Czy wiesz jak uratowano ikonę biznesu i innowacyjności XXI wieku? Zastanawiasz się, co sprawia, że niektóre firmy znikają z rynku po paru latach a inne przechodzą do historii i są rozpoznawalne na całym świecie? Od czego zależy rozwój firmy i czy istnieje jakiś sposób, aby pójść w ślady tych, które spektakularnie osiągają sukces? Ty też możesz sprawić, że Twoja firma odniesie sukces – wystarczy, że będziesz uczyć się od najlepszych!
„Co by się stało, gdyby więcej osób zaczynało dzień z myślą:
Co mogę dzisiaj zrobić, aby świat stał się lepszym miejscem?”
Taką myśl przeczytałam dzisiaj u jednego z moich ulubionych coachów.
No właśnie.
Co JA mogę zrobić, żeby świat stał się lepszy? Co TY możesz zrobić, żeby świat stał się lepszy?
Zwykle koncentrujemy się na wymiernych celach, osobistych planach, a w biznesie – na zyskach, obrotach, klientach, udziałach w rynku.
Tak definiujemy raz∑ój firmy. Takie cele sobie stawiamy i je realizujemy.
Z większym lub mniejszym trudem.
Mozolnie, cierpliwie, wytrwale.
A gdyby tak… zacząć od celu zrobienia czegoś, aby świat stał się lepszy? Zastanowić się, co możesz zrobić dla innych, co CHCESZ zrobić, jakie dziedzictwo po sobie pozostawić.
Czy droga byłaby wtedy równie mozolna i niepewna? Czy miałbyś jakąkolwiek szansę na zyski?
Historia, którą wszyscy znamy…
W 1996 roku kierownictwo Apple Inc. koncentrowało się właśnie na zyskach, sprzedaży i udziałach w rynku. Główny nacisk położono na maksymalizację zysków i… firma znalazła się na skraju bankructwa. Działo się to po usunięciu z firmy jej założyciela i wizjonera Steve’a Jobsa.
Przedsiębiorstwa ponosiło dotkliwe straty, wartość jego akcji spadała. I nic dziwnego, że ówczesne kierownictwo podwajało wysiłki, żeby to zmienić. Niestety bezskutecznie.
„Obchodziło ich tylko zarabianie pieniędzy, głównie dla siebie, potem dla Apple, a nie tworzenie świetnych produktów.” (Steve Jobs za: Walter Isaacson Steve Jobs)
Rzeczywistą zmianę i rozwój firmy przyniosła dopiero zmiana kierownictwa, ściągnięcie z powrotem Jobsa i rozpoczęcie działań, zdawałoby się, przeciwnych do tych, które podpowiadała intuicja.
Steve Jobs zmniejszył ilość linii produktowych, zwiększył zaangażowanie w doskonalenie wybranych produktów, bez końca szlifował ich jakość, po to, by wreszcie wypuścić na rynek… doskonały produkt nieporównywalny z innymi. Podstawą jego decyzji biznesowych była jasna i niezłomna wizja oraz wartości, z których nie rezygnował, niezależnie od okoliczności. Wierzył w konieczność łączenia technologii ze sztuką projektowania pięknych i przyjaznych w użytkowaniu urządzeń.
Cena akcji Apple skoczyła z 13$ w lipcu 1996 r. do ponad 26$ rok później, spółka zaczęła przynosić zyski a świat ujrzał iMaca – produkt który wyznaczał nowe standardy. W roku kończącym się we wrześniu 1997 r. Apple poniosło stratę w wysokości 1.040 mln $. Kolejny kwartał przyniósł już 45 mln $ zysku, a kolejny rok 309 mln $ zysku.
Priorytetem wielkiego wizjonera było dostarczanie światu produktów nie tylko doskonałych technologicznie, w nienagannej stylistyce, wyznaczających nowe standardy. Jego produkty dawały jakość, o której nikomu wcześniej się nie śniło, spełniały potrzeby, których nikt wcześniej nie zgłaszał.
W taki sposób działają wielcy wizjonerzy i innowatorzy.
Ta historia pokazuje, że ich sposób działania przynosi spektakularne efekty.
Więcej o tym inspirującym przykładzie połączenia wizjonerstwa, innowacyjności, posuniętego do granic wytrzymałości perfekcjonizmu z biznesową skutecznością możesz poczytać w biografii Waltera Isaacsona „Steve Jobs”, którą szczerze polecam.
Rozwój Twojej firmy
Zastanów się w jaki sposób to, co Ty robisz każdego dnia ma szansę zmienić świat?
Czy dbasz tylko o zyski? O krótkowzroczne cele? Czy szukasz czegoś większego?
Jeśli chcesz mieć dzisiaj tylko trochę większe zyski niż wczoraj, to zapewne właśnie to osiągniesz. Ale masz szansę dotrzeć znacznie dalej, jeśli skoncentrujesz się na dostarczeniu światu czegoś znaczącego i wyjątkowego. Na unikalnej jakości lub innowacji. Na zaspokojeniu czyichś rzeczywistych potrzeb.
Zastanów się:
CO DLA CIEBIE JEST WAŻNE? Jakie są wartości, z których nie zrezygnujesz, niezależnie od okoliczności i pieniędzy? JAK chcesz prowadzić swój biznes?
To pierwszy krok do prawdziwego rozwoju i innowacji. To pierwszy krok do określenia JAK MA WYGLĄDAĆ TWOJA FIRMA za 5 lub 10 lat. Z czego nigdy nie zrezygnujesz? Co zawsze będzie odróżniało Twoją firmę od konkurencji?
Zastanów się i dokładnie przemyśl. Najlepiej zapisz, jakie są Twoje wartości. Czego chcesz.
Właśnie na tych wartościach zbudujesz swój sukces. Bo wielcy tak robią.
Przeczytaj koniecznie:
O triadzie wizja, misja i wartości, od której warto zaczynać rozwój Twojej firmy: Czym jest wizja, misja i wartości Twojej firmy?
O tym, czym jest prawdziwy ROZWÓJ firmy: Na czym polega rozwój Twojego biznesu?
Gorąco polecam wyjątkowy program mentoringowy Business To Freedom Quest. To program dla przedsiębiorców, którzy chcą w życiu sięgać po więcej. W tym programie uporządkujesz fundamenty swojego biznesu i rozwiniesz się jako przedsiębiorca.
Fot. © Dmitry Guzhanin / Fotolia