Mentoring biznesowy – czym jest i dlaczego warto z niego skorzystać?

Opublikowane 2021-01-30

Przeczytasz w 11 minut

Mentoring biznesowy staje się coraz bardziej popularny. I nawet ci, którzy nie są być może zainteresowani osobistym skorzystaniem z niego, zastanawiają się coraz częściej na czym ten nowy rodzaj wsparcia polega. W tym artykule nie tylko wyjaśniam czym jest mentoring biznesowy i jak pracuje mentor, ale też opowiadam o różnych rodzajach mentoringu i tłumaczę na czym polega specyfika takiej współpracy.

Dwa rodzaje właścicieli firm – osiągający sukces i satysfakcję oraz reszta

Zastanawiałeś się kiedyś na czym polega ta specyficzna umiejętność niektórych znanych Ci biznesmenów, którzy rozwijają jedną firmę za drugą i ich majątki nieuchronnie stabilnie rosną? Albo tych, którzy koncentrują się na jednym biznesie, ale krok po kroku, rok za rokiem budują biznesową perłę, której niejeden im zazdrości. Mówię o osobach takich jak Steve Jobs, Warren Buffet, Elon Musk, czy z polskiego rynku Leszek Czarnecki, Jan Kulczyk, Robert Gryn. Sam zapewne masz swoją listę nazwisk osób, które obserwowałeś lub czytałeś o nich próbując zrozumieć fenomen.

Jedno wydaje się być pewne – oni jakoś inaczej myślą. Inaczej niż przeciętny człowiek podejmują decyzje, mają jakiś wewnętrzny kompas i dokonują wyborów, które wielu wydają się dziwaczne. A jednak – osiągają sukces.

A tymczasem ogromna większość, pewnie 90% osób prowadzących swoje firmy, tkwi w wiecznej pułapce walki o przetrwanie, walki ze wszystkimi o wszystko, nieustannej pogoni za pieniędzmi, czasem, klientami. Pracują bardzo ciężko (w przeciwieństwie do tych znanych nazwisk z pierwszej grupy), ale ta praca nie pomaga im posunąć się naprzód. Wciąż obiecują sobie „jeszcze tylko…” i ten moment odmiany nie następuje. Mimo żmudnej i ciężkiej pracy grzęzną w codzienności i wciąż balansują na krawędzi.

Mentoring biznesowy to pomost pomiędzy tymi światami

Mentoring biznesowy jest właśnie drogą na skróty z szarej, żmudnej, pełnej walki i trudów codzienności bez efektów do realizacji Twoich marzeń i biznesowego sukcesu. Czy to oznacza, że musisz rozwijać swoją firmę na ogromną skalę i walczyć o potężne pieniądze? Niekoniecznie. Bo najważniejsze jest to, żeby firma, którą prowadzisz dawała Ci satysfakcję. Dawała wolność i możliwość wyboru. Była w 100% dopasowana do Twoich potrzeb, Twojej osobowości i Twoich marzeń.

O moim podejściu do rozwijania własnej firmy przeczytasz w artykule Na czym polega rozwój Twojego biznesu?

Na czym polega ta różnica w podejściu do biznesu między ludźmi, którzy osiągają sukces, a tymi, którzy tylko ciężko pracują bez większych efektów, wyjaśnię jeszcze dokładniej na końcu tego artykułu. Ale najpierw powiem czym dokładnie jest mentoring biznesowy (tak, jak ja go definiuję).

Czym jest mentoring biznesowy?

Prowadzenie biznesu, niezależnie od skali, to sztuka.

Nie nauczysz się jej z książki czy szkolenia. Bo dopiero ta teoretyczna wiedza przełożona na praktykę, tysiące podjętych decyzji, setki wyzwań, przed którymi stanąłeś, błędy i pomyłki, z których wyciągnąłeś wnioski – dopiero to wszystko powoduje, że masz niezbędne doświadczenie, żeby prowadzić biznes.

