3 role menedżera z ogromnym wpływem na rozwój Twojego biznesu

Przeczytasz w 8 minut

Czy wiesz czym są różne role menedżera? A w zasadzie – role, które przyjmujesz jako przedsiębiorca? W jaki sposób 3 różne role menedżera mogą ogromnie wpływać na kondycję, rozwój i sukces Twojego biznesu? Nie znając ich nieświadomie grzęźniesz w starych schematach działania i myślenia, a Twój biznes pogrąża się w stagnacji.

Kiedy podejdziesz strategicznie nie tylko do zarządzania swoją firmą, ale i do swojej roli w niej – wreszcie będziesz miał szansę wejść ze swoim biznesem na nowe tory. To, co piszę tutaj o rolach menedżera – przedsiębiorcy dotyczy Cię nie tylko, jeśli jesteś właścicielem firmy. Ale kiedy awansujesz w strukturze i zajmujesz coraz wyższe stanowiska menedżerskie, potrzebujesz poznać różnice w poszczególnych rolach i związanej z tym Twojej odpowiedzialności.

Zupełnie inne zadania i wyzwania stoją przed szeregowym pracownikiem, inne przed kierownikiem, a jeszcze inne przed menedżerem. Niezrozumienie tego i nieumiejętność zmiany swojego podejścia do pracy są przyczyną wielu niepowodzeń. Kiedy jesteś przedsiębiorcą – mają zasadniczy wpływ na być albo nie być Twojego biznesu.

Role menedżera – role przedsiębiorcy w rozwoju firmy

Ogrom zadań, które zalewają każdego dnia każdego zarządzającego biznesem, spece od zarządzania czasem próbują opanować, dzieląc je na ważne i pilne. Czasem proponują inny podział. Ale tym, co naprawdę działa, jest spojrzenie od innej strony.

Wyobraź sobie, że dzielisz wszystko to, z czego składa się Twoja praca, kiedy prowadzisz jakikolwiek biznes, na bardziej użyteczne obszary. Jakie role menedżerskie musisz pełnić w firmie? Jak zmieniać swoją osobowość, sposób działania i punkt widzenia?

Kim jesteś (lub musisz być) prowadząc własną firmę?

Robotnik / specjalista

Po pierwsze, najprawdopodobniej, jesteś kluczowym i najciężej pracującym, z największą odpowiedzialnością i zakresem decyzji PRACOWNIKIEM Twojej firmy. Zajmujesz się zleceniami klientów, nadzorowaniem jakości usług i dostaw, zamówieniami, spotkaniami z klientami i podpisywaniem umów z nimi, kampaniami promocyjnymi i reklamą. Zapewne również tysiącem innych rzeczy, których nie wymieniłam. Pędzisz od jednego zadania do drugiego z prędkością zbliżoną do światła i szukasz sposobów na przyspieszenie!

Ale jest jedna zaleta – przynajmniej wiesz, co masz robić. Wiesz, że nikt w firmie nie zrobi tych rzeczy tak dobrze, tak dokładnie i z taką jakością jak Ty. Nikt nie ma takiej wiedzy jak Ty i Twojego doświadczenia. To daje poczucie pewnego spokoju, bo przynajmniej osobiście kontrolujesz, co dzieje się w firmie. Gdybyś tylko miał więcej czasu…

Rola specjalisty - definicja

Menedżer

Czasem dopadają się wyzwania drugiego obszaru – MENEDŻERA.

Kiedy musisz zatrudniać i zwalniać pracowników, planować, organizować i nadzorować ich pracę. Gdy analizujesz i planujesz stan gotówki w firmie, kiedy sprawdzasz należności i kierujesz niektóre do windykacji. Kiedy sprawdzasz poziom zamówień i analizujesz portfel klientów albo zastanawiasz się nad wprowadzeniem nowych produktów do oferty. Najczęściej na te zadania ledwie starcza Ci czasu i wywołują Twoją nieustanną frustrację. Wpadają znienacka, wywołują poczucie winy, że nie zajmujesz się nimi regularnie i na dodatek sprawiają nieustanne problemy.

Kiedykolwiek poświęcisz czas na któreś z tych zadań, okazuje się, że nic nie jest proste, trudno jest szybko dojść do konkretnych efektów, nie masz wiedzy, albo cierpliwości. To jeszcze bardziej zniechęca do zaglądania w te sfery. Najchętniej zrzuciłbyś to na kogoś innego – zatrudnił dyrektora finansowego, dyrektora produkcji, dyrektora… Jeżeli Cię na to stać, to być może już to zrobiłeś. Ale nadal wydaje się, że nie jest tak, jak być powinno.

