większe zyski

Jak zarządzać firmą skutecznie? Poznaj 7 elementów ekosystemu biznesu

Przeczytasz w 6 minut

Kiedy prowadzisz małą firmę, to najczęściej jesteś sterem, żeglarzem i okrętem jednocześnie. Jak zarządzać firmą skutecznie? Jak pogodzić niezliczone obowiązki i upewnić się, że nie zaniedbujesz niczego ważnego? Wreszcie – jakie są te elementy, nad którymi musisz panować, żeby Twoja firma rozwijała się?

Ilość zadań i tematów, którymi musisz się zająć jako przedsiębiorca może być przytłaczająca. Kiedy nie masz struktury, to często zaniedbujesz najważniejsze rzeczy, a przez to Twój biznes nie rozwija się. Pracujesz coraz więcej, ciężej, w większym pośpiechu, ale to nie zabezpiecza Twojej firmy przed turbulencjami.

W tym artykule prezentuję model zarządzania firmą, który wykorzystuję od lat i który bardzo pomaga moim klientom w uporządkowaniu ich codziennej pracy.

Zanim zaczniesz zarządzać firmą – poznaj 7 niezbędnych elementów ekosystemu biznesu

Aby Twój biznes generował większe zyski, a przy tym zajmował Ci mniej czasu niż dotychczas, musisz przede wszystkim poznać wszystkie elementy ekosystemu zarządzania, a później sprawnie się po nich poruszać.

W 2017 r. poznałam model ekosystemu biznesu, który opisuje zarządzanie każdą firmą na 7 wymiarach. Co ważne, model jest równie doskonale dopasowany do najmniejszej jednoosobowej firmy, jak i do międzynarodowego koncernu. Każdy z wymiarów jest niezbędny, aby biznes funkcjonował i rozwijał się.

Od momentu, kiedy zapoznałam się z tym modelem, wykorzystuję go nieustannie w zarządzaniu moją własną firmą i doradzając moim klientom. Czytelny podział wszystkich obszarów wewnętrznej aktywności firmy pomaga nie tylko lepiej ją rozumieć, ale też zdiagnozować, zorganizować działania, czy podzielić obowiązki. Ta koncepcja jest niezmiennie praktyczna, świeża i nadaje odpowiednią perspektywę w zarządzaniu biznesem. O innych korzyściach z jej poznania piszę w dalszej części.

Model ekosystemu biznesu, składającego się z 7 wymiarów, został opracowany przez EMyth Inc.  Ekosystem, jakim jest każdy biznes składa się z 7 elementów. Wszystkie muszą współgrać i działać w równowadze, żeby biznes sprawnie działał, uwolnił Twój czas, a zyski eksplodowały. Poniżej przedstawiam krótki opis każdego z elementów ekosystemu.

3 działania zarządzania firmą

Marketing

Zajmuje się wszystkimi działaniami, które prowadzą do tego, że obcy ludzie zaczynają być potencjalnie zainteresowani współpracą i zgłaszają chęć zakupu.

Sprzedaż

Proces sprzedaży obejmuje tę część działań, które dotyczą przedstawienia oferty, finalizacji transakcji z klientem, podpisania umowy, zapłaty.

Realizacja / dostarczenie produktu, usługi lub towaru

Ten obszar dotyczy tego, jak dostarczacie produkty i usługi i sprawiacie, że zachwyceni klienci chcą kupować znowu i znowu. Obejmuje produkcję, wykonanie, dostarczenie do klienta i obsługę klienta w trakcie realizacji umowy.

Jak zarządzać firmą? - model ekosystemu biznesu grafika

© EMyth.com

3 obszary (dyscypliny) zarządzania firmą

Marka

Ten obszar dotyczy działań, ustaleń i projektów związanych z wizerunkiem firmy oraz pozycjonowaniem marki. Ale także określenia jej wyróżników i idealnych klientów: kim są, czego potrzebują, co stanowi dla nich wartość i w jaki sposób tę wartość im zakomunikować i dostarczyć – na każdym etapie i w każdym działaniu,

Finanse

To obszar zarządzania związany ze wszystkim tym, co dotyczy finansowego wymiaru Twojej działalności: wyników, marż, rentowności, planów i analiz, ale też bieżących przepływów finansowych, dbania o gotówkę czy rozliczeń.

Zarządzanie

Obszar zarządzania dotyczy z jednej strony zarządzania zespołem, z drugiej zapewnienia sprawnego funkcjonowania organizacji. Tu mieszczą się wszystkie działania związane z zatrudnianiem, produktywnością, planowaniem i organizowaniem pracy, motywowaniem pracowników i kontrolą ich efektów. Ale też wszelkie kwestie techniczne niezbędne do funkcjonowania firmy, np. zabezpieczenie biur, systemów informatycznych, usprawnienia organizacyjne i wiele innych.