Ale to też jeszcze nie wszystko. Wielu ma wiedzę i doświadczenie. A spektakularny sukces (jakkolwiek go definiujesz) osiągają nieliczni. Dlaczego? Bo bardzo ważne jest też Twoje wyczucie, miękkie umiejętności, intuicja oraz – najważniejsze – Twoja osobowość, sposób myślenia, nawyki, emocje.

Dopiero dobrze wyważona mieszanka wielu różnych cech i umiejętności pozwala stworzyć biznes marzeń i zarządzać nim z satysfakcją oraz w zgodzie z samym sobą.

Korzystając z mentoringu biznesowego zatrudniasz przewodnika, który przeprowadza Cię przez meandry i bagna tego procesu nauki i pomaga szybciej dotrzeć na drugą stronę. Mentor biznesowy zna drogi na skróty, nie musi szukać i testować wszystkich ścieżek. Na bazie swojego doświadczenia wybiera te, które wydają się najlepsze dla Ciebie i Twojej firmy w konkretnej sytuacji, w której jesteś.

Jak pracuje mentor?

Praca z mentorem biznesowym pozwala znacznie skrócić Twój czas uczenia się na swoich własnych błędach. Pomaga uniknąć pułapek i oszczędzić sobie wielu frustracji. W czasie takiego procesu mentor działa na wiele sposobów:

  • Pomaga Ci ustalić cele i Twój własny kierunek oraz sposób ich osiągania.
  • Zadaje pytania, dzięki którym możesz lepiej zorientować się czego dokładnie potrzebujesz i pewniej podjąć lepsze decyzje.
  • Zwraca Twoją uwagę na wartości i zasoby, których na co dzień nie dostrzegasz i nie wykorzystujesz. To pomaga Ci w pełni wykorzystać potencjał, który masz.
  • Podpowiada rozwiązania lub dzieli się wiedzą, która jest Ci w danej chwili potrzebna.
  • Dzieli się swoim doświadczeniem lub opowiada w jaki sposób podobny problem jest rozwiązywany w innych biznesach.
  • Pomaga Ci znaleźć rozwiązanie lub poradzić sobie z codziennymi problemami menedżerskimi, także w obszarze relacji międzyludzkich, motywacji, granic, odpowiedzialności. Wszędzie tam, gdzie teoretycznie wiesz co „należy” zrobić, ale z jakiegoś powodu rozwiązanie nadal nie działa.
  • Pomaga Ci utrzymać motywację, konsekwencję i determinację. Przypomina o Twoich celach i wartościach wtedy, kiedy pracując bez niego zboczyłbyś ze swojej ścieżki.

Mentor, dzięki temu, że patrzy na Twój biznes i Twoje działanie z dystansu może zauważyć wiele zależności, których Ty nie widzisz. Kiedy Ci je wskaże – pomaga Ci ominąć dotychczasowe blokady albo skuteczniej działać.

Dzięki temu, że nie jest zaangażowany osobiście w Twój biznes mentor pomoże Ci obiektywnie ocenić Twoje pomysły, ryzyka i szanse oraz podejmowane decyzje. Dzięki temu unikniesz wielu błędów. Docenisz też potencjał i wartość, których być może wcześniej nie dostrzegałeś.

O tym, czym różni się mentoring biznesowy od szkoleń, warsztatów, czytania książek, pracy z coachem czy grupy mastermind pisałam dokładnie w artykule na temat tego, jak zostać skutecznym przedsiębiorcą. Znajdziesz tam opis 4 elementów poznania i 6 poziomów wsparcia, a także podpowiedź kiedy warto skorzystać z każdego z nich.

O tym, jakich efektów możesz się spodziewać pracując ze mną opowiadam w tym krótkim nagraniu:

Jakie kompetencje ma mentor biznesowy?

