Jak wycenić firmę? Ile wynosi jej wartość?

Jak wycenić firmę na sprzedaż? Jak obliczyć wartość firmy?

Przeczytasz w 10 minut

Jeżeli zastanawiasz się jak wycenić firmę, myślisz o jej sprzedaży albo po prostu chcesz poznać jej wartość, to jest kilka czynników, które potrzebujesz wziąć pod uwagę. Wycena wartości firmy to nie takie proste zagadnienie. Ale w tym artykule przedstawię Ci podstawowe metody i wskazówki jak możesz oszacować wartość firmy szybko i bez angażowania zewnętrznych ekspertów (którzy też są potrzebni, co także wyjaśniam).

Na pytanie o plany związane rozwojem firmy w perspektywie 3-5 lat, zadziwiająco często słyszę od menedżerów o planie sprzedaży biznesu. Nieco rzadziej, ale również często – o wprowadzeniu firmy na giełdę, czyli również – sprzedaży, chociaż innego rodzaju.

Jednak w sprzedaży jest jedna święta prawda:

Nieważne co Ty chcesz sprzedać i za ile, ale co ktoś chce kupić i za ile chce to kupić.

Co wziąć pod uwagę, kiedy potrzebujesz wycenić firmę?

Sprzedaż przedsiębiorstwa to bardzo specyficzna transakcja. Nieliczni zajmują się takimi codziennie. Większość ma w tym bardzo małe albo żadne doświadczenie. Myślę, że w tym leży trudność, ale nie największa.

Wyobraźmy sobie, że masz bardzo dobrze prosperujący pensjonat na pojezierzu lubuskim. Ale z powodów rodzinnych chcesz go sprzedać. Zresztą, w takim celu rozwijałeś ten biznes. Twój pensjonat szczyci się tym, że panuje w nim rodzinna atmosfera, ma stałych gości, którzy przyjeżdżają corocznie.

Zaczynasz od wyceny wartości firmy. To brzmi groźnie, dlatego prosisz o pomoc eksperta. I dopiero w tym momencie, z jego pomocą, zaczynasz zastanawiać się nad pewnymi kluczowymi kwestiami:

Temat pierwszy: „Gdzie te zyski?“

Twoim zdaniem biznes idzie rewelacyjnie. Goście regularnie przyjeżdżają do pensjonatu, utargi starczają na pokrycie kosztów i Twoje utrzymanie, obroty rosną. Ostatnio zacząłeś też przyjmować klientów biznesowych, co jeszcze bardziej Ci pasuje, bo lepiej płacą, a fakturę wystawiasz na ich firmy.

Ale po pobieżnym przejrzeniu danych księgowych Twój specjalista od wyceny zaczął zadawać trudne pytania:

  • Dlaczego mówisz, że biznes jest rentowny, skoro księgowość wykazuje straty?
  • Dlaczego mimo pozornych zysków nie ma pieniędzy w kasie (na rachunku)?
  • Czy ceny wystarczają na pokrycie kosztów stałych po sezonie?

Okazuje się, że Twoje przekonanie o fantastycznej kondycji biznesu, nie miało poparcia w faktach. Czasem, co nie powinno się zdarzać, ale się zdarza, tak dbałeś o niepłacenie podatków, że wynik księgowy jest znacznie niższy niż powinien być. Albo przeciwnie – zyski na papierze były, ale gotówka nie wpływała do kasy. I tak dalej…

Temat drugi: „Co jest wartością Twojego przedsiębiorstwa?“

Pojęcie wartości firmy, chociaż potocznie wydaje się dość mgliste, funkcjonuje nie tylko w literaturze biznesowej, ale ma nawet swoją definicję w tak poważnym akcie prawnym, jak Ustawa o rachunkowości. Abstrahując od definicji prawnych, logicznie rzecz biorąc, co stanowi WARTOŚĆ PRZEDSIĘBIORSTWA?

  • dobra opinia klientów, ich lojalność, powtarzalne zakupy,
  • marka, czyli logo, znak firmowy, szeroko kojarzone i rozpoznawane,
  • posiadane patenty i wiedza techniczna, niedostępna innym, procedury, know-how,
  • majątek trwały, maszyny, linie produkcyjne, nieruchomości, grunty,
  • korzystna lokalizacja, przyciągająca klientów,
  • dostęp do źródeł surowców, dostawców albo do kanałów dystrybucji
  • inne?

