czyli jak przestać być niewolnikiem własnego biznesu

Nie wystarczy wiedzieć jak odnieść sukces w biznesie - cytat

Wykonanie tej pracy należy do CIEBIE. Spróbuj! Wiem, że możesz i wiem, że to możliwe!

Co więcej, nagroda za wysiłek jest pewna w 90% (jak dowodzą badania) i spektakularna – finansowy sukces Twojego biznesu.

Konkretne i uniwersalne sposoby na rozwijanie swojego biznesu opisuję w artykule Jak rozwinąć biznes? – 15 sposobów jak rozwijać firmę

Jak osiągnąć sukces w biznesie? – podsumowanie

Nie masz czasu na strategię, porządkowanie systemów, procesów, dbanie o kulturę organizacyjną? To zacznij od wpisania w swój terminarz 2 godz. w dowolnym dniu tygodnia na te zadania. Wpisz to jako jedno z zadań w swoim kalendarzu. Zarezerwuj czas, po prostu usiądź i zacznij myśleć! Jeśli trudno Ci się skupić i oderwać od bieżących problemów, to po prostu wyjdź z biura, usiądź w neutralnym miejscu, zorganizuj sobie ten czas i przestrzeń.

Nie rób nic innego w tym czasie, tylko zastanów się nad tym, dokąd chcesz, aby zmierzała Twoja firma? Jak ma wyglądać za rok, a jak za trzy lata? Co mogłoby być lepiej zorganizowane?  Jak ma działać? Jak możesz to osiągnąć?

Dwie godziny w skali tygodnia to nie jest dużo. Zastanów się, kiedy masz najbardziej spokojny czas i po prostu go zarezerwuj. A później konsekwentnie nie umawiaj nic innego na ten czas, nie planuj innych zadań.

Czy to wymaga silnej woli? Samodyscypliny?

Zapewne tak. Ale nie aż tak wielkiej, jak myślisz. A stawka w tej grze jest bardzo wysoka: sukces albo ugrzęźnięcie Twojej firmy. Rozwój albo powolne zwijanie biznesu.

Pamiętaj, że biznes to nie jest krótkoterminowa gra. Budujesz swój biznes na lata. A w takiej sytuacji tymczasowe rozwiązania i prowizorki źle wróżą. Potrzebujesz solidnych fundamentów. Fundamenty, które wróżą długoterminowy rozwój i osiągnięcie sukcesu w biznesie to:

  1. Strategia
  2. Wykonanie
  3. Kultura
  4. Struktura

Gorąco polecam wyjątkowy program mentoringowy Business To Freedom Quest. To program dla przedsiębiorców, którzy chcą w życiu sięgać po więcej. W tym programie uporządkujesz fundamenty swojego biznesu i rozwiniesz się jako przedsiębiorca.

 

1 What Really Works, Nitin Nohria, William Joyce, Bruce Roberson, Harvard Business Review, 01.07.2003 r.

2 8. nawyk, S.R. Covey, Rebis, Franklin Covey, 2013 r.

Fot. © Krasimira Nevenova / Fotolia

Posted in Strategia i rozwój and tagged , .

Mentor i doradca biznesowy przedsiębiorców, psycholog i doświadczony menedżer, blogerka oraz skuteczny przedsiębiorca.

Jej unikalne podejście do pracy z właścicielami biznesu polega na postawieniu w centrum człowieka - przedsiębiorcy, jego marzeń, pragnień, osobistej satysfakcji, szczęścia i wolności.

Nieprzejednana zwolenniczka wolności, miłośniczka natury, entuzjastka życia, wrażliwa i mądra kobieta.