3 najważniejsze zasoby małej firmy

Jakie czynniki wpływają na rozwój Twojej firmy? Co stanowi o jej przewadze konkurencyjnej? Jakie zasoby firmy są dla niej najważniejsze? W tym artykule wyjaśniam, na które z zasobów warto zwrócić szczególną uwagę, kiedy zarządzasz małą firmą.

Klasyczne podejście do zasobów firmy

W teorii biznesu wymienia się wiele różnych zasobów, które stanowią o wartości przedsiębiorstwa i jego zdolności do rozwoju i konkurowania na rynku. Możesz je ogólnie podzielić na:

  • Fizyczne / materialne / infrastrukturalne
  • Finansowe
  • Ludzkie
  • Informacyjne (np. know-how)

Jest to podejście kompleksowe, przydatne, kiedy opisujesz biznes w biznes planie. Pozwala dokładnie opisać to, co jest wartością danego przedsiębiorstwa i porównać je z innymi. Jest teoretycznym uporządkowaniem.

Jednak w praktyce prowadzenia małej firmy to podejście nie jest zbyt przydatne. Nie pomoże Ci rozwijać Twojej firmy i nie wskaże strategicznych kierunków działań. Dlatego dzisiaj chcę powiedzieć Ci o tym, które zasoby są najważniejsze dla rozwoju Twojej małej firmy. Na które warto zwrócić uwagę.

Co jest najważniejsze, żeby Twoja firma się rozwijała?

Zanim przejdziemy do szczegółowego omówienia, chcę wyjaśnić przyjęte przeze mnie kryterium. Zwróć uwagę na to, że aby rozwijać się Twoja firma potrzebuje wyróżniać się na rynku. Potrzebujesz zdefiniować unikalne wartości / podejście / propozycję, którą daje tylko Twoja firma i nikt inny. To pomoże Ci nie tylko zaistnieć w świadomości klientów, zdobyć ich zaufanie i sympatię, ale też odróżnić się od konkurencji.

Pisałam o tym więcej w artykule Jaka jest strategia Twojej marki? Czyli dlaczego sprzedaż kuleje mimo wysiłków?

Z drugiej strony, ważne jest też to, na ile to, co oferujesz jest unikalne, a na ile może być skopiowane przez konkurencję. I tutaj nieocenione stają się czynniki niematerialne.

Zasoby materialne – infrastruktura i kapitał

W klasycznej teorii rozwoju biznesu dominowało myślenie o zasobach materialnych. Korzystano z pojęcia bariery wejścia w dany biznes. Im wyższa była bariera wejścia (wyrażona najczęściej w pieniądzach) tym trudniej było kolejnym konkurentom wejść na rynek. Jeżeli działalność wymagała dostępu do specyficznych surowców, parku maszynowego albo drogich koncesji to oczywiste, że konkurencja była ograniczona.

To podejście jest nadal aktualne, ale zwróć uwagę, że odnosi się raczej do dużych firm i produkcji. Wśród małych i średnich firm (a dla takich piszę ten blog) dominują prostsze modele biznesowe, a obszarem działania są głównie usługi i handel.

Zasoby niematerialne

Zasoby niematerialne z jednej strony nie wymagają znacznych nakładów kapitału. Z drugiej – są znacznie trudniejsze do powielenia. Specyficzne podejście do klienta, jakość obsługi, wyjątkowe kompetencje to elementy, które mogą Ci zjednać rzesze lojalnych klientów. I konkurencji nie będzie łatwo zrobić cokolwiek podobnego.

W ten sposób doszliśmy do sedna. Kiedy prowadzisz małą firmę, tym, co może być absolutnie unikatowe i może spowodować Twoją wygraną na rynku jest unikalne podejście Twoje i Twoich pracowników, Wasze kompetencje, wypracowane procedury, doświadczenie.

3 najważniejsze zasoby małej firmy

W czasie rozmów z moimi klientami, powraca temat najważniejszych obszarów, na które potrzebujesz zwrócić uwagę, żeby wyróżnić swoją firmę od innych i rozwijać ją. W pewnym uproszczeniu powiedziałabym, że kiedy zadbasz o te trzy punkty, to możesz pominąć wszystko inne. Co powinno być Twoim priorytetem, kiedy chcesz rozwijać małą firmę?

Ty i Twój geniusz

Mała firma ma to do siebie, że najczęściej opiera się na umiejętnościach, osobowości i silnych stronach właściciela. Kiedy prowadzisz własne biuro rachunkowe, to Twoja wiedza i doświadczenie są fundamentem, na którym opiera się cała firma. Jeśli projektujesz ubrania – Twój talent jest najważniejszym zasobem firmy. Kiedy założyłeś firmę, bo widziałeś wyjątkową okazję handlową, to Twój spryt i kontakty są bazą, na której budujesz swój biznes.

