Komunikacja w biznesie

Komunikacja w biznesie, czyli rozmowa o rozmowie

Przeczytasz w 2 minut

O umiejętności rozmowy napisano tysiące słów, jednak w kontekście biznesu i zarządzania ta rzadka umiejętność nabiera szczególnego znaczenia. Dobra komunikacja w biznesie to podstawowa umiejętność, która potrafi wspierać Twoje wysiłki albo je niwelować.

Na czym polega komunikacja w biznesie?

Rozmowa to słuchanie czyichś poglądów, wyrażanie swoich i wzajemna interakcja.

Celowo wymieniłam w takiej właśnie kolejności. Jeśli nie masz umiejętności lub chęci słuchania, to nie jest to rozmowa. Wtedy może nastąpić wykład, wydanie poleceń, rozkaz, pouczenie i tak dalej, ale rozmową trudno to nazwać.

Rozmowa (komunikacja) to słuchanie i interakcja.

Dlaczego to ważne? Skoro jesteś szefem, to po co masz słuchać?

W zasadzie nie musisz.

Możesz prowadzić swoją firmę nie słuchając. I nawet, przez pewien czas, możesz nie zauważyć żadnych negatywnych efektów. Niektórym udaje się to nawet przez kilka lat.

Ale w końcu zawsze nadchodzi ten moment… najpierw notujesz spadek sprzedaży, coraz niższe ceny, mniejszą ilość klientów. Stopniowo zaczynasz dostrzegać nielojalnych i nieuczciwych dostawców, a na końcu – zniechęconych i zdemotywowanych pracowników.

Wtedy może być już za późno na naprawianie. I, jeśli zechcesz zrobić to inaczej, najlepszym wyjściem może być zbudowanie wszystkiego od początku.

Twój styl zarządzania zależy od sposobu komunikacji

Niestety, chociaż czasem wolelibyśmy wierzyć, że jest inaczej, sami kształtujemy nasze otoczenie, to, jacy ludzie nas otaczają i jak wygląda nasze życie.

Jeszcze bardziej wyraźnie widać to w biznesie.

Popularne powiedzenia mówią, że „ryba psuje się od głowy” i „przykład idzie z góry”.

Co się dzieje, jeśli nie masz umiejętności lub chęci słuchania? Wydajesz polecenia i komenderujesz?

Twoi podwładni przejmują ten styl i zaczynają w podobny sposób komunikować się z tymi, którzy są „niżej w hierarchii”.

Stąd już tylko krok do prób komenderowania klientami 🙂

A to zawsze źle się kończy.

Co gorsze, taki sposób zarządzania powoduje w międzyczasie, że wartościowi i myślący pracownicy, dostawcy i podwykonawcy już dawno odsunęli się od Ciebie. Wolą pracować z kimś, kto ich szanuje i słucha.

W Twojej drużynie zostają tylko ci, którzy są w stanie ślepo i bez szemrania wykonywać polecenia. Taki zespół sobie stworzyłeś. Czy to dziwne, że ten zespół nie wymyśli twórczego sposobu wyjścia z problemów?

Myślę, że nawet 80% Twoich problemów z zarządzaniem wynika z trudności w komunikacyjnych. O wadze dobre komunikacji w firmie pisałam tutaj.

O wpływie słuchania klientów na Twoją sprzedaż oraz o pozostałych elementach sprzedawania w małej firmie możesz poczytać w artykule Jak skutecznie sprzedawać w małej firmie? Kompletny plan od A do Z

Biznes zależy od umiejętnego słuchania!

Słuchania, czego potrzebują klienci. Od słuchania pomysłów pracowników, dostawców i podwykonawców. Słuchania, co podpowiada konkurencja i rynek.

Dlatego, że słuchanie to w rzeczywistości korzystanie z niewyczerpanej skarbnicy nowych idei. Korzystanie z pomysłów, korzystanie z innych sposobów myślenia i innych zestawów doświadczeń niż Twoje własne. To korzystanie z cudzej wiedzy. Słuchanie to poznawanie drugiej osoby i jej sposobu patrzenia na świat.

Potrafisz to robić?

Z nieumiejętnością słuchania spotykam się i w biznesie, i w polityce, i w rodzinie i w działalności charytatywnej. Choćby te wszystkie nietrafione akcje dobroczynne…

Rzadko zaczynamy od słuchania.

A gdybyś tak spróbował przez ten tydzień? Tylko jeden tydzień spróbuj mniej mówić, zgadywać co chcą inni, a więcej słuchać? Posłuchaj, jakie mają pomysły. Posłuchaj, jakie mają problemy i czego potrzebują?

 

Fot.: © fotomek / Fotolia

Posted in Organizacja i zarządzanie, Sprzedaż i marketing, Zarządzanie ludźmi and tagged , .