Technika zarządzania czasem - technika pomidora

Technika Pomodoro (technika pomidora), czyli doskonały sposób na koncentrację na zadaniach

Przeczytasz w 3 minut

Technika Pomodoro (zwana inaczej techniką pomidora) to prosta, skuteczna i zabawna technika zarządzania czasem. Jedna z wielu, które polecam i sama używam. Ta akurat bardzo pomaga w złapaniu koncentracji i osiągnięciu konkretnych rezultatów wtedy, kiedy wszystko Cię rozprasza.

Kiedy wszystko Cię rozprasza…

Od godziny zbieram się do napisania tego artykułu. Ileż to rzeczy zdążyłam zrobić przez tę godzinę!

Kilka razy sprawdziłam pocztę. Prywatną i służbową. Odpisałam na kilka mało pilnych maili. Porozmawiałam przez telefon i poszperałam w internecie. Sprawdziłam statystyki strony www. Obejrzałam wiadomości w TV. I tak dalej…

Godzina minęła, a artykuł nadal się nie napisał. Historia nie zasługuje na opowiadanie gdyby nie fakt, że…

  • Czy ta historia coś Ci przypomina?
  • Ile razy tak zabierasz się do czegoś i zabrać nie możesz?
  • Ile razy zdarza się nagle tysiąc powodów, żeby nie skończyć zaplanowanej pracy?

To przypomina wiele moich poranków w biurze. Przychodzę do biura, otwieram komputer, sprawdzam pocztę, dzwoni telefon, odpowiadam na jakiś mail. Zaglądam na listę rzeczy do zrobienia, planuję co zrobić najpierw, a co później, wtedy wpada kolejny mail, zaglądam, szybko odpowiadam i tak dalej… Wtedy zwykle okazuje się, że minęła godzina lub dwie.

Właściwie na niczym.

A pracy nie ubyło.

A gdyby tak… Coś zmienić?

Nie da się zmienić rzeczywistości. Ale można zmienić swoje podejście do niej.

Jak skoncentrować się na tym, co ważne?

Prawdziwym złodziejem czasu nie są ani maile, ani telefony, ani rzeczy do załatwienia.

Prawdziwym złodziejem czasu jest nasza nieumiejętność KONCENTRACJI. To z jej powodu każdy drobiazg wybija nas z rytmu, odciąga od zaplanowanego zadania, przeszkadza.

Łatwo powiedzieć… Ale co z tym zrobić dalej?

Oczywiście można wyjechać na parę lat do Tybetu i rozpocząć naukę medytacji, która podobno jest najlepszą szkołą uważnej obecności i właśnie koncentracji. Większość menedżerów jednak tego nie robi.

Abstrahując od przyczyn ich niechęci do tego rozwiązania, różnej maści coachowie wymyślają najróżniejsze metody „zarządzania czasem“. Co ambitniejsi proponują menedżerom metody „zarządzania sobą w czasie“ słusznie dowodząc, że skoro nie mamy władzy nad czasem ani nad jego ilością, to trudno nim zarządzać.

Technika Pomodoro – zarządzanie czasem skierowane na koncentrację

Dzisiaj nie będę Ci opowiadać o wszystkich znanych metodach i technikach, bo można o nich poczytać wszędzie. Ale jakiś czas temu trafiłam na zabawną, prostą i, o dziwo, dość skuteczną „techniczkę“.

Technika Pomodoro (w oryginale Pomodoro Technique, a po polsku po prostu technika pomidora) polega na wyznaczeniu krótkich zadań do wykonania w 25 minut. Przez 25 minut skupiamy się tylko i wyłacznie na tym jednym zadaniu. Ignorujemy przychodzące maile, telefony, nagłe pomysły itd. Wykonujemy nasze zaplanowane zadanie. Tylko to jedno zadanie. I nic więcej.

Przyznasz, że 25 minut to nie jest długi czas.

Nawet najbardziej rozkojarzona osoba potrafi przecież odłożyć realizację nowych pomysłów na 25 minut. Nie ma tak pilnego maila ani tak pilnego telefonu, który nie mógł by poczekać tyle czasu.

Ale o skuteczności tej metody decyduje coś zupełnie innego.

Przerwy.

Po każdych 25 minutach odkładasz to, co robiłeś, niezależnie od tego, czy jest skończone czy nie i… robisz sobie 5 minut przerwy. Na cokolwiek NIE ZWIĄZANEGO z pracą. Obowiązkowo.

Tylko 5 minut. Nie zawalisz z tego powodu żadnego ważnego terminu.

Okazuje się, że takie (nawet bardzo krótkie) przerwy działają niezwykle odświeżająco. Poprawiają efektywność w czasie pozostałych 25 minut. Nagle okazuje się, że w czasie następnej sesji pracy jesteś w stanie lepiej się skupić i zrobić więcej.

Jeżeli Twoje zadanie nie mieści się w 25 minutach, to po prostu poświęć na nie 2 albo 3 „pomidory“.

A na koniec… wiesz dlaczego ta technika zarządzania czasem (a raczej Twoją koncentracją) nazywa się tak zabawnie?

Pamiętasz taki zabawny kuchenny minutnik w kształcie pomidora? Idealnie nadaje się, żeby odmierzać czas twoich sesji pracy i odpoczynku. We współczesnym cyfrowym świecie niektóre programy do mierzenia czasu pracy też mają już opcję Pomodoro 🙂

Jeśli chcesz poznać więcej metod, to polecam artykuł Jak zarządzać czasem, kiedy prowadzisz firmę? 5 metod, które musisz znać

A jeśli chcesz wejść na nowy poziom sprawnego zarządzania czasem i sobą, to gorąco polecam kurs, dzięki któremu spojrzysz na zarządzanie zadaniami i czasem od zupełnie nowej strony, znajdziesz swoje priorytety i nauczysz się układać to wszystko tak, żeby wreszcie odnaleźć równowagę i spełnienie: Siłownia MOCY Twojego biznesu, czyli zarządzanie zadaniami, czasem i własną energią.

 

Fot.: © alessandrozocc / Fotolia

Posted in Zarządzanie czasem and tagged , , .

Mentor i doradca biznesowy przedsiębiorców, psycholog i doświadczony menedżer, blogerka oraz skuteczny przedsiębiorca.

Jej unikalne podejście do pracy z właścicielami biznesu polega na postawieniu w centrum człowieka - przedsiębiorcy, jego marzeń, pragnień, osobistej satysfakcji, szczęścia i wolności.

Nieprzejednana zwolenniczka wolności, miłośniczka natury, entuzjastka życia, wrażliwa i mądra kobieta.