6 sposobów jak zostać skutecznym przedsiębiorcą

Przeczytasz w 9 minut

W jaki sposób możesz zostać skutecznym przedsiębiorcą, odnoszącym sukcesy? Z jakiego wsparcia korzystać na kolejnych etapach tej drogi?

W tym artykule wyjaśnię na czym polega 6 poziomów (bo kolejno dochodzisz do każdego z nich) poznawania sztuki prowadzenia biznesu.

Niezbędne elementy sztuki bycia skutecznym przedsiębiorcą

Przede wszystkim zwróć uwagę, że skuteczne prowadzenie biznesu to sztuka. Nie wystarczy poznanie teoretycznych modeli. Wiele lat doświadczenia też nie daje gwarancji sukcesu. Sam na pewno znasz przedsiębiorców, którzy prowadzą firmy od lat, a nadal walczą o przetrwanie swojego biznesu albo płacą zdrowiem za nieustanny stres. Nie tak definiuję sukces.

Kiedy piszę o sukcesie, mam na myśli stworzenie życia, które daje Ci szczęście, satysfakcję i bezpieczeństwo. Biznes jest jednym z elementów tego życia, ale równie ważne są Twój spokój, zdrowie, rodzina, poczucie spełnienia. Pisałam o tym więcej w artykule Prawdziwy work-life balance przedsiębiorcy

Niezależnie od tego, na jakim etapie prowadzenie biznesu jesteś, warto wyróżnić poszczególne elementy, które potrzebujesz poznać, żeby zostać mistrzem biznesu.

Wiedza

Kiedy myślisz o tym, jak zostać przedsiębiorcą, to przede wszystkim potrzebujesz wiedzy. Na początku ogrom wiedzy o różnych aspektach prowadzenia firmy jest trudny do ogarnięcia.

Niektórzy zaczynają kompleksowo, od zanurzenia się w ogólną teorię biznesu i zarządzania. W poznawanie teorii, modeli i przypadków z historii znanych firm. Ta grupa najczęściej wybiera jakieś studia (np. MBA) lub kompleksowe szkoły biznesu.

Inni startują spokojniej od poznawania najbardziej niezbędnych elementów, potrzebnych tu i teraz: Jak zatrudnić pracownika? Jak zaistnieć w internecie? Jak ustalić ceny na swoje produkty?

Umiejętności

Od razu widzisz, że druga grupa, którą przed chwilą wymieniłam, skupia się bardziej na umiejętnościach niż na teoretycznej wiedzy. Wolą dowiedzieć się jak coś zrobić i nauczyć się to robić, niż zgłębiać teorie, dlaczego to coś działa.

Jeżeli jednak zaczynasz od tej strony, to szybko zauważysz, że same umiejętności to za mało. Zatrudniłeś niejednego pracownika, ale nadal nie możesz znaleźć tego właściwego. Nadal nie wiesz, jak ich wynagradzać. Jak organizować pracę, żeby pracownik faktycznie Cię odciążył.

To oznacza, że co prawda technicznie UMIESZ wykonać te czynności, ale nie masz WIEDZY, co zrobić, żeby całość skutecznie działała.

Jeżeli potrzebujesz wsparcia w temacie pracowników, to polecam kompendium wiedzy o tym, jak zarządzać pracownikami. Znajdziesz w nim też wiele linków do artykułów pogłębiających temat.

Podobnie wygląda sytuacja z marketingiem i sprzedażą. Możesz umieć obsługiwać WordPress lub potrafić ustawiać reklamy w AdWords, ale nadal mieć problem, żeby skutecznie sprzedawać.

To jeden z głównych tematów, o których mówię w kontekście prowadzenia małej firmy. Namawiając, żeby nie tylko uczyć się wykonywać pojedyncze czynności związane z prowadzeniem firmy, ale przede wszystkim rozumieć biznes jako całość i strategicznie nim zarządzać. To wymaga przynajmniej minimum wiedzy biznesowej.

Doświadczenie

Kiedy masz wiedzę i umiejętności, to kolejnym niezbędnym elementem staje się doświadczenie. Prowadzenie biznesu przyniesie z pewnością wiele wyzwań, w których Twoja wiedza będzie niewystarczająca, a umiejętności zbyt małe. A jednak, na bazie doświadczenia możesz podjąć optymalne decyzje i działanie w takich sytuacjach.