Oczywiście każdy mentor ma nieco inny zestaw kompetencji i może specjalizować się w czymś innym. Występuje wiele rodzajów mentoringu i w każdym nieco inna wiedza i umiejętności są ważne. Warto jednak zwrócić uwagę, że, szczególnie w mentoringu biznesowym, konieczne są dwa podstawowe rodzaje kompetencji mentora:

Twarda wiedza z danego obszaru

Przy czym w odniesieniu do mentoringu biznesowego, może to być wiedza zarówno obejmująca twarde obszary, jak finanse, strategie, struktury, systemy, modele. Jak i wiedza związana z miękkimi umiejętnościami, np. nawiązywania relacji, rozwiązywania konfliktów i budowania porozumień, negocjacji, motywowania pracowników, budowania atmosfery zespołu i kultury organizacyjnej, wywierania wpływu. Są to zatem umiejętności i kompetencje, które powinien mieć doświadczony menedżer i przedsiębiorca.

Miękkie kompetencje mentoringowe

Nie każdy doświadczony i odnoszący sukcesy przedsiębiorca potrafi jednak swoim doświadczeniem podzielić się w taki sposób, żeby jego podopieczni mieli także szanse na sukces. To wymaga kompetencji mentoringowych – umiejętności poprowadzenia drugiej osoby przez proces uczenia się w taki sposób, żeby zyskała ona własne kompetencje i samodzielność. Nie o to chodzi, aby w każdej sytuacji mentor prowadził za rękę i palcem wskazywał (albo narzucał) rozwiązanie. Ale o to, żeby nauczył mentee (ucznia) znajdować własne rozwiązania i podejmować własne decyzje. Aby dążył do jego usamodzielnienia się, a nie przywiązania.

W praktyce, ten drugi zestaw kompetencji mentora jest nawet ważniejszy. I nie jest rzadkością, a raczej powodem do dumy mentora, kiedy uczeń przerasta mistrza.

Warto podkreślić, że nie tyle ważny jest wiek, osobiste doświadczenie mentora czy jego stan posiadania, co właśnie jego umiejętność do wyzwolenia drzemiącego w uczniu potencjału i uruchomienie jego rozwoju.

Rodzaje mentoringu w biznesie

Mentoring wewnętrzny

Dla porządku wyjaśniam, że relacje mentoringowe mogą występować także wewnętrznie w firmie. Najczęściej między przełożonym a podwładnym, ale niekoniecznie. Może to być także relacja między starszym stażem pracownikiem a nowicjuszem. Między bardziej doświadczonym w danym obszarze (na przykład obsługi klienta), a chętnym do nauki, któremu ta wiedza czy umiejętności są potrzebne.

Mentoring wewnętrzny zwykle nie ma jednak formalnego charakteru (wyjątkiem są niektóre największe firmy). Jest to raczej swobodne dzielenie się doświadczeniem i wzajemna nauka. Mimo to warto o nim pamiętać, bo dla niejednego młodego pracownika taka mistrzowska relacja jest źródłem, z którego czerpie on profesjonalne podejście i doświadczenie. Kształtuje jego podejście do pracy i nawyki przez kolejne lata.

Kiedyś funkcjonowało określenie „uczyć się rzemiosła” lub „terminować” a mentoring, moim zdaniem, ma z nim wiele wspólnego. Dotyczy praktycznego zastosowania jakiejś wiedzy. Zdobywania żywego doświadczenia. Dotyczy relacji z bardziej doświadczonym człowiekiem – mistrzem lub mentorem.

W moich artykułach jednak koncentruję się na wyzwaniach właścicieli małych i średnich firm, dlatego mentoringiem wewnętrznym nie będę zajmować się szczegółowo.

Mentoring zewnętrzny

Kiedy jesteś właścicielem i szefem firmy w jednej osobie, to najczęściej nie ma wokół Ciebie nikogo, kto mógłby być Twoim przewodnikiem. Raczej jesteś samotny w swoim zmaganiach i wyzwaniach. To normalna sytuacja, bo skoro prowadzisz swoją firmę, to na pewno jesteś samodzielnym indywidualistą i potrafisz podejmować swoje odpowiedzialne decyzje. Przedsiębiorcy zwykle właśnie tacy są.

