cele i wizja biznesu

Cele i wizja w biznesie a Twoje osobiste cele

Przeczytasz w 3 minut

Czy wiesz, że to, w jaki sposób robisz zakupy świąteczne, ma wiele wspólnego z tym, w jaki sposób powstają cele i wizja w Twoim biznesie? Z tym, czy w ogóle określasz swoje cele? Czy masz wizję tego, jak Twój biznes ma te cele realizować? A wiesz, że przygotowanie wizji biznesu i określenie jego celów warto zacząć od siebie? Od Twoich celów osobistych.

W jaki sposób przygotowujesz święta?

Z pewnością pomału zaczynasz myśleć o Wigilii i Bożym Narodzeniu.

Jeżeli jesteś taki, jak większość Polaków, to zacząłeś myśleć już dawno. Jeżeli jesteś taki, jak ja, to nachalne reklamy i świąteczny wystrój sklepów robią swoje i również Ty się przełamujesz i zaczynasz… Zwalniasz bieg… Świta myśl, że jakieś prezenty trzebaby kupić… jedzenie szykować czy zamówić… choinkę żywą, czy w tym roku sztuczną…

Im bliżej do świąt i mniej czasu, tym Twoje ruchy zaczynają być bardziej gorączkowe i… chaotyczne.

Jeżeli za dobieranie i kupowanie prezentów bierzesz się w grudniu, to i Ty i ja doskonale wiemy, jak to wygląda. Znajdujesz jakiś wolniejszy dzień w kalendarzu i na ten dzień planujesz „wyprawę” do sklepów.

Wpadasz do jakiegoś centrum handlowego (bo tam najwięcej sklepów i najszybciej znajdziesz dobry pomysł) i zaczynasz! Przedzierasz się przez dziki tłum innych kupujących, wpadasz do każdego sklepu po kolei, sprawdzasz promocje i szukasz… Już, już masz jakiś pomysł, ale wolisz sprawdzić, czy gdzieś nie znajdziesz czegoś lepszego. Idziesz dalej. Wracasz. Rozważasz. W końcu wybierasz. Albo masz tak dosyć, że kupujesz cokolwiek.

Kończysz po kilku godzinach umęczony fizycznie i psychicznie, ze znacznie chudszym portfelem i niekoniecznie przemyślanymi prezentami. Być może obiecujesz sobie, że za rok to będzie wyglądało zupełnie inaczej…

Kiedy się zastanowię, to wiele „wypraw do sklepów”, również niezwiązanych ze świętami, wygląda w ten sposób.

Wiesz, że w biznesie zachowujesz się podobnie?

cele i wizja w biznesieTak, jak w centrum handlowym, nie wiesz po co idziesz, jak to coś ma wyglądać, kiedy zamierzasz do tego dotrzeć, ani tym bardziej – gdzie to znajdziesz. Nie wiesz, czego dokładnie potrzebujesz. Zwykle wydajesz więcej niż trzeba i niekoniecznie jesteś zadowolony z tego, co otrzymałeś.

Największe niepowodzenia w prowadzeniu własnego biznesu wynikają z braku jasno określonego celu i braku wyraźnej strategii dotarcia do niego.

Dlaczego tak wiele biznesów ma tylko ogólną wizję „przetrwania i zarobienia czegoś przy okazji”? Dlaczego trudno spotkać się z jasno określonymi celami i determinacją w ich realizacji?

Cele i wizja biznesu a Twoje osobiste cele

Jak ostatnio napisał jeden z moich ulubionych coachów, Jason Leister:

(…) Nie można oddzielić sukcesu przedsiębiorstwa od sukcesu ludzi, którzy są w tym przedsiębiorstwie. Wszystko, z czym nie masz ochoty się rozprawić w swoim własnym życiu, znajdzie sposób, żeby zamanifestować się w twoim biznesie.

(…) Jeżeli chcesz mieć najlepszy biznes, jaki tylko możesz mieć, musisz stać się najlepszą wersją siebie samego, jaką tylko możesz być.

Dobry biznes zaczyna się od człowieka, który go tworzy i który nim zarządza.

I nie ma innej drogi.

Twoje osobiste cele i wizja

Dlatego dzisiaj namawiam Cię, żebyś ZANIM zaczniesz myśleć o celach, strategiach i wizji swojego biznesu w przyszłości – zaczął od siebie.

  • Co Cię napędza? Co sprawia, że chce Ci się rano wstać i zacząć nowy dzień?
  • Jak musiałoby wyglądać Twoje życie, żebyś mógł powiedzieć, że osiągnąłeś to, co chciałeś? Że jesteś usatysfakcjonowany?
  • Co dokładnie chciałbyś zrealizować? Czego będziesz żałować, jeśli tego nie zrobisz?
  • Jakie miejsce w Twoim życiu zajmuje praca?
  • A jakie chcesz, żeby zajmowała? Na czym ta praca powinna polegać?
  • Na czym polega szczęście dla Ciebie?
  • Jak musiałaby wyglądać i działać Twoja firma, żeby wspierała takie życie, jakiego chcesz, a nie zawłaszczała je?
  • Gdzie chcesz być za 3-5 lat? Co chcesz wtedy robić? Jak pracować?

Nawet, jeśli nie znajdziesz w najbliższym tygodniu czasu na odpowiedzi na takie pytania, to nie martw się. Świąteczno-noworoczny czas to doskonała okazja do wyhamowania i refleksji nad takimi właśnie tematami.

Mnie tak nastraja każdy grudzień. Do podsumowań tego co było i jasnej wizji tego, co ma być.

Ale zacząć zawsze trzeba od siebie. Najpierw określ czego chcesz od życia. Ty i nikt inny. Jakie masz marzenia, pragnienia i potrzeby. Ty, jako człowiek. Dopiero później zastanów się, jaka musiałaby być Twoja firma, żeby Cię w tym stylu życia wspierać i pomóc Ci zrealizować Twoje marzenia. To pomoże Ci określić cele i wizję Twojej firmy.

Cele i wizja, które wyznaczasz dla swojego biznesu nadają kierunek wszystkim jego działaniom. Powodują, że nie biegasz w chaosie, nie tracisz pieniędzy, szybciej osiągasz to, co chcesz i jest to rezultat lepszej jakości. Dlatego namawiam Cię do określenia tego kierunku.

PRZECZYTAJ KONIECZNIE:

Czym jest wizja, misja i wartości Twojej firmy?

3 największe błędy przy tworzeniu wizji firmy i jak się przed nimi uchronić

Fot.: © imtmphoto / Fotolia

Twoi znajomi też powinni to przeczytać? Śmiało, daj im znać!
Posted in Organizacja i zarządzanie, Strategia i rozwój and tagged , .