jak wykorzystać kryzys, żeby rozwinąć biznes

5 wskazówek jak wykorzystać kryzys, żeby rozwinąć biznes

Jeśli ten wpis może być wartościowy dla Twoich znajomych, to śmiało! Podziel się z nimi :-)

Czas kryzysu wydaje się być pełnym wyzwań i niebezpieczeństw. Z drugiej jednak strony, patrząc bez emocji i na spokojnie, jest to też czas wielkich okazji i szans na to, żeby rozwinąć każdy biznes. I nie ma znaczenia, jak trudna wydaje Ci się dzisiejsza sytuacja. I nie ma znaczenia, czy firma, którą prowadzisz jest wielka czy mikro. I jedne i drugie mają swoje atuty.

Duże firmy, jeśli wcześniej o to zadbały, mogą w tym trudnym okresie korzystać z większych zasobów kapitału i zaplecza. Małe – mają większą elastyczność, jeśli chodzi o koszty, zmianę metod produkcji, sposobów i obszarów działania.

To, czy kryzys pogrąży Twoją firmę, czy wyniesie ją na zupełnie nowy poziom zależy nie tyle od jej wielkości, co od tego jak stabilne były jej fundamenty przed kryzysem i jak skutecznie zostanie przeprowadzona przez kryzys.

[Na końcu artykułu znajdziesz wideo, w którym opowiadam o praktycznym zastosowaniu tych 5 wskazówek.]

Kiedy zarządzasz małą firmą…

Kiedy zarządzasz małą firmą, a nie zadbałeś wcześniej o jej stabilne finanse, poduszkę finansową, efektywne procesy i dobrą organizację, to na pewno masz trudny czas. Tym, co możesz zrobić jest z jednej strony szukanie możliwości takiego ograniczenia wydatków, żeby nie zbankrutować, z drugiej – mimo wszystko inwestowanie w rozwój i naukę nowych sposobów działania. Niezależnie od tego, jak trudna jest sytuacja, tym, co może Cię uratować jest trzeźwe myślenie, szybkie działanie i jeszcze szybsze reformy.

Twoja trudna sytuacja wynika z tego, że już wcześniej nie wszystko w Twojej firmie działało tak, jak powinno. Dlatego teraz nie stać Cię na upieranie się przy starych metodach. To najwyższy czas, żeby poszukać modeli biznesowych i metod, które usprawnią działanie Twojej firmy i uporządkują jej finanse. Pomogą Ci lepiej trafiać do idealnych klientów i oferować im lepiej dopasowane towary lub usługi.

Dzisiaj chcę dać Ci kilka wskazówek na tu i teraz. Co możesz zrobić dzisiaj, kiedy Ty i Twoja firma jesteście w oku cyklonu. Kiedy kryzys właśnie trwa, stres narasta, pieniądze się kończą i nie wiadomo co zrobić.

Cała sztuka polega na tym, żeby nie działać w panice. Żeby skoncentrować się na tych działaniach, które pomogą dzisiaj, ale dadzą też lepszy start w jutro. Przygotują Twoją firmę na to, co czeka ją, kiedy najgorszy czas minie.

Twoja firma, aby przetrwać, potrzebuje lidera

Podstawową rzeczą, bez której trudno mówić o pozostałych działaniach jest potrzeba przywódcy. To oczywiste, że w każdej firmie (nawet jednoosobowej) potrzeba jest przynajmniej jedna osoba, która potrafi zachować spokój, jasność umysłu, która potrafi patrzeć strategicznie, długofalowo i podejmować wyważone decyzje. Osoba, która nie podda się emocjom i pociągnie za sobą innych.

Ta osoba musi mieć wizję i przynajmniej ogólny plan wyjścia z trudnej sytuacji.

Pisałam o tym już wcześniej w artykule „Być liderem w biznesie (i w czasach kryzysu)” dlatego nie rozwijam tutaj tego tematu.

Co możesz zrobić dzisiaj, żeby wykorzystać kryzys i rozwinąć biznes?

Dzisiaj chcę przede wszystkim skupić się na bieżących doraźnych działaniach. A w zasadzie – ich kierunkach. Takich, które nie tylko pomogą Twojej firmie przejść przez czas kryzysu. Ale też wzmocnić ją i zapewnią dobry start na trudny czas, kiedy gospodarka (i nasze firmy też) będzie wychodziła z dołka. Na czym warto się koncentrować? Co będzie najważniejsze?

