Jak napisać biznes plan

Jak napisać biznes plan, który zapewni sukces? 5 kluczowych punktów

Przeczytasz w 3 minut

Kiedy chcesz pozyskać dotację lub kredyt z banku, kiedy planujesz nowe biznesowe przedsięwzięcie – zawsze potrzebny jest Ci biznes plan. Profesjonalne przygotowanie biznes planu bywa jednak bardzo kosztowne i nie zawsze ma sens ekonomiczny inwestowanie tej kwoty. Szczególnie, jeśli potrzebujesz napisać biznes plan na potrzeby urzędu pracy, dla zakładu fryzjerskiego, kwiaciarni czy małego sklepu. Nie wiesz, jak napisać dobry biznes plan samodzielnie? Jeżeli Twoje przedsięwzięcie jest małe, to często jest to najlepszy pomysł.

Co oznacza „napisać dobry biznes plan”?

W jednym z artykułów na tym blogu próbowałam już przybliżyć Ci ile kosztuje napisanie biznes planu. To pytanie tak trudne, jak pytanie „Ile kosztuje samochód?”

Dlaczego niektóre plany kosztują kilkaset złotych, a inne kilka-kilkanaście tysięcy? Dlaczego najdroższe dochodzą nawet do kilkadziesięciu?

Oczywiście dużo zależy od skali przedsięwzięcia. Ale nie jest to jedyny czynnik decydujący o cenie!

A więc, co decyduje o tym, że jeden biznes plan zostanie uznany za dobry a inny za mało wartościowy?

Co charakteryzuje ten najlepszy?

Dobry biznes plan jest przemyślany! Im bardziej tym lepiej!

Dlatego jeśli planujesz kupić jakiś biznes plan za kilkaset złotych – to lepiej napisz go sam!

Szablony i plan takiego dokumentu łatwo znaleźć w internecie, a pomysłodawca projektu i przedsiębiorca na pewno znacznie lepiej przemyśleli planowany biznes i dzięki temu stworzą lepszy biznes plan niż jakikolwiek zewnętrzny doradca, który produkuje te plany taśmowo.

Nie ma się co oszukiwać! Jeśli biznes plan kosztuje mało, to znaczy, że jest taśmową produkcją z półfabrykatów. Coś w stylu McDonalds…

Ale jeśli chcesz pozyskać finansowanie na podstawie biznes planu, albo planowany biznes jest nieco większy i bardziej skomplikowany, wtedy warto poprosić o pomoc specjalistę, który poza doświadczeniem w takich zadaniach będzie też miał nieoceniony atut – spojrzenie z boku, bez emocji.

Jak sam możesz napisać biznes plan krok po kroku?

Nie jest możliwe w krótkim artykule nauczyć Cię pisania dobrych biznes planów od A do Z.

Ale podam Ci listę najważniejszych „pułapek“ – ważnych punktów, na które warto zwrócić uwagę.

Te pułapki, jeśli nie poświęcisz im dostatecznej uwagi, mogą sprawić nie tylko, że Twój biznes plan przegra batalię o finansowanie. Mogą sprawić, że nawet jeśli uda się przedsięwzięcie sfinansować, to na etapie realizacji przestanie działać!

Muszę przyznać, że właśnie z powodu tych „wrażliwych punktów“ jeden biznes plan kosztuje więcej, a inny grosze.

Nawet jeśli powierzasz napisanie biznes planu specjalistom – zwróć uwagę na te punkty!

To TY jesteś ekspertem od swojego biznesu i możesz wychwycić nieprawidłowości, nielogiczności i niespójności.

Dzisiaj podam Ci listę najważniejszych punktów, które muszą być przemyślane, i które będą jednocześnie kolejnymi rozdziałami Twojego biznes planu. Niezależnie od tego, jak duży biznes planujesz, te 5 elementów musi być ujętych w każdym biznes planie:

1. Co i komu chcesz sprzedawać?

Podstawa i serce każdego biznesu, czyli specyfika Twojego działania, wyróżniki i określenie grupy docelowej klientów

2. Jak „to” wyprodukować?

Plan operacyjny tego, co chcesz robić. Określa warunki techniczne, technologiczne, ewentualnych dostawców. W tej częsci dokładniej planujesz jak ma wyglądać codzienne funkcjonowanie Twojego nowego biznesu.

