szkolna tablica na niej napis Recipe for Success

Jak odnieść sukces w biznesie? Poznaj 4 sprawdzone sposoby.

Zastanawiasz się jak odnieść sukces w biznesie? Czy istnieje sprawdzony sposób, metoda dzięki której, rozwiniesz swoją firmę, wzniesiesz na wyższy poziom? Poznaj 4 kroki, które pozwolą osiągnąć Ci trwały sukces finansowy.

160 przedsiębiorstw obserwowanych na przestrzeni 10 lat. 2 profesorów biznesu i były konsultant McKinsey wraz z ogromnym zespołem przez 5 lat badali 200 znanych metod zarządzania. I szukali odpowiedzi tylko na jedno pytanie „Co naprawdę działa?“ (What really works?1).

Co odróżnia przedsiębiorstwa, które osiągają trwały sukces finansowy od pozostałych? Jak są zarządzane? Które strategie i techniki zarządcze działają lepiej od innych?

Co dokładnie stosowały te, których właściciele w perspektywie 10 lat uzyskali niemal 1.000% zwrot z kapitału (w porównaniu do 62% zwrotu w najsłabszych z badanych)?

Jaki tajemny składnik zastosowały te przedsiębiorstwa, które, mimo kiepskich wyników na początku, w pewnym momencie dramatycznie polepszyły swoje wyniki i wystrzeliły, jak z rakiety?

I co odkryli badacze? Czy istnieje jakaś jednoznaczna formuła sukcesu?

Okazuje się, że tak. Istnieje!

Formuła brzmi „4+2“

Badacze obliczyli, że przedsiębiorstwa, które w sposób ciągły stosują tę formułę mają 90% szans na trwały i spektakularny sukces w biznesie.

To jak? Gotowa / gotowy na poznanie formuły?

W tym artykule chcę nie tylko zacytować Ci składniki tej formuły, ale pokazać też ANTYFORMUŁĘ, którą widzę codziennie w polskich przedsiębiorstwach.

Ale, skupiając się na esencji….

Cztery bazowe składniki przepisu na sukces w biznesie:

  1. Strategia
  2. Wykonanie
  3. Kultura
  4. Struktura

Do tego należy dołożyć dwa (do wyboru) z następnych czterech:

talent, przywództwo, innowacje, przejęcia (fuzje) i partnerstwa

I jak? Brzmi banalnie? Bez fajerwerków? Same podstawy? No tak. Ale okazuje się, że właśnie o tych podstawach większość zapomina albo je bagatelizuje.

Te cztery składniki przepisu na sukces w biznesie zgrabnie podsumował jeden z moich ulubionych autorów2:

Strategia – opracuj i realizuj jasno sformułowaną, skoncentrowaną na celu strategię,

Wykonanie – opracuj i utrzymuj bezbłędną realizację zadań,

Kultura – stwórz i utrzymuj kulturę zorientowaną na jakość,

Struktura – stwórz i utrzymuj szybko działającą, elastyczną, niehierarchiczną organizację.

I co o tym myślisz? Utopia?

Przyznaj się.

A może Twoja pierwsza myśl: To może działa w dużych organizacjach, ale nie w mojej małej firmie. Itd., itd…..

Tysiąc wymówek!

A jednak TO działa.

Jeśli chcesz poznać przykłady firm, które osiągnęły nieporównanie lepsze wyniki niż konkurencja mimo, że startowały z takiego samego poziomu, to poczytaj w artykule.

Formuła sukcesu

Nasza codzienność wygląda jednak inaczej…

Moja osobista opinia jest taka, że te cztery składniki działają. Zawsze i w każdej skali biznesu. Niestety często, zamiast choćby elementów formuły sukcesu, często widzę stosowanie ANTYFORMUŁY:

  • BRAK PLANÓW i STRATEGII
  • PROWIZORKA w wykonaniu
  • SZYBKI EFEKT zamiast jakości i relacji
  • CHAOS (dyktatura lub wolna amerykanka)

Oczywiście formuła i antyformuła to tylko dwa bieguny tej samej skali.

