Co musi zawierać wizja biznesu, aby była prawdziwym drogowskazem przez cały rok?

Wizja biznesu na nowy rok

Początek nowego roku do dobry czas na odpoczynek, na złapanie właściwej perspektywy i dystansu i wreszcie – na NOWE POCZĄTKI! Czas na zastanowienie jaka jest jest wizja Twoje biznesu, dokąd zmierzasz?

Jeżeli czytasz ten blog od jakiegoś czasu, to już wiesz, że nie jestem zwolenniczką noworocznych postanowień, których nikt nie spełnia. Ale…

Skoro natura co roku zamyka się, zasycha i umiera, żeby później się odrodzić… skoro właśnie teraz słońce, po długim i nieprzyjemnym okresie smutnego znikania, zaczęło znowu przejmować władzę nad ciemnością… skoro od długich wieków, ten wyjątkowy czas w roku dostawał znaczenie symboliczne i był ubierany różne religijno – mistyczne znaczenia…

Prawdopodobnie teraz właśnie jest najlepszy czas, żeby zastanowić się nad strategią i długoterminową wizją Twojego biznesu. Przez cały rok namawiam Cię, żebyś wszystkie decyzje, każdy problem rozpatrywał, mając w pamięci tę właśnie wizję. Żebyś na problemy patrzył w szerszej perspektywie, żebyś rozwiązania wybierał właśnie uwzględniając cele, do których chcesz dojść w długim okresie, a nie tylko gasił chwilowy pożar…

Ale dzisiaj – chcę wrócić do tej właśnie WIZJI.

Czy wiesz dokąd zmierza Twój biznes? Co chcesz osiągnąć?
Dokąd go doprowadzić?

I najważniejsze – czy to Twoje wyobrażenie na temat CELU pomaga Ci na co dzień? pomaga podejmować decyzje? rozwiązywać problemy?

Dwa najczęstsze nieporozumienia na temat strategicznej wizji biznesu:

Wizja jest mglista

W tę pułapkę wpadają wszyscy, którzy uwierzyli, że tworzenie wizji jest jak opisanie „biznesu marzeń“. W pewnym sensie tak. Niestety najczęściej marzenia sprowadzają się w naszym rozumieniu do „…żyli długo i szczęśliwie…“ w różnych wariantach. Są to różne odmiany mitu o młodych, pięknych i bogatych.

I, chociaż nie krytykuję takich marzeń, to na wizję, która ma prowadzić Twój biznes jest jednak o wiele za mało.

Jeżeli więc, Twoja wizja sprowadza się do „zbudowania silnego biznesu, który generuje wysokie zyski“, to uwierz w to lub nie, ale 90% biznesmenów na świecie mogłoby się pod tym podpisać. Czy jednak taka wizja w jakikolwiek sposób definiuje TWÓJ biznes?

Czy pozwoli Ci zbudować jakąkolwiek strategię rozwoju? podjąć jakąkolwiek decyzję?

Wizja jest zbyt konkretna

Drugi biegun, to dokładne przeciwieństwo poprzedniego.

Muszę Ci powiedzieć, że to akurat pułapka, w którą JA wpadałam w przeszłości tak wiele razy, że wolę nie przyznawać publicznie…

Zwolennicy tego podejścia budują konkretne obrazy: firma w ciągu 3 lat będzie miała X obrotów rocznie, będzie sprzedawała 3 linie produktów, zatrudniała Y pracowników, założy oddziały w 3 miastach…

I co?

I najczęściej już po 3 miesiącach życie (a głównie rynek) weryfikuje to wizjo-plany. I, co prawda, przez jakiś czas takie konkretne cele mogą pomagać w wytyczaniu kierunku tego, co robisz, ale na wiele z codziennych pytań na pewno nie dadzą odpowiedzi. Bardzo szybko okażą się nieadekwatne i niewystarczające.

