wolność czasu

Jak odzyskać wolność czasu?

Przeczytasz w 3 minut

Wciąż o tym mówię, ale czy naprawdę wiesz, jak odzyskać wolność czasu?

Rozmowa z klientem tydzień temu:

W firmie spiętrzenie klientów, zleceń, pracy. W tym samym czasie miało być zakończone wdrożenie nowego programu i sposobu rozliczeń. Niestety nie jest. Na wszystko nakładają się zwyczajne turbulencje z płynnością. Dzień jak co dzień. Tydzień jak każdy. W zasadzie, „nie mamy czasu zajmować się strategicznymi rozważaniami i planami, teraz trzeba zająć się tym, że DZISIAJ coś nie działa”.

To racja. Trzeba. Moje pytanie brzmi: Dlaczego wciąż zajmujesz się tymi samymi problemami? Czy rok temu nie miałeś podobnych? Czym sytuacja dzisiaj różni się od tej sprzed roku? Czy tylko ilością zleceń, problemów i wielkością kwot?

Jeżeli tak, to trudno uznać, że w tym czasie rozwinąłeś się….

Nie zmieniłeś swojego sposobu działania. Wciąż tkwisz w tak dobrze znanym kieracie. Ugrzązłeś, jak chomik w kołowrotku.

Inne miasto, inna firma, inny menedżer. Tutaj zmiany muszą następować szybko. Oczekujemy efektów na już, na teraz. Nie ma czasu czekać rok. Rozwijamy się z turbodoładowaniem.

Rzeczywiście?

Czy duża ilość działań faktycznie oznacza rozwój?
Czy wyższe słupki sprzedaży oznaczają nową jakość działania?

Czasem rosnące na wykresach słupki przesłaniają gorzką prawdę, że… ugrzązłeś. Stoisz w miejscu. Firma rośnie, ale nie rozwija się. Ty nie rozwijasz się jako jej menedżer.

Zasuwasz coraz szybciej. Poganiasz każdego pracownika do równie szybkiego tempa.

Czy jednak potraficie zrobić więcej w krótszym czasie? Osiągnąć lepsze efekty niż dotychczas? Zmienić sposób i jakość działania? Dopiero wtedy będziemy mogli mówić o rozwoju.

Dopiero wtedy osiągniesz WOLNOŚĆ CZASU.

Wolność czasu to bardzo dobry wyznacznik tego, jak sobie radzisz z zarządzaniem samym sobą.

Czy masz odpowiednio dużo czasu na odpoczynek i życie poza pracą?
Czy w godzinach przeznaczonych na pracę masz odpowiednio dużo czasu na określenie wizji i celów, na długoterminowe planowanie, na zajmowanie się strategią i rozwojem swojej firmy?

Jak to zrobić? Jak dotrzeć do tego wymarzonego lądu – WOLNOŚCI CZASU?

Nieoceniony S. Covey, modyfikując znaną Matrycę Eisenhowera, podzielił wszystkie Twoje zadania na 4 ćwiartki:

  1. zadania pilne i ważne którymi po prostu musisz się zająć,
  2. zadania ważne i niepilne na które najczęściej nie masz czasu,
  3. zadania niezbyt ważne, ale naglące czyli właśnie Twoja codzienna bieganina, która tak dokucza,
  4. zadania nieważne i niepilne w które z łatwością odpływamy i marnujemy w nich czas.

O tych ćwiartkach opowiem jeszcze pod koniec czerwca, ale teraz kluczowy sposób na rozwój Twojej firmy:

Zamiast zajmować cały swój dzień pożarami i nagłymi tematami, poświęć godzinę dziennie na zastanowienie co możesz zrobić, żeby za rok i za dwa lata temat nie wrócił?

Czy możesz wprowadzić rozwiązanie systemowe, które pozwoli uniknąć podobnych problemów w przyszłości? Wyeliminować pomyłki? Usprawnić komunikację?
Co poszło nie tak albo jaki popełniłeś błąd w założeniach, który przyniósł takie skutki? Jak można to zmienić na przyszłość?

