Strategia rozwoju firmy to temat wielu książek i przedmiot wielu teorii. Niektóre z nich możesz poznać czytając książki, inne w czasie kursów. Niektóre są bardzo skomplikowane, a inne wydają się banalnie proste.
Kiedyś, dawno temu, czytałam kolejną taką książkę albo wracałam z kolejnego szkolenia, pełna entuzjazmu i pomysłów, w jaki sposób tę konkretną strategię wcielić w życie, jak ją zastosować w mojej mikrofirmie. Blue Ocean Strategy… Balanced Scorecards…. Zapał mijał najpóźniej po dwóch dniach.
Szumna strategia albo okazywała się zbyt skomplikowana, albo nieprzystająca do realiów. Albo jedno i drugie, albo jeszcze coś innego…
Czy to znaczy, że strategia była zła? Że szkolenie do niczego, albo książka bezużyteczna?
Z dzisiejszego punktu widzenia mogę powiedzieć, że nie tędy droga.
Te wszystkie teoretycznie opracowane modelowe „strategie“ są bardzo mądre i na pewno skuteczne w określonych okolicznościach. Na pewno doprowadziły do sukcesu pewne firmy. I, na pewno, warto je poznać i zrozumieć.
I tyle.
Poznać, zrozumieć i iść dalej.
Strategia rozwoju Twojej firmy
Twoja firma jest specyficzna. Tak, jak Ty. Szukanie dla niej „gotowca“ z półki nie może przynieść dobrych rezultatów. I na pewno nie sprawi, że zbudujesz wyróżniającą się na rynku organizację i markę, której będą poszukiwali klienci. To po prostu niemożliwe.
Warto różne, stosowane przez innych z sukcesem, strategie poznawać, analizować. Warto się z nich uczyć. Ale dla Twojego, jedynego w swoim rodzaju, biznesu – trzeba stworzyć dedykowaną strategię rozwoju.
W jaki sposób to zrobić?
Na przecięciu ulicy Wizji Przyszłości i ulicy Diagnozy Dnia Dzisiejszego powstaje Strategia.
Jeżeli czytasz mój blog od jakiegoś czasu, to przypomnij sobie o czym ostatnio bardzo dużo pisałam – o TWOICH wartościach, o TWOJEJ wizji firmy. O tym, jak chcesz, żeby wyglądała, jak działała, czym się wyróżniała.
Wizja przyszłości
To Twoja firma.
I, chociaż możesz wybrać z tysiąca sposobów jej prowadzenia, TWÓJ głos jest w tym temacie decydujący. Co chcesz dawać światu i w jaki sposób?
Jak Twoja firma ma wyglądać za 5 lat? Czym ma się kierować zespół? Jak będzie się wyróżniać na rynku? Jaką ma mieć wielkość? Na jakim rynku działać? Jakie zyski przynosić?
W związku z tym, że ta wizja, to pierwszy krok do budowy strategii, nie poprzestawaj na ogólnikach. Wypracowanie takiej wizji może zająć miesiące. Nie chodzi o mgliste wyobrażenia. Chodzi o spójny i maksymalnie precyzyjny obraz – cel, do którego zmierzacie.
Diagnoza dnia dzisiejszego
Dopiero, kiedy będziesz mieć jasność w temacie „Jak ma być?“, (ale nie wcześniej) warto pochylić się nad dniem dzisiejszym – nad dokładnym przeglądem – „Jak jest?“.
Umiejętne zarządzanie biznesem, to ciągłe balansowanie między tymi dwiema perspektywami – długoterminową wizją i krótkoterminowym zarządzaniem operacyjnym. Na ich styku powstaje prawdziwa strategia rozwoju. Nie możesz zapominać o szerokiej perspektywie i długoterminowej wizji. Nie możesz też zakłamywać bieżącej kondycji biznesu i codziennych bolączek.
3 sfery, które obejmuje pełna strategia rozwoju firmy
W obu perspektywach – możesz korzystać z porządkującego podziału na trzy sfery:
- Sprzedaż, Marketing i Obsługa Klienta
- Organizacja i Ludzie
- Finanse
W każdej z tych sfer – jest wiele do zrobienia. Wszystkie muszą rozwijać się harmonijnie.
I jeszcze jedna uwaga na koniec: Korzystaj z doświadczeń innych, słuchaj, czytaj, analizuj. Ale daj sobie czas, odpowiednio dużo czasu, na wypracowanie własnego sposobu, własnych metod, własnych pomysłów. Dobre, działające strategie nie powstają w głowie geniusza w błysku myśli. One powstają z pomysłów, niekończących się dyskusji, prób i testów, z działania!
Jeżeli potrzebujesz pomocy w przemyśleniu swojej wizji, diagnozie stanu firmy albo codziennego wsparcia w realizacji strategii, to być może moje doradtzwo może być dla Ciebie pomocne:
Fot.: © KostaKostov / Fotolia