Przywództwo

Bycie liderem własnej firmy to najważniejszy element i najważniejsza Twoja rola! Dotyka każdego z pozostałych obszarów. Polega na wytyczaniu kierunków, znajdowaniu nowych możliwości biznesowych, rozwijaniu potencjału. Oznacza określanie wizji przyszłościwartości, którymi kieruje się Twój biznes. To właśnie ten element jest osią wokół, której kręcą się pozostałe elementy i który zapewnia ich spójne działanie.

W całości ekosystem Twojego biznesu (© EMyth.com) powinien wyglądać tak, jak na grafice powyżej.

Jeżeli chcesz pogłębić ten punkt spojrzenia na biznes, to gorąco polecam książkę „Mit przedsiębiorczości” Michaela E. Gerbera.

Dlaczego zarządzanie firmą jest tak trudne i jak model ekosystemu Ci w tym pomoże?

Rozumiesz, mam nadzieję, że samo założenie własnej firmy nie czyni z Ciebie automatycznie przedsiębiorcy! Aby się nim stać musisz wiele zmienić. Przede wszystkim – zamienić swoje absorbujące i wymagające miejsce pracy w prawdziwy biznes. Taki, który będzie sprawnie funkcjonował i generował zyski niezależnie od tego, czy akurat poświęcasz mu 50, 30, czy 2 godziny tygodniowo. Czy możesz to powiedzieć o Twojej firmie?

Niestety w większości przypadków przedsiębiorcy prowadzący małe firmy tak naprawdę nie budują biznesu. Są samozatrudnionymi (jak nazywał to zjawisko Robert Kiyosaki w „Kwadrancie przepływu pieniędzy”), co oznacza, że tworzą dla siebie miejsce pracy, ale jednocześnie stają się niewolnikami własnej firmy. Firma jest tak ściśle związana z pracą właściciela, że bez niego nie istnieje.

Jeżeli marzysz o uwolnieniu się choć trochę od codziennej pracy po wiele godzin, marzysz o spokojnym urlopie, o większym bezpieczeństwie finansowym, to potrzebujesz zacząć budować biznes.

Jednak trudność polega na tym, że próbując zrobić wszystko na raz i zająć się każdym z 7 wymagających obszarów ekosystemu biznesu wpadasz w ogromny chaos i brak czasu.

Jeśli chcesz zarządzać firmą skutecznie potrzebujesz przede wszystkim uporządkować chaos, zrozumieć wzajemne powiązania elementów i znaleźć drogę wyjścia w kierunku rozwoju.

Dzięki zrozumieniu o co naprawdę musisz zadbać w swojej firmie, jakie obszary są najważniejsze, możesz nie tylko uporządkować swoje działania, ale też przyspieszyć rozwój swojej firmy. Możesz zorganizować ją tak, żeby wreszcie przestać w niej pracować 24/7. Dlatego, że ten model pokazuje też, co możesz delegować, a co zdecydowanie musi pozostać w Twoich rękach.

Kluczowe zasady, które pomogą Ci lepiej zarządzać firmą i rozwijać ją:

  • Obszar strategicznego przywództwa bezwzględnie należy do Ciebie i Ty za niego odpowiadasz.
  • W każdym z pozostałych sześciu obszarów możesz śmiało delegować poszczególne projekty i zadania, ale do Ciebie należy wyznaczanie kierunków i nadzór, czyli zarządzanie tymi obszarami.
  • Najprędzej pozbędziesz się wykonawstwa zadań i projektów z 3 obszarów działania (dolna połowa modelu) – niekoniecznie wszystkich.
  • Z czasem, kiedy Twoja firma będzie rosła możesz zatrudnić na przykład dyrektora sprzedaży czy dyrektora finansowego i wtedy zarządzanie konkretnym obszarem cedujesz na nich. Ale nadal do Ciebie należy całościowe prowadzenie biznesu i koordynacja działań poszczególnych obszarów (pionów).

Jak zarządzać firmą skutecznie? Najczęstsza przyczyna problemów

Kiedy studiowałam ten model, tym, co najbardziej zwróciło moją uwagę, był fakt, że widać pewną prawidłowość, gdzie najczęściej leżą przyczyny trudności małych przedsiębiorców. Powód ich niepewnych zysków, trudnej walki rynkowej i ryzykownej przyszłości.

Najczęściej właściciele i menedżerowie małych biznesów zajmują się przede wszystkim trzema obszarami działania: marketingiem, sprzedażą i dostarczaniem klientowi produktu, usługi lub towaru. Myślę, że zajmują one około 80% ich czasu. Czy tak jest też w Twoim przypadku?

