Zrealizuj swoje marzenia! Zostań mistrzem biznesu!

Przeczytasz w 3 minut

Zarządzanie małą firmą to nie tylko śmiała wizja i wyznaczone cele. Nie polega też na codziennej gonitwie i rozwiązywaniu tysiąca problemów. Dla powodzenia Twojego biznesu kluczowy jest trzeci element…

Czy zastanawiałeś się dlaczego tak wielu marzy o sportowej karierze, a tylko niewielu się udaje? Ilu chłopców biega za piłką? Ile dziewczynek z poświęceniem trenuje na bieżni? Niewielu z nich dotrwa w tym zapale do młodzieńczego wieku. Jeszcze mniej będzie trenować profesjonalnie. Tylko bardzo nieliczni zostaną mistrzami.

Prawdziwie godni podziwu są ci, którzy swoje marzenie o sporcie realizują i robią to profesjonalnie.

Nie wystarczy marzyć o zostaniu mistrzem. Nie wystarczy trenować wytrwale. Trzeba wiedzieć jak profesjonalnie połączyć wszystkie elementy, naukową wiedzę i szalone marzenia, żelazną konsekwencję i niegasnącą motywację, upór, siłę ducha i silne niezawodne ciało.

Zarządzanie małą firmą jest jak walka o mistrzostwo w sporcieWażne jest połączenie wizji z codzienną ciężką pracą. Ale sukces nie jest możliwy bez trzeciego elementu, często pomijanego, niewidocznego – umiejętności przełożenia ogólnej wizji na dokładny plan, organizacji i realizacji założeń. W sporcie – ta część realizowana jest często przez cały sztab ludzi: trenerów, asystentów, lekarzy, fizjoterapeutów, rehabilitantów, psychologów i dietetyków.

W biznesie ta najważniejsza część to zarządzanie.

Zarządzanie mała firmą pomiędzy dwoma biegunami

Pamiętasz, co pisałam o trudach życia na biegunach?

„Nikt przy zdrowych zmysłach nie planuje sielankowego życia w cichej chatce na biegunie północnym albo na Antarktyce. Większość populacji pociągają znacznie bardziej przyjazne rejony równikowe, międzyzwrotnikowe lub umiarkowane.”

W biznesie jeden z tych biegunów, to wizja, pomysły i wygrywające strategie. Drugi – codzienna mrówcza praca, związana z obsługą klienta, wystawianiem faktur, płatnościami, rozwiązywaniem sporów kadrowych, bieżącymi zakupami, reklamacjami… mikrozarządzaniem. Zwykle każdy z nas ma tendencję do działania na jednym z tych biegunów.

Ale sukces nie jest możliwy bez trzeciego elementu.

Tym trzecim elementem, w przypadku przedsiębiorstwa, jest organizacja i zarządzanie.

Jak przekuć wizję w rzeczywistość?

Kiedy już stworzysz wizję i strategię kiedy wiesz, jaki masz cel… musi znaleźć się ktoś, kto będzie umiał tę wizję przekuć na rzeczywistość!

I, nie wystarczy rozpocząć od najpilniejszych drobnych zadań. Przy Twojej mikrofirmie, to wystarczało. Dystans między wizją a codziennością był tak mały, że wystarczyło, że osobiście doglądnąłeś każdego z obszarów działania.

Ale rozwój, również wzrost wielkości firmy wymaga zupełnie innego podejścia!

Jeżeli masz jedno biuro, kilku pracowników i niewielkie obroty, to praktycznie wszystkie operacje masz w zasięgu ręki. I nie potrzeba nic więcej, żeby mieć podstawową kontrolę nad tym, co się dzieje. Jeżeli chcesz naprawdę rozwinąć swój biznes, to Twój osobisty udział w każdej operacji jest niemożliwy. Musisz stworzyć SYSTEM, a właściwie – systemy, dzięki którym cały zespół będzie pracował efektywnie i zgodnie ze standardami, jakich oczekujesz.

Zarządzanie małą firmą przez procesy, struktury i systemy

Zacząć musisz od organizacji i standaryzacji PROCESÓW (najpierw najważniejszych), później ułożyć STRUKTURĘ organizacyjną zespołu, musisz opisać i wdrożyć PROCEDURY, a wreszcie – zadbać o obieg dokumentów i informacji oraz zbudować skuteczny SYSTEM PLANOWANIA I KONTROLI.

I tutaj pojawia się problem…

Te wszystkie zadania wymagają zupełnie nowego zestawu umiejętności, doświadczenia i podejścia. Najczęściej niedostępnych właścicielowi, który wcześniej zarządzał mikrobiznesem. W mikroskali nie były one potrzebne. Jeżeli chcesz rozwinąć biznes – są niezbędne.

W tej sytuacji jest tylko jedno wyjście – musisz te umiejętności zdobyć. Praktycznie, a nie – książkowo. Jak już biznes rozwinie się, to może zatrudnisz specjalistów, którzy Cię w tym wyręczą, ale nawet wtedy – musisz umieć ocenić ich kwalifikacje, przewodzić im i porozumieć się z nimi.

W tym początkowym etapie, być może zechcesz skorzystać z pomocy doświadczonego doradcy i mentora. Możesz też próbować sam, korzystając z mnóstwa poradników, szkoleń i warsztatów, metodą prób i błędów.

Jest tylko jedna rzecz, o której nie możesz zapomnieć!

Nie zaniedbuj tego trzeciego elementu. Nie pomijaj. Nie umniejszaj jego znaczenia.
Dobra organizacja i świadome zarządzanie małą firmą decydują o tym, czy biznes się rozwinie, czy będzie stał w miejscu.

Bez skutecznego zbudowania organizacji i późniejszego efektywnego zarządzania nią, długoterminowy sukces nie jest możliwy. Mimo wspaniałej wizji i mrówczej pracy codziennej – nie zaistnieje.

 

Fot.: © Jasmin Merdan / Fotolia

Twoi znajomi też powinni to przeczytać? Śmiało, daj im znać!
Posted in Organizacja i zarządzanie and tagged , .