Rola menedżera - definicja

Leader / przywódca

W tym biegu i rozdwojeniu między byciem PRACOWNIKIEM a MENEDŻEREM, najczęściej zupełnie umyka Ci, że Twoja firma potrzebuje Cię w jeszcze jednej, zupełnie innej roli – LIDERA.

Lider (przywódca) nie zajmuje się żadną z wymienionych wyżej rzeczy. Rola lidera polega na planowaniu kierunków działania, strategii, obserwacji i analizie rynku, rozmowach z otoczeniem, szukaniu nowych możliwości, planowaniu rozwoju. Można powiedzieć, że lider patrzy na firmę oraz jej otoczenie mikro i makroekonomiczne z lotu ptaka, śledzi trendy i zależności, a potem wytycza strategiczne kierunki i prowadzi ekspansję.

Jeżeli działasz tak, jak 90% zarządzających małymi biznesami, to przez większość czasu jesteś PRACOWNIKIEM, a na bycie LIDEREM nie masz czasu zupełnie. W codziennym zabieganiu wydaje się to stratą czasu albo luksusem, na który Cię nie stać.

I właśnie to jest główną przeszkodą w rozwoju Twojego biznesu! Nie sposób myśleć o jego rozwoju, jeśli nie zaczniesz realizować zadań, wynikających z Twojej najważniejszej roli.

Rola lidera / przywódcy - definicja

Właściwe zrozumienie roli lidera

Niestety w języku polskim i w polskim społeczeństwo słowo „lider” nieco zmieniło swoje znaczenie i obniżyło rangę. Z kolei prawidłowe tłumaczenie angielskiego leader, czyli przywódca brzmi dla większości małych przedsiębiorców górnolotnie i niedostępnie.

Tymczasem rola lidera jest tą, której najczęściej w takich małych firmach brakuje! Z zabiegania, niezrozumienia lub nieumiejętności zaniedbywany jest najważniejszy obszar działania przedsiębiorcy. Ten, od którego zależy sukces jego firmy.

Jeżeli chcesz poczytać więcej o cechach dobrego lidera i jego zadaniach w biznesie, to polecam ten artykuł.

Kluczowa zmiana w podejściu do roli i zadań menedżera w przedsiębiorstwie

Zanim zaczniesz wyszukiwać wyrafinowane sposoby na zarządzanie Twoim czasem, warto zacząć od zadania pytań o podstawowe rzeczy. Czym wypełniasz swój czas? Co zajmuje Ci go najwięcej? Jak go wypełniasz? Czy to, czym zajmujesz swoje dni, to faktycznie ważne rzeczy, od których zależy powodzenie Twojego biznesu i Twój sukces? I wreszcie – czy panujesz nad swoim czasem i zadaniami, czy to zadania i projekty panują nad Tobą?

…..

Godzina 8 rano, wpadasz do biura, szybko uruchamiasz komputer i zerkasz na leżącą na biurku listę najpilniejszych spraw do załatwienia w tym tygodniu. W międzyczasie wysypują się maile, pobieżnie je przeglądasz, nagle któryś Cię zatrzymał… to ważne pytanie od klienta, dlatego starasz się szybko i precyzyjnie na nie odpowiedzieć.

Zerkasz na zegarek… jest dziewiąta. Najwyższy czas zająć się listą zadań, a szczególnie tymi podkreślonymi na czerwono pozycjami… Zaczynasz od najpilniejszego – raportu dla klienta, który musi dostać najpóźniej jutro. Trzeba jeszcze przeanalizować dane, później opisać wyniki, dopilnować sekretarki, żeby porządnie wszystko opracowała. Przeglądasz ten raport, brakuje Ci informacji o cenach zakupu, ale pamiętasz, że ostatnio otrzymałeś je mailem. Zaglądzasz do poczty…. szukasz… wpada Ci w oko jakiś e-mail od księgowej sprzed trzech dni, który zupełnie wyleciał Ci z głowy, a ona czeka na odpowiedź. OK, szybko odpisujesz księgowej.

Co to ja szukałem w tych mailach? Aha!…. Ceny zakupu! Kiedy je wreszcie znajdujesz, wracasz do raportu dla klienta. W międzyczasie dzwoni telefon – nowy klient chciałby jeszcze raz przedyskutować zakres tej nowej usługi, którą u Ciebie zamawia. Dokładnie mu wszystko tłumaczysz i uzgadniacie ostatecznie, że trzeba rozszerzyć zakres prac. Co to ja….. A tak. Raport.

Kiedy wreszcie raport zaczyna nabierać kształtu ponownie zerkasz na godzinę. Nie do wiary! Jest 15! Co prawda było w międzyczasie kilka telefonów od klientów, jeden od dostawcy i księgowa dzwoniła, żeby doprecyzować odpowiedź, którą jej wysłałeś mailem, ale… aż tak późno???