Taką wyjątkową wartością Twojego pensjonatu jest prawdopodobnie atrakcyjna lokalizacja, rodzinna atmosfera, grono stałych klientów. Ale…

Jak wycenić firmę?

Temat trzeci: „Co tak naprawdę sprzedajesz?“

Enigmatyczną wartość firmy? Atmosferę?

Klientów, którzy Cię lubią, a kiedy odejdziesz przestaną przyjeżdżać? Zgrany zespół, który zatrudniasz dorywczo na umowy zlecenie (czytaj: który rozpadnie się natychmiastowo o zmianie właściciela)?

Sieć dostawców? A jeśli ta sieć, to tylko kontakty w Twoim telefonie, które znikną z przedsiębiorstwa wraz z Tobą?

Najłatwiejszy sposób sprawdzenia, co tak naprawdę sprzedajesz:

Wyobraź sobie, że od jutra TY znikasz z firmy. Co się wtedy dzieje? Co w niej zostaje?

Czy istnieją długoterminowe umowy z klientami i dostawcami, partnerami biznesowymi? Czy istnieją porozumienia o współpracy? Czy istnieje baza klientów w sposób bardziej formalny niż w czyjejś głowie? Czy istnieją referencje od klientów? Czy posiadany majątek rzeczywiście ma jakąś wartość, poza sentymentalną? Czy zespół pracowników ma jasną strukturę i będzie potrafił działać bez Ciebie?

Mówiąc krótko: Czy ta firma bez Ciebie nadal działa tak jak dzisiaj, kiedy w niej jesteś?

Jeśli nie, to trudno będzie Ci uzyskać za nią taką wartość, jaką Twoim zdaniem ma. Jeśli Twoja firma bez Ciebie nie istnieje, to co chcesz sprzedać?

Wycena wartości firmy – jakie elementy wziąć pod uwagę?

Każdy komu będziesz chciał sprzedać swoją firmę nie kupi tej firmy w jej dzisiejszym kształcie, tylko nieokreślone fragmenty jej majątku i historii, która być może będzie mu do czegoś przydatna, ale równie dobrze może stanowić bombę z opóźnionym zapłonem.

Pamiętaj, że

Nikt nie kupuje PRZESZŁYCH zysków Twojego biznesu, ale wielu chętnie kupi POTENCJAŁ jego przyszłych zysków.

I ten potencjał musi być realny.

Dlatego, jeśli planujesz sprzedaż przedsiębiorstwa, zacznij już dzisiaj myśleć o tym, jaką reprezentuje ono wartość dla potencjalnego kupującego. Przygotowania do takiej transakcji, warto zacząć nawet kilka lat wcześniej. Więcej na ten temat pisałam w artykule o tym, jak sprzedać firmę.

Nawet jeśli po jakimś czasie nie zdecydujesz się sprzedawać swojego biznesu, zapewniam, że dzięki konsekwentnemu budowaniu POTENCJAŁU przedsiębiorstwa Twój biznes będzie w znacznie lepszej kondycji, niż jest teraz. Będzie sprawnym mechanizmem generujących zyski i nie potrzebującym Twojej nieustannej obecności do tego. Cokolwiek się wtedy stanie – jesteś wygrany!

Wartość firmy – co ją tworzy?

Pisałam wyżej co wpływa na wartość firmy z punktu widzenia kupującego. Jest to przede wszystkim potencjał biznesu do generowania przyszłych zysków i to, co się na ten potencjał składa.

Co podnosi wycenę firmy? - infografika

Co podnosi wycenę firmy?

1.     Marka, pozycja rynkowa, lojalni klienci, stałe kontrakty o współpracy

To bardzo podstawowy poziom składający się na potencjał generowania zysków. Zdolność do generowania powtarzalnych (lub rosnących) przychodów.

Czy masz powtarzalne zamówienia i stałych klientów? Długoterminowe umowy o współpracy? Markę, która sprawia, że klienci sami przychodzą i ustawiają się w kolejkach. Renomę, która powoduje, że znajomi polecają Twoją firmę znajomym. Każdy taki element podnosi atrakcyjność oferty w oczach potencjalnego kupującego (i znacząco wpływa na wycenę firmy).

2.     Model biznesowy zapewniający rentowność

Nie wystarczy, że Twoja firma będzie generowała obroty, ale równie ważne jest jak dobrze cała organizacja jest przygotowana do zamiany sprzedaży w zysk. Decyduje o tym sprawna organizacja, procesy, systemy ułatwiające pracę i podnoszące efektywność.