3. Kto i jak to zrobi?

Następnie potrzebujesz zaplanować swój zespół. Ilu ludzi potrzebujesz, jakich kwalifikacji? Jak będzie zorganizowany ten zespół?

4. Jak sprzedawać? Jak promować?

Kluczowa część biznes planu. Niestety często zaniedbywana przez przyszłych przedsiębiorców. Prezmyslana koncepcja dotarcia do Twoich klientów zdecyduje, czy Twój biznes zacznie zarabiać, czy nie.

5. Jakie będą finanse tego biznesu?

Królewska część to podsumowanie wszystkich wczesniejszych ustaleń, wyrażenie ich w konkretnych liczbach, sprawdzenie, czy ten biznes ma szansę być zyskowny.

Szczegółowy poradnik jak napisać biznes plan krok po kroku

Zdaję sobie sprawę, że kiedy nigdy nie przygotowywałeś biznes planów, to te 5 punktów może Ci nie wystarczyć. Dlatego przygotowałam dla Ciebie bezpłatny prezent koncentrat przepisu na biznes plan – poradnik JAK ZBUDOWAĆ DOBRY BIZNES PLAN? (możesz go pobrać korzystając z formularza na tej stronie).

3-stronicowy poradnik know-how o pisaniu biznes planów czeka na Ciebie. Znajdziesz w nim rozszerzenie każdego z punktów powyżej oraz listę najczęstszych błędów popełnianych w każdej z części przez przedsiębiorców. Te błędy i pułapki mogą pozbawić Cię finansowania lub dotacji, o które walczysz.

Jeśli chcesz napisać biznes plan samodzielnie, to użyj tego poradnika jako kompasu. Każdy z wymienionych tam obszarów powinien być oddzielnym rozdziałem takiego dokumentu. A jeśli chcesz sprawdzić już istniejący (na przykład przygotowany przez zewnętrznych specjalistów) biznes plan – poczytaj, jakie pułapki czyhają w każdym z obszarów.

Podsumowując…

Kiedy już rozstrzygniesz wszystkie kwestie, które opisałam w poradniku JAK ZBUDOWAĆ DOBRY PLAN, to można powiedzieć, że MASZ dobry biznes plan.

Jak zapewne zauważyłeś, do jego przygotowania, potrzeba było specjalistów z różnych dziedzin. Oczywiście przy małej skali biznesu mogą wystarczyć umiejętności przedsiębiorcy i dostęp do Google lub dobrego doradcy z doświadczeniem w takich zadaniach.

Ale przygotowanie takiego biznes planu wymaga CZASU.

Wtedy, niezależnie od tego, czy biznes plan powstał dla banku, dla inwestora, dla urzędu pracy czy na własny użytek – taki biznes ma duże szanse powodzenia. A przygotowany biznes plan będzie Twoim drogowskazem do sukcesu.

Najlepszym i najszybszym sposobem na zaplanowanie nowego przedsięwzięcia jest jednostronicowy plan biznesu, czyli kanwa modelu biznesowego. Przygotowałam specjalny autorski model jednostronicowego planu biznesu, który możesz kupić razem z objaśniającym wszystko krok po kroku poradnikiem oraz lekcją wideo w pakiecie Model biznesowy dla każdej firmy.

 

 

Fot.: © Coloures-Pic / Fotolia

Posted in Strategia i rozwój, Organizacja i zarządzanie and tagged , , , .

Mentor i doradca biznesowy przedsiębiorców, psycholog i doświadczony menedżer, blogerka oraz skuteczny przedsiębiorca.

Jej unikalne podejście do pracy z właścicielami biznesu polega na postawieniu w centrum człowieka - przedsiębiorcy, jego marzeń, pragnień, osobistej satysfakcji, szczęścia i wolności.

Nieprzejednana zwolenniczka wolności, miłośniczka natury, entuzjastka życia, wrażliwa i mądra kobieta.