Nie ma w tych działaniach nic złego. Są niezbędne w każdym biznesie. Ale poświęcając tak wiele czasu tylko na nie, zapominasz, że do sprawnego działania biznesu potrzeba znacznie więcej. Właśnie to sprawia, że każdego dnia jesteś zajęty od rana do wieczora. Mimo to, masz poczucie, że biznes nie zmierza we właściwym kierunku, albo że tracisz nad nim kontrolę. To zrozumiałe.

Aby uwolnić swój czas, a na dodatek mieć pewność, że Twoja firma sprawnie generuje zyski MUSISZ znaleźć czas i zająć się także trzema dyscyplinami: marką, finansami i zarządzaniem ludźmi oraz organizacją. Bez tego nie zabezpieczasz efektywnego działania.

Co z tego, że dużo sprzedasz i nawet dostarczysz klientom, skoro nikt nie będzie miał czasu pilnować, czy klienci płacą na czas albo czy ta sprzedaż jest opłacalna. Co z tego, że wszyscy w firmie będą bardzo ciężko pracować, skoro mogliby pracując lżej zarabiać więcej i generować wyższe zyski dla firmy, gdyby tylko – był czas na lepszą organizację albo poszukanie sprawniejszych sposobów na wykonanie tej pracy. Co z tego, że będziesz wkładać mnóstwo pracy i wysiłku w marketing, skoro brak spójności działań będzie powodował ogromną nieefektywność. Skoro brak zrozumienia i umiejętności podkreślania wyróżników marki spowoduje, że idealni klienci nigdy do Twojej firmy nie trafią.

Tak naprawdę, jeśli chcesz zapewnić bezpieczne i sprawne funkcjonowanie Twojego biznesu oraz jego rozwój, najwięcej czasu i uwagi potrzebujesz poświęcać na najważniejszy element, czyli przywództwo. Żeby zarządzać firmą skutecznie powinieneś w pierwszej kolejności być jej liderem, wyznaczać kierunki, patrzeć strategicznie, planować długoterminowo, wyznaczać cele, a następnie koordynować do tych celów działania w poszczególnych obszarach i dbać, aby żaden z nich nie był zaniedbywany.

Szerzej o modelu ekosystemu biznesu i jego wykorzystaniu do zarządzania firmą opowiadam w tym nagraniu:

Jak zarządzać firmą? – podsumowanie

Prawdopodobnie założyłeś własną firmę, bo trafiła Ci się wyjątkowa okazja biznesowa lub znałeś się bardzo dobrze na tym, co robisz. Czy to jednak wystarczy?

Aby generować większe zyski i robić to w powtarzalny sposób musisz zacząć skutecznie zarządzać firmą. Aby stać się przedsiębiorcą i zmienić Twoją firmę w prawdziwy biznes, musisz opanować nowe umiejętności. Musisz zacząć działać w każdym z wymienionych siedmiu obszarów (Seven Dynamics). To nie jest łatwe, wymaga zupełnie nowego sposobu myślenia.

Jeśli zajmowanie wszystkimi siedmioma obszarami wydaje Ci się na razie nieosiągalne, to zacznij chociaż od poświęcenia kilku godzin tygodniowo na te najbardziej zaniedbane. Jeśli tego nie zrobisz, Twój biznes będzie nadal tkwił w miejscu, będąc dla Ciebie źródłem frustracji.

Na początek warto zrozumieć jakie obszary i dlaczego są niezbędne, żeby Twój biznes funkcjonował harmonijnie. Później potrzebujesz krok po kroku uczyć się jak zarządzać firmą w każdym z nich.

Gorąco polecam wyjątkowy program mentoringowy Business To Freedom Quest. To połączenie skuteczności mastermind, struktury programu mentoringowego i prostoty abonamentu. W programie uporządkujesz fundamenty swojego biznesu i rozwiniesz się jako przedsiębiorca.

Jak znaleźć mentora - program mentoringowy

 

Artykuł pierwotnie opublikowany 31 maja 2017 r. W marcu 2022 został przeze mnie znacznie rozbudowany i uzupełniony, żeby dać Ci jeszcze więcej praktycznych wskazówek.

Fot.: © frender / Fotolia

Posted in Organizacja i zarządzanie, Strategia i rozwój and tagged , , .

Mentor i doradca biznesowy przedsiębiorców, psycholog i doświadczony menedżer, blogerka oraz skuteczny przedsiębiorca.

Jej unikalne podejście do pracy z właścicielami biznesu polega na postawieniu w centrum człowieka - przedsiębiorcy, jego marzeń, pragnień, osobistej satysfakcji, szczęścia i wolności.

Nieprzejednana zwolenniczka wolności, miłośniczka natury, entuzjastka życia, wrażliwa i mądra kobieta.