Mężczyzna na drabinie z lorynetką

Dlaczego misja i wizja firmy są niezbędne dla rozwoju biznesu?

Przeczytasz w 8 minut

Jaka jest Twoja wizja firmy? Wizja jej rozwoju? Czy potrafisz określić jasno, co jest dla Ciebie najważniejsze i jak chcesz, żeby działał cały zespół? Czy potrafisz sprawić, że będą rozumieć Twoje marzenie i z pasją je realizować?

Dla wielu małych przedsiębiorców opracowywanie wizji firmy, a tym bardziej zastanawianie się nad jej misją może wydawać się stratą czasu. Tymczasem nic bardziej błędnego! Te dwa elementy są niezbędne, jeśli chcesz rozwijać swój biznes, uniknąć wielu częstych trudności i osiągnąć satysfakcję z tego, co zbudowałeś.

W tym artykule przedstawiam najważniejsze informacje i wskazówki, które pomogą Ci nie tylko zrozumieć po co, ale też opracować wizję Twojej firmy.

Co to jest wizja firmy?

WIZJA to obraz Twojego biznesu w przyszłości. Odzwierciedlenie ambicji i śmiałych aspiracji. Dostatecznie dokładny, żeby wyznaczał kierunek i dostatecznie ambitny, żeby mobilizował cały zespół. Obiecujący konkretną transformację i nagrodę za wysiłek.

Wizja firmy to obraz Twojego biznesu w przyszłości - infografika

Myśląc o wizji Twojego biznesu bądź odważny. Nie ograniczaj się tym, jak on wygląda dzisiaj.

To nie ma znaczenia. Najważniejszy jest punkt docelowy.

Dlaczego opracowanie wizji firmy sprawia trudność?

Największa trudność z tworzeniem wizji firmy polega, moim zdaniem, na tym, że wielu przedsiębiorcom trudno oderwać się mentalnie od dnia codziennego i okoliczności, w których znajdują się dzisiaj. Biorąc się za tworzenie wizji swojej firmy, tworzą ją niejako „od dołu”. Na zasadzie: „Biorąc pod uwagę, gdzie jestem dzisiaj, to gdzie mogę / chciałbym / jest realne dotrzeć za 5 lat?” Niewielu jest urodzonych wizjonerów.

Tymczasem wizja ma być ambitnym marzeniem! Ma spełniać śmiałe aspiracje Twoje i zespołu. Ma oderwać Cię od dzisiejszych trudności i pokazać Ci jak to będzie, kiedy już wykonasz „to wszystko”. Tak, jakby udało Ci się wsiąść do wehikułu czasu i oderwać od dzisiaj, przenieść w przyszłość i opisać swoje życie i swoją firmę, jak wtedy będzie wyglądała.

W dalszej części tego artykułu podpowiem, jak taką wizję stworzyć. Ale zwróć proszę uwagę na to, żeby Twoja wizja firmy była naprawdę wizją na miarę Twoich marzeń, a nie obecnych ograniczeń.

Misja, wizja i cele strategiczne firmy

Dokładne rozróżnienie między misją, wizją a wartościami firmy lub nawet celami strategicznymi sprawia niekiedy problem.

Pomyśl o tym, jak o wzajemnie powiązanych wyznacznikach działania całego zespołu i każdego obszaru firmy:

  • DLACZEGO robimy to, co robimy? – to jest misja.
  • JAK ma WYGLADAĆ nasz BIZNES docelowo? – to jest wizja biznesu.
  • Według JAKICH ZASAD działamy? – to są wartości firmy.
  • JAKĄ DROGĄ zrealizujemy tę wizję i po czym poznamy, że ją osiągnęliśmy? – to są strategia i cele strategiczne.

Misja i wizja firmy to niezbędny tandem, który powoduje, że Ty i Twoi pracownicy podwajacie wysiłki, wyzwalacie pokłady kreatywności, zaangażowania i przedsiębiorczości. Realizujecie niemożliwe. Ale też – macie pełną jasność w jaką stronę zmierzacie, dlaczego jest to dla Was ważne i co wyznacza Wasze wybory po drodze.

Misja i wizja firmy a wartości i strategia firmy - infografika

Misja i wizja firmy a wartości i strategia – czym się różnią?

Kiedy spojrzysz na to z tej strony, to zrozumiesz, dlaczego ani wizja ani misja nie mogą być sztywnymi formułkami, zbudowanymi przez speców od PR po to, żeby je umieścić na stronie internetowej. Zarówno wizja jak i misja firmy muszą wypływać z Ciebie i Twoich najgłębszych motywacji, być nośne i porywające. I na pewno nie mogą być sztuczne, zdroworozsądkowo wykoncypowane ani narzucone.