To doświadczenie pomaga wybrać optymalny model z kilkunastu możliwych i znanych teoretycznie. Doświadczenie pozwala przewidywać przyszłe problemy i ryzyka i ustrzegać się ich. To doświadczenie pomaga pracować efektywniej.

Czy jednak samo doświadczenie wystarczy, żeby zostać skutecznym przedsiębiorcą?

Mindset

Różnica między przedsiębiorcami osiągającymi trwały sukces i budującymi życie na swoich własnych warunkach a tymi, którzy nieustannie walczą o pieniądze, czas, klientów, zdrowie… – polega na ich podejściu, sposobie myślenia, na umiejętności zarządzania emocjami, nawykami i przekonaniami. Ci, którzy budują swoją wolność i pełną niezależność oraz przy okazji stwarzają odnoszące sukces biznesy w inny sposób podchodzą do pracy, do podejmowania decyzji, do konsekwencji. Mają swoje zasady i wartości.

Mindset określa Twój sposób myślenia i działania, emocje, przekonania, postawy, nawyki, nastroje, determinacje, motywacje. Wszystko to razem decyduje ostatecznie o tym, czy odniesiesz sukces na swoich warunkach.

Te 4 elementy niezbędne, żeby z sukcesem zostać przedsiębiorcą, muszą zaistnieć razem

Możesz mieć wiedzę teoretyczną o prowadzeniu biznesu, ale bez praktycznych umiejętności ta wiedza może się przydać wyłącznie do prowadzenia wykładów na jakiejś uczelni. Praktyczne umiejętności działania bez wiedzy prowadzą do chaosu i nieefektywnego błądzenia po manowcach.

Ale nawet wiedza i umiejętności, bez doświadczenia mogą nie wystarczyć w konkurencyjnym i zmieniającym się świecie. Rzeczywistość stawia przed Tobą coraz to nowe wymagania. O wielu z wyzwań nie masz wiedzy ani umiejętności poradzenia sobie z nimi. A jednak, doświadczenie pomaga znaleźć optymalne rozwiązania na podstawie uniwersalnej mądrości i wyczucia, które nabyłeś we wcześniejszych sytuacjach.

Jednak nawet wiedza, umiejętności i doświadczenie nie wystarczą, żeby dotrzeć do pełnego sukcesu i satysfakcji, jeśli na przeszkodzie stanie Twój mindset. Mentalność braku może nie tylko zabrać Twoją radość z tego, co osiągnąłeś, ale przede wszystkim będzie negatywnie wpływała na Twoje decyzje i działania.

Dlatego, aby zostać dojrzałym przedsiębiorcą potrzebujesz znaleźć sposoby na rozwijanie każdego z tych 4 elementów.

Jak zostać przedsiębiorcą? 4 elementy poznania i 6 poziomów wsparcia - infografika

Jak zostać przedsiębiorcą? 4 elementy poznania i 6 poziomów wsparcia

Z jakiego wsparcia możesz korzystać, żeby zostać skutecznym przedsiębiorcą?

Możesz spotkać się z różnymi propozycjami i formami wsparcia dla przedsiębiorców, dlatego poniżej wymieniam 6 sposobów jak rozwijać poszczególne elementy sztuki prowadzenia biznesu i wyjaśniam w jaki sposób działa każdy z nich.

Kiedy zaczynasz prowadzić własną firmę, to na początku szukasz wiedzy, później umiejętności, a wreszcie – dostrzegasz, że to wszystko znacznie za mało. W takiej kolejności opiszę podstawowe rodzaje wsparcia, po które sięgają przedsiębiorcy.

Książki, szkolenia, studia

Książki, szkolenia i studia, to różne formy zdobywania WIEDZY. Czasem bardziej teoretycznej, czasem praktycznej. Doskonałe, żeby dowiedzieć się jak coś działa, jakie zasady tym rządzą. Możesz skorzystać z ogromnej ilości wiedzy online i offline, bezpłatnie i odpłatnie. Możesz zdobywać wiedzę o prowadzeniu biznesu czytając profesjonalne blogi, jak mój. Albo uczęszczając na studia MBA.

