model biznesowy w praktyce

Model biznesowy w praktyce

Przeczytasz w 3 minut

Czym różni się McDonalds od budki z kebabem? To zupełnie inny model biznesowy! Różne są ich cele, systemy, organizacja. Co oznacza model biznesowy w praktyce? Jak wyglądają różne modele? Jak TY możesz uczyć się od najlepszych? 

Uwolnij swój czas i odblokuj potencjał!

Większość z nas – przedsiębiorców – codziennie odczuwa jaką barierą w rozwoju jest ustawiczny niedoczas.

Chciałoby się pomyśleć o strategii, o kierunkach rozwoju, chciałoby się opracować plany, a kiedy je już wreszcie stworzysz – przystąpić do realizacji. Wiadomo, że takie działania mogą bezpośrednio przełożyć się na generowane zyski. Ale… brakuje czasu.

Hasło jest łatwe, ale jego realizacja – bardzo trudna.

Nic dziwnego, że wszelkie kursy z „zarządzania czasem“ i różnych technik panowania nad nim notują nieustającą hossę.

Nic dziwnego…

Ale… jeśli jesteś przedsiębiorcą, to znaczy, że dostrzegasz możliwości tam, gdzie inni widzą tylko barierę.

Jeśli chodzi o rozwój, o uwolnienie potencjału i zyskanie czasu, to taką możliwością jest zmiana Twojego sposobu myślenia.

model biznesowy w praktyceNie, nie o to chodzi, żebyś uznał ustawiczny niedoczas za normę. Ale, żebyś zaczął się przyglądać temu, w jaki sposób pracujesz, w jaki sposób prowadzisz firmę, jak działa Twój biznes. Wyobraź sobie, że oglądasz cały ten biznes i sytuację z lotu ptaka. Masz odpowiednią perspektywę i dystans, żeby zobaczyć samego siebie, jak działasz i jakie to przynosi rezultaty. Jak działa Twoja firma? Czy ten sposób działania na dłuższą metę jest efektywny?

Zastanów się też, czy Twój biznes jest skalowalny? Ile wysiłku wymagałoby zwiększenie jego skali dwukrotnie? A dziesięciokrotnie? Czy taka operacja jest w ogóle możliwa?

Zwykle, kiedy o to pytam przedsiębiorcę, to jest mu trudno wyobrazić sobie taki wzrost.

„To niemożliwe…“

A jednak – zachęcam do takiego myślowego eksperymentu. Spróbuj to sobie wyobrazić. Co musiałoby się stać? Co musiałoby działać inaczej?

Zaczniesz dostrzegać powtarzalne procesy, które można przeprowadzać efektywniej. Zaczniesz dostrzegać czynności i decyzje, które musiałbyś delegować. Będziesz umiał sprecyzować oczekiwania wobec przyszłych pracowników. Zaczniesz dostrzegać obszary niedomówień i niejasnych reguł, które, przy tej większej skali, staną się blokadą nie do przejścia dla twojego zespołu.

I co się wtedy stanie?

To zależy od Ciebie. Możesz zacząć od małych kroków wprowadzając usprawnienia w newralgicznych punktach i delegując zadania i decyzje. I to już będzie duża zmiana. Ale możesz też zacząć myśleć o biznesie, jako o systemie – wtedy rozpocznie się zupełnie nowa era jego rozwoju.

Z zamierzchłych czasów, kiedy studiowałam jeszcze na Uniwersytecie w Szczecinie, pamiętam przedmiot „Teoria systemów“. Najważniejsze, co musieliśmy zrozumieć, to definicja czym jest system: jest to „celowo określony zbiór elementów i zbiór sprzężeń między nimi, które wspólnie określają cechy całości“. A tak konkretniej?

  • System ma określony cel działania.
  • System składa się z elementów, których dobór jest podporządkowany temu celowi.
  • Pomiędzy elementami systemu występują określone sprzężenia zwrotne.
  • Sprzężenia zwrotne występują też pomiędzy systemem a jego otoczeniem.
  • System musi mieć jasno określone granice.

A wracając do biznesu?

Czym różni się McDonalds od budki z kebabem? Jak wygląda model biznesowy w praktyce?

To są dwa zupełnie różne systemy!

Różne są ich cele, a w związku z tym różna jest ich organizacja (elementy systemu i sposób powiązań między nimi).

W konsekwencji – jeden jest skalowalny w nieograniczony sposób, generuje ogromne zyski, a właściciel nie musi samodzielnie przyrządzać tych milionów hamburgerów na całym świecie każdego dnia. Drugi – daje zatrudnienie właścicielowi, który sam pilnuje wszystkiego, zwykle jest bardzo zajęty, a o rzeczywistym rozwoju trudno mu marzyć.

Ta różnica wynika z inaczej określonego celu i innego podejścia do jego realizacji.

Jeśli chcesz mieć czas, zyski i możliwość nieograniczonego rozwoju, to – musisz mieć system, który to umożliwia.

Z odpowiednią organizacją, strukturą, procesami i procedurami. Jeśli chcesz, żeby Twój biznes rósł, to trzeba zacząć myśleć o standardach i zasadach jego działania. Tylko tak możesz zwiększyć skalę, bez utraty jakości.

A Ty? W jakim systemie działasz? Jaki jest model biznesowy Twojej firmy? Potrzebujesz pomocy w ustaleniu odpowiedniego modelu / procesu / systemu? Zapraszam na indywidualną konsultację biznesową.

 

Fot. © shima-risu/ Fotolia

Twoi znajomi też powinni to przeczytać? Śmiało, daj im znać!
Posted in Strategia i rozwój and tagged , .