dobry biznes

Gdzie zaczyna się dobry biznes?

Przeczytasz w 3 minut

Jeśli zadajesz sobie pytanie: Jak zrobić dobry biznes? Gdzie zaczyna się dobry biznes? Jak rozwinąć mój biznes? Albo inne warianty tego tematu, to…

Możnaby filozoficznie odpowiedzieć pytaniem „A jaki to jest „dobry biznes“? Czym się charakteryzuje?“

Większość z nas nie lubi, kiedy ktoś odpowiada pytaniem na pytanie. Ale tutaj akurat ma to swoje uzasadnienie. I ma swoją wartość.

Czym charakteryzuje się „dobry biznes“?

Ilu menedżerów, tyle odpowiedzi na to pytanie. Właśnie dlatego jest to takie istotne.

Wiem, że dla niektórych najważniejsze są wysokie i stabilne zyski. Dla innych – dobra atmosfera i zespół. Dla innych – święty spokój, czyli sprawność działania biznesu i brak „pożarów“. Dla jeszcze innych – wysoka jakość we wszystkich obszarach działania.

A jak jest u Ciebie?

To NIE JEST retoryczne pytanie.

Codziennie stykam się z mnóstwem problemów i pytań, jakie mają zarządzający małymi biznesami:

  • jak rozwiązać bolączkę X, Y, Z?
  • czy to oprogramowanie będzie dla nas dobre, czy raczej zainwestować w to bardziej kompleksowe?
  • jak ustalić linie podziału odpowiedzialności i obowiązków w zespole?
  • jaka powinna być struktura mojej firmy i jak mierzyć jej wyniki?
  • jaka reklama będzie dla nas najlepsza? w prasie, radiu, czy internecie?
  • dlaczego sprzedaż spada? co zrobić, żeby rosła?
  • dlaczego mam konflikty w zespole? dlaczego pracownicy nie pracują tak, jak oczekuję?
  • czy wdrażanie procedur i systemów w mojej małej firmie ma sens? czy to nie przesada i biurokracja, na którą mnie nie stać?
  • jak zdobyć nowych klientów i skąd ich pozyskiwać?
  • jak najlepiej dostarczać nasz produkt klientom?
  • kupić samochody firmowe czy wynajmować? co jest korzystniejsze?

Takie pytania można mnożyć. Są najróżniejsze i dotykają wszelkich obszarów związanych z zarządzaniem biznesem. Łączy je jedno – są zadawane z poziomu codziennej gonitwy, z poziomu tu i teraz.

Jeżeli zadasz tego rodzaju pytanie jakiemuś doradcy-sprzedawcy, ten z pewnością szybko zaoferuje Ci JedynySkutecznyŚrodekRozwiązaniaProblemu. Możesz go oczywiście kupić.

Jeżeli zadasz to pytanie Doradcy – ten odpowie „To zależy…“

Nie oznacza to bynajmniej, że nie potrafi Ci pomóc. Ale zada kolejne pytania: Jakie są Twoje cele biznesowe? Co jest w Twoim biznesie najważniejsze? Do czego zmierzasz? Co chcesz osiągnąć za 3-5 lat?

Co to oznacza?

To oznacza, że każda Twoja codzienna decyzja biznesowa może być podejmowana w kontekście tu i teraz, albo w kontekście długoterminowych celów.

Decyzje podejmowane w kontekście tu i teraz, bez odniesienia do długoterminowych celów przedsiębiorstwa, co prawda gaszą dzisiejszy pożar, ale nie zapobiegają kolejnym. Likwidują dzisiejszą rozterkę, ale ostatecznie wprowadzają chaos i zamęt. Takie firmy nie rozwijają się, tylko drepczą w miejscu.

Pracownicy są sfrustrowani, zniechęceni i zdezorientowani. Trudno im podejmować odpowiedzialność, skoro nawet szef nie potrafi jasno określić dokąd zmierza cały biznes. Trudno im być zmotywowanym, bo… do czego?

Czy to oznacza, że dobry biznes zaczyna się od jasnego określenia jego długoterminowych celów?

W pewnym sensie tak. Ale tylko w przypadku bardzo dużych biznesów i przy bardzo wielu bardzo rozproszonych właścicielach. W praktyce – niezwykle rzadko.

Jeżeli zarządzasz mikro lub małym przedsiębiorstwem, to cała prawda o „dobrym biznesie“ zaczyna się w Tobie. To TY określasz, jaki ten dobry biznes jest, jak ma wyglądać, na czym polegać i jakimi kierować się zasadami. Jak ma działać, jakie przynosić zyski, jak być zorganizowany.

Ale to jeszcze nie koniec. Żeby odpowiedzieć na te, podstawowe pytania, najpierw musisz poświęcić trochę czasu i uczciwie odpowiedzieć samemu sobie:

Co jest DLA CIEBIE najważniejsze w życiu?

Gdybyś miał nieograniczoną ilość czasu i nieograniczoną ilość pieniędzy, to czym byś się zajmował? Jak spędzałbyś czas? Czy robiłbyś to, co teraz? A jeśli nie – to co?

Kiedy już ustalisz, co nadaje sens Twojemu życiu, to zastanów się, jak musiałby wyglądać Twój biznes, żeby pomóc Ci ten sens realizować?

Dopiero wtedy pojawi się szansa, zaprojektować DOBRY BIZNES. Przedsiębiorstwo, które będzie działało w sposób przynoszący TOBIE satysfakcję, spełniający TWOJE standardy i wartości.

Jak widzisz… dobry biznes zaczyna się od Ciebie – jego właściciela, zarządzającego i dowódcy.

I… to dopiero początek.

Bo również od Ciebie zależy, czy ten biznes zaistnieje. Od Twojej determinacji, konsekwencji, otwartości na zmianę i ciągłego rozwoju.

Będziesz w tym procesie potrzebował dobrych Doradców. Takich, którzy potrafią szanować Twoją wizję biznesu i do niej dobierać rozwiązania. Będziesz potrzebował zespołu i nowej wiedzy.

Ale, jak widzisz, początek jest w TOBIE.

Czyli niedaleko 😉

Budując swój wyjątkowy, niepowtarzalny biznes, w którym to Ty jesteś centralnym elementem, być może będziesz chciał lub potrzebował skorzystać z pomocy doświadczonego mentora. Jeżeli tak jest, to zapraszam do współpracy.

 

Fot.: © olly / Fotolia

Twoi znajomi też powinni to przeczytać? Śmiało, daj im znać!
Posted in Strategia i rozwój and tagged , , .