Model biznesowy w firmie

Model biznesowy w Twojej firmie

Przeczytasz w 3 minut

Czy zastanawiasz się czasem jaki model biznesowy ma McDonald? Albo centrum handlowe Auchan? Po co są otwierane kolejne? Kto za tym wszystkim stoi i jaki sobie stawia cel? Jaki cel stawiał sobie 30, 15 i 5 lat temu? A jaki jest jego cel na kolejne 20 lat? Czy i w jaki sposób model biznesowy w Twojej firmie może być do nich podobny?

Często przypominam Ci o planowaniu, mówię, że trzeba wiedzieć do czego zmierzasz, czego oczekujesz, rozpisać to na plany i konkretne działania, a później zrealizować. Ale te plany dotyczą operacyjnej realizacji w stosunkowo krótkim okresie.

Kiedy jednak pytam różnych biznesmenów, dokąd zmierza ich właśnie rozwijany biznes w perspektywie 5, 10 czy 15 lat….

Czasem słyszę, że chcą go sprzedać.

Czasem, że chcą rozkręcić go na tyle, żeby później wprowadzić do publicznego obrotu (IPO).

Czasem słyszę, że…… (właściwie nie wiedzą)…..

Po co prowadzisz swoją firmę? Jaki jest Twój długoterminowy cel?

Chciałoby się zapytać PO CO? Po co sprzedawać firmę? Po co wyznaczać wciąż te krótkoterminowe cele i do czego to wszystko zmierza tak naprawdę?

Zwykle, żaden z tych celów nie jest rzeczywiście skonkretyzowany. Wielu wydaje się, że zbudowanie i sprzedaż firmy to szczyt osiągnięć, cel ostateczny, do którego warto dążyć.

Czy rzeczywiście?

Po co miałbyś sprzedawać swój biznes?

Takie ogólnikowe cele nie prowadzą do niczego dobrego. Ani ich zrealizować, ani zmienić nie można. Zamiast tego proponuję dookreślić.

Co to znaczy, że chcesz sprzedać firmę? Co musiałoby się stać, żeby Twój biznes był „sprzedawalny“?

Zapewniam, że jeśli w Twojej firmie króluje tzw. „chaos menedżment“, mocno oparty na ręcznym sterowaniu przez Ciebie i na dodatek biznes generuje śladowe zyski, to trudno będzie takie coś komukolwiek sprzedać.

Domyślam się, że mówiąc o ewentualnej sprzedaży firmy, masz w głowie mglistą wizję sprawnie działającego mechanizmu, prawie-korporacji, który jest tak atrakcyjny, że ustawia się kolejka zasobnych biznesmenów, którzy chcieliby to Twoje cacko od Ciebie odkupić za sensowne pieniądze. Gdzieś w tle tej wizji majaczą czytane w prasie historie portalu Nasza Klasa, Facebook albo innych. Albo bardzo mgliste rozważania o wartości „marki“.

Zastanów się, co musiałoby być takiego atrakcyjnego w Twojej firmie, żeby ktokolwiek chciał ją kupić za jakiekolwiek pieniądze? Tak naprawdę tym, co jest atrakcyjne dla wszystkich w biznesie jest stabilny strumień pieniędzy, najlepiej nigdy nie wysychający 😉 Taka maszynka do robienia pieniędzy.

To jest to, czego poszukują poważni biznesmeni. Taki biznes można sprzedać za spore pieniądze.

Tylko….. Gdybyś miał taki biznes, to po co miałbyś się go pozbywać????

No właśnie!

Skoro taka „samonapędzająca się“, zyskowna firma jest atrakcyjna dla Ciebie, to będzie też atrakcyjna dla potencjalnych inwestorów i kupujących. A decyzję, sprzedać, pozostawić sobie, czy dokapitalizować będziesz mógł podjąć w każdej chwili.

