widok z okna wieżowca

2 kluczowe perspektywy w zarządzaniu małą firmą odnoszącą sukcesy [PBM#2]

Przeczytasz w 5 minut

Kiedy zarządzasz małą firmą bardzo łatwo możesz stracić z oczu to, co decyduje o jej rozwoju i sukcesie. Dlatego w tym artykule przybliżam Ci 2 kluczowe perspektywy w zarządzaniu i szczególnie chcę podkreślić rolę drugiej z nich. Tej, na którą najczęściej brakuje czasu, uważności lub umiejętności.

Kiedy w poprzednim odcinku tej mini-serii zdradziłam Ci pierwszy krok przepisu na biznes marzeń postawiłam przed Tobą naprawdę trudne zadanie. Zaproponowałam Ci zacząć od siebie, od określenia tego, CZEGO NAPRAWDĘ CHCESZ i od uczciwego odkrycia tego, co Cię blokuje. Jeżeli nie czytałeś tydzień temu tego wpisu, to zrób to teraz.

Dzisiaj krótko opowiem Ci o drugim z czterech najważniejszych kroków, koniecznych, aby Twój biznes urósł do skali takiej, jakiej pragniesz i pomógł Ci realizować życie, o jakim marzysz. Skuteczny i z osiągający sukcesy biznes to nie jest kwestia szczęścia, układów ani kapitału. To kwestia Twojego podejścia i umiejętności.

Dlaczego tak się dzieje, że tylko 30% nowo założonych firm ma szansę przetrwać pierwsze 3 lata, a naprawdę niewiele z nich odniesie realny sukces? Wszyscy, którzy zakładają jakikolwiek biznes mają motywację, każdy z nich chce osiągnąć swoje cele, zrealizować marzenia, niewątpliwie większość ciężko na to pracuje. A jednak nie wszystkim się udaje. A nawet – nielicznym się udaje.

Od czego to zależy? Od szczęścia? Układów? Kapitału na początek? Czy skali działania?

A może po prostu – od wiedzy i umiejętności?

Drugim elementem przepisu na biznes marzeń są 2 kluczowe perspektywy w zarządzaniu

Perspektywa codzienna – operacyjna

Jak wygląda Twoja codzienność? Czy Ty też pędzisz od jednego pożaru do drugiego? Gonisz stracony czas? Zadanie goni zadanie, problem goni problem, termin za terminem? Dzień po dniu, zlecenie po zleceniu, klient za klientem…

Pracownicy mają tysiące pytań, wdają się w spory, w których musisz interweniować. Klienci zgłaszają swoje potrzeby albo niezadowolenie. Dostawców trzeba dopilnować i skontrolować. Projekty zaplanować, przeprowadzić i domknąć w terminach.

Czy chcesz, żeby tak wyglądało Twoje życie? Twoja praca?

Czy naprawdę myślisz, że w taki sposób dotrzesz do świetlanej przyszłości?

Biorąc więcej zadań i więcej projektów na głowę? Pracując wciąż ciężej, szybciej i dłużej?

Nie tędy droga!

Strategiczna perspektywa w zarządzaniu firmą

Drugi krok przepisu na biznes marzeń polega na umiejętności spojrzenia na Twoją firmę i codzienność strategicznie.

Jeden krok w tył. Zawsze.

Brzmi banalnie, nieprawdaż?

A jednak – to tajemnica, która pozwala wyrwać się z kręgu niekończących się zadań, terminów, problemów i pożarów.

Perspektywa strategiczna to te wszystkie działania, które mieszczą się w obszarze PRACY NAD FIRMĄ. Pisałam o tym dokładnie w artykule Pracuj nad firmą, czyli jak przestać być niewolnikiem własnego biznesu

Ważne jest jednak to, że nie w tym rzecz, aby natychmiast porzucić ten wir codziennych zadań, zamknąć drzwi gabinetu i poświęcić cały Twój czas rozmyślaniom nad wizją i tworzeniu strategii. To także ślepy zaułek.

Tym, czego potrzebujesz jest RÓWNOCZESNE zajęcie się codziennością Twojej firmy i utrzymywanie szerokiej perspektywy.

To niełatwe?

Wiem. Ale tylko w ten sposób możesz tak przeobrazić dzisiejszą rzeczywistość, aby dotrzeć tam, gdzie zawsze zamierzałeś.

Uwzględnienie strategicznej perspektywy zarządzania to warunek skutecznego biznesu - infografika

2 perspektywy zarządzania w codziennym działaniu, czyli jak to zrobić?

Zacznij od pierwszego zadania / problemu / sytuacji, która dotrze do Ciebie dzisiaj. Powiedzmy, że będzie to niesamodzielny pracownik, który znowu wraca do Ciebie z fragmentaryczną informacją i prosi o rozwiązanie problemu. Brzmi znajomo?

ZANIM cokolwiek zaczniesz robić w tej sprawie zrób krok w tył i spójrz na to szerzej. 

Jak zwykle reagujesz w takiej sytuacji? Z wściekłością zabierasz się za sprawę, mrucząc pod nosem, że nikt sam nic nie potrafi załatwić, że bez Ciebie nie mogą się w tej firmie obejść? Że pracownicy są niesamodzielni albo leniwi?

A w jaki sposób Twoja reakcja wpływa na to, jak ta firma będzie funkcjonowała za rok? A za 5 lat? Czy wtedy nadal podołasz i będziesz rozwiązywał wszystkie problemy Twoich pracowników? Będziesz jeszcze miał siłę? A może tej firmy już nie będzie?