Dotknęliśmy w ten sposób podstawowego problemu:

Co musi zawierać wizja biznesu, aby była prawdziwym drogowskazem przez cały rok?

Jak szczegółowa i konkretna ma być strategiczna wizja biznesu?

Na czym ta „szczegółowość“ i „konkretność“ ma polegać?

i

Co zrobić, aby wizja biznesu była realna i wykonalna?

A co, jeśli nie o to chodzi, żeby określić ilu ludzi zatrudnisz, jakie będziesz mieć obroty i te wszystkie łatwe do policzenia elementy, ale o to

JAKA jest twoja firma marzeń, JAK działa, CZYM się wyróżnia?

Nie o ilość chodzi, a o jakość. Również w wizji Twojego biznesu.

Jeżeli, tworząc długoterminową wizję Twojego biznesu, skupisz się na jego aspektach JAKOŚCIOWYCH, to na pewno taka wizja musi być jak najbardziej konkretna. Ilość (czyli wymierne wielkości) może być pochodną wielu czynników niezależnych od Ciebie. Dlatego wpisywanie ich do Twojej wizji tylko przeszkadza.

Skala biznesu jest ważna, ale dokładna wielkość obrotów – nie. Na jakim obszarze chcesz działać, lokalnie czy globalnie, w jakich lokalizacjach – to decyduje o specyfice Twojej firmy. Ale jakie dokładnie osiągniesz obroty? Ważniejsze jest chyba, że chcesz, żeby dynamicznie rosły, np. 2 x rocznie.

Codziennie spotykam się z sytuacją, że menedżerowie mają trudność w określeniu wizji i długoterminowych celów ich biznesu. A tymczasem jest to tylko kwestia zmiany podejścia!

Zamiast snuć mgliste „wizje“, zamiast stawiać nierealistyczne (ale wymierne) cele, skup się na jak najbardziej konkretnym określeniu cech jakościowych Twojego biznesu marzeń:

  • jak działa? czym wyróżnia się jego oferta?
  • jak firma jest postrzegana przez klientów?
  • jak traktuje klientów? w jaki specyficzny sposób ich obsługuje?
  • jak jest zarządzana? jaka jest rola pracowników? ich samodzielność i odpowiedzialność?
  • jak powinna być zorganizowana? jakie są podstawowe procesy i niezbędne systemy, które zapewniają osiąganie postawionych przez Ciebie standardów?
  • jakie są zasady działania, które są dla ciebie najważniejsze, od których nie odstąpisz?
  • na jakim obszarze działa i w jaki sposób dostarcza usługi / towary?
  • w jaki sposób dociera do klientów i w jaki sposób promuje swoją ofertę?

Takie pytania można mnożyć. Ale zwróć uwagę, że KAŻDA Z ODPOWIEDZI może stanowić strategiczną przewagę Twojej firmy, jej wyróżnik, unikatowe podejście, które sprawi, że będzie inna niż wszystkie.

Zebranie tych wszystkich strategicznych wyróżników Twojego biznesu marzeń w jednej spójnej wizji, pozwoli Ci na dokładne określenie dokąd zmierzasz. To Twoja wyjątkowa STRATEGIA.

Niezależnie od tego, ile czasu zajmie Ci ta droga. Niezależnie od tego, na jakie przeszkody napotkasz po drodze. Zawsze będziesz wiedział, jak poradzić sobie z problemami, jakie decyzje podjąć.

Bo kierunek – jest jasno określony.

Dlatego, na początku tego nowego roku, znajdź chwilę i zastanów się jeszcze raz – czy wiesz dokąd zmierza Twój biznes? Dokąd TY CHCESZ, żeby zmierzał? Nie ukrywam, że najlepiej będzie, jeśli tę swoją wizję zapiszesz, nawet w takich punktach, jak wpisałam powyżej.

 

Fot.: © sdecoret / Fotolia

Jeśli ten wpis może być wartościowy dla Twoich znajomych, to śmiało! Podziel się z nimi :-)