Przeczytasz w 6 minut
24 maja 2017

Kiedy masz nowy pomysł na biznes…

Jest dla mnie zadziwiające, jak często przedsiębiorcy, kiedy wpadną na nowy pomysł na biznes, pierwsze myśli kierują na DOTACJE. Oczywiście, szukanie źródeł finansowania nowego pomysłu jest jak najbardziej słuszne i godne szacunku!

Bardzo często jednak szukając łatwego i darmowego kranika z gotówką, możesz trafić na niezbyt uczciwych lub mało kompetentnych „doradców”, dzięki którym stracisz znacznie większe kwoty niż kiedykolwiek zyskasz. W ostatnim czasie trafiło do mnie dwóch różnych przedsiębiorców, z których każdy robił już jakieś rozeznanie i niestety został zasypany bezużytecznymi informacjami i obietnicami bez pokrycia.

Nie będę teraz rozwijała tematu dotacji unijnych, bo nie to jest przedmiotem tego artykułu. Dzisiaj skupię się na tym, jak możesz rzetelnie ocenić swój pomysł biznesowy, żeby nie stracić pieniędzy i aby rokował on sukces niezależnie od tego, jak będziesz go później finansować.

Od czego zacząć planowanie biznesu

Tym, co naprawdę jest ważne, kiedy masz nowy pomysł, jest konkretyzacja tego pomysłu!

Nie musisz od razu pisać kompletnego biznes planu. Ale musisz określić podstawowe parametry, żeby sprawdzić, czy pomysł ma sens, czy inwestycja jest opłacalna, a jeśli brakuje, to ile?

Mimo, że to wydaje się podstawowe, to zadziwiająco często pomysł (nawet już na etapie szukania „dotacji”, której przykład tu użyłam) jest BARDZO MGLISTY. Dlatego tym, co musisz doprecyzować już na początku jest:

Co chcę osiągnąć, jaki jest cel?

Spróbuj ten cel skonkretyzować:

  • „Za co będę wystawiał faktury?” – kto i za co będzie Ci płacił?
  • Czy jest popyt na ten produkt / usługę?
  • Co trzeba zrobić, żeby ten produkt wypromować / wygenerować popyt? Czym wyróżnić się na rynku?
  • Jakie podstawowe inwestycje będę musiał ponieść na początku?
  • Jakie będą stałe i zmienne koszty działania, kiedy pomysł już ruszy?

Dopiero takie (na razie bardzo ogólne) informacje pozwolą Ci zorientować się, czy ten pomysł ma sens biznesowy. Czy, choćby wstępnie, przychody pokrywają koszty oraz czy inwestycja początkowa ma szansę się zwrócić (nie zapomnij o amortyzacji).

5 pytań testujących nowy pomysł na biznes

Zanim zaczniesz z entuzjazmem szukać finansowania i inwestować w swój nowy pomysł biznesowy, najpierw oceń go za pomocą krótkiej checklisty. 

Checklista: Czy ten pomysł na biznes ma szanse na sukces?

Sprawdź, czy warto abyś poświęcał na ten pomysł swój dalszy czas. Zadaj sobie kluczowe pytania:

1. Ile można na tym zarobić W jakim czasie?
2. Jakie są główne strumienie wpływów i czy są stabilne?
3. Do kogo kierujesz ofertę i czym się wyróżniasz (wyróżnik)?
4. Jaka jest Twoja strategiczna przewaga? Czy konkurencja będzie mogła i potrafiła Cię dogonić?
5. Jak duży jest rynek, na którym chcesz zaistnieć?
(uważaj, żeby nie kierować pomysłu na rynek mikroskopijnie mały, bo nawet przy wspaniałym pomyśle – nic nie zarobisz!)

Dopiero, kiedy uznasz, że wszystko wskazuje na to, że Twój pomysł jest genialny. Że znalazłeś właśnie lukę rynkową, która zapewni stabilny strumień wpływów przy odpowiednio niskich kosztach. Wierzysz, że Twoja oferta będzie unikalna i klienci będą do Ciebie lgnąć. Że masz w ręku atuty, dzięki którym wyprzedzisz ewentualną konkurencję na kilka lat. Albo rynek jest tak duży i chłonny, że możesz nie przejmować się konkurencją przez najbliższe kilka lat.

Dopiero wtedy proponuję pomyśleć o sposobie sfinansowania Twojego pomysłu.

Skąd znaleźć fundusze na rozwój tego pomysłu?

Proponuję zacząć od czegoś, co czasem szumnie nazywa się „studium wykonalności”, ale w praktyce – jest analizą wariantów rozwoju:

  • Jak mogę osiągnąć zakładany cel minimalnymi środkami? Jakie jest to niezbędne minimum, żeby ruszyć? (i ewentualnie – jak to w takim wariancie sfinansować)
  • Jaki byłby zakres maksimum tego pomysłu na biznes, zakładając, że nie ma ograniczeń w finansowaniu? Jakie wtedy byłyby wydatki? Czy osiągnięte efekty uzasadniają te wydatki i jak można to sfinansować? Ile wtedy wynosiłaby inwestycja?
  • Czy jest możliwy jakiś wariant pośredni? Inwestycja na początku trochę większa, ale i lepsze efekty? Ale za to nie tak wielkie ryzyko, jak przy wariancie maksimum?