Masz jeszcze do skończenia dzisiaj kilka punktów z Twojej listy. Ale do pokoju wchodzi pracownik, który ma jakiś pilny problem z opracowaniem planu dla klienta. Bez Twojej pomocy sobie nie poradzi…

I tak dalej…

…..

Zastanów się, której z 3 ról menedżerskich poświęcasz najwięcej czasu? Która wypełnia Twój statystyczny dzień pracy?

Jeśli jesteś chociaż do większości menedżerów małych przedsiębiorstw, to na pewno najwięcej czasu, może nawet 98% poświęcasz na bycie robotnikiem / specjalistą. Całą resztę na zarządzanie, czyli bycie menedżerem.

A co z wytyczaniem kierunków i strategią? Badaniem otoczenia i szukaniem rynkowych szans? Te zadania najczęściej czekają na… nieokreśloną chwilę w przyszłości, kiedy będziesz mieć czas. Czyli nigdy.

Która rola menedżera w największym stopniu wpływa na rozwój Twojego biznesu?

Kim musisz być (lub kim się stać), aby sprawnie prowadzić przedsiębiorstwo?

W jakie role się wcielić? Jakie różne osobowości muszą dojść do głosu?

Jak już się domyślasz… Na stanowisku pracownika, specjalisty, menedżera możesz zatrudnić innych ludzi. Ale na stanowisku tego, który wyznacza kierunki, ustala strategie i prowadzi Twój biznes w przyszłość – nikt Ciebie nie zastąpi.

Czy Twoja firma ma szansę rozwinąć się w biznes, o jakim kiedyś marzyłeś, jeśli będziesz działać tak, jak dotychczas? Czy Twoja praca W FIRMIE w jakimkolwiek stopniu przybliża Cię do tego celu?

Aby Twoja firma rozwijała się, aby zaczęła działać w nowy sposób, aby miała szansę stać się skutecznym biznesem, sprawnie realizującym zyski, musisz…

Zacząć pracować NAD FIRMĄ, zamiast pracować W FIRMIE.

Rola lidera w firmie przypada zwykle właścicielowi. Jednak w małej firmie ma on zwykle znacznie więcej zadań. I te inne zadania zbyt często wybijają się na pierwszy plan.

Jeżeli codziennie będziesz dbać, aby chociaż pół godziny poświęcić pracy NAD FIRMĄ, to ona zacznie się zmieniać. Zacznie powoli uwalniać Twój czas do poświęcania jeszcze więcej czasu na bycie MENEDŻEREM, a później LIDEREM.

Więcej o pracy nad firmą i związanych z tym zadaniach pisałam w artykule Pracuj nad firmą, czyli jak przestać być niewolnikiem własnego biznesu

Które role menedżera zajmują Ci najwięcej czasu? I czy to działa na korzyść Twojego biznesu?

Przełomowe dla wielu przedsiębiorców (i nie tylko) jest zdanie sobie sprawy, że to, czym napełniają swój czas ma kolosalne znaczenie dla kondycji, rozwoju i sukcesu ich biznesu.

A gdybym zapytała: Czym zajmowałeś się wczoraj? A przedwczoraj? A w zeszłym tygodniu?

Większość z nas, przedsiębiorców, pędzi od zadania do zadania, od spotkania do telefonu, od raportu do projektu… W tym pędzie mijają nam dni, tygodnie, miesiące i… lata.

W tym pędzie, jeśli ktoś Cię zatrzyma i „przeszkadza” pytaniami o przyszłość Twojej firmy, o odpoczynek, o wakacje – wywołuje tylko frustrację i irytację. Masz przecież tak dużo rzeczy do zrobienia. I zdajesz sobie sprawę, że te wszystkie WAŻNE tematy są ważne, i że powinieneś się nimi zająć… kiedyś. Tylko wciąż brakuje czasu.

I właśnie to jest główną przeszkodą w rozwoju Twojego biznesu. 

Oto przykład, jakiego rodzaju aktywnościami zajmują swój czas pracownicy i menedżerowie w dobrze rozwiniętych biznesach (na podstawie materiałów E-Myth Worldwide Inc.):

Podział czasu między poszczególne role menedżerskie na różnych stanowiskach - tabela

Podział czasu między poszczególne role menedżerskie na różnych stanowiskach

Podział Twojego czasu pomiędzy zadania każdej kategorii pokazuje ewolucję od jednej roli do kolejnej. Porównaj w jaki sposób dzisiaj wygląda podział czasu i zadań w Twoim kalendarzu. A w jaki sposób powinien wyglądać, żeby Twój biznes się rozwijał (tabela wyżej).