Jednak to nie zmienia faktu, że nadal potrzebujesz podejmować tysiące decyzji w warunkach niepewności, samotnie przekopujesz się przez błędy i pułapki, a czasem po prostu brakuje Ci obiektywności. Właśnie w takiej sytuacji mentor biznesowy z zewnątrz jest osobą, która pomoże Ci znacznie skrócić Twój proces uczenia się i wypracowywania najskuteczniejszego dla Ciebie modelu biznesu.

Mentor może pracować z Tobą odpłatnie lub charytatywnie

Możesz spotkać się z różnymi propozycjami mentoringu biznesowego: charytatywnymi i komercyjnymi. W tym pierwszym przypadku najczęściej świadczą go osoby doświadczone w biznesie, które po prostu dzielą się swoim doświadczeniem. Nie zawsze jednak mają umiejętności jego przekazania. Opowiadają, jak zrobiły to, co zrobiły i jakie metody zadziałały w ich przypadku. I robią to pro publico bono (czyli za darmo).

Mentor, który pracuje w ten sposób ze swoimi klientami i na tym zarabia, ma zwykle doświadczenie i umiejętności pozwalające mu znacznie skuteczniej prowadzić i uruchamiać transformację w mentees. Jego biznesem jest pomaganie innym. Dlatego Twój biznes może być znacznie większy niż jego, ale to kompetencje mentoringowe mentora pomogą Ci ruszyć do przodu. Taki mentor często też pomoże Ci w pracy nad Twoim mindsetem, który jest kluczowy w osiąganiu jakiegokolwiek sukcesu. To wymaga specyficznej wiedzy i umiejętności psychologicznych.

O tym, gdzie znaleźć i jak wybrać najlepszego dla siebie mentora pisałam w artykule Jak i gdzie znaleźć mentora biznesu?

W moim doświadczeniu pracowałam w obu rodzajach mentoringu, ale korzystam też z pomocy mentorów. Znam więc ten proces z różnych stron.

To nie nazwa „mentoring biznesowy” jest kluczowa

Kiedy myślisz o mentoringu biznesowym dla siebie, to nie koncentruj się na samej nazwie. Raczej na określeniu jakiego rodzaju wsparcia, w jakim obszarze i jakiej jego intensywności potrzebujesz.

Relacja mentorska bywa niedookreślona. I możesz korzystać z pomocy mentora w różnych formach.

Krótkoterminowe wsparcie

Może się okazać, że wystarczy Ci seria konsultacji z doświadczonym mentorem, żeby odblokować kilka hamulców, które Cię zatrzymywały i dalej już poradzisz sobie sam. Możesz też skorzystać z szybkiej jednorazowej formy wsparcia.

Być może potrzebujesz kilku wskazówek w konkretnym temacie. Wtedy pomocny może być ktoś, kto ma po prostu ogromne doświadczenie w dziedzinie, która nas interesuje i formalnie nie świadczy usług o nazwie „mentoring”. Ale można pracować dla niego lub z nim i w ten sposób korzystać z jego doświadczenia i uczyć się od niego. Można go poprosić o rady i wskazówki, a kwestię rozliczenia za to wsparcie uzgodnić indywidualnie (może nawet nie być to nazwane mentoringiem).

Klasyczny długoterminowy mentoring

Najbardziej klasyczny mentoring biznesowy jest jednak zwykle długookresowy. U mnie jest to minumum pół roku (do kilku lat w zależności od potrzeb) i w wariancie premium jest to intensywne pełne wsparcie wykraczające znacznie poza regularne spotkania. Możesz poczytać o tej formie współpracy tutaj: Mentoring i doradztwo biznesowe.

Mentoring ma za zadanie przyspieszyć Twój rozwój jako lidera i wesprzeć Cię w Twojej transformacji. A to oznacza nie tylko pojedynczą „radę” wyrwaną z kontekstu. Tak postawiony cel wymaga, aby mentor nie tylko pomógł Ci zapoczątkować pewne zmiany, ale też towarzyszył i wspierał w najtrudniejszym momencie – kiedy pojawią się pierwsze wyzwania i trudności. Kiedy pojawi się zwątpienie albo codzienne obowiązki przysypią śmiały cel. Właśnie te momenty blokują Cię, kiedy działasz samotnie. I właśnie w takich chwilach najbardziej potrzebujesz mentora obok siebie.