Na tym etapie mamy dwa elementy decydujące o tym, jak bardzo Twój biznes jest zdrowy. Jeżeli chcesz zrobić gruntowny przegląd modelu biznesowego (a warto to zrobić niezależnie od tego, czy szukasz inwestora, kupca, czy po prostu chcesz płynnie generować zyski), to polecam Small Business Model & Plan.

3.     Majątek (atrakcyjny dla kupującego)

Chociaż majątek firmy sam w sobie stanowi pewną wartość, jednak kiedy myślisz o sprzedaży swojej firmy trzeba na niego spojrzeć trochę inaczej. Pomyśl: Czy ktokolwiek miałby chęć kupować Twoją firmę dla kilku starych komputerów albo kilkuletnich samochodów? Niekoniecznie. Oczywiście w czasie wyceny firmy wartość tych rzeczy będzie odpowiednio rozliczona, ale zwykle nie mają one decydującego wpływu na cenę sprzedaży i zdecydowanie nie mają wpływu na decyzję o kupnie.

Na majątek warto spojrzeć z dwóch perspektyw:

  • Jego potencjału do generowania zysków w przeszłości (obecnego lub przyszłego).
  • Unikalność i trudność jego nabycia w inny sposób.

Być może Twój park maszynowy doskonale uzupełnia to, czego brakuje kupującemu?  A może masz maszynę jedyną tego typu w Europie? Może nabycie takich maszyn, jakie masz kosztowałoby fortunę, a dzięki zakupowi Twojej firmy nabywca dostanie ten majątek w znacznie niższej cenie (bo jest już używany).

4.     Unikalne przewagi konkurencyjne

Przewaga konkurencyjna to jeden ze sposobów ochrony przyszłych zysków i pozycji firmy przed konkurencją. Tłumaczyłam to dokładnie w MODELU BIZNESOWYM dla każdej firmy. Z punktu widzenia wyceny wartości firmy takimi elementami są: licencje, koncesje, certyfikaty, patenty, zastrzeżone znaki towarowe, dobra lokalizacja. Wszystko to, co daje Twojemu przedsiębiorstwu przewagę nad konkurencją i jest trudne do podrobienia lub uzyskania.

Zwróć uwagę, że potencjalny kupujący może docenić te wartości w kontekście wyceny Twojej firmy. Ale może być też tak, że są mu one potrzebne do rozwoju firmy, którą już ma, zaistnienia na jakimś rynku lub w jakiejś specyficznej branży. Wtedy zakup Twojej firmy jest dla niego tylko środkiem do celu. Jego głównym celem jest uzyskanie dostępu do tych unikalnych zasobów, złóż, koncesji, lokalizacji czy parku maszynowego.

5.     Wiedza, doświadczenie i sprawdzony model biznesowy – tzw. know how

Często wartością dla kupującego jest też Twoje unikalne doświadczenie, przetestowana technologia (bardzo częste) lub to, że już sprawdziłeś dany model biznesowy i wraz z firmą możesz przekazać swoją wiedzę, co działa dobrze i daje rezultaty, a co jest stratą czasu.

Wszystko to, składa się na szeroko rozumiane know-how. Oczywiście, aby je sprzedać musi ono być nieco sformalizowane. Nie może istnieć wyłącznie w Twojej głowie. Bo, jak wspominałam, wtedy zniknie z firmy razem z Twoim odejściem i nie stanowi żadnej wartości dla kupującego.

Ale, jeśli potrafisz w jakiś sposób uporządkować tę wiedzę, a nawet zapewnić kupującemu pewien okres wsparcia połączonego z przeszkoleniem i czujesz się na siłach przekazać wiedzę w uporządkowany sposób, to jest to czynnik podnoszący wartość firmy, którą chcesz sprzedać.

Jak wycenić firmę? Najpopularniejsze metody

Niestety nie ma prostej odpowiedzi na pytanie: Jaka jest wartość firmy X? Jak wspominałam: Wartość firmy X wynosi tyle, ile ktoś jest skłonny za nią zapłacić. Ostateczną wartość zawsze więc weryfikuje rynek.

Jest to dosyć proste, kiedy mówimy o spółce akcyjnej notowanej na giełdzie. Aktualizacja wartości jej akcji odbywa się non-stop każdego dnia, kiedy trwa sesja giełdy. Znacznie trudniej jednak jest wycenić spółki z o.o., jednoosobowe działalności i każdy inny podmiot prawny.