Cała sztuka polega więc właśnie na rozwinięciu takiego biznesu, który potrafi generować stabilny strumień dochodów. TO JEST TWÓJ CEL! Model biznesowy w Twojej firmie musi być tak zaprojektowany, żeby zapewniać stabilne generowanie dochodów nie tylko dzisiaj, ale też w przyszłości.

Czy ten strumień dochodów wynika z unikalnej, rozpoznawalnej i szanowanej marki, czy z dostępu do unikalnych aktywów (np. koncesji, terenu, opatentowanej technologii), czy z wyjątkowego pomysłu na biznes… to sprawa drugorzędna. Ale rzeczywistym celem jest ZYSK i to stabilny w długim czasie. Powtarzalny.

Modele biznesowe mogą być różne

Kiedy następnym razem odwiedzisz King Cross, Plazę, Złote Tarasy, M1, albo dowolne inne centrum handlowe, spróbuj, zamiast tłumu ludzi i kolorowych wystaw, zobaczyć gdzie i jakie strumienie pieniędzy tam przepływają! Spójrz tylko!

Właściciel centrum ma całkiem stabilny strumień pieniędzy z wynajmu stoisk. Model biznesowy jest prosty. Niezależnie od tego, czy wynajmujący u niego powierzchnię poniosą stratę czy odniosą zysk – on dostaje swój czynsz. Musi jednak dbać o reklamę i wizerunek centrum handlowego, o otoczenie, bezpieczeństwo, warunki dla wynajmujących. Jeśli wciąż będą ponosić straty, bo klienci nie będą przychodzić, to zaczną rezygnować z najmu, a strumień pieniędzy właściciela centrum zacznie wysychać.

W takim centrum działa też drugi strumień pieniędzy – ten płynie od odwiedzających (takich jak Ty) do właścicieli stoisk. Jeśli centrum handlowe jest popularne, to ten strumień też jest w miarę stabilny. Ale jednak obarczony większym ryzykiem. Ludzie mogą nie lubić Twojej marki, może powstać konkurencyjne stoisko obok…

A spójrz na bary McDonalds! To inny model. Do nich przyciąga znana na całym świecie marka i 100% powtarzalność. Nie ma niczego podobnego do McDonalds! To powoduje, że ich strumień dochodów nie wysycha. Z różnych powodów ludzie kupują w McDonalds i bynajmniej nie jest to wartość zdrowotna ich posiłków! Ale wypracowali taki model, że strumień klientów, którzy chcą zostawić u nich pieniądze wciąż płynie!

Model biznesowy w firmie musi prowadzić do generowania zysku

Zwróć uwagę na jedno.

Żaden z poważnych biznesów nie bagatelizuje ZYSKU. Co więcej, wygrywają te, których menedżerowie potrafią zaplanować i wdrożyć taki (najlepiej unikalny) model biznesowy, który zapewnia stabilny strumień napływających pieniędzy.

A jednak wśród zarządzających małymi firmami najczęściej króluje zarządzanie akcyjne, gospodarowanie pieniędzmi od klienta do klienta albo od przelewu do przelewu, doraźne i krótkoterminowe plany, minimalnym zysk jest już źródłem zadowolenia. Czy Ty też tak zarządzasz? Myślisz, że zasady w małej firmie są inne niż w dużym biznesie?

Czy myślisz o modelu biznesowym w swojej firmie? Czy poświęcasz uwagę zbudowaniu stabilnych strumieni zysków? Skąd płynie najwięcej Twoich zysków? Co należy zrobić, żeby te zyski były powtarzalne (albo większe) za rok, dwa i trzy?

Jeżeli chcesz przyjrzeć się głębiej modelowi biznesowemu wTwojej firmy i popracować nad zwiększeniem jej zysków, to najlepszą okazją będzie indywidualna konsultacja Get Direction Express. Sprawdź, czy to coś dla Ciebie:

Konsultacje biznesowe dla firm

Twoi znajomi też powinni to przeczytać? Śmiało, daj im znać!
Posted in Strategia i rozwój and tagged , .