mężczyzna dotyka grafiki kompasu

Czym jest wizja, misja i wartości Twojej firmy?

Przeczytasz w 6 minut

Jaka jest Twoja wizja firmy? Jak chcesz, żeby wyglądał Twój biznes w przyszłości? Jak CHCESZ, żeby działał? Czy potrafisz określić jasno, co jest dla Ciebie najważniejsze i jak chcesz, żeby działał cały zespół? Czy potrafisz sprawić, że będą rozumieć Twoje marzenie i z pasją je realizować? To trudne zadania. Pomagają je zrealizować wizja, misja i wartości Twojej firmy. Ale bardzo często te elementy są traktowane po macoszemu albo pomijane.

Tydzień temu proponowałam, żebyś zastanowił się, co jest ważne DLA CIEBIE w życiu. W TWOIM życiu. Co chcesz osiągnąć, co robić, jak pracować. Gdzie chcesz się znaleźć za 3-5 lat, czego dokonać, jak spędzać czas.

To ćwiczenie było tylko wstępem. Niezbędnym, jeśli chcesz, żeby Twój biznes faktycznie się rozwijał oraz, żebyś TY miał determinację do tego rozwoju go popychać. Aby tak się stało – najpierw musisz wiedzieć, czego TY chcesz, a dopiero później dostosować kształt Twojego przedsiębiorstwa do tych oczekiwań.

Wizja biznesu przyszłości

Największa trudność z tworzeniem wizji firmy polega, moim zdaniem, na tym, że przedsiębiorcom trudno się oderwać mentalnie od dnia codziennego i okoliczności, w których znajdują się dzisiaj. Biorąc się za tworzenie wizji swojej firmy, tworzą ją niejako „od dołu”. Na zasadzie: „Biorąc pod uwagę, gdzie jestem dzisiaj, to gdzie mogę / chciałbym / jest realne dotrzeć za 5 lat?”

Tymczasem wizja ma być ambitnym marzeniem! Ma spełniać śmiałe aspiracje Twoje i zespołu. Ma oderwać Cię od dzisiejszych trudności i pokazać Ci jak to będzie, kiedy już wykonasz „to wszystko”. Tak, jakby udało Ci się wsiąść do wehikułu czasu i oderwać od dzisiaj, przenieść w przyszłość i opisać swoje życie i swoją firmę, jak wtedy będzie wyglądała.

WIZJA = Obraz Twojego biznesu w przyszłości. Odzwierciedlenie ambicji i śmiałych aspiracji. Dostatecznie dokładny, żeby wyznaczał kierunek i dostatecznie ambitny, żeby mobilizował cały zespół. Obiecujący konkretną transformację i nagrodę za wysiłek.

Myśląc o wizji Twojego biznesu bądź odważny. Nie ograniczaj się tym, jak on wygląda dzisiaj. To nie ma znaczenia. Najważniejszy jest punkt docelowy.

Musisz mieć jasność dokąd zmierzasz, zanim wyruszysz w tę podróż.

3 obszary wizji firmy

W swojej wizji, nie zapomnij uwzględnić takich obszarów jak:

Sprzedaż i Marketing

Co chcesz sprzedawać i komu? Czym ma się wyróżniać Twoja oferta od konkurencji? Na czym będzie polegała unikalna wartość tej oferty? Co będzie stanowiło o jej wyjątkowości? Jakie powinny być ceny na tle konkurencji? Jakie wrażenia ma dostarczać Twój produkt? Na czym ma polegać wyjątkowa obsługa?

Organizacja i Zespół

Jak duża ma być ta docelowa firma? Ile rynków, oddziałów, pracowników, klientów? Ja ma być zorganizowana praca? Jak ma być zarządzana? Ile osób będzie zatrudnionych? W jaki sposób mają pracować i być nadzorowani? Jakie mają być stosunki w zespole?

Finanse

Jakie planujesz docelowe obroty, zyski, przepływy pieniężne, rentowność? W jakim okresie czasu powinno to nastąpić?

Proponuję, żebyś opisał swoją wizję w podziale na takie trzy obszary, aby nic Ci nie umknęło. Każda z tych kwestii jest kluczowa. Na tej wizji Twojej firmy oraz na jej  wartościach, będziesz mógł oprzeć strategię rozwoju firmy.