Mając świadomość, że ostatecznym weryfikującym wartość firmy będzie kupujący potrzebujesz też mieć możliwość wycenić firmę na jakimś wyjściowym poziomie. Dlatego poniżej przedstawiam trzy najpopularniejsze i najprostsze metody.

Jak wycenić firmę różnymi metodami? - infografika

Wycena firmy metodą dochodową

Metoda najczęściej stosowana ze względu na swoją prostotę (koniecznie jednak przeczytaj rozdział o wyjątkach i korektach).

Teoretycznie wystarczy sprawdzić jaki roczny zysk netto generuje firma w sposób stabilny i przemnożyć to przez określony mnożnik. Założenie jest więc takie, że skoro co roku firma generowała od lat XXX zysku, to kupujący wie, że kupując ją, z dużym prawdopodobieństwem będzie uzyskiwał porównywalną kwotę zysku co roku przez kilka najbliższych lat. I ta kwota potencjalnego zysku w kilku kolejnych latach stanowi punkt wyjścia, żeby wycenić firmę.

Cała sztuka polega na tym, żeby w sposób w miarę racjonalny określić wysokość mnożnika. Firma firmie nierówna, bezpieczeństwo zysków może zostawiać wiele do życzenia. Powtórzenie w przyszłości wyników finansowych osiągniętych w przeszłości jest tylko pewnym założeniem. Wprowadzono więc bardziej szczegółowy podział w odniesieniu do mikroprzedsiębiorstw.

Grupa 1 Firmy rozwinięte i stabilne

Firmy o stabilnych przychodach i zyskach, najczęściej posiadające duży majątek i działające na rynku o niskim ryzyku. W praktyce niewiele firm może poszczycić się tak komfortową sytuacją.

Na podstawie badań wielu zależności, przyszłych zysków oraz ryzyka przyjęto, że dla wyceny przedsiębiorstwa z tej grupy przyjmuje się mnożnik 5,7.

Grupa 2 Firmy dojrzałe, ale o zmiennym poziomie ryzyka (przychodów i zysku)

Przedsiębiorstwa, które mają kilka własnych lub dzierżawionych (albo leasingowanych) składników majątku, dojrzałe i rentowne. Mające jednak pewną zmienność przychodów i zysków. Występuje ryzyko związane z powtarzalnością tych zysków w przyszłości i zmiennością rynku.

Do wyceny takich firm stosuje się zwyczajowo mnożnik 3,9.

Grupa 3 Firmy o dużej zmienności, małym majątku i dużej niepewności

To najczęściej firmy najmniejsze, nie posiadające majątku lub posiadające minimalny. Cechują się średnim lub wysokim ryzykiem funkcjonowania. W tej grupie znajdzie się większość przedsiębiorstw jednoosobowych, firm młodych, niedochodowych, zatrudniających kilku pracowników.

Wyceniając takie firmy można posłużyć się mnożnikiem maksymalnie na poziomie 3,3.

Zastrzeżenia do metody dochodowej

Jeszcze raz chcę podkreślić, że podane przez mnie mnożniki są umowne i orientacyjne. Niestety łatwo ulec pokusie przyjęcia założeń, które dają korzystaną dla nas wycenę firmy. Na dodatek obliczoną przy pomocy banalnego wzoru. Jednak ostatecznie to rynek (i przede wszystkim potencjalny kupiec) weryfikują nasze zbyt optymistyczne założenia. O takiej weryfikacji pisałam w case study o tym, jak wycena firmy spadła dwukrotnie w trakcie weryfikacji przez kupującego.

Wycena firmy metodą porównań rynkowych

Zdecydowanie najbardziej sensowną metodą wyceny firmy wydaje się metoda porównań rynkowych. Jest jednak trudna albo bardzo trudna do zastosowania w odniesieniu do mikro, małych i średnich firm nie notowanych na giełdzie.

Istotą tej metody jest znalezienie informacji o dokonanych na rynku transakcjach kupna-sprzedaży firm podobnych do naszej. Im bardziej podobne firmy wzięte do porównania, tym bardziej rzetelna wycena. Oczywiście najlepiej, gdyby takich transakcji było co najmniej kilka.