Dopiero przy takiej analizie możesz świadomie zdecydować, czy konieczne jest sięganie po kuszące, ale niepewne i wymagające fundusze europejskie. Jeżeli uznasz, że dobrym pomysłem jest dotacja – to należy jej poszukać. Ale czasem lepszy byłby kredyt albo nisko oprocentowana pożyczka. Czasem – inwestor. A może jest możliwość rozpoczęcia pomału z własnymi środkami? O różnych źródłach kapitału na rozwój pisałam szerzej tutaj.

W każdym jednak przypadku, dzięki wykonanej przez siebie wstępnej pracy, znasz alternatywy, wiesz, czy pomysł ma sens ekonomiczny i potrafisz do tego przekonać bank, inwestora lub inny podmiot, od którego będziesz chciał pozyskać finansowanie. Jak wygląda taki proces pozyskania finansowania pisałam w artykule Jak przygotować biznes plan, aby dostać finansowanie?

Nowy biznes – kolejne kroki

Podsumujmy…

Na co warto zwrócić uwagę w pierwszej kolejności?

  1. Skonkretyzuj swój cel – opisz dokładniej swój pomysł biznesowy
  2. Oceń, czy ten pomysł ma szanse na sukces rynkowy i biznesowy korzystając z prostej checklisty, którą podałam wyżej
  3. Zastanów się nad finansowaniem i możliwymi wariantami realizacji pomysłu biznesowego
  4. Aby skonkretyzować plany i przygotować się do uruchomienia nowego biznesu podsumuj ustalenia w formie jednostronicowego biznes planu – na kanwie modelu biznesowego.

Proponuję zacząć od rozpisania najważniejszych elementów Twojego pomysłu w kanwie modelu biznesowego. To działa jak jednostronicowy biznes plan i doskonale pomaga rozsądnie zaplanowac kolejne działania. Taki plan pomoże Ci przy doszlifowaniu swojego pomysłu, ale też na etapie wstępnych rozmów o jego finansowaniu. Wszystkie potrzebne wskazówki i szablon znajdziesz w tym pakiecie:

Co dalej, kiedy analizy wskazują, że pomysł na biznes ma szansę powodzenia?

Po takiej analizie wiesz już, czy opłacalne jest inwestowanie w ten pomysł Twoich własnych środków. Wiesz – czy istnieje droga organicznego wzrostu i czy potrafisz ten pomysł zrealizować małymi krokami. A jeżeli tak – dlaczego nie zacząć od jutra?

Jeśli Twój pomysł przeszedł pomyślnie pytania testujące, a na dodatek możesz zacząć go realizować od małych kroków, to na co czekać? Nawet jeśli później zdecydujesz się na finansowanie zewnętrzne, to Twoje zaangażowanie w projekt jest dodatkowym atutem w takich rozmowach.

Kiedy już otworzysz firmę i zaczniesz ją organicznie rozwijać, z pomocą finansowania zewnętrznego lub bez, kolejnym krokiem jest najpierw budowa zdrowych biznesowych fundamentów, a następnie mądre skalowanie.

Zobacz także:

 Fot. tytułowa: © corund / Fotolia

Marta Łazar
Kilka słów o autorce:
Marta Łazar

Mentorka i doradczyni biznesowa, psycholog, doświadczona przedsiębiorczyni i menedżerka.

Od ponad 30 lat wspiera właścicieli małych i średnich firm w budowaniu biznesu, który naprawdę działa – i służy człowiekowi, który go prowadzi.

Jej podejście łączy konkretną strategię z głębokim zrozumieniem psychologii przedsiębiorcy. Pomaga nie tylko zwiększyć zyski i uporządkować działania, ale też odzyskać poczucie sensu, wolności i satysfakcję w codziennym prowadzeniu firmy.

Prywatnie: entuzjastka życia i natury, zawsze uważna na człowieka.

Zobacz także

Zapraszam Cię do świata, w którym hojnie dzielę się wiedzą, refleksjami i inspiracjami.

W którym możemy zmienić Twoją firmę w fantastyczny, sprawny biznes, a problemy, których doświadczasz dzisiaj staną się tylko wspomnieniem.

Preferencje plików cookies

Inne

Inne pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Pliki cookie, które są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny, między innymi przechowują informację o tym, czy wyraziłeś zgodę i w jakim zakresie na pliki cookies.

Reklamowe

Pliki cookie reklamowe są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Pliki cookie analityczne są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób wchodzisz w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dotyczących liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Pliki cookie funkcjonalne wspierają niektóre funkcje, na przykład: udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zapis na newsletter, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Pliki cookie wydajnościowe pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić wyższą jakość korzystania ze strony dla użytkowników.