lider w firmie

Rola lidera w firmie

Przeczytasz w 3 minut

Jesteś liderem w swojej firmie? Czy może podrzędnym pracownikiem? Rola lidera często jest przysłaniana przez ogrom zadań menedżerskich i operacyjnych, które ma do wykonania właściciel małej firmy. Jeśli chcesz stać się liderem we własnej firmie, potrzebujesz  spojrzeć na swój sposób pracy obiektywnie. 

Czym zajmowałeś się wczoraj? A przedwczoraj? A w zeszłym tygodniu?

Większość z nas, przedsiębiorców, pędzi od zadania do zadania, od spotkania do telefonu, od raportu do projektu… W tym pędzie mijają nam dni, tygodnie, miesiące i… lata.

W tym pędzie, jeśli ktoś Cię zatrzyma i „przeszkadza” pytaniami o przyszłość Twojej firmy, o odpoczynek, o wakacje – wywołuje tylko frustrację i irytację. Masz przecież tak dużo rzeczy do zrobienia. I zdajesz sobie sprawę, że te wszystkie WAŻNE tematy są ważne, i że powinieneś się nimi zająć… kiedyś. Tylko wciąż brakuje czasu.

Nie chcę cię dzisiaj dręczyć radami o tym, jak zarządzać czasem. Pisałam o tym wielokrotnie wcześniej i jeszcze nie raz będę wspominać.

Dzisiaj chcę, żebyś (mimo wszystko) znalazł chwilkę, aby zastanowić się, jakie role pełnisz w swojej firmie. I którym z nich, tak naprawdę, poświęcasz czas.

Jakie role pełnisz w swojej firmie?

Po pierwsze, najprawdopodobniej, jesteś kluczowym i najciężej pracującym, z największą odpowiedzialnością i zakresem decyzji PRACOWNIKIEM Twojej firmy. Zajmujesz się zleceniami klientów, nadzorowaniem jakości usług i dostaw, zamówieniami, spotkaniami z klientami i podpisywaniem umów z nimi, kampaniami promocyjnymi i reklamą. Zapewne również tysiącem innych rzeczy, których nie wymieniłam. Pędzisz od jednego zadania do drugiego z prędkością zbliżoną do światła i szukasz sposobów na przyspieszenie!

Ale jest jedna zaleta – przynajmniej wiesz, co masz robić. Wiesz, że nikt w firmie nie zrobi tych rzeczy tak dobrze, tak dokładnie i z taką jakością jak ty. Nikt nie ma takiej wiedzy jak ty i twojego doświadczenia. To daje poczucie pewnego spokoju, bo przynajmniej osobiście kontrolujesz, co dzieje się w firmie. Gdybyś tylko miał więcej czasu…

Czasem dopadają się wyzwania drugiego obszaru – MENEDŻERA.

Kiedy musisz zatrudniać i zwalniać pracowników, planować, organizować i nadzorować ich pracę. Gdy analizujesz i planujesz stan gotówki w firmie, kiedy sprawdzasz należności i kierujesz niektóre do windykacji. Kiedy sprawdzasz poziom zamówień i analizujesz portfel klientów albo zastanawiasz się nad wprowadzeniem nowych produktów do oferty. Najczęściej na te zadania ledwie starcza Ci czasu i wywołują Twoją nieustanną frustrację. Wpadają znienacka, wywołują poczucie winy, że nie zajmujesz się nimi regularnie i na dodatek sprawiają nieustanne problemy.

Kiedykolwiek poświęcisz czas na któreś z tych zadań, okazuje się, że nic nie jest proste, trudno jest szybko dojść do konkretnych efektów, nie masz wiedzy, albo cierpliwości. To jeszcze bardziej zniechęca do zaglądania w te sfery. Najchętniej zrzuciłbyś to na kogoś innego – zatrudnił dyrektora finansowego, dyrektora produkcji, dyrektora… Jeżeli cię na to stać, to być może już to zrobiłeś.

