model biznesowy

Kiedy zwalniają obroty… czyli analiza modelu biznesowego

Przeczytasz w 2 minut

Czy istnieje sprawdzony model biznesowy firmy? Jakie czynniki wpływają na prawidłowe funkcjonowanie i stały rozwój Twojego biznesu? Co zrobić, aby Twoja firma przynosiła coraz wyższe zyski?

Załóżmy, że skończyłeś właśnie realizować ostatnie z serii dużych zamówień, którymi Twoja firma żyła przez ostatnie lata. Złożyłeś kilka nowych ofert, ale na razie nic nowego nie masz na pewno.

Zwykle właśnie w takim momencie, o ile nie zrobiłeś tego wcześniej, pojawia się zastanowienie nad modelem biznesowym w Twojej firmie. Nad tym, z czego tak naprawdę żyje, jakie jest to minimum egzystencji, skąd wziąć pieniądze na bieżące koszty i ewentualnie – na czym można w miarę bezboleśnie zaoszczędzić. Pojawia się niepokój…

Prawda jest taka, że, jeśli historyczne zamówienia pozwoliły ci zgromadzić pewne nadwyżki finansowe, to, być może, ten moment nigdy nie nastąpi, albo nastąpi znacznie później. Firma będzie funkcjonowała jak zwykle – ze zgromadzonych oszczędności, aż do czasu pozyskania nowych zamówień i nowych dochodów. Nikt wtedy nie będzie się zastanawiał nad kwestiami fundamentalnymi, a szkoda…

Przeanalizuj model biznesowy firmy

Taki moment okresowego przestoju bywa bardzo owocny. Mobilizuje do zastanowienia się nad schematami funkcjonowania biznesu, stosowanym modelem i jego efektywnością. Pozwala dokładnie określić ryzyko prowadzonej działalności i próg jej rentowności. Warto z tego okresu skorzystać!

Tym, co każdy menedżer robi w takiej sytuacji intuicyjnie, jest szukanie oszczędności i „odchudzanie” organizacji. Czasem taka dieta w okresie spowolnienia bywa zbawienna, ale trzeba uważać, żeby nie doprowadzić do krańcowego wyczerpania i niedożywienia całego organizmu.

Od czego zacząć? model biznesowy

Zamiast stosowanych na ślepo diet proponuję inne rozwiązanie – wykorzystaj właśnie ten czas, żeby przyjrzeć się modelowi biznesowemu Twojej firmy. Zrób budżet podstawowych kosztów stałych, ale nie w wariancie minimalnym = głodowym, tylko optymalnym = takim, który zapewnia skromne, ale stabilne funkcjonowanie i potencjał do rozwoju.

W dalszej kolejności zastanów się jaki musiałby być poziom stałych przychodów, który pozwoli na pokrycie tych kosztów. Często dopiero w takim momencie zaczynasz myśleć o tych dwóch rodzajach przychodów – stałych i okazjonalnych.

Przychody stałe i powtarzalne (ang. recurring business) mimo, że jednostkowo niskie, to zapewniają firmie przetrwanie, są bazą, która pozwala na pokrycie tych podstawowych stałych kosztów. Nie w każdym biznesie występują tego rodzaju przychody, ale ich brak wpływa na znaczne ryzyko prowadzonej działalności.

Znacznie częściej mamy do czynienia z nieregularnymi przychodami, które można traktować jak okresowe premie – albo są, albo ich nie ma, są wysokie i mogą generować większość dochodu. Ale niestety ich nieregularność nie zapewnia bezpieczeństwa finansowego w okresach spowolnienia.

Nawet jeśli w Twoim biznesie nie występują stałe strumienie przychodów, zawsze możesz zastanowić się, czy jest możliwość ich wdrożenia, jakie to mogłyby być przychody, jaki byłby koszt ich wdrożenia.

Taki rodzaj przychodów znacznie zwiększa bezpieczeństwo Twojej działalności i pozwala na spokojny sen w okresach trudniejszej koniunktury.

Potrzebujesz pomocy? Skontaktuj się ze mną razem przeanalizujemy model biznesowy Twojej firmy.

Fot. © Autor: Comugnero Silvana

Twoi znajomi też powinni to przeczytać? Śmiało, daj im znać!
Posted in Strategia i rozwój and tagged , .