Transformacja z roli specjalisty (szeregowego pracownika) do zajmowania się zadaniami dyrektora lub prezesa, to nie tylko przesunięcia w Twoim kalendarzu albo mocne postanowienie. Ta zmiana wymaga zmiany Twoich schematów działania i wzorców myślowych. Dlatego jest taka trudna.

Ogromnym wsparciem będzie w takiej zmianie mentor, który będzie szedł z Tobą krok w krok, pokazywał, uczył i przypominał o tym, na czym polegają poszczególne role menedżera i jakiej zmiany wymaga od Ciebie dalszy rozwój firmy. O tym rodzaju wsparcia pisałam w artykule Mentoring biznesowy – czym jest i dlaczego warto z niego skorzystać?

Od czego zacząć zmianę Twojej roli przedsiębiorcy w firmie?

Jak możesz zmienić swoje zarządzanie czasem i rozwijać jednocześnie firmę?

  1. Najpierw spróbuj zmienić swój porządek dnia, zaczynać każdy dzień od poświęcenia chwili na organizację zadań, zaplanowanie co, jak, kiedy i kim. Poprawa organizacji zwykle pomaga uwolnić pewne rezerwy czasu.
  2. Dzięki temu nieco mniej czasu poświęcisz na bycie „robotnikiem“, może coś uda Ci się delegować, albo outsourcować.
    Świadomie zmieniaj akcenty i poświęcaj więcej czasu na bycie menedżerem, zorganizuj czas na to.
    Jeżeli nie masz pracownika – być może trzeba zacząć od przeanalizowania finansów Twojego biznesu i zaplanowania działań, które te finanse poprawią i dadzą możliwość odciążenia Ciebie z najprostszych zadań.
    Jeżeli przekazanie pracy jest trudne, bo pracownik nie ma odpowiednich kompetencji, być może trzeba zacząć od opisywania tego, co robisz w formie takich instrukcji i procedur, żeby mimo wszystko te mało rozwijające prace móc oddać.
    Dopiero wtedy zyskasz trochę czasu na przyjrzenie się modelowi biznesowemu Twojej firmy i strukturze organizacyjnej. Być może dostrzeżesz nowe szanse, albo przyczyny niskiej efektywności, będziesz mógł zaplanować działania, aby to zmienić.
  3. Stopniowo pojawi się też czas na bycie leaderem, a Twoja uwolniona głowa będzie w stanie dostrzec, co dzieje się poza Twoim biurkiem.
    To prawda, że rola lidera nie jest łatwa i wymaga od Ciebie ciągłego rozwoju. Ale pamiętaj, że stawką jest przyszłość Twoja i Twojego biznesu. Mimo więc, że na początku wymaga to pewnego wysiłku i wiele zadań będzie nowych, nagroda jest tego warta!

Jestem przekonana, że kiedy zmieni się to, którą rolą wypełniasz swój przeciętny dzień pracy, zmieni się także Twoje przedsiębiorstwo. Przestaniesz borykać się z problemami tymi samymi od lat, a zaczniesz wytyczać nowe kierunki i rozwijać się.

3 role menedżera – podsumowania i rekomendacje

Chcę podkreślić, że to, jak zarządzasz swoim czasem, swoim rozwojem i zadaniami może być jednym z najważniejszych czynników rozwoju Twojego biznesu. Jesteś najważniejszą osobą w swojej firmie i od Ciebie zależy niemal wszystko. Każdy aspekt działania. Ale to nie znaczy, że masz się wszystkim zajmować samodzielnie. Wręcz przeciwnie. Aby Twój biznes rósł, rozwijał się i był zyskowny, potrzebujesz nauczyć się być jego szefem i kapitanem.

Twoja świadomość swojej roli w firmie i zmiana akcentów w Twoim działaniu jest niezbędnym warunkiem tego rozwoju.

Poczytaj więcej o najważniejszych zasobach firmy i Twojej roli w niej.

Jeśli chcesz poczytać więcej na temat rozwijania swojej roli przedsiębiorcy, to gorąco polecam 2 książki, które były dla mnie inspiracją do napisania tego artykułu:

 

Artykuł powstał we wrześniu 2014. Od tamtej pory wielokrotnie poruszałam ten temat w kilku innych wpisach na blogu i newsletterach.  We wrześniu artykuł 2021 został przeze mnie znacznie rozbudowany i uzupełniony, żeby dać Ci jeszcze więcej praktycznych wskazówek.

Fot. © Stanisic Vladimir/ Fotolia

Posted in Strategia i rozwój and tagged , , .