W tym biegu i rozdwojeniu między byciem PRACOWNIKIEM a MENEDŻEREM, najczęściej zupełnie umyka ci, że

Twoja firma potrzebuje Cię w jeszcze jednej, zupełnie innej roli – LIDERA.

Lider (przywódca) nie zajmuje się żadną z wymienionych wyżej rzeczy. Rola lidera polega na planowaniu kierunków działania, strategii, obserwacji i analizie rynku, rozmowach z otoczeniem, szukaniu nowych możliwości, planowaniu rozwoju. Można powiedzieć, że lider patrzy na firmę oraz jej otoczenie mikro i makroekonomiczne z lotu ptaka, śledzi trendy i zależności, a potem wytycza strategiczne kierunki i prowadzi ekspansję.

Jeżeli działasz tak, jak 90% zarządzających małymi biznesami, to przez większość czasu jesteś PRACOWNIKIEM, a na bycie LIDEREM nie masz czasu zupełnie. W codziennym zabieganiu wydaje się to stratą czasu albo luksusem, na który Cię nie stać.

I właśnie to jest główną przeszkodą w rozwoju Twojego biznesu! Nie sposób myśleć o jego rozwoju, jeśli nie zaczniesz realizować zadań, wynikających z pozostałych ról.

Kluczowa zmiana w podejściu Rola lidera w firmie przypada zwykle właścicielowi. Jednak w małej firmie ma on zwykle znacznie więcej zadań.

Zastanów się:

Kim musisz być (lub kim się stać), aby sprawnie prowadzić przedsiębiorstwo?

Czy Twoja firma ma szansę rozwinąć się w biznes, o jakim kiedyś marzyłeś, jeśli będziesz działać tak, jak dotychczas? Czy Twoja praca W FIRMIE w jakimkolwiek stopniu przybliża cię do tego celu?

Aby Twoja firma rozwijała się, aby zaczęła działać w nowy sposób, aby miała szansę stać się skutecznym biznesem, sprawnie realizującym zyski, musisz…

Zacząć pracować NAD FIRMĄ, zamiast pracować W FIRMIE.

Rola lidera w firmie przypada zwykle właścicielowi. Jednak w małej firmie ma on zwykle znacznie więcej zadań.

Jeżeli codziennie będziesz dbać, aby chociaż pół godziny poświęcić pracy NAD FIRMĄ, to ona zacznie się zmieniać. Zacznie powoli uwalniać Twój czas do poświęcania jeszcze więcej czasu na bycie MENEDŻEREM, a później LIDEREM.

Od czego zacząć?

Od delegowania, od przekazywania tego, co robisz pracownikom. A jeżeli nie masz pracownika – być może trzeba zacząć od przeanalizowania finansów Twojego biznesu i zaplanowania działań, które te finanse poprawią i dadzą możliwość odciążenia Ciebie z najprostszych zadań. Jeżeli przekazanie pracy jest trudne, bo pracownik nie ma odpowiednich kompetencji, być może trzeba zacząć od opisywania tego, co robisz w formie takich instrukcji i procedur, żeby mimo wszystko te mało rozwijające prace móc oddać.

Dopiero wtedy zyskasz trochę czasu na przyjrzenie się modelowi biznesowemu Twojej firmy i strukturze organizacyjnej. Być może dostrzeżesz nowe szanse, albo przyczyny niskiej efektywności, będziesz mógł zaplanować działania, aby to zmienić.

To prawda, ze rola lidera nie jest łatwa i wymaga od Ciebie ciągłego rozwoju. Ale pamiętaj, że stawką jest przyszłość Twoja i Twojego biznesu. Mimo więc, że na początku wymaga to pewnego wysiłku i wiele zadań będzie nowych, nagroda jest tego warta!

* Artykuł jest inspirowany m. in. książką Michaela Gerbera „Mit przedsiębiorczości”, którą gorąco polecam.

 

Fot. © Stanisic Vladimir/ Fotolia

Twoi znajomi też powinni to przeczytać? Śmiało, daj im znać!
Posted in Strategia i rozwój and tagged , .