Prawidłowa kolejność działania

Wyeliminuj 80% problemów z zarządzaniem! Wystarczy dobra komunikacja w firmie

Przeczytasz w 3 minut

Komunikacja w firmie to niezbędna umiejętnośćKomunikacja w firmie to nie tylko podstawa Twojej pracy, ale też niezbędna umiejętność, jeśli chcesz zarządzać biznesem. Komunikacja składa się z dwóch podstawowych elementów.

Ty wydajesz polecenia. Pracownicy mówią o swoich spostrzeżeniach. Klienci zgłaszają swoje potrzeby, czasem – reklamacje. Negocjujesz z dostawcami i podwykonawcami.

To wszystko, to KOMUNIKACJA.

Codziennie, nieustannie komunikujesz się. Inni komunikują się z Tobą.

Ten proces jest niemal jak oddychanie. I, podobnie jak na oddychanie, niewiele uwagi na niego zwracamy. Bo przecież każdy potrafi mówić i słuchać! Nikogo tego nie trzeba uczyć!

Tak się tylko wydaje!

A jednak… to właśnie z nieumiejętności skutecznej komunikacji bierze się 80% wszystkich niepowodzeń i problemów… nie tylko w biznesie.

Najczęstszy problem

Ten problem masz nie tylko TY, mają go także Twoi pracownicy, klienci, dostawcy, podwykonawcy…

Ich problemów nie rozwiążesz, ale możesz zająć się swoją stroną tego procesu.

O tym, jak bardzo skomplikowany jest ten proces, pisałam już dawno temu w artykule „Co oczy widzą, a uszy słyszą?”.

Kiedyś, dawno temu, mnie również wydawało się, że skoro coś mówię, to wiem, co mówię i inni też powinni rozumieć, co miałam na myśli. A skoro coś słyszę, to, przecież nie jestem głupia, rozumiem, co ktoś powiedział, chciał powiedzieć i co miał na myśli. Tak mi się wydawało…

Czy dotarłam do prawdy w nagłym przebłysku olśnienia? W jednym wglądowym doświadczeniu? NIE.

W moim przypadku, to był cały ciąg doświadczeń, przemyśleń i prób. Czasem bardzo bolesnych prób.

Na czym polega komunikacja w firmie?

Wśród studentów psychologii krąży takie powiedzenie:

„Jeżeli ktoś mówi, że coś jest TAKIE, to oznacza, że… ten ktoś tak mówi. I nic więcej.”

Zdecydowanie nie oznacza to, że to coś TAKIE jest. Może tak, a może nie. Czy to oznacza, że ten ktoś kłamie? Absolutnie nie! Najczęściej mówi zdecydowanie uczciwie i szczerze, z pełnym przekonaniem, że mówi zgodnie z prawdą.

W rzeczywistości biznesowej taki stan rzeczy oznacza, że najczęściej codziennie próbujesz maszerować po wodzie. I codziennie kończysz bardziej lub mniej mokry, w tym samym miejscu. Te bezowocne próby wynikają z tego, że nie poświęciłeś czasu na naukę pływania!

W tym przypadku – na naukę komunikacji.

I, mimo, że wciąż powtarzam, że w Twoim biznesie, to Ty jesteś główną siłą sprawczą, że to Ty decydujesz o jego kształcie i o tym, dokąd codziennie zmierza. Tym razem namawiam Cię, żebyś ZANIM zaczniesz wszystkim wokół komunikować co TY CHCESZ – zaczął od słuchania!

Jeżeli potrafisz słuchać swoich pracowników, doradców, klientów, dostawców i podwykonawców, to prawdopodobnie należysz do nielicznej grupy menedżerów, którzy poświęcają temu czas. Już jesteś wygrany!

O komunikacji w firmie pisałam również w tym artykule: „Rozmowa o rozmowie”.

Biznes zależy od umiejętnego słuchania!

Jeżeli potrafisz posiąść rzadką sztukę uważnego słuchania swoich rozmówców, to przede wszystkim zyskujesz dostęp do przebogatej studni wiedzy. Dowiadujesz się nie tylko o ich poglądach na konkretną sprawę. Możesz zdobyć cenne (wymiernie) informacje, inny pogląd na sprawę, który ułatwi jej rozwiązanie, rozwiązać konflikt.

Zaskakujące jest, jak wiele konfliktów wynika z tego, że ktoś nie został wysłuchany, nie poczuł się doceniony i uszanowany. Czasem naprawdę wystarczy tylko poświęcić czas na słuchanie.

Co ważne, aktywne słuchanie, to nie tylko „słuchanie”. Upewnij się, że dobrze rozumiesz rozmówcę. Powtórz, jak go zrozumiałeś i poproś o potwierdzenie. Dopytaj o to, co jest dla Ciebie niejasne.

Dobra komunikacja w firmie może być Twoją rynkową przewagą

Gruntowne zmiany nawyków nie są łatwe. Ale drobne zmiany są.

Spróbuj codziennie jedną rozmowę przeprowadzić w ten sposób, że zaczniesz od uważnego, aktywnego słuchania. Po miesiącu oceń efekty.

Po pół roku zobaczysz, że w cudowny sposób, również Twoja umiejętność przekazywania tego, co chcesz powiedzieć wpłynęła na zupełnie nowy poziom.

Czy to przełoży się na wyniki biznesowe?

Jeśli nie spróbujesz, to na pewno się nie przełoży…

Spróbuj!

A, jeśli posiądziesz tę umiejętność, to zapewniam, że skorzystają na tym również Twoje przyjaźnie, małżeństwo, rodzina…

 

Fot.: © luckybusiness / Fotolia

Posted in Organizacja i zarządzanie, Zarządzanie ludźmi and tagged .

Mentor i doradca biznesowy przedsiębiorców, psycholog i doświadczony menedżer, blogerka oraz skuteczny przedsiębiorca.

Jej unikalne podejście do pracy z właścicielami biznesu polega na postawieniu w centrum człowieka - przedsiębiorcy, jego marzeń, pragnień, osobistej satysfakcji, szczęścia i wolności.

Nieprzejednana zwolenniczka wolności, miłośniczka natury, entuzjastka życia, wrażliwa i mądra kobieta.