Kiedy pracujesz ze mną, to tematy naszych rozmów i spotkań swobodnie meandrują w zależności od tego, co jest Ci najbardziej potrzebne w danym momencie. Ale jednocześnie stoję z boku i pilnuję, żeby cały ten proces zmierzał pewnie w ustalonym przez nas kierunku. Żeby te drobne ważne kroki prowadziły w dobrą stronę. To daje spektakularne rezultaty.

Na czym polega specyfika mentoringu biznesowego?

Możesz w różny sposób uczyć się tego, jak być przedsiębiorcą. Możesz zdobywać wiedzę, doskonalić umiejętności, korzystać z książek, szkoleń, warsztatów, coachingu czy mastermind. Ale pracując z mentorem biznesowym nie tylko masz dostęp do jego wiedzy i doświadczenia, ale z jego pomocą łączysz różne obszary i różne fragmenty wiedzy oraz umiejętności prowadzenia biznesu w jedną spójną i skuteczna całość. Inne formy są uczeniem się RZEMIOSŁA. Pracując z mentorem uczysz się SZTUKI prowadzenia biznesu. Patrzysz na swoją firmę kompleksowo i wielopłaszczyznowo. Dostajesz wsparcie, motywację i spojrzenie z boku.

Jakości, o których piszę poniżej opisuję na podstawie mojej własnej pracy z klientami. Nie gwarantuję, że każdy mentor biznesowy rozumie i prowadzi mentoring w podobny sposób. Takie jest jednak moje podejście – całościowe i nakierowane na człowieka (Ciebie), który jest centrum i osią tej pracy.

Doświadczenie

Kluczową i specyficzną jakością, którą dostajesz dzięki pracy z mentorem jest jego doświadczenie. Może to być doświadczenie z prowadzeniem przez mentora jego własnego biznesów (lub biznesów). Wtedy masz niewątpliwą wartość bezpośredniego korzystania z doświadczenia praktyka. Możesz dowiedzieć się jak on sam rozwiązywał wiele problemów i wyzwań i poznać od podszewki jego metody działania.

Z drugiej strony, metody, które działały u tej jednej osoby niekoniecznie muszą być najlepsze w Twoim przypadku. Oczywiście, że warto dowiedzieć się jak pewne tematy rozwiązują inni. To poszerza Twoje spojrzenie i daje wyobrażenie o możliwych sposobach działania.

Kiedy korzystasz z pomocy mentora zawodowego, to masz dodatkowo dostęp do jego doświadczenia z innymi firmami (jego klientami), które on z kolei poznawał od podszewki. To często oznacza, że Twój mentor widział już tysiące błędów biznesowych i różnych decyzji oraz metod menedżerskich i może się z Tobą tym doświadczeniem podzielić. Pomoże Ci ustrzec się wielu błędów i przewidzieć ryzyko niektórych działań.

Oczywiście mentor nie będzie zdradzał wewnętrznych tajemnic żadnego ze swoich klientów, ale jego repertuar pomysłów i poznanych metod działania jest znacznie szerszy. I z tej perspektywy może widzieć rozwiązania tam, gdzie Ty widzisz tylko problemy i chaos

Kompleksowość i łączenie perspektyw

Drugą niewątpliwą zaletą pracy z mentorem jest to, że jest ot okazja do połączenia w całość Twojej wiedzy, umiejętności z różnych obszarów zarządzania, biznesu i życia. Nawet, jeżeli Twój mentor specjalizuje się w jednym obszarze działania (np. mindset lub biznes), to jest to i tak znacznie szersza, kompleksowa perspektywa.

