Rozwój biznesu przebiega w trzech obszarach

Spiralny rozwój biznesu

Przeczytasz w 2 minut

Jak przebiega rozwój biznesu na drodze od jednoosobowej działalności do większego biznesu? Jakie są etapy transformacji od mikro biznesu, w którym zatrudnieni są tylko właściciele, do małej, średniej i wreszcie… dużej firmy?

W różnych mądrych książkach możesz wyczytać o „poukładaniu organizacji“, o wdrażaniu procedur, korporacyjności, procesach i podziałach zadań. O budowaniu strategii i planów.

Jeżeli jesteś na początku tej drogi, to te wszystkie wytyczne brzmią zapewne bardzo skomplikowanie. Co gorsza, większość autorów rozwodzi się nad stanem docelowym – jak powinno wyglądać zarządzanie, jak procesy, jak dzielić zadania, a jak kontrolować finanse – w większej firmie.

Nie dość, że jest tych zagadnień mnóstwo i każde z innego obszaru, to literatura odnosi się najczęściej do tego, jak zarządzać większym biznesem.

Ale jak dotrzeć do tego etapu???

Wydaje się to skomplikowane, ale nie jest aż tak źle.

Zacznijmy od punktu docelowego – dobrze zarządzany i prosperujący biznes średniej wielkości. Czym się charakteryzuje?

Określiłabym to tak: dobrze prosperujący biznes ma 3 filary (nogi) na których stoi:

model rozwoju biznesu

Obszar finansów

Odnosi się do płynności firmy, posiadanego kapitału pracującego, struktury zadłużenia, rotacji majątku, rentowności, efektywności, generowanych zysków, poziomu cen, marż i tak dalej.

Organizacja i ludzie

Czy przedsiębiorstwo posiada jasną i zrozumiała strukturę organizacyjną? Czy ta struktura jest efektywna? Czy role i odpowiedzialność poszczególnych pracowników są jasno określone? Czy pracownicy znają cele firmy i czy są zmotywowani do ich osiągania? Czy przedsiębiorstwo posiada system wynagradzania i oceny pracy pracowników? Czy działa w sposób maksymalnie skuteczny, czy króluje chaos?

Sprzedaż

Czy przedsiębiorstwo ma zróżnicowaną bazę stałych klientów? Czy istnieją podpisane długoterminowe kontrakty lub umowy o współpracy? Jaki jest poziom reklamacji (zgłaszanych usterek)? Czy istnieje system zarządzania kontaktami z klientem? Jakie działania posprzedażowe podejmuje firma? W jaki sposób zdobywani są nowi klienci? Jak skuteczny jest marketing?

Rozumiesz tę strukturę zarządzania?

Rozwój każdego biznesu polega na równomiernym rozwoju w każdym z tych obszarów.

Czy jednocześnie? Często właśnie tak się dzieje, chociaż jest to bardzo trudne. Trzeba jednocześnie poznawać nowe zasady, uczyć się i wdrażać zmiany w trzech różnych skomplikowanych obszarach. Niewielu się na to porywa.

Rozwój biznesu przebiega po spirali w górę

Najczęściej jest tak, że kiedy Twoje przedsiębiorstwo uzdrowi nieco sytuację w finansach, wtedy ruszy z aktywnymi działaniami sprzedażowymi i marketingiem, dalszy wzrost sprzedaży będzie stymulował uporządkowanie organizacji, dotrudnienie ludzi i lepszy podział zadań itd.

Każdy z trzech obszarów rozwija się oddzielnie, a jednocześnie stymulują się nawzajem.

Bardzo trudno jest dbać o każdy z tych trzech obszarów jednocześnie, menedżerowie zwykle „gaszą pożary“ i w ten sposób biznes stopniowo dojrzewa do rozwoju kolejnych sfer.

W takim ujęciu rozwój biznesu jest jak wznoszenie się spiralnie po monstrualnej klatce schodowej w trójkątnej wieży. Rozwijasz i porządkujesz obszar sprzedaży, później wdrażasz usprawnienia w obszarze zarządzania finansami, wtedy wracasz do porządkowania organizacji i zarządzania ludźmi, ale wtedy znowu nadchodzi czas, żeby wejść na kolejny stopień zarządzania sprzedażą.

To zabawne, ale podsumowując nasze działania z jednym z klientów, stwierdziliśmy, że w jego przypadku każdy kolejny rok był poświęcony jednemu z tych trzech obszarów. Najpierw podreperował nieco swoje finanse (oczywiście wskutek wcześniejszego rozwoju sprzedaży), dzięki temu mógł z moją pomocą uporządkować strukturę, zatrudnić więcej ludzi i wdrożyć systemy motywacyjne dla nich. Teraz przyszedł czas na powrót do nieco opuszczonego w tym czasie obszaru sprzedaży. Trzeba na nowo przemyśleć strategię sprzedaży i marketingu, zaplanować nowe działania i nowe podejście.

A jak jest w Twoim przypadku? Dostrzegasz te prawidłowości w rozwoju swojej firmy?

Jeżeli masz ochotę przyjrzeć się strategicznie któremuś z obszarów zarządzania w Twojej firmie, albo sprawdzić, co zrobić, żeby Twoja firma mogła wejść na kolejny poziom, to zapraszam do kontaktu. Wystarczy, że napiszesz, a podpowiem Ci w jaki sposób najlepiej mogę pomóc w Twojej sytuacji.

 

Rys.: © CAMINA Marta Łazar

Posted in Strategia i rozwój and tagged .

Mentor i doradca biznesowy przedsiębiorców, psycholog i doświadczony menedżer, blogerka oraz skuteczny przedsiębiorca.

Jej unikalne podejście do pracy z właścicielami biznesu polega na postawieniu w centrum człowieka - przedsiębiorcy, jego marzeń, pragnień, osobistej satysfakcji, szczęścia i wolności.

Nieprzejednana zwolenniczka wolności, miłośniczka natury, entuzjastka życia, wrażliwa i mądra kobieta.