1.     Słuchaj klientów

Teraz, bardziej niż kiedykolwiek, istotne jest uważne słuchanie. Twoich klientów. Dotychczasowych. I potencjalnych. Oni borykają się z tym trudnym czasem na równi z Tobą. Możesz ignorować ich trudności, ale nie opłaca Ci się to. Znacznie większą korzyść odniosą obie strony, jeśli właśnie teraz zaczniesz ćwiczyć się w empatycznym słuchaniu i rozmowie z Twoimi klientami.

Nie ma znaczenia w jakiej formie to zrobisz. Może online, może osobiście. Może pytając wprost, a może słuchając ich dyskusji. Najważniejsze to usłyszeć, czego Twoi klienci naprawdę potrzebują. Prawdopodobnie nie są to te same potrzeby, co przed kryzysem.

Od Ciebie zależy, czy potrafisz pomóc Twoim klientom w tej sytuacji. Odnieść się do ich problemów tu i teraz. Nie zawsze chodzi o to, żeby zacząć im sprzedawać coś kompletnie innego albo zamienić się w instytucję charytatywną. Absolutnie nie. Twoją najważniejszą odpowiedzialnością jest Twój biznes.

Ale być może, jeśli zmodyfikujesz komunikaty, które wysyłasz do klientów, to będą bardziej skłonni Cię słuchać. Może potrzebna jest zmiana sposobu obsługi zamówień? A może przydałoby się uzupełnienie Twojej oferty?

Dowiesz się tego dopiero, kiedy zaczniesz od słuchania. Wtedy też masz większe szanse na utrzymanie relacji z klientami i kontynuowanie sprzedaży

2.     Przemyśl swoją ofertę

Największym ograniczeniem, z jakim zetknęły się firmy w kryzysie 2020 r., jest niemożność (przynajmniej okresowo) prowadzenia stacjonarnego biznesu. Wymaga to przemyślenia jaką część Twoich działań możesz przenieść do świata online. Czy możesz sprzedawać towary i świadczyć usługi przez internet? Czy pracownicy mogą pracować zdalnie? Jakiej reorganizacji to wymaga?

Nie zawsze takie „przejście na online” jest wykonalne. W takiej sytuacji być może jest sposób na uzupełnienie dotychczasowej oferty Twojej firmy. Widziałam już przedsiębiorstwa, które wprowadzały zupełnie nowe pozycje do swojej oferty. I niekoniecznie dotyczyło to artykułów niezbędnych do walki z kryzysem. Czasem głównym celem jest po prostu stworzenie alternatywnego źródła wpływów, kiedy dotychczasowe wyschło.

Taka dywersyfikacja i zmiana metod działania musi być oczywiście podejmowana w sposób przemyślany, z perspektywą jakie będzie miejsce nowych produktów w ofercie firmy za jakiś czas. Na pewno ten trudny czas wymaga innowacyjności i kreatywności.

Wymaga też dostosowania Twojej oferty do zmienionych potrzeb odbiorców. Być może warto dać więcej elastycznych możliwości odbioru, płatności, wyboru wariantu.

3.     Zaplanuj wynik finansowy

Chociaż wiem, że większość małych przedsiębiorców tego nie robi, namawiam Cię do uczciwego policzenia jakiego wyniku możesz się spodziewać w najbliższych miesiącach. Jakkolwiek przerażający może być to obraz, potrzebujesz wiedzieć!

Chociaż przychody ze sprzedaży coraz bardziej spadają, z właściwie tym bardziej, potrzebujesz wiedzieć, gdzie jest bezpieczna granica i czy już ją przekroczyły. Potrzebujesz przyjrzeć się kosztom. Zdecydować, które można ograniczyć. Sprawdzić, jaki efekt to wywołuje dla wyniku firmy.

Namawiam Cię do zrobienia, choćby najprostszego planu finansowego na najbliższe miesiące i na najbliższy rok. Uwzględniającego spadek obrotów. Uwzględniającego działania, które już podjąłeś i te, które dopiero planujesz. Taki plan da Ci czytelną informację, czego możesz się spodziewać. Pomoże Ci podejmować kolejne racjonalne decyzje.

Jeżeli nie wiesz, jak to zrobić, to możesz skorzystać z gotowego pakietu narzędzi ode mnie. Pakiet Licz ZYSKI jak PRO! zawiera to wszystko, czego potrzebujesz i będzie Ci służył jeszcze przez długie lata.