Czy odpowiednio przygotowałeś dzisiejsze działania Twojej firmy? Może przyczyna tkwi w złym planie? Złej organizacji? Zbyt wielu projektach jednocześnie?

A może zbyt często zmieniasz decyzje i kierunek działania? wolność czasu

I jeszcze jedno: Znajdź też czas na zastanowienie się, jakie mogą być skutki Twojej dzisiejszej decyzji i działania za rok i za dwa lata? Czy, wiedząc, że tak będzie, nadal uważasz, że to dobra decyzja i właściwy sposób działania? Potrafisz przewidzieć konsekwencje obrania tego kierunku? Czy podejmujesz decyzje ze świadomością ich długoterminowych skutków? Czy odpowiednio przygotowujesz zmiany w organizacji? Zastanów się czy rezerwujesz czas na przyglądanie się całości działania firmy, aby w porę zidentyfikować słabe miejsca i je wzmocnić?

Krótko mówiąc: Zamiast poświęcać cały czas na gaszenie pożarów (pierwsza ćwiartka) zacznij świadomie zarządzać swoją firmą i z namysłem podejmować nowe działania (zajrzyj do drugiej ćwiartki).

Łatwo powiedzieć, trudniej zrobić.

Menedżerowie, z którymi pracuję i których spotykam, najczęściej znają książki S.Coveya. Słyszeli o „ćwiartkach” w zarządzaniu zadaniami. Ale co innego wiedzieć, a co innego spróbować.

Życie nas przytłacza, rzeczywistość pędzi coraz szybciej i szybciej, a Ty mimo wysiłków coraz mniej możesz za nią nadążyć. Załatwiasz kolejne sprawy, a na liście zaczyna ich przybywać, zamiast ubywać. Naturalnie każda z tych arcyważnych spraw jest pilna, niecierpiąca zwłoki i absolutnie nie może być zignorowana. Nie jest łatwo znaleźć wyjście z takiego labiryntu!

I właśnie dlatego jedyna dobra rada, jaką mogę dać w tej sytuacji: Znajdź godzinę dziennie na zatrzymanie. Zaciągnij hamulec ręczny. Jeżeli godzina jest dla Ciebie niewyobrażalna, to na początek znajdź godzinę co drugi dzień.

Poświęć tę godzinę na przyjrzenie się temu, w jakim miejscu jest Twoja firma. Na czym polegają Twoje dzisiejsze problemy. Jakie mogą być ich przyczyny i co z tym można zrobić. Poszukaj odpowiedzi na pytania, które zadawałam wyżej. Zastanów się nad swoimi decyzjami i działaniami.

Kiedy zaczniesz działać chociaż trochę w 2 ćwiartce, kiedy zaczniesz przewidywać problemy i zabiegać im, kiedy zaczniesz analizować ich przyczyny i eliminować je, wtedy jest realna szansa, że coraz mniej problemów będzie się zdarzać. Zmniejszy się ilość pożarów, błędów, pomyłek, nieporozumień, kumulacji, którym można było zapobiec.

Z czasem, będziesz mieć coraz więcej czasu na zarządzanie. Na strategiczną perspektywę, na planowanie i organizowanie.

Ale musisz zacząć. Od pierwszego małego kroku. Od wyszarpania chociaż godziny na zatrzymanie się i ocenę sytuacji w kontekście przyszłości, na analizę przyczyn problemów, na zaplanowanie działań.

Pierwszy krok aby uzyskać upragnioną wolność czasu jest trudny, później jest łatwiej.

Jeżeli wolność czasu to Twoje marzenie, możemy popracować nad tym razem. Uprzedzam, że to wymaga zmiany Twoich nawyków i sposobu działania. Ale jak najbardziej jest możliwe 🙂 Zapraszam do indywidualnej współpracy.

 

Fot. © Autor: thinglass

Twoi znajomi też powinni to przeczytać? Śmiało, daj im znać!
Posted in Organizacja i zarządzanie, Zarządzanie czasem.