Wyobraź sobie, że chcesz kupić mieszkanie lub samochód. Co robisz? Wchodzi na dowolny portal ogłoszeniowy i porównujesz ceny. Wybierasz podobną lokalizację, metraż, liczbę pokoi i sprawdzasz jaka jest średnia cena za takie mieszkanie. Analogicznie robisz w odniesieniu do samochodu. To jest właśnie metoda porównań rynkowych.

Trudność polega na tym, że transakcje sprzedaży firm są znacznie mniej powszechne. Nie istnieją równie liczne portale ogłoszeniowe, a ceny podawane na tych portalach nie są miarodajne, bo w procesie weryfikacji i negocjacji mogły zmienić się kilkukrotnie. (Polecam case study, do którego link podałam w poprzednim rozdziale.)

Na dodatek firmę z firmą znacznie trudniej porównać niż mieszkanie z mieszkaniem. Elementy, które mogły mieć wpływ na cenę sprzedaży firmy stanowią najczęściej tajemnicę przedsiębiorstwa. Nie możesz więc rzetelnie ocenić, jak bardzo tamta firma, nawet z podobnej branży i podobnej wielkości, jest podobna do Twojej pod względem wartości. Nie wiesz, co wchodziło w skład transakcji. Pod jakimi warunkami kupujący zgodził się na cenę. Ani jakie przewagi konkurencyjne, know-how czy wewnętrzne modele mogły tę cenę podnieść.

Te trudności nie oznaczają, że metoda porównań rynkowych nie jest wcale stosowana. Jednak jest zastosowanie jest skomplikowane i wymaga sporego doświadczenia oraz wyczucia.

Wycena firmy metodą majątkową

Stosunkowo prosta metoda jak wycenić wartość firmy to metoda majątkowa. Jest prosta, ale ma bardzo ograniczony zasięg zastosowania. Polega na wycenie (metodą rynkową, księgową lub odtworzeniową) wartości majątku firmy. Jest bardzo dobrą metodą, jeśli chcesz wycenić firmę, która ma znaczny majątek i to głównie jej majątek decyduje o jej wartości. Wtedy, kiedy inne ewentualne składniki wartości nie mają aż takiego znaczenia.

Siłą rzeczy więc ta metoda będzie stosowana częściej w dużych firmach produkcyjnych (chociaż tam ogromną wartość ma także know-how produkcyjne i technologiczne).

Warto o tej metodzie wiedzieć i można ją wykorzystywać częściowo. Jednak nie będzie zbyt przydatna w firmach informatycznych, internetowych, nowych technologii, biznesach usługowych.

Jak obliczyć wartość firmy? – wyjątki, korekty i podsumowanie

Podałam Ci tutaj informacje jak wycenić firmę różnymi metodami, co wpływa na wartość firmy i jak ją obliczyć. Ale to jeszcze nie koniec tej układanki. Być może właśnie teraz masz wrażenie, że to wszystko prowadzi do wielkiego bałaganu. Mam też świadomość, że to jeszcze nie jest kompletna wycena. Dlatego tutaj kilka wskazówek końcowych dla Ciebie.

Jak oszacować wartość firmy – które metody i elementy wziąć pod uwagę?

Kiedy zastanawiasz się jak wycenić firmę na sprzedaż, to prawdopodobnie masz takie wyobrażenie, że jest jakaś jedna, być może nawet skomplikowana, ale jednoznaczna formuła, za pomocą której możesz wyliczyć ściśle określoną wartość firmy.

To ogromna pomyłka.

Z tego wszystkiego, co napisałam widzisz już, że tak nie jest. Wycena firm to połączenie rzemiosła ze sztuką. Wymaga uwzględnienia mnóstwa czynników. W praktyce bardzo często wycenia się jedną i tę samą firmę kilkoma metodami i porównuje te wyceny ze sobą. Bardzo często wycena polega na podaniu widełek wartości, w których mieści się firma.

Co więcej, wycena jedną lub drugą metodą jest dodatkowo korygowana o znane w momencie wyceny czynniki, które mogą dodatkowo wpłynąć na wartość. To mogą być elementy wpływające na wartość firmy, które wymieniałam wcześniej. Albo dodatkowe korekty i uzupełnienia, o których poniżej.

Korekty i uzupełnienia

Kiedy wyceniasz firmę metodą dochodową, ale ma ona jakiś istotny dla wartości transakcji majątek, to oczywiście wartość tego majątku i innych aktywów (np. należności czy gotówki w kasie) podwyższa wartość firmy.

