Jak promować to, co sprzedajesz? Czy Twoje wysiłki nie idą na marne?

Przeczytasz w 3 minut

Zastanawiasz się jak promować swoją firmę? Nowy produkt? Usługę? Nie ma jednej złotej recepty. Naprawdę. Ale jest jedna zasada, o której warto pamiętać. I o niej dzisiaj piszę.

Człowiek to taka istota, która bardzo lubi czuć się bezpiecznie. Wybiera znane rozwiązania, te same ścieżki każdego dnia.

Jaką drogą jeździsz do pracy? Gdzie jeździsz na wakacje? Jak spędzasz weekendy?

Jeżeli rutyna odnosi się do tak prostych rzeczy, to spowoduje być może pewną przewidywalność i nudę.

Ale, jeżeli zacząłeś działać w biznesie, to już sama ta decyzja była skokiem w nieznaną wodę. Skoczyłeś i nie wiesz, co Cię czeka. Jak głęboka ta woda, jak rozległa, ciepła czy zimna, słodka czy słona, dokąd popłyniesz, co spotkasz po drodze?

Niestety dla naszych biznesów, kiedy je prowadzimy, często zwycięża jednak człowiecza natura i zaczynamy wydeptywać swoje biznesowe ścieżki. Wydeptujemy i drepczemy nimi dzień po dniu, rok po roku.

I frustrujemy się, że nie mamy efektów takich, jakbyśmy chcieli. Mozolnie dalej pniemy się tą znaną ścieżką. I frustrujemy coraz bardziej. W nadziei, że wreszcie za kolejnym zakrętem zobaczymy ZMIANĘ.

Że wreszcie spełni się nasze oczekiwanie. Ale nie będziemy musieli zmieniać się my, ani nasze sposoby działania.

„Szaleńcem jest ten, kto oczekuje, że działając wciąż w ten sam sposób, osiągnie inne efekty”

To stwierdzenie przypisuje się Albertowi Einsteinowi. Ale jest ono tak logiczne, że zapewne sam byś je wymyślił!

Tylko dlaczego na co dzień o tym nie pamiętamy?

Dzisiaj zapraszam Cię do zastanowienia się nad marketingiem. W jaki sposób promujesz i reklamujesz to, co chcesz sprzedać? Czy jest to towar, czy usługa, produkt, czy praca Twoich rąk, aby zdobyć klientów, najpierw musisz poinformować świat, że istniejesz i że potrafisz rozwiązać jakiś problem Twojego klienta. Jak promować, żeby ta promocja była skuteczna?

Czy Twoje wysiłki marketingowe są skuteczne?

Jak promować to, co sprzedajesz?

W ostatnim czasie spotkałam kilkoro klientów, którzy są w początkowej fazie rozwoju swoich firm i jedną z dużych barier jest dla nich właśnie sprzedaż. Można zajmować się organizowaniem firmy i zarządzaniem ludźmi, ale jeżeli nie masz konkretnej sprzedaży, to te wszystkie wysiłki są bezcelowe. Dlatego dla każdego biznesu na świecie sprzedaż jest pierwszym warunkiem istnienia.

I bardzo często właśnie w tym obszarze zachowujemy się jak przysłowiowy chomik w kołowrotku. Pracujemy bardzo ciężko, ale nieskutecznie. Powtarzamy te same działania i dziwimy się, że efekty są nadal tak samo słabe.

Jeżeli chcesz naprawdę osiągnąć lepsze rezultaty, to musisz poświęcić chwilę na zastanowienie się:

  • Jakie działania marketingowe podejmujesz?
  • Jakie są ich efekty?
  • Co zrobiłeś w poprzednim roku?
  • Co zadziałało, a co nie?

Aby spowodować zmianę, musisz zacząć inaczej działać. Ale zanim to zrobisz, zanim zaczniesz znowu bez przemyślenia podejmować różne aktywności, zatrzymaj się na chwilę. Działanie bez przemyślenia i na dodatek w pośpiechu niechybnie zaprowadzi Cię na tę samą, dobrze już znaną ścieżkę, która do tej pory zaprowadziła cię donikąd.

Jak promować skutecznie?

Zatrzymaj się i określ jaki jest cel Twoich działań marketingowych. Albo 2-3 najważniejsze cele. Czy jest to zwiększenie ilości subskrybentów newslettera? Pozyskanie dwa razy większej ilości zapytań ofertowych? Wzrost ilości klientów? Zwiększenie rozpoznawalności Twojego produktu?

Czy te działania, które podejmowałeś do tej pory, miały szansę przynieść taki efekt? Jeżeli nie – zrezygnuj z nich natychmiast. Jeżeli tak – jak musiałyby wyglądać te działania, aby ten efekt był jak największy?

Czy jest coś, czego dotąd nie próbowałeś? Czy te cele, które sobie stawiasz można osiągnąć inaczej?

Nie ma zestawu „żelaznych” metod promocji. Tym bardziej, że rynek marketingu bardzo dynamicznie się zmienia. Ale jest żelazna zasada:

Jeżeli coś nie działa – zaniechaj tego. Jeżeli działa – kontynuuj.

Zastosowanie się do tej prostej zasady wymaga, oczywiście, uważności, namysłu i zmiany sposobów działania od czasu do czasu. Wymaga co jakiś czas analizy tego, co robiłeś do tej pory, oceny wyników (czyli również ich mierzenia). Wymaga świadomego planowania.

Żeby Twoje mierzenie wyników miało sens, powinno być dokonywane na każdym kolejnym poziomie lejka marketingowego. To najprostszy wyznacznik skuteczności tego, co robisz. I najsensowniejsze punkty kontrolne. Tłumaczę dokładnie w jaki sposób to zrobić w jednym z rozdziałów workbooka MAPA SKUTECZNEJ SPRZEDAŻY.

To jak? Znajdziesz na to chwilę w tym tygodniu? Na zastanowienie się jak promować, żeby sprzedawać więcej? A nie tylko dla samej promocji?

Mierzenie wyników w jakimkolwiek działaniu, to podstawa do usprawnienia i lepszych wyników. Jeżeli potrzebujesz pomocy to napisz do mnie lub zarezerwuj konsultację.

O pozostałych elementach skutecznego sprzedawania, o startegii, wyróżniku marki i modelach sprzedaży pisałam w kompleksowych artykule Jak skutecznie sprzedawać w małej firmie? Kompletny plan od A do Z

Jeśli chcesz pogłębić wiedzę o sprzedawaniu, to gorąco polecam prezentację (najlepiej oglądać na pełnym ekranie):

 

Fot.: © goir / Fotolia

Twoi znajomi też powinni to przeczytać? Śmiało, daj im znać!
Posted in Sprzedaż i marketing, Organizacja i zarządzanie.