Niezależnie od tego czy zarządzasz dwustuosobowym zespołem, czy jednoosobową firmą, warto znać swoje „dlaczego” i wiedzieć, co jest Twoim marzeniem, co chcesz osiągnąć. Wtedy codzienne trudności i wyzwania nie są chaotycznym bieganiem, a stają się kolejnymi krokami na drodze do konkretnego celu.

Wszystkie wymienione tu elementy to ważne składniki budowania pozytywnej kultury organizacyjnej firmy. A to już ma niebagatelne znaczenie i może wpływać nie tylko na wymierne wyniki Twojego biznesu, ale też na szybkość jego rozwoju i szanse przetrwania kryzysów.

Dlaczego misja i wizja firmy są niezbędne do rozwoju biznesu?

Pomyśl o wyjeździe na zakupy do centrum handlowego. Wyobraź sobie, że kupujesz właśnie świąteczne prezenty, ale nie przemyślałeś wcześniej czego chcesz i potrzebujesz. Co się stanie? Nie wiesz po co idziesz, jak to coś ma wyglądać, kiedy zamierzasz do tego dotrzeć, ani tym bardziej – gdzie to znajdziesz. Nie wiesz, czego dokładnie potrzebujesz. Zwykle wydajesz więcej niż trzeba i niekoniecznie jesteś zadowolony z tego, co otrzymałeś.

Dokładnie takie same problemy stwarza brak wizji biznesu.

Skoro nie wiesz, dokąd zmierzasz, to jak zamierzasz tam dotrzeć?

Skoro nie wiesz, dokąd zmierzasz, to jak zamierzasz tam dotrzeć? - infografika

Do czego potrzebne Ci są misja i wizja firmy?

Pasja i zjednoczenie w działaniu: Misja, określając Wasze „dlaczego” pomaga jednoczyć zespół, wyznaczać standardy działania i dodaje pasji do osiągnięcia celów.

Jasny przekaz do klientów: Wbrew pozorom, to nie techniczne właściwości produktu czy usługi, ani nawet jego cena są decydujące przy wyborach konsumenckich. Wasza misja może stać się wyróżnikiem i skutecznie budować wizerunek marki.

Kierunek: Wizja wyznacza kierunek większości decyzji, ułatwia strategiczne i codzienne wybory, pomaga ustalić cele i strategię ich osiągnięcia. Jest niezbędnym punktem startowym opracowania planu.

Motywacja i zaangażowanie: Śmiała i ambitna wizja oraz klarowna misja porywają, angażują i motywują zespół.

Standardy działania i zasady: Misja i wizja firmy powinny współgrać z wartościami firmy i standardami działania. Nadają im spójność i uzasadniają.

Dlaczego misja i wizja firmy są ważne - infografika

Największe niepowodzenia w prowadzeniu własnego biznesu wynikają z braku jasno określonego celu i braku wyraźnej strategii dotarcia do niego. Ale cel i strategia będą niepełne i mało skuteczne, jeśli nie wynikają z szerszej wizji i głębokiego zrozumienia odpowiedzi na pytanie „dlaczego chcemy to osiągnąć?”

Niestety nadal wiele biznesów ma tylko ogólną wizję „przetrwania i zarobienia czegoś przy okazji”. Wśród małych firm trudno spotkać się z jasno określonymi celami i determinacją w ich realizacji. Konsekwencją takiego podejścia jest w najlepszym wypadku przetrwanie. A to jednak mało kuszący cel ciężkiej pracy i lat wysiłków.

Musisz mieć jasność, dokąd zmierzasz, zanim wyruszysz w podróż.

Musisz mieć jasność, dokąd zmierzasz, zanim wyruszysz w podróż - infografika

Wizja i misja firmy – przykłady

W internecie możesz znaleźć niezliczone przykłady jak określić misję i wizję firmy. Wystarczy choćby przejrzeć podstrony „O nas” kilku znanych firm. Najczęstszym problemem, jaki zauważam w małych firmach jest trudność w rozróżnieniu co jest wizją a co misją. Spójrzmy na to na kilku przykładach misji i wizji firmy.

Misja i wizja firmy przykłady - infografika

Misja i wizja – przykłady różnych firm

Pokazane tutaj przykłady wizji firmy są oczywiście bardziej skróconymi deklaracjami niż pełną wizją. W praktyce wizja firmy może być znacznie bardziej rozbudowana i szczegółowa, obejmująca wiele aspektów (tak, jak opisuję to poniżej). Jednak prawdopodobnie taką rozbudowaną wizję będziesz kultywować wewnątrz firmy, a niekoniecznie podzielisz się nią na stronie internetowej. Jest ona ważna i interesująca dla osób bezpośrednio zaangażowanych w jej realizację.

