czego chce klient

Twoja firma, Twoje zasady firmy

Przeczytasz w 2 minut

Czego chce kient? Jak zaspokoić jego oczekiwania? Jak odpowiedzieć na oczekiwania pracowników? A dostawców? W Twojej firmie to TY jesteś SZEFEM wszystkich szefów. Ty ustalasz zasady swojej firmy.

Klient A chce rabatu. Z kolei klient B chce częstszego kontaktu z Twojej strony. Natomiast klient C ma produkt inny niż pozostali i musisz dla niego specjalnie projektować to, co chce. Klient D zamawia ilości hurtowe i chce specjalnego traktowania i hurtowych cen. Masz też klienta E, który prawie na pewno przyjdzie do Ciebie z wyceną konkurencji i będzie próbował negocjować stawkę. Klient F w zasadzie chce standardowy produkt, ale z innego materiału.

Chcesz dalej tę litanię?

Klientów możesz mieć setki albo tysiące miesięcznie. Każdy ma swoje oczekiwania. A Ty możesz miotać się pomiędzy nimi w nieskończoność. Dla każdego projektować indywidualny produkt. Dla każdego robić indywidualną wycenę. Z każdym ustalać indywidualne warunki.

Możesz… Ale czy chcesz?

Próbujesz podpatrywać co robi konkurencja. Konkurent X obniża ceny,  Y wychodzi na zagraniczny rynek. Konkurent Z inwestuje w reklamę. A Ty? Próbujesz każdego z tych działań po trochę?

Każde z tych pytań i ustaleń to kwestia strategicznych decyzji. TWOICH strategicznych decyzji.

Zanim zaczniesz nad nimi myśleć, pamiętaj o jednym:

Ty jesteś szefem. To Ty ustalasz zasady firmy!

Twoja firma to Twoje zasady! Twoje aspiracje, Twoje oczekiwania, Twój styl działania.

Klienci mają swoje oczekiwania, konkurencja ma swoje pomysły i zasady. Można zwariować przy próbach dogodzenia wszystkim i dopasowania się do tego, co robią inni. Zamiast zmierzać dokądkolwiek, w ogromnym chaosie robisz krok w przód i krok wstecz. I tkwisz w miejscu.

Najważniejsza dla Ciebie jest odpowiedź na pytanie:

CZEGO JA CHCĘ?

Zapytaj siebie – czy chcę obsługiwać tego klienta? Czy ten rodzaj klientów mi się opłaca? Zastanów się czy chcesz pracować w taki sposób? Czy to działa w Twoim przypadku? Jak chcesz realizować zamówienia? Zapytaj siebie – jakich warunków nie przekroczę? Czego nie chcę tolerować? Czego się nie podejmę? Co uwielbiam robić? W jaki sposób? W czym moja firma jest najlepsza i możemy naprawdę dostarczyć najlepszą jakość?

Możliwości jest mnóstwo. Na tym polega bogactwo rynku. Ale nie musisz działać jak konkurencja. Ani nie musisz obsługiwać wszystkich klientów. Ani nie musisz korzystać z każdej możliwości.

To TY USTALASZ ZASADY FIRMY.

Owszem, rodzaj klienta, który wybierzesz pociąga za sobą określony sposób obsługi. I sposób działania. A, kiedy już wybierzesz, wymaga od Ciebie konsekwencji. Bez skakania na boki. Bez patrzenia co robią inni. Oni może mają innych klientów. Oni może działają inaczej.

Jeżeli chcesz mieć zdrowe nerwy i sukces w biznes, to pytanie „co powinnam?” zastąp od dziś pytaniem „co chcę?”

Piszę dzisiaj o klientach. Jednak to, co napisałam dotyczy nie tylko klientów. Dotyczy każdego obszaru Twojej firmy. I Twojego życia.

Jeśli chcesz ruszyć z miejsca ze swoją firmą, to zapraszam Cię do współpracy. Przyjrzymy się nie tylko temu, jak możesz uprościć i ułatwić sobie chociażby współpracę z klientami, ale przede wszystkim co możesz zmienić, żeby pracować skuteczniej, zamiast ciężej i żeby zarabiać więcej mniejszym kosztem. To jest istota transformacji, przez którą przeprowadzam właścicieli małych firm.

O Private Matermind – mentoringu i doradztwie biznesowym 1-1 przeczytasz klikając tutaj.

 

Twoi znajomi też powinni to przeczytać? Śmiało, daj im znać!
Posted in Organizacja i zarządzanie, Strategia i rozwój.