4.     Kontroluj gotówkę

Mam nadzieję, że tego punktu nie muszę tłumaczyć, bo pisałam i mówiłam już o nim wielokrotnie w Alchemii Zarządzania. Zresztą, gotówka to ten element, którego brak odczuwasz dotkliwie i nie trzeba Ci o tym przypominać.

Prawda jest taka, że wynik wynikiem, ale bezpośrednią przyczyną upadłości firm jest właśnie brak gotówki. Dlatego, szczególnie w trudnym czasie kryzysu, warto znaleźć czas na bieżące planowanie wpływów i wydatków. Taki plan, fachowo nazywany planem przepływów pieniężnych albo planem cash flow, powinien funkcjonować w każdej firmie, szczególnie w okresach, kiedy gotówki jest mało.

Potrzebujesz WIEDZIEĆ, a nie zgadywać, czy starczy Ci na najbliższe wydatki, na wypłatę wynagrodzeń, na zakup towarów, na opłacenie rat. Jeżeli miałoby zabraknąć, to potrzebujesz wiedzieć, ile i kiedy. Potrzebujesz to wiedzieć z wyprzedzeniem, żeby móc podjąć jakiekolwiek kroki. I właśnie do tego, żeby wiedzieć takie rzeczy z wyprzedzeniem służy plan cash flow, który teraz powinien być Twoim podstawowym narzędziem.

Jeśli nie wiesz, jak się za to zabrać, to możesz skorzystać z gotowych narzędzi, których ja sama używam i przygotowałam dla Ciebie w pakiecie Kontroluj GOTÓWKĘ! (gotowe arkusze Excel, instrukcje, poradnik, wskazówki).

Możesz też skorzystać z moich wskazówek w tym bezpłatnym poradniku i spróbować przygotować taki plan samodzielnie.

Dbając o ilość gotówki nie możesz zapomnieć o gotówce zamrożonej w należnościach i zapasach. I zadbać o jej szybkie odzyskanie. To potencjalne rezerwy płynności dla Twojej firmy.

5.     Nie trać czasu i pieniędzy na nieskuteczny marketing

Chociaż właśnie w czasie kryzysu marketing jest niezbędny, bo stymuluje sprzedaż. Ale też właśnie w czasie kryzysu nie powinieneś tracić ani czasu, ani pieniędzy, ani energii na działania, które nie są skuteczne.

Dlatego, szczególnie teraz, warto przyjrzeć się, które działania są skuteczne. Co ma sens? Z czego warto zrezygnować? A co dodać?

Może się okazać, że do tej pory nie miałeś czasu zająć się zbyt dokładnie marketingiem. Bo klienci i tak przychodzili. W takim razie teraz jest najlepszy czas, żeby sprawdzić, czy Twój plan marketingu jest spójny. Czy nie ma w nim białych plam, luk, przez które wyciekają klienci i pieniądze. Czy Twój lejek sprzedaży jest przemyślany? Czasem brak jednego małego elementu może powodować, że pozostałe działania grzęzną i nie przynoszą rezultatów. Warto to sprawdzić. I działać skuteczniej, bo nie masz już czasu na marnotrawstwo.

Na początek możesz skorzystać z workbooka Mapa skutecznej sprzedaży, z którym krok po kroku uporządkujesz swój marketing i znajdziesz białe plamy, które drenowały Twoją kieszeń.

Co jeszcze możesz zrobić, żeby mimo kryzysu rozwinąć biznes?

Wymieniłam tutaj 5 elementów, na które ja zwróciłabym uwagę, aby wyprowadzić Twoją (i moją też) firmę z kryzysu. Ten katalog nie jest kompletny. Ale są to podstawowe działania, bez których marnujesz czas. Prawdopodobnie jest jeszcze kilka innych rzeczy, na które warto zwrócić uwagę. Ale, jeśli nie zadbasz o te 5 podstawowych elementów, to cała reszta nie bardzo pomoże.

Narzędzia z mojego sklepu, które zaproponowałam Ci powyżej to elementy przygotowanego przeze mnie #Niezbędnika przedsiębiorcy#. Możesz z nich skorzystać, ale nie musisz. Najważniejsze, żebyś użył wymienione przeze mnie wskazówki jak mapę i przejrzał, czy właściwie zadbałeś o te obszary. Ważne, żeby Twoja firma dała sobie radę z kryzysem i wyszła z niego mocniejsza.

Więcej na ten temat, wraz z przykładami z życia, opowiadam w tym wideo:


Jeśli ten wpis może być wartościowy dla Twoich znajomych, to śmiało! Podziel się z nimi :-)