Rozwój biznesu to także rozwój właściciela i odwrotnie

Na czym polega rozwój Twojego biznesu?

Kiedy pytam o rozwój Twojego biznesu, to co pierwsze przychodzi Ci na myśl?

Najczęściej jest to wzrost. Więcej klientów, większe obroty, więcej pracowników, więcej zysków. Większy prestiż. Rozpoznawalna marka.

To bardzo dobre, ambitne cele. Ale nie jedyne. I o tym chcę dzisiaj z Tobą porozmawiać.

Czym jest rozwój biznesu?

Wiesz, że słownikowo rozwój i wzrost to dwa zupełnie różne pojęcia?

Wzrost to po prostu zwiększenie ilości. Pieniędzy, klientów, pracowników. To niewątpliwy wzrost. Wielu małych przedsiębiorców o tym marzy. I stawia sobie za cel wzrost.

Rozwój to transformacja. To zmiana. To proces, w wyniku którego coś prostszego staje się bardziej dojrzałe i doskonalsze.

Rozwój biznesu oznacza, że Twoja firma zaczyna działać na nowym poziomie. To często powtarzane określenie. Nie zawsze jasne.

Wyobraź sobie, że Twoja firma przechodzi ewolucję. Tak, jak człowiek, który rozwija się z embrionu. W pierwszych fazach (jest ich kilka) rozwija się głównie fizycznie, kształtuje się jego mózg, rośnie i rozwija ciało, zmysły, czucie. Równolegle pojawia się samoświadomość. Stopniowo mały człowiek wychodzi do innych i zaczyna rozwijać się społecznie. Dowiaduje się, że świat nie kręci się tylko wokół niego. Uczy się bawić z innymi, pozyskiwać sympatie, zawierać sojusze, dbać o swoje granice. To mnóstwo zupełnie nowych umiejętności. I zupełna zmiana zachowania. Później następują etapy, kiedy bardziej dominuje rozwój psychiczny. Zaczynamy określać swoją tożsamość, wyrażać osobowość. Zaczynamy mieć swoje pragnienia i dążenia.

Oczywiście, że rozwój człowieka jest znacznie bardziej skomplikowany. Ale wyobraź sobie, że Twoja firma, Twój biznes także rozwija się podobnie do tego uproszczonego schematu.

Rozwój biznesu a rozwój właściciela

Zanim przejdziemy dalej chcę zwrócić Twoją uwagę na jedną bardzo ważną rzecz. Kiedy jesteś właścicielem swojej firmy, to nie tylko Twój biznes się rozwija (jeśli tak zdecydujesz), ale Ty także się rozwijasz, jako człowiek (taka jest kolej rzeczy).

Zmieniają się Twoje potrzeby, preferencje, upodobania. Stajesz się coraz bardziej świadomy. Czasem zmieniają się Twoje poglądy albo priorytety. Zaczynasz oczekiwać od życia czegoś innego niż do tej pory.

Pomyśl o tym, że to Ty jesteś główną osobą nadającą ton całej Twojej firmie.

W tej sytuacji możliwe są dwa podstawowe scenariusze:

Wariant pierwszy: Realizujesz wzrost i / lub rozwój firmy jako najważniejszy

Kiedy postawisz firmę na pierwszym miejscu, zapominając o tym, że ludzie naturalnie zmieniają się z czasem, to zafundujesz sobie dawkę sporej frustracji. Będziesz próbował podporządkować siebie potrzebom firmy (być może tym samym co wcześniej, być może zmieniającym się).

Może się nawet tak zdarzyć, że Twoja firma będzie doskonale prosperowała. Może imponująco rosnąć, a pracownicy mogą czuć satysfakcję z tego, co się dzieje.

Kiedy jednak zapomnisz o sobie i swoich zmieniających się potrzebach, to zaczniesz czuć coraz większe zniechęcenie do pracy i do tej firmy. Mogą pojawić się problemy zdrowotne. Wreszcie – możesz się wypalić. To nieciekawa perspektywa. Bo pozostaje Ci w pewnym momencie tylko rzucić to, co z takim trudem przez tyle lat budowałeś.

Zwykle w takim momencie przedsiębiorcy przychodzą do mnie z pomysłem sprzedaży firmy. Chcą po prostu pozbyć się tworu, który kiedyś był ich hołubionym dzieckiem, a teraz stał się ciężarem.

Wariant drugi: Stawiasz swój rozwój i potrzeby jako pierwsze

To zdecydowanie inne podejście. Kiedy patrzysz na swoją firmę, jak na organizację stworzoną przez Ciebie dla Ciebie. Nie tylko po to, żeby generowała pieniądze (to oczywiste), ale przede wszystkim, żeby spełniała Twoje potrzeby. Jako Twój sposób na tworzenie takiego życia, jakiego pragniesz. Być może pragniesz prestiżu i splendoru. Może wolności wyboru w jaki sposób i z kim pracujesz. Być może chcesz mieć swobodę czasową przy zapewnionych dochodach. Albo możliwość częstego podróżowania. A może najważniejsza dla Ciebie jest misja i satysfakcja z tego, co tworzysz i w jaki sposób to pomaga ludziom?