Bliżej którego końca tej skali znajduje się Twoja firma???

W praktyce najczęściej widzę coś, co nazywamperspektywą długości biurka“.

Dzieje się tak, kiedy menedżer małej firmy tonie pod stosem papierów, bieżących palących problemów, pilnych płatności, dzwoniących telefonów i spraw nie cierpiących zwłoki. W czasie dnia pracy jest w stanie ogarnąć uwagą jedynie te pilne, nie wykraczające poza jego własne biurko problemy.

Jak w tej sytuacji mieć czas, siły i energię na myślenie o szerszej perspektywie, wizji rozwoju biznesu, albo długoterminowych planach i strategiach? Jak spojrzeć na własny biznes z perspektywy ptaka, zaplanować strukturę i lepszą organizację?

No właśnie! Z pewnoście nie jest to łatwe.

Ale warto zdawać sobie sprawę, że to jedyna droga do rozwoju.

I, że znalezienie czasu, sił i energii to tylko kwestia decyzji i jej konsekwentnej realizacji. Jeśli Ty sam / sama nie znajdziesz tego czasu, to nikt Ci go nie da!

Nie wystarczy WIEDZIEĆ jak odnieść sukces w biznesie,
trzeba zacząć to ROBIĆ.

Dlatego w niektórych artykułach na tym blogu podpowiadam jak delegować zadania, jak zarządzać czasem, jak zacząć planowanie, jak zbudować strukturę…

Ale wykonanie tej pracy i tak należy do CIEBIE. Ja mogę tylko doradzić kierunki 🙂

Spróbuj!

Wiem, że możesz i wiem, że to możliwe!

Co więcej, nagroda za wysiłek jest pewna w 90% (jak dowodzą badania) i spektakularna – finansowy sukces twojego biznesu.

Zacznij od określenia strategii i celów

Nie masz czasu? To zacznij od wpisania w swój terminarz 2 godz. w dowolnym dniu tygodnia na to zadanie. Tak, tak. Wpisz to jako jedno z zadań, zarezerwuj czas, po prostu usiądź i zacznij myśleć! Jeśli trudno Ci się skupić i oderwać od bieżących problemów, to po prostu wyjdź z biura, usiądź w neutralnym miejscu, zorganizuj sobie ten czas i przestrzeń.

Nie rób nic innego w tym czasie, tylko zastanów się nad tym dokąd chcesz, aby zmierzała Twoja firma? Jak ma wyglądać za rok, a jak za trzy lata?

Dwie godziny w skali tygodnia to nie jest dużo. Zastanów się kiedy masz najbardziej spokojny czas (może w sobotę?) i po prostu go zarezerwuj. A później konsekwentnie nie umawiaj nic innego na ten czas, nie planuj innych zadań.

Czy to wymaga silnej woli? Samodyscypliny?

Zapewne tak. Ale nie aż tak wielkiej, jak myślisz. A stawka w tej grze jest bardzo wysoka: sukces albo ugrzęźnięcię. Rozwój albo powolne zwijanie biznesu.

Jeżeli potrzebujesz pomocy w zaprojektowaniu strategii rozwoju swojej firmy, a później wdrożeniu jej w życie, to możesz skorzystać z mojej pomocy: w formie długoterminowego doradztwa albo jednorazowej konsultacji. Ale nie zostawiaj tego losowi!

Listopad i grudzień to najlepszy czas na zaplanowanie nowego startu Twojej firmy od nowego roku. Dlatego nie zwlekaj, nie odwlekaj, tylko zacznij działać.

 

1 What Really Works, Nitin Nohria, William Joyce, Bruce Roberson, Harvard Business Review, 01.07.2003 r.

2 8. nawyk, S.R. Covey, Rebis, Franklin Covey, 2013 r.

Fot. © Krasimira Nevenova / Fotolia