Podsumowując: Misja definiuje filozofię działania firmy i odpowiada na pytanie DLACZEGO? Wizja firmy opowiada CO? i JAK? chcemy zrobić i osiągnąć realizując tę misję.

Jak opracować wizję firmy w 3 krokach?

Wiem, że wielu przedsiębiorców ma problem z jasnym określeniem wizji firmy, która naprawdę będzie motywująca, ambitna i inspirująca. Jeśli nie jesteś z natury wizjonerem, to podpowiem Ci w jaki sposób podejść do wizji Twojego biznesu i jak nad nią pracować.

1 krok: Wizja firmy to Twoje marzenie!

Proponuję zacząć od znalezienia spokojnego miejsca, najlepiej poza Twoim codziennym miejscem pracy. Możesz wyjść do kawiarni albo wyjechać za miasto. Ważne jest, aby stworzyć sobie przestrzeń, w której nikt nie będzie Ci przeszkadzał, nie będą Cię też rozpraszały codzienne zadania, a jednocześnie będziesz mieć możliwość robienia notatek.

Pierwszy krok tworzenia Twojej wizji, to przypomnienie sobie (albo odszukanie w sobie) o czym marzysz. Jakiego życia chcesz i jaką firmę chcesz stworzyć? Jak ona miałaby wyglądać docelowo?

Zakładając, że docierasz wreszcie do tego punktu, kiedy Twoje dzisiejsze problemy przestają istnieć, zrealizowałeś natomiast swoje marzenia odnośnie biznesu, to jak ten biznes wygląda? Wyobraź sobie, że jest to firma w takim kształcie, że jesteś z niej naprawdę dumny, masz satysfakcję z tego, co udało się osiągnąć, a firma służy Ci tak, jak potrzebujesz.

Na tym etapie (ale tylko na tym), Twoja wizja może być jeszcze mało konkretna. Zapisz wszystko, co przychodzi Ci do głowy, jak najdokładniej.

2 krok: 3 podstawowe obszary wizji firmy

Kiedy masz już ogólny obraz, to zacznij doprecyzowywać swoją wizję. Proponuję przejrzeć 3 podstawowe obszary:

Sprzedaż i Marketing

Co chcesz sprzedawać i komu? Czym ma się wyróżniać Twoja oferta od konkurencji? Na czym będzie polegała unikalna wartość tej oferty? Co będzie stanowiło o jej wyjątkowości? Jakie powinny być ceny na tle konkurencji? Jakie wrażenia ma dostarczać Twój produkt? Na czym ma polegać wyjątkowa obsługa?

Organizacja i Zespół

Jak duża ma być ta docelowa firma? Ile rynków, oddziałów, pracowników, klientów? Ja ma być zorganizowana praca? Jak ma być zarządzana? Ile osób będzie zatrudnionych? W jaki sposób mają pracować i być nadzorowani? Jakie mają być stosunki w zespole?

Finanse

Jakie planujesz docelowe obroty, zyski, przepływy pieniężne, rentowność? W jakim czasie powinno to nastąpić?

Opisz swoją wizję w podziale na takie trzy obszary, aby nic Ci nie umknęło. Każda z tych kwestii jest kluczowa. Na tej wizji Twojej firmy oraz na jej wartościach, będziesz mógł oprzeć strategię rozwoju firmy.

3 krok: Uniknij podstawowej trudności i popularnego błędu

Niezmiernie często zdarza się, że wizja zaczyna przekształcać się w plan: takie obroty, w takim czasie, tylu pracowników i tak dalej. Jednak życie może znacznie zweryfikować takie plany, szczególnie jeśli dotyczą wielu lat. Okoliczności mogą narzucić sposób realizacji wizji, którego nie przewidziałeś. Wtedy wydaje się, że tworzenie wizji nie ma sensu.

Tymczasem nie o ilość chodzi, a o jakość. Również w wizji Twojego biznesu.

Wizja firmy - 3 kroki jak ją zbudować - infografika

3 kroki do wizji firmy

Proponuję abyś, tworząc długoterminową wizję Twojego biznesu, skupił się na jego aspektach JAKOŚCIOWYCH. Wizja powinna być konkretna, ale ilość (czyli wymierne wielkości) może być pochodną wielu czynników niezależnych od Ciebie. Dlatego wpisywanie ich do Twojej wizji tylko przeszkadza.

Skala biznesu jest ważna, ale dokładna wielkość obrotów – nie. Na jakim obszarze chcesz działać, lokalnie czy globalnie, w jakich lokalizacjach – to decyduje o specyfice Twojej firmy. Ale jakie dokładnie osiągniesz obroty? Ważniejsze jest raczej to, że chcesz, żeby dynamicznie rosły, np. 2 razy rocznie.