Wyobraź sobie, że prowadzenie biznesu jest jak układanie puzzli z tysiąca kawałków. Niektóre puzzle dotyczą pilnowania kosztów i dbania o wynik. Inne pracy z klientami. Są puzzle (całe mnóstwo), które dotyczą różnych działań marketingowych. Są jeszcze takie, które odpowiadają za dbanie o dostateczną ilość gotówki w firmie. Znajdziesz w tym zestawie puzzle problemów interpersonalnych w zespole i motywację pracowników. Znajdziesz kwestie zarządzania i organizacji zadań. Ale też radzenie sobie z brakiem czasu albo zarządzanie Twoją własną energią. Czy łączenie pracy z życiem prywatnym.

Kiedy nabywamy wiedzę, to zwykle jest ona podzielona na wąskie odcinki. Takie, które będą łatwe do wytłumaczenia i przyswojenia. Uczymy się osobno biologii, matematyki, języków. Oddzielamy mikroekonomię od zarządzania ludźmi. Finanse to osobna dziedzina, podzielona na jeszcze węższe pod-dziedziny.

W innych sytuacjach każdy z tych elementów zgłębiasz osobno i próbujesz nad nim zapanować. Ale prowadzenie skutecznego biznesu jest sztuką ułożenia tych wszystkich puzzli w spójną całość.

Mentoring pozwala właśnie spojrzeć na nie wszystkie kompleksowo i na każde wyzwanie, przed którym stajesz spojrzeć z różnych perspektyw.

Charakterystyczne dla tego rodzaju nabywania doświadczenia jest kompilowanie wiedzy z różnych obszarów, patrzenie przekrojowo, długofalowo, szeroko. Nie wyobrażam sobie mentora, który ograniczałby się do wąskiego zakresu wiedzy albo patrzył krótkowzrocznie. Dobry mentor swobodnie sięgnie do takich metod, narzędzi i elementów wiedzy, które są Tobie w danym momencie potrzebne.

W mojej pracy z Tobą sięgam nie tylko do wiedzy o zarządzaniu, marketingu, finansach i szeroko rozumianym „robieniu biznesu”, ale też psychologii, znajomości ludzkich charakterów, życiowej mądrości, umiejętności gospodarowania własną energią oraz dbania o siebie. To, co potrzebujesz na dany moment.

Wielopłaszczyznowa relacja

Nie sposób nie wspomnieć, że mentoring to znacznie więcej niż przekazywanie wiedzy czy doświadczenia. Życie jest nieporównanie bardziej skomplikowane. Kiedy staję przed konkretnym wyzwaniem biznesowym, to potrzebuję widzieć jego aspekty ludzkie, psychologiczne, konsekwencje finansowe i prawne różnych decyzji, muszę uwzględnić trudność wdrożenia określonych rozwiązań albo wyzwania organizacji. Doświadczony przedsiębiorca zrobi to odruchowo. Nie będzie zamykał się w sztucznych podziałach. Przeanalizuje szerokie spektrum zagadnień i podejmie strategiczną, perspektywiczną decyzję. I tego właśnie uczy mentoring.

Ale to nie wszystko. Bo najważniejszych elementem i czynnikiem powodzenia Twojego biznesu jesteś Ty!

Twój sposób myślenia, Twoje nawyki, Twoja motywacja, Twoje emocje, Twoje schematy działania i myślenia, Twoje przekonania. Twój mindset. To wszystko składa się na odpowiedź na pytanie, dlaczego jedni tworzą wspaniałe biznesy, dające im spełnienie i szczęście (niekoniecznie mam na myśli wielkie), a inni – walczą każdego dnia o przetrwanie.

Dzięki relacji z mentorem możesz też rozwijać ten najważniejszy element. Uświadamiając sobie swoje schematy, blokady i niezdrowe przekonania. Pracując nad zmianą nawyków. Modelując nowe sposoby działania. Wypracowując nowe przekonania, motywacje i sens tego co robisz. Na nowo definiując sens, cel i własne priorytety.

Moje osobiste doświadczenie z klientami pokazuje, że taka relacja bardzo często przechodzi w bardzo nieformalne, głębokie rozmowy o wszystkim. Nie ma tematów tabu, bo każdy aspekt, który wpływa na Twoją satysfakcję z życia jest ważny.