Najczęstsze trudności przy tworzeniu wizji

Zanim przejdę dalej, chcę uprzedzić Cię, że tworzenie wizji to ważne zadanie. Ona wyznacza kurs Twojego biznesu na kolejne lata. Dlatego warto pochylić się nad nim dokładniej i uniknąć najczęstszych błędów:

  1. Podstawowym błędem jest brak wizji albo tworzenie jej tylko „na papierze” (po to, żeby napisać coś na stronie internetowej). Twoja wizja ma być żywym narzędziem, kierunkowskazem i motywatorem dla Ciebie i zespołu.
  2. Zaczynasz wizję od środka, czyli nie uwzględniasz siebie, swoich osobistych potrzeb i aspiracji. Kiedy prowadzisz małą firmę, to Twój biznes nie działa w oderwaniu od Ciebie.
  3. Twoja wizja nie porywa nawet Ciebie. Zamiast angażować i motywować pozostaje suchym opowiadaniem bez ognia.
  4. Zamiast wizji masz mglisty zarys albo przeciwnie – detaliczny plan operacyjny

O każdym z tych błędów pisałam szczegółowo w artykule 3 największe błędy przy tworzeniu wizji firmy i jak się przed nimi uchronić.

Przeczytaj też koniecznie: Jak konkretna powinna być wizja biznesu?

Do czego potrzebna Ci misja firmy?

Równolegle z wizją firmy powinieneś sformułować jej misję. I celowo nie piszę „stworzyć”. Bo tak naprawdę misja juz dawno istnieje. Cała praca polega na jej czytelnym sformułowaniu. Na określeniu na czym polega.

MISJA = To Twoje DLACZEGO. To sens pracy dzień po dniu. Sens istnienia Twojej firmy. To odpowiedź na pytanie: W jaki sposób to, co robimy pozwala sprawić, że świat stanie się lepszy? W jaki sposób zmieniamy świat? Dlaczego robimy to, co robimy i w taki sposób, jak robimy?

Mimo, że misja może wydawać się górnolotna, ale jest niezbędna, żeby porwać Twój zespół, klientów, partnerów biznesowych. Misja to prawdziwy silnik rozwoju Twojego biznesu. Ona pomaga pokonywać trudności i podejmować wysiłek.

Wizja firmy i jej misja to tandem, który powoduje, że Ty i Twoi pracownicy podwajacie wysiłki, wyzwalacie pokłady kreatywności, zaangażowania i przedsiębiorczości. Realizujecie niemożliwe.

Kiedy spojrzysz na to z tej strony, to zrozumiesz dlaczego ani wizja ani misja nie mogą być sztywnymi formułkami, zbudowanymi przez speców od PR po to, żeby je umieścić na stronie internetowej. Zarówno wizja jak i misja firmy muszą wypływać z Ciebie i Twoich najgłębszych motywacji, być nośne i porywające. I na pewno nie mogą być sztuczne, zdroworozsądkowo wykoncypowane ani narzucone.

Niezależnie od tego czy zarządzasz dwustuosobowym zespołem, czy jednoosobową firmą, warto znać swoje „dlaczego” i wiedzieć, co jest Twoim marzeniem, co chcesz osiągnąć. Wtedy codzienne trudności i wyzwania nie są chaotycznym bieganiem, a stają się kolejnymi krokami na drodze do konkretnego celu.

Twoja wizja biznesu a wartości firmy

Firma, która chce aspirować do miana biznesu przyszłości, efektywnie rozwijać się, osiągać lepsze zyski i stabilnie wzrastać musi opierać ten rozwój na zmotywowanym zespole, w którym wszyscy pracownicy podzielają te same wartości, mogą się rozwijać i osiągać satysfakcję z pracy. Taki, oparty na wartościach, sposób zarządzania polega na kreowaniu pozytywnej „kultury organizacyjnej“.

To Twoja firma i TY decydujesz w jaki sposób ma działać i jakie wartości mają być dla zespołu najważniejsze.

WARTOŚCI = Określenie co jest dla Ciebie / dla zespołu ważne, czym się kierujecie, z jakich zasad nie zrezygnujecie, niezależnie od okoliczności i pieniędzy. Wartości pomagają podejmować trudne decyzje i rozwiązywać problemy. Wyznaczają sposób działania.