Wizja biznesu powinna zawierać odpowiedzi na konkretne pytania o aspekty jakościowe

Zamiast snuć mgliste „wizje“ lub stawiać nierealistyczne (ale wymierne) cele, skup się na jak najbardziej konkretnym określeniu cech jakościowych Twojego biznesu marzeń:

  • jak działa? czym wyróżnia się jego oferta?
  • jak firma jest postrzegana przez klientów?
  • jak traktuje klientów? w jaki specyficzny sposób ich obsługuje?
  • jak jest zarządzana? jaka jest rola pracowników? ich samodzielność i odpowiedzialność?
  • jak powinna być zorganizowana? jakie są podstawowe procesy i niezbędne systemy, które zapewniają osiąganie postawionych przez Ciebie standardów?
  • jakie są zasady działania, które są dla ciebie najważniejsze, od których nie odstąpisz?
  • na jakim obszarze działa i w jaki sposób dostarcza usługi / towary?
  • w jaki sposób dociera do klientów i w jaki sposób promuje swoją ofertę?

Takie pytania można mnożyć. Ale zwróć uwagę, że KAŻDA Z ODPOWIEDZI może stanowić strategiczną przewagę Twojej firmy, jej wyróżnik, unikatowe podejście, które sprawi, że będzie inna niż wszystkie.

Zebranie tych wszystkich strategicznych wyróżników Twojego biznesu marzeń w jednej spójnej wizji, pozwoli Ci na dokładne określenie, dokąd zmierzasz.

Najczęstsze trudności przy tworzeniu wizji firmy

Zanim przejdę dalej, chcę uprzedzić Cię, że tworzenie wizji to ważne zadanie. Ona wyznacza kurs Twojego biznesu na kolejne lata. Dlatego warto pochylić się nad nim dokładniej i uniknąć najczęstszych błędów:

  1. Podstawowym błędem jest brak wizji albo tworzenie jej tylko „na papierze” (po to, żeby napisać coś na stronie internetowej). Twoja wizja ma być żywym narzędziem, kierunkowskazem i motywatorem dla Ciebie i zespołu.
  2. Zaczynasz wizję od środka, czyli nie uwzględniasz siebie, swoich osobistych potrzeb i aspiracji. Kiedy prowadzisz małą firmę, to Twój biznes nie działa w oderwaniu od Ciebie.
  3. Twoja wizja nie porywa nawet Ciebie. Zamiast angażować i motywować pozostaje suchym opowiadaniem bez ognia.
  4. Zamiast wizji masz mglisty zarys albo przeciwnie – detaliczny plan operacyjny

Wizja firmy -błędy - infografika

O każdym z tych błędów pisałam szczegółowo w artykule 3 największe błędy przy tworzeniu wizji firmy i jak się przed nimi uchronić.

Wizja firmy – podsumowanie

Wizja, misja i wartości to triada, która decyduje o rozwoju Twojego biznesu i wchodzeniu z nim na nowy wyższy poziom. Dla wielu przedsiębiorców prowadzących małe firmy jest korporacyjnym slangiem, zupełnie niepotrzebnym w codziennych zmaganiach. Jeśli tak do tego podejdziesz, to rzeczywiście wizja firmy ani jej misja w niczym nie pomogą, a czas na ich opisywanie będzie czasem straconym. Ale zapewniam Cię, że Twoja firma nie będzie wtedy też szła do przodu. Może nawet rosnąć, ale nie zmieniając metod działania osiągniesz tylko wzrost chaosu i ryzyka.

Jeżeli chcesz naprawdę rozwijać swój biznes, prowadzić go w nowe rejony, a przy okazji zaczynasz zatrudniać coraz więcej pracowników, to określenie wizji, misji i wartości Twojej firmy jest niezbędne.

Po pierwsze pomoże Ci organizować Twój biznes, podejmować codzienne decyzje, planować i realizować cele. Po drugie znacznie ułatwi Ci zarządzanie pracownikami, którzy nie tylko będą wreszcie rozumieli do czego firma zmierza i czego od nich oczekujesz. Ale zyskają też nową motywację i zaangażowanie, bo poznają sens działania Waszej firmy.

I wreszcie, w konsekwencji tego wszystkiego, lepiej zorganizowany biznes, działający w nowy sposób nie tylko będzie mógł znacząco rosnąć i wykorzystywać potencjał rynkowy. Ale jednocześnie może dać Ci znacznie więcej wolności czasu, pieniędzy i zajmowania się tym, co chcesz. Wolności do dalszego rozwoju i zdobywania nowych przyczółków.

 

Posted in Strategia i rozwój and tagged , .