Tak naprawdę tutaj dochodzimy do sedna. Kiedy zrozumiesz, że Twoje potrzeby mogą ewoluować, że to zupełnie naturalne. Na tym polega Twój rozwój jako człowieka. I masz prawo oczekiwać, że Twoja firma będzie nadal Cię wspierała w tym.

Nie musisz za każdym razem, kiedy Ty jako człowiek wchodzisz w nowy rozdział swojego życia, z frustracją zamykać / sprzedawać / pozbywać się starej firmy i budować nową. Wystarczy wtedy zmodyfikować cele, jakie stawiasz przed swoim biznesem i odpowiednio rozwijać także ten biznes.

Etapy rozwoju biznesu

Kiedy uwzględnisz, że Twoje oczekiwania względem Twojej firmy zmieniają się, bo Ty się rozwijasz, to widzisz, że rozwój firmy to dwie nakładające się ścieżki: rozwój Twój i rozwój biznesu.

Trudno jest jednoznacznie rozwój biznesu podzielić na etapy, bo różne przedsięwzięcia startują z różnych poziomów. Ale jest kilka wspólnych punktów, na które zwróciłabym uwagę.

WZROST

Kiedy zakładasz firmę (choćby najprostszą jednoosobową) to pierwszy etap polega na sporym chaosie i szybkim wzroście. Po prostu MUSISZ znaleźć pierwszych klientów. Sprzedaż MUSI szybko rosnąć od zera do pierwszych zysków. Z czasem muszą pojawić się pracownicy.

To okres intensywnego wzrostu. To jest też okres, kiedy na firmę czyha sporo wyzwań i ryzyk.

ZMIANA

Jeżeli firma ma funkcjonować dalej, to MUSI nastąpić w niej zmiana. Transformacja. Przede wszystkim dotycząca sposobu działania, organizacji i zarządzania. Bo rosnąca firma oznacza, że razem z nią urósł chaos. Zarządzanie większym zespołem i większą liczbą projektów wymaga też innego podejścia.

BUDOWANIE / WZROST / PRZEFORMUŁOWANIE CELÓW

Kiedy zmienisz sposób funkcjonowania firmy, sposób, w jaki jest zorganizowana, sposób zarządzania nią, to na bazie tej nowej organizacji zaczyna się budować nowy poziom działania. Można powiedzieć, że następuje ponowny wzrost. Znowu, aż do momentu, kiedy będzie konieczna kolejna transformacja.

Zwykle też jest to etap, kiedy pojawiają się nowe cele. Albo w związku ze wzrostem firmy podejmujesz decyzję o rozwoju rynku, oferty, asortymentu. Zmieniają się Twoje oczekiwania i chcesz, żeby firma zajmowała Ci mniej czasu. Albo przy okazji chcesz realizować ważne cele społeczne. Jest tutaj mnóstwo możliwości. Wszystkie zależą od Ciebie i Twojego osobistego rozwoju.

I od nowa…

Kiedy sformułujesz nowe cele, cały cykl może powtarzać się od nowa. Wzrost – doskonalenie – zmiana sposobu działania – nowe cele – wzrost…. Gdyby Twoje osobiste cele stawiane firmie nie zmieniały się, to Twoja firma nadal rozwijałaby się w ten sposób tyle, że w każdym cyklu inne obszary działania będą stawały się dominantą transformacji. O tym spiralnym rozwoju pisałam więcej tutaj.

Rozwój Twojego biznesu – co dalej?

Kiedy prowadzisz własną firmę, nie zawsze masz czas i powód, żeby cofnąć się o kilka kroków i spojrzeć na nią w szerszej perspektywie. Z doświadczenia wiem, że rzadko robimy przystanki i analizujemy, jak rozwijała się nasza firma w szerszym kontekście. Niewiele osób potrafi z dystansem spojrzeć na siebie i swoje zmieniające się priorytety i oczekiwania.

Dlatego dzisiaj pokazałam Ci, że rozwój firmy to nieustanna ewolucja, na którą ogromnie wpływa Twój osobisty rozwój, jako człowieka. Kiedy spojrzysz na to, co się dzieje w takim szerszym kontekście, prawdopodobnie łatwiej będzie Ci podejmować strategiczne decyzje, wyznaczać nowe cele dla Twojej firmy i prowadzić ją przez te transformacje.

Jeżeli chcesz poczytać konkretnie o wyzwaniach na różnych etapach rozwoju biznesu, to zapraszam do artykułu: Etapy rozwoju firmy i najważniejsza rada dla każdego z nich

Jeśli ten wpis może być wartościowy dla Twoich znajomych, to śmiało! Podziel się z nimi :-)