Ale to nie wszystko. Zwróć uwagę na to, co od dawna powtarzam:

Twoja firma będzie tylko tak dobrym biznesem, jak dobrym Ty będziesz menedżerem.

Twoja praca nad swoim rozwojem, nad swoją otwartością, lepszym rozumieniem biznesu, umiejętnościami zarządzania, to jeden z najważniejszych czynników rozwoju. Kiedy go zaniedbasz, to staniesz się największym hamulcowym własnej firmy. Twój brak czasu, nieumiejętności, niepewność, zaniechania mogą skutecznie blokować Twój biznes.

Dlatego warto spojrzeć na swój własny rozwój i inwestowanie w niego jak na najważniejszy czynnik wzrostu firmy. Potwierdzają to niezliczone przykłady osób, które odniosły sukces.

To Ty jesteś liderem swojego biznesu i od tego, jak go porowadzisz zalezy jak daleko dotrze Twoja firma. Polecam artykuł Być liderem w biznesie (i w czasach kryzysu), w którym o tym pisałam.

Twój zespół

Z dobrym zespołem możesz góry przenosić. To stara i dobrze znana prawda. Ale, co ważne, istotna nie jest liczebność tego zespołu ani formalna organizacja.

Najważniejsze są znowu czynniki niematerialne. Wyjątkowa kultura organizacyjna, podejście, postawy poszczególnych pracowników. Wartości takie jak uczciwość i zaangażowanie. Motywacja i determinacja do osiągania celów. Lojalność. Duch pracy zespołowej.

Takiego zespołu nie zbudujesz dekretem ani dużymi pieniędzmi. Tym, co najważniejsze jest Twoja własna postawa. Doświadczenie uczy, że jeśli chcesz, żeby pracownicy byli uczciwi wobec firmy, Ty też musisz ich uczciwie traktować. Chcesz, żeby byli lojalni – firma musi być lojalna wobec nich. Chcesz, żeby się zaangażowali w problemy firmy – miej zrozumienie dla nich i ich prywatnych wyzwań.

Z jednej strony zbudowanie takiej atmosfery i takiego zespołu wymaga wysiłku. Ale jest to wysiłek, który opłaca się długoterminowo. Bo nie tylko zaangażowani pracownicy będą lepiej obsługiwać klientów, ale też będą generowali mniej problemów (i mniej kosztów) zarządzającemu. Mniejsza będzie rotacja, braki i nieprawidłowości.

O trudnej sztuce zarządzania pracownikami pisałam więcej w artykule Jak zarządzać pracownikami? Czy naprawdę potrafisz być szefem?

Lista Twoich klientów

I wreszcie trzeci obszar, często zaniedbywany w małych firmach, to lista dotychczasowych klientów. Zdobycie zaufania nowego klienta jest kilkukrotnie trudniejsze niż sprzedaż do kogoś, kto już od Ciebie coś kupił. Dotychczasowi klienci mogą też pomóc Ci pozyskiwać kolejnych. Dając opinie lub polecając Twoją firmę. A nawet – odpowiadając na Twoje pytania i pomagając Ci lepiej zrozumieć, jak mógłbyś dawać im jeszcze większą wartość.

Tymczasem bardzo często o tych klientach zapominamy. W pędzie codzienności nie mamy czasu „zająć się” nimi. Najczęściej nawet nie ma w firmie konkretnej listy dotychczasowych klientów. Nie myślisz o kierowaniu do nich konkretnych akcji. Nie myślisz o nich, jak o zasobie firmy.

A przecież właśnie ludzie (i firmy) którzy Ci zaufali są dowodem na to, że to, co robisz jest dobre i ma sens. Oni mogą Ci podpowiedzieć, co pomogło im podjąć decyzję o zakupie. Jak możesz zmodyfikować ofertę lub sposób obsługi, żeby jeszcze lepiej trafić do nowych klientów. Możesz zaproponować im coś nowego.

Jeśli chcesz poczytać więcej na ten temat, to szczególnie polecam Ci dwa artykuły:

Najważniejsze zasoby firmy, kiedy szaleje kryzys

Cała dyskusja o tym, co jest faktycznym zasobem Twojej firmy staje się jeszcze bardziej kluczowa, kiedy rynkiem zaczynają szarpać turbulencje. Kiedy nadchodzi kryzys nie ma już czasu na zajmowanie się wszystkim, musisz mądrze wybierać priorytety działania. Właśnie wtedy kluczowe staje się zadbanie o najważniejsze zasoby, które pomogą Twojej firmie nie tylko przetrwać kryzys, ale wyjść z nim wzmocnionym.

W trudnym czasie Twoja firma potrzebuje stabilnego i mądrego lidera, zgranego i lojalnego zespołu, lojalnych klientów. To trzy kierunki, na które zawsze warto zwracać uwagę i które zawsze zaprocentują w Twojej firmie.

Jeśli ten wpis może być wartościowy dla Twoich znajomych, to śmiało! Podziel się z nimi :-)