Jednak wiedza to za mało. Musisz nauczyć się wybierać z tego ogromu to, co jest dla Ciebie i Twojej firmy najbardziej przydatne w danej sytuacji, na danym etapie. Musisz nauczyć się jak zastosować tę wiedzę w praktyce i jak zmodyfikować teoretyczne modele do swoich życiowych wyzwań.

W czasie studiów MBA możesz poznać ze szczegółami kilka możliwych strategii cenowych. Ale w biznesie potrzebujesz wybrać jedną, która najlepiej pasuje do strategii Twojej marki, dopasować do Twoich produktów i umiejętnie wdrożyć (także zakomunikować i połączyć z marketingiem). Na szkoleniach możesz poznać tysiące technik marketingowych, ale z praktyce potrzebujesz wybrać z nich kilka, które ułożysz w spójną strategię marketingową Twojej firmy.

Doradztwo

Czasem potrzebujesz specjalistyczną wiedzę w wybranym wąskim obszarze albo do jednorazowego projektu. Wtedy nie ma sensu doktoryzować się osobiście w tej dziedziny. Prościej jest sięgnąć po doradcę, który odpowie na konkretne pytania, doradzi i pomoże w tym konkretnym zagadnieniu.

Jednak doradca nie będzie zajmował się całym kontekstem działania Twojej firmy, współzależnościami i Twoimi nadrzędnymi celami. Dlatego, że taka relacja tego nie przewiduje, ale często także dlatego, że doradca może być specjalistą w bardzo wąskiej dziedzinie i nie mieć kompetencji w pozostałych.

Wyobraź sobie, że prawnik przygotowuje dla Ciebie długoterminowy kontrakt z dużym klientem. Jego rolą jest dopracować treść umowy tak, żeby nie zawierała ryzyk prawnych i była zgodna z prawem. Ale merytoryczna zawartość, czyli konkretne ustalenia to wynik Twoich negocjacji z klientem. Z kolei dyrektor finansowy może zwrócić uwagę, że ustalony w tej umowie sposób finansowania kontraktu jest może poprawny prawnie i uczciwy, ale niewykonalny dla Twojej firmy ze względu na jej płynność i obecne zadłużenie. To pokazuje, że poleganie wyłącznie na kompetencjach prawnika nie wystarczy.

Doradca – specjalista w jednej dziedzinie bardzo często doradza Ci z perspektywy tego, czym się zajmuje. O pozostałe perspektywy musisz zadbać sam.

Warsztaty, szkolenia, kursy (itp.)

Kiedy wiedza nie wystarcza, to prawdopodobnie brakuje praktycznych umiejętności. Możesz je zdobywać w formie różnego rodzaju warsztatów (nazywanych niekiedy różnymi angielskimi terminami). Cała istota tego rodzaju form wsparcia polega na tym, że potrzebujesz pewne rzeczy sam wykonać, sam doświadczyć, żeby umieć później samodzielnie działać. Metody pracy mogą być najróżniejsze. Od ćwiczeń, przez scenki, case study, gry, symulacje, czy praktyczne przygotowywanie pewnych materiałów dla Twojej firmy pod okiem szkolącego / trenera.

Bardzo często warsztaty dotyczą umiejętności miękkich, interpersonalnych, praktycznych.

Pomyśl o umiejętności publicznego przemawiania, kiedy nie wystarczy teoretyczna wiedza o tym, jak zbudować inspirujące przemówienie. Potrzebujesz jeszcze nauczyć się wychodzić na scenę, przećwiczyć język ciała, gesty, nauczyć się pracować z kamerą, czy obsługiwać urządzenia techniczne w trakcie mówienia.

Pomyśl o umiejętności prowadzenia rozmowy handlowej z klientem. Sama teoretyczna znajomość technik perswazji i etapów procesu sprzedażowego nie wystarczy. Twoja skuteczność wymaga doświadczenia i praktyki. A warsztat praktycznych umiejętności prowadzenia takiej rozmowy pomoże przyspieszyć proces nauki.

To samo dotyczy rozmów z pracownikami, negocjacji, zarządzania czasem.

Coaching

Kiedy zaczynasz mieć problem z motywacją, określaniem celów lub czymś, co nazywam zarządzaniem sobą, być może sięgniesz po coaching.