To jest właśnie przyczyna Twoich dzisiejszych problemów! Twoja reakcja na tę sytuację.

Złota zasada zmiany

Zwykle niestety przez lata w podobnych sytuacjach reagujemy podobnie licząc na to, że w jakiś cudowny sposób nagle zacznie to przynosić odmienne rezultaty. Kiedyś moja firma się rozwinie i wtedy pracownicy będą inaczej się zachowywać, będą bardziej samodzielni i zmotywowani. Albo kiedyś w przyszłości będę mieć więcej pieniędzy i wtedy zrobię to tak, jak należy. Albo kiedyś będę mieć pracownika i wtedy inaczej zorganizuję pracę. Kiedy, kiedyś, kiedyś…

To „kiedyś” nie nastąpi, dopóki Ty nie zmienisz swojego sposobu działania i nie stworzysz tej nowej rzeczywistości. Skoro dotychczasowe działanie doprowadziło Cię do miejsca, w którym jesteś dzisiaj, to aby znaleźć się w innym miejscu (tym osławionym „kiedyś”), potrzebujesz zacząć działać inaczej.

Co musiałbyś zrobić z dzisiejszą sytuacją, żeby przyszłość wyglądała inaczej? Jaką zmianę wprowadzić?

A gdybyś zamiast wściekle rzucać się na zadanie, zapytał pracownika, jaką ma propozycję? Poprosił JEGO o przygotowanie propozycji rozwiązań, np. na jutro?

Co, gdybyś był w swoim podejściu konsekwentny? Czy za miesiąc i za pół roku nadal przychodziłby do Ciebie z pytaniami, skoro i tak przekona się, że nie dostanie gotowych recept? Co najwyżej wsparcie, ale propozycje rozwiązań musi wypracować sam?

Inny przykład

A może masz wieczny problem z dotrzymywaniem terminów? Pracownicy odkładają wszystko na ostatnią chwilę i zawsze powoduje to stres, problemy z dotrzymaniem jakości dostaw i obsługi, niezadowolenie klientów? Co zwykle w takiej sytuacji robisz?

A gdybyś zrobił krok w w tył i wypróbował inny sposób?

Jak docelowo chcesz, żeby funkcjonowała Twoja firma? W jakim kierunku chcesz ją rozwijać? Czy Twój dzisiejszy sposób działania wspiera tę wizję? Jak musiałbyś zmienić dzisiaj swoją natychmiastową reakcję na problem, żeby zrobić mały kroczek w kierunku Twojej wizji biznesu?

Może należy wprowadzić standardowy harmonogram, zgodnie z którym pracownicy będą przygotowywali projekt odpowiednio wcześniej, aby był czas na ewentualne poprawki, testy i kontrole? A może nie ma możliwości przyspieszyć czasu realizacji i, zamiast obiecywać klientom gruszki na wierzbie, należy umawiać odbiór o dzień lub dwa dni później, niż robiliście to do tej pory?

Strategiczne perspektywy w zarządzaniu codziennymi sytuacjami to klucz do rozwoju

Takie przykłady można mnożyć. Ale łączy je jedna wspólna cecha – działaj jak dotychczas, nie zaniedbuj codzienności, ale ZANIM zareagujesz nawykowo zastanów się jaki minimalny krok w kierunku Twojego przyszłego biznesu możesz zrobić w tym konkretnym obszarze lub problemie. Jak minimalnie możesz zmienić sposób działania swój i całego zespołu, aby wspierać Twoją wizję?

Każde codzienne zadanie może być małym strategicznym krokiem w kierunku Twojego biznesu marzeń.

Niezbędny do tego element to PERSPEKTYWA. To odróżnia lidera od robotnika. Ten pierwszy zawsze ma tendencję, aby w myślach robić ten jeden krok w tył i patrzeć szerzej na sytuację. Aby szukać perspektywicznych rozwiązań, szans i zagrożeń.

Drugim obszarem wdrażania perspektywy jest naturalnie sytuacja Twojego biznesu na rynku, w gospodarce, w rzeczywistości politycznej. Czy potrafisz rozszerzyć swoją perspektywę postrzegania, aby widzieć szanse i zagrożenia płynące z tak szeroko widzianego otoczenia?

Strategiczna perspektywa w zarządzaniu to tylko jeden z elementów skutecznego biznesu

Strategiczna perspektywa w zarządzaniu Twoim biznesem to tylko jeden z czterech elementów przepisu na biznes marzeń. Gorąco polecam zapoznanie się z pozostałymi:

  1. TY jesteś początkiem i końcem wszystkiego. Nie blokuj rozwoju swojego biznesu. (YOU & YOUR MINDSET)
  1. Jeden krok wstecz. Zawsze. (PERSPECTIVE)
  1. Planuj i kontroluj liczby. (NUMBERS)
  2. Kluczem jest organizacja – sterowana SYSTEMAMI. (SYSTEMS)

O tym JAK wdrażać strategiczne myślenie w rozwiązywaniu codziennych zadań piszę więcej omawiając czwarty krok tej receptury.

A jeśli chcesz przyjrzeć się dokładniej zagadnieniom zarządzania strategicznego w małej firmie, to opisałam ten temat obszernie w artykule Zarządzanie strategiczne w małej firmie

 

Fot. © oben901/ Fotolia

Posted in Strategia i rozwój and tagged , , .