Przyznaję też, że czasem taka współpraca może przerodzić się w długofalową znajomość. Takim przykładem był mentoring biznesowy, który prowadziłam charytatywnie, przez 2 lata dla Sorayi z Nigerii. Pisałam o nim tutaj: Mentoring w praktyce – historia z innego kontynentu

Mentoring biznesowy to przede wszystkim praca nad Twoim mindsetem i strategią

Jak pisałam na początku tego artykułu, i być może potwierdzają to Twoje własne obserwacje, ludzie, którzy dochodzą do trwałych sukcesów wydają się myśleć w sposób inny niż przeciętny przedsiębiorca. Inaczej podejmują decyzje, mają jakiś wewnętrzny kompas i dokonują wyborów, które wielu wydają się dziwaczne. Niezależnie, czy ich sukces oznacza, że zbudowali wielką firmę, znaną markę, czy sukces polega na tym, że pracują 2 dni w tygodniu, czy na tym, że dobrze żyją z pasji, która daje im szczęście i spełnienie.

70% to mindset

Niezależnie od tego, co dla Ciebie oznacza sukces, chcę powiedzieć, że osiągnięcie go wymaga pracy przede wszystkim nad mindsetem. Chociaż to określenie trudno przetłumaczyć, przyjmijmy, że jest to całość Twoich postaw, przekonań, emocji, nawyków (także myślowych), Twoja motywacja, kreatywnośc, umiejętności koncentracji i wytrwałości, mobilizacji, otwartość i elastyczność umysłu. Mnóstwo elementów, które pomagają Ci znaleźć swój kierunek, nierzadko iść pod prąd, działać według własnych standardów, nie poddawać się, pokonywać przeszkody, działać skutecznie. Twoje nastawienie i mentalność pomagają Ci w sukcesie ale go hamują.

Nowy paradygmat sukcesu w biznesie - wykres

Nowy paradygmat sukcesu w biznesie – formuła 70% – 20% – 10%

20% to strategia

Drugim elementem sukcesu jest oczywiście strategiczne podejście. Nie tylko w rozumieniu formalnej strategii działania, ale także strategicznej perspektywy, którą przyjmujesz podejmując wszelkie biznesowe decyzje. To także umiejętność, którą możesz wykształcić.

10% to techniki, narzędzia, modele itp.

Dopiero trzecim elementem, najmniej ważnym są techniki, metody, modele, systemy i narzędzia. Całe techniczne oprzyrządowanie biznesu i zarządzania, na które kładzie się tak wielki nacisk na szkoleniach, warsztatach i w książkach.

Możesz zauważyć, że właśnie tym różnią się osoby osiągające sukces od pozostałych, co jest dla nich priorytetem rozwoju. Osoby poczatkujące w biznesie zwykle zaczynają od zdobywania wiedzy, później umiejętności. Rzadko rozwijają się do tego poziomu, żeby zacząć pracować nad samym sobą. A tymczasem dopiero ten etap jest kluczem do sukcesu.

Mentoring biznesowy jest przede wszystkim formą pracy nad Twoim mindsetem i strategicznym podejściem do biznesu. Pomaga Ci odblokować hamulce, które powstrzymują rozwój Twój i Twojej firmy. Dlatego efekty bywają tak spektakularne, że zapierają dech w piersiach mnie i moim klientom 🙂

Jeżeli chcesz wiedzieć, jak wygląda taki rodzaj współpracy ze mną, to zapraszam:

A jeśli potrzebujesz więcej informacji, to polecam artykuł o tym, jak i gdzie znaleźć mentora biznesu. Podpowiadam konkretne wskazówki, jak znaleźć najlepsze mentora dla siebie i jak znaleźć formę współpracy z nim, na którą Cię stać.

 

Twoi znajomi też powinni to przeczytać? Śmiało, daj im znać!
Posted in Strategia i rozwój and tagged , .