Z zasady coaching jest sztuką takiego zadawania pytań, aby naprowadzić Cię na Twoje własne odpowiedzi. Coach nie jest osobą, która podpowie Ci rozwiązania (jak doradca), ani taką, która będzie Cię szkoliła z zasad czy teorii. Być może pomoże Ci poczuć się w jakiejś sytuacji za pomocą krótkiej scenki czy zadania.

Z tego wynika, że coach wcale nie musi się znać na byciu przedsiębiorcą, jeśli tylko jest dobrym coachem i potrafi dobrze odzwierciedlać Twoje rozterki i prowadzić Cię przez Twoje własne pomysły. Pamiętaj, że w coachingu wszystkie odpowiedzi pochodzą od Ciebie! Coach tylko pomaga Ci je odkryć.

Ta forma wsparcia jest doskonała, kiedy szukasz drogi w swoich wewnętrznych rozdrożach. Albo kiedy zgubiłeś sens i motywację. Kiedy brakuje Ci zapału lub czujesz wypalenie. Kiedy nie wiesz jaki kierunek wybrać, bo masz za dużo pomysłów albo przeciwnie – nie masz ich wcale.

To dobra forma wsparcia, która koncentruje się na zwiększeniu Twojej samoświadomości. Wiedzy o swoich własnych pragnieniach, potrzebach, wartościach, celach i dążeniach. Nie zakładaj jednak, że coach da Ci gotowe odpowiedzi na Twoje pytania albo arbitralnie wskaże najlepszy dla Ciebie kierunek.

Grupa Mastermind

Coraz bardziej popularną formą wsparcia staje się mastermind. To odpowiedź na trudną samotność każdego przedsiębiorcy. Bo możesz spotykać się z innymi przedsiębiorcami na szkoleniach, warsztatach, spotkaniach networkingowych, czy wreszcie – na biznesowym lunchu. Ale Twoje codzienność to samotne zmagania z różnymi biznesowymi problemami. Mastermind możesz potraktować jak platformę wsparcia i wymiany doświadczeń z innymi przedsiębiorcami.

Spotkasz się z różnymi rodzajami i rozumieniem mastermind. Jednak zawsze powinien on zakładać właśnie tę formę wymiany myśli i doświadczeń pomiędzy uczestnikami. Wymienię dwa rodzaje mastermind, które najbardziej lubię (i które znam oraz korzystam z nich osobiście).

Zamknięta kameralna grupa mastermind pracująca regularnie nad określonym zagadnieniem lub ogólnym rozwojem. Najważniejsze w takiej grupie jest wzajemne zaufanie, bez którego trudno liczyć na szczerą wymianę doświadczeń i informacji. Taka grupa spotyka się regularnie, często spotkania mają określony stały porządek. Grupa może być odpłatna lub bezpłatna (na zasadzie samopomocy). Może organizować się sama lub mieć stałego prowadzącego.

Działa na zasadzie grupy wzajemnych doradców, który mogą wspierać się i podpowiadać rozwiązania lub dzielić doświadczeniami z pozostałymi uczestnikami. Mogą się wzajemnie motywować i mobilizować w chwilach zwątpienia. Kompleksowo pisałam więcej o grupach mastermind i moich różnorodnych doświadczeniach z nimi tutaj.

Grupa mastermind prowadzona przez mentora to drugi ulubiony przeze mnie rodzaj mastermind. Znam takie grupy od strony uczestnika jak i prowadzącego. Takie połączenie oprócz wsparcia, motywacji i mobilizacji wzajemnie przez uczestników daje niewątpliwą wartość mentora z większym doświadczeniem. Uczestnicy mogą wzajemnie pomagać sobie podpowiadając rozwiązania i dzieląc się doświadczeniami. A jednocześnie mentor prowadzi całą grupę, często przez określony program, dając niewątpliwe przyspieszenie efektów i możliwość wejścia na wyższy biznesowy poziom. Mentor wnosi do grupy perspektywę, której żaden z uczestników wcześniej nie miał, co pozwala wszystkim zacząć myśleć i działać w sposób, który wcześniej był dla nich niedostępny. Co jakiś czas otwieram nabór do grupy mastermind prowadzonej przeze mnie. Szczegóły tego mastermind i możliwość zapisania na listę zainteresowanych znajdziesz tutaj.

