Różne role menedżera

Powiedz mi, co pochłania Ci najwięcej czasu, a powiem Ci w jakiej kondycji jest Twój biznes

Przeczytasz w 2 minut

Jakie są role menedżera? Jakie role pełnisz w swojej firmie? Czym zajmujesz swój czas? Odpowiedzi na te pytania mogą pomóc Ci wreszcie zwiększyć swoją skuteczność i ruszyć z miejsca swój biznes.

Ponad rok temu pisałam o tym, w jaki sposób, inspirowana książkami S.Coveya, podzieliłam wszystko to, z czego składa się moja praca. I Twoja też, jeśli tylko prowadzisz jakiś biznes. Jakie role musisz pełnić, jak zmieniać swoją osobowość, sposób działania i punkt widzenia.

Wszystko po to, żeby biznes sprawnie się rozwijał.

Ogrom zadań, które zalewają każdego dnia każdego zarządzającego biznesem, spece od zarządzania czasem próbują opanować, dzieląc je na ważne i pilne. Czasem proponują inny podział.

Tym, co naprawdę działa, jest spojrzenie od innej strony.

Role menedżera

Kim musisz być (lub kim się stać), aby sprawnie prowadzić przedsiębiorstwo?

W jakie role się wcielić? Jakie różne osobowości muszą dojść do głosu?

Moja lista, opracowana kilka lat temu, którą podzieliłam się z wami w tym artykule sprzed roku, wygląda tak:

Robotnik

Czyli ten, który sprzedaje, wystawia faktury, przygotowuje raporty, analizuje dane, opracowuje plany dla klienta, stoi za ladą, rozmawia z dostawcami, nadzoruje produkcję, zamawia materiały biurowe i papier toaletowy. Robotnikiem jesteś zawsze wtedy, kiedy „produkujesz“ dobra albo usługi dla klienta, albo robisz coś, co z powodzeniem mógłby zrobić Twój pracownik.

Menedżer

To osoba, która przede wszystkim nadzoruje pracowników, planuje i organizuje pracę, zarządza pracownikami, motywuje ich, analizuje i planuje sytuację finansową firmy, wykonuje płatności (zarządza gotówką), analizuje portfel klientów, efektywność pracy i rentowność.

Leader

Nie zajmuje się żadną z wymienionych wyżej rzeczy. Leader planuje kierunki działania, strategie, obserwuje i analizuje rynek, rozmawia z otoczeniem, szuka nowych możliwości, planuje rozwój. Można powiedzieć, że patrzy na firmę i jej otoczenie mikro i makroekonomiczne z lotu ptaka, śledzi trendy i zależności, a potem wytycza strategiczne kierunki i prowadzi ekspansję.

Pozostałą część tamtego artykułu możesz przeczytać tutaj.

Co ciekawe, w czytanej ostatnio książce „E-Myth Revisited“, którą zresztą mocno polecam, znalazłam niemal identyczny podział osobowości, które każdy przedsiębiorca musi w sobie „uruchomić“. Znany coach, Michael Gerber, podobnie jak ja, ale znacznie wcześniej, zauważył, że ogromna większość zarządzających małymi biznesami ok. 90% czasu poświęca na bycie Robotnikiem (wg Michaela Gerbera – Specjalistą).

I właśnie to jest główną przeszkodą w rozwoju Twojego biznesu.

Nie sposób myśleć o jego rozwoju, jeśli nie zaczniesz realizować zadań, wynikających z pozostałych ról.

Oto przykład, jakiego rodzaju aktywnościami zajmują swój czas pracownicy i menedżerowie w dobrze rozwiniętych biznesach (na podstawie materiałów E-Myth Worldwide Inc.):

Transformacja z roli specjalisty (szeregowego pracownika) do zajmowania się zadaniami dyrektora lub prezesa, to nie tylko przesunięcia w Twoim kalendarzu albo mocne postanowienie. Ta zmiana wymaga zmiany Twoich schematów działania i wzorców myślowych. Dlatego jest taka trudna. Ogromnym wsparciem będzie w takiej zmianie mentor, który będzie szedł z Tobą krok w krok, pokazywał, uczył i przypominał o tym, na czym polegają poszczególne role menedżera i jakiej zmiany wymaga od Ciebie dalszy rozwój firmy.

Jeżeli chcesz skorzystać z mojej pomocy w tym obszarze, to zapraszam sprawdź możliwości współpracy 1-1 ze mną.

 

Fot.: © Scott Maxwell / Fotolia

Twoi znajomi też powinni to przeczytać? Śmiało, daj im znać!
Posted in Organizacja i zarządzanie, Zarządzanie czasem and tagged , .