Jasna i konsekwentnie realizowana kultura organizacji powoduje, że pracownicy stają się partnerami, wspólnie z Tobą wdrażającymi wizję i czerpiącymi satysfakcję z tego, co robią i jak mogą się rozwijać dzięki tej pracy. Jasne wartości pozwalają dobierać (i wychowywać) pracowników, którzy je podzielają oraz zdobywać i utrzymywać klientów, dla których te same wartości są cenne i są skłonni za nie zapłacić.

Jeżeli nie wiesz, jak zacząć określać swoje wartości, to pomocny może być konkretny przykład i sposób, o którym pisałam w artykule Jak przyspieszyć rozwój Twojej firmy? Ucz się od najlepszych!

Pamiętaj jednak! Praca, którą teraz wykonujesz może Ci służyć przez lata i może Ci przynieść sporo pieniędzy. Dlatego nie traktuj jej po macoszemu i nie poprzestawaj na ogólnej, mglistej wizji „co jest ważne”. Zastanów się dobrze JAK CHCESZ DZIAŁAĆ? Jak mają działać Twoi pracownicy? Jakie uniwersalne wartości mają się przejawiać w KAŻDYM aspekcie funkcjonowania Twojej firmy. Dla jakich wartości jesteś gotów poświęcić wiele (czasu, pieniędzy, wysiłku)? Co jest ważniejsze od pieniędzy?

Jakie są wartości firmy?

Czy jest to Uczciwość? Czy nieprzeciętna Jakość? A może zawsze i wszędzie – Zysk?

Nie poprzestawaj na przemyśleniu i określeniu co to jest. Zapisz te wartości i zastanów się czy są jednoznacznie zrozumiałe? Jak każda z nich będzie się przejawiała na co dzień? W zwykłych obowiązkach każdego z pracowników? Czy każdy z nich zrozumie je tak, jak Ty sobie tego życzysz? Jeżeli trzeba – objaśnij każdą z nich na piśmie.

Zwróć uwagę, że wartości, które są dla Ciebie ważne znajdą zapewne odzwierciedlenie w określeniu wyróżników marki, których będziesz szukać na etapie opracowywania strategii marketingu i sprzedaży. Pisałam o tym dokładnie w artykule Jaka jest strategia Twojej marki? Czyli dlaczego sprzedaż kuleje mimo wysiłków?

Wizja firmy, jej misja i wartości

Wizja, misja i wartości to triada, która decyduje o rozwoju Twojego biznesu i wchodzeniu z nim na nowy wyższy poziom. Dla wielu przedsiębiorców prowadzących małe firmy jest korporacyjnym slangiem, zupełnie niepotrzebnym w codziennych zmaganiach. Jeśli tak do tego podejdziesz, to rzeczywiście wizja firmy ani jej misja w niczym nie pomogą, a czas na ich opisywanie będzie czasem straconym. Ale zapewniam Cię, że Twoja firma nie będzie wtedy też szła do przodu. Może nawet rosnąć, ale niezmieniające metod działania będzie to tylko wzrost chaosu i ryzyka.

Jeżeli chcesz naprawdę rozwijać swój biznes, prowadzić go w nowe rejony, a przy okazji zaczynasz zatrudniać coraz więcej pracowników, to określenie wizji, misji i wartości Twojej firmy jest niezbędne. Po pierwsze pomoże Ci organizować Twój biznes, podejmować codzienne decyzje, planować i realizować cele. Po drugie znacznie ułatwi Ci zarządzanie pracownikami, którzy nie tylko będą wreszcie rozumieli do czego firma zmierza i czego od nich oczekujesz. Ale zyskają też nową motywację i zaangażowanie, bo poznają sens działania Waszej firmy. I wreszcie, w konsekwencji tego wszystkiego, lepiej zorganizowany biznes, działający w nowy sposób nie tylko będzie mógł znacząco rosnąć i wykorzystywać potencjał rynkowy. Ale jednocześnie może dać Ci znacznie więcej wolności czasu, pieniędzy i zajmowania się tym, co chcesz. Wolności do dalszego rozwoju i zdobywania nowych przyczółków.

A na koniec zapraszam Cię do poczytania o pewnej firmie, w której to wszystko poszło na opak: Dwie najważniejsze rzeczy: wizja i niemierzalne /case study/

 

Fot. © vege / Fotolia

Twoi znajomi też powinni to przeczytać? Śmiało, daj im znać!
Posted in Strategia i rozwój, Organizacja i zarządzanie and tagged , .