Mentoring

W katalogu różnych form wsparcia Ciebie jako przedsiębiorcy mentoring jest najbardziej zaawansowaną formą. Pozwala korzystać nie tylko z wiedzy, umiejętności, ale też doświadczeń mentora. Z reguły mentor jest osobą doświadczoną w biznesie, ale niekoniecznie. Zawodowy mentor nie musi mieć firmy większej niż Twoja, więcej lat doświadczenia lub być starszy. Ale musi umieć strategicznie spojrzeć na Twój biznes i Twoje w nim działanie i wskazać Ci perspektywę, której Ty nie dostrzegasz.

Tak rozumiana współpraca z mentorem pomaga Ci dotrzeć do brakujących kawałków, których nie dostarczyła żadna inna forma wsparcia, wymieniona przeze mnie wyżej. Bo nie tylko masz dostęp do wiedzy i doświadczenia mentora, ale z jego pomocą łączysz różne obszary i różne fragmenty wiedzy oraz umiejętności prowadzenia biznesu w jedną spójną i skuteczna całość. Wcześniej wymienione formy były uczeniem się RZEMIOSŁA. Pracując z mentorem uczysz się SZTUKI prowadzenia biznesu. Patrzysz na swoją firmę kompleksowo i wielopłaszczyznowo. Dostajesz wsparcie, motywację i spojrzenie z boku.

Mentor może w pracy z Tobą uzupełniać Twoją wiedzę, pomagać Ci doskonalić umiejętności, wykorzystywać narzędzia coachingu, żeby pomóc Ci podjąć niektóre decyzje albo ruszyć z miejsca. Może powiedzieć Ci jak dany problem jest rozwiązywany w innych firmach. Może pomóc Ci docenić Twoje własne osiągnięcia i dodać motywacji oraz sensu. Mentor może też mobilizować Cię do wysiłku, kiedy odpadnie Cię zniechęcenie, lenistwo albo wątpliwości. Może pomóc Ci dostrzec zasoby i potencjał, który masz.

To wszystko składa się na znaczne przyspieszenie Twojego rozwoju. Bo oczywiście mógłbyś sam i w inny sposób dotrzeć do tych samych efektów (prawdopodobnie), ale trudno przewidzieć, jak wiele czasu to zajmie i jak wiele nerwów oraz pieniędzy pochłonie.

Polecam artykuł, w którym obszernie pisałam o tym, czym jest mentoring biznesowy.

Jak zostać skutecznym przedsiębiorcą?

Jak widzisz jest wiele rodzajów wsparcia, z których możesz skorzystać w zależności od tego, czego w danym momencie potrzebujesz. Jednak możesz uniknąć wielu nieporozumień i niespełnionych oczekiwań, kiedy zrozumiesz, że wiedza i umiejętności to jedno, a doświadczenie i Twój mindset to zupełnie co innego.

Nie wystarczy wiedzieć co trzeba zrobić i jak, ani nawet rozumieć dlaczego. Trzeba jeszcze to zrobić (czyli pozbyć się własnych blokad, niezdrowych nawyków i oporów). A nade wszystko – warto zacząć od rozwijania własnej świadomości, żeby dobrze wyznaczyć kierunek i osobiste priorytety.

Jeżeli chcesz skorzystać z mojego wsparcia, to zapraszam do współpracy mentoringowej:

Do innych form współpracy 1-1 lub do skorzystania z gotowych narzędzi, szkoleń i kursów, które dla Ciebie przygotowałam.

KODY BOGACTWA – to program dla każdego, kto chce wejść na nowy poziom w swoim życiu, biznesie, finansach, relacjach, zdrowiu i jakiejkolwiek innej dziedzinie. Zanurzysz się w sposób myślenia i działania ludzi bogatych. Krok po kroku odkryjesz kody myślenia, które różnią tych spełniających każde swoje marzenie od tych, którzy pogrążają się w żalu, frustracji i trudach życia. Zaczniesz myśleć tak, jak ludzie sukcesu, a ten sposób myślenia doprowadzi Cię do spektakularnych rezultatów.

Ten program to połączenie psychologii, pracy mindsetowej, energetyki pieniądza oraz praktycznych narzędzi i wskazówek. Intensywna podróż, która pokaże Ci nowe rejony możliwości i nauczy się w nich poruszać.

KODY BOGACTWA

Twoi znajomi też powinni to przeczytać? Śmiało, daj im znać!
Posted in Strategia i rozwój and tagged , , .