Niezmiernie istotną kwestią jest też odpowiednia weryfikacja zobowiązań, ryzyk i gwarancji. Jeżeli kupujący przejmuje firmę ze wszystkimi zobowiązaniami i z pełną odpowiedzialnością, to oczywiście cena transakcji powinna być pomniejszona o te zobowiązania. Ich dokładne oszacowanie bywa przedmiotem dokładnego badania przez kupującego.

Warto także uwzględnić, że prognozy, nawet najbardziej dokładne zawsze są obarczone niepewnością. Z tego powodu stosuje się dodatkowy współczynnik niepewności prognoz lub wycenę wariantową. Właśnie, aby uwzględnić ryzyko, że prognozy były zbyt optymistyczne.

Kiedy stosujesz wyceną metodą porównań rynkowych, to warto uwzględnić tzw. premię za płynność / brak płynności inwestycji.  Gdybyś na przykład chciał porównać swoją firmę do podobnej firmy notowanej na giełdzie (a więc dysponującej doskonałą wyceną rynkową), to musisz uwzględnić dodatkowo ewentualną trudność ze zbyciem inwestycji. Potencjalny inwestor, kiedy kupuje akcje spółki giełdowej, to w razie niespełniania się prognoz lub potrzeby odzyskania kapitału może wyjść z inwestycji niemal natychmiast. Nie ma tego komfortu kupując przedsiębiorstwo w innej formie prawnej.

Jak widzisz więc, dodatkowych korekt i uzupełnień do tej wyceny jest sporo, a na pewno nie wymieniłam tutaj wszystkich.

Dlaczego tak dokładnie zdradzam Ci jak wycenić firmę na sprzedaż?

Mógłbyś pomyśleć: No dobrze, ale skoro są eksperci biorący pieniądze za wycenę firmy, dlaczego ona tak dokładnie tłumaczy, jak to zrobić samemu? Gdzie jest haczyk?

Czy zdradzam tajniki i daję gotowe wzory? I tak, i nie.

Na podstawie wskazówek, które Ci podałam możesz wstępnie oszacować wartość firmy przed sprzedażą. Szczególnie, jeśli sprzedajesz stosunkowo małą firmę. Po pierwsze zatrudnianie eksperta od wycen może być dla Ciebie zbyt drogie i nieopłacalne. Po drugie, warto mieć chociaż wstępną orientację co do wartości swojej firmy, zanim podejmiesz decyzję o uruchamianiu całego procesu wyceny i sprzedaży.

Jeśli Twoja firma jest mała, jej wartość niewielka, a Ty wystawiasz ją na jednym z portali aukcyjnych, to taki wstępny szacunek może Ci wystarczyć. Ostateczna cena i tak będzie zależała od ustaleń i negocjacji z kupującym.

Jeśli potrzebujesz wycenić spółkę lub biznes większych rozmiarów lub bardziej skomplikowany, to i tak potrzebujesz zaprosić specjalistów, którzy zajmują się profesjonalnie wyceną firm. Dzięki swojemu doświadczeniu będą w stanie zdecydować i doradzić:

  • które czynniki są kluczowe do oceny i wyceny,
  • jakie ryzyka kupującego powinny być wzięte pod uwagę w wycenie Twojej firmy,
  • czy Twoje wstępne szacunki nie są zbyt życzeniowe i mają uzasadnienie w realnej wartości firmy,
  • czy są jakieś czynniki, które mogłyby wpłynąć na zwiększenie wartości firmy, których nie wziąłeś pod uwagę.

Próbując samodzielnie oszacować wartość firmy bardzo często zaczynamy dawać rządzić emocjom. Pojawia się myślenie życzeniowe, a fakty (i liczby także) można odpowiednio do tych życzeń naginać. Dlatego tak ważne jest skorzystanie ze wsparcia zewnętrznego obiektywnego eksperta w takiej sytuacji.

Moje wskazówki w tym artykule mają na celu przedstawić Ci główne kryteria brane pod uwagę przy wycenie biznesowego organizmu. Jeżeli potrzebujesz przedyskutować z większymi szczegółami i konkretniej, to zapraszam na indywidualną konsultację.

 

Fot.: © ioannis kounadeas / Fotolia

Twoi znajomi też powinni to przeczytać? Śmiało, daj im znać!
Posted in Strategia i rozwój, Zarządzanie finansami and tagged , , , .