Zarządzanie sobą w czasie to jeden z aspektów zarządzania sobą

Zarządzanie sobą w czasie, czyli rewolucja w skutecznym zarządzaniu czasem, biznesem i życiem

Przeczytasz w 6 minut

Jeśli chcesz zbudować skuteczny biznes, jeśli chcesz osiągać sukcesy, zarabiać masę kasy i spełniać dowolne marzenia – potrzebujesz NAUCZYĆ SIĘ ZARZĄDZAĆ SOBĄ. Na tę sztukę składają się różne aspekty: zarządzanie sobą w czasie, zarządzanie swoimi emocjami i motywacjami, swoimi działaniami, nawykami, energią i i wieloma innymi aspektami.

Kiedy zaczynasz prowadzić swoją firmę, albo prowadzisz ją już od dłuższego czasu, dowiadujesz się z czasem, że potrzebujesz nauczyć się zarządzać ludźmi, zarządzać finansami, zarządzać czasem, zarządzać organizacją i biznesem. Abstrahuję dzisiaj od tego, czy zgłębiasz te wszystkie dziedziny zarządzania czy poruszasz się w nich bardziej intuicyjnie. Ale podstawowa prawda, jest taka, że jeśli chcesz naprawdę dokądś ze swoja firmą dojść, to potrzebujesz przede wszystkim nauczyć się zarządzać sobą.

Im dłużej zajmuję się doradzaniem przedsiębiorcom w rozwoju, szerzeniem wiedzy o strategicznym zarządzaniu i wspieraniem moich klientów, tym bardziej widzę, że tym kluczowym elementem, który odróżnia ludzi sukcesu od pozostałych jest właśnie umiejętność zarządzania sobą. Argumenty o braku czasu są tylko wymówkami, bo kiedy umiesz zarządzać sobą w czasie, to koncentrujesz się na tych działaniach, które faktycznie najskuteczniej prowadzą Cię do wymarzonych przez Ciebie celów. Kiedy nie umiesz zarządzać sobą, to zatrzymują Cię w tej drodze nie tyle obiektywne przeszkody (jak brak czasu czy brak pieniędzy), ale Twoje wewnętrzne blokady, opory, lęki, brak wiary, motywacji czy energii do działania.

Co oznacza zarządzanie sobą w czasie?

Kiedy mówię o zarządzaniu sobą, mam na myśli przede wszystkim Twój mindset i Twoją energię. Wszyscy mamy tę samą ilość czasu do dyspozycji, a jednak niektórzy potrafią osiągnąć diametralnie inne rezultaty. Nie jest to kwestia technik „zarządzania czasem”, bo nie ma takiej techniki, która zdołałaby rozciągnąć, przesunąć lub odzyskać czas.

Dzieje się tak, bo skuteczni ludzie nie tylko inaczej zarządzają sobą w czasie (czyli nie używają braku czasu jako wymówki), ale potrafią zarządzać swoim umysłem, psychiką i działaniami w taki sposób, że te ich nie blokują a wręcz przeciwnie – wzmacniają.  Na czym to polega?

1. Zarządzanie swoim umysłem i emocjami

Czy jesteś świadomy swoich stanów emocjonalnych, ograniczających Cię przekonań, wyczerpujących myśli, tego, w jak wiele „prawd” wierzysz, choć nie mają one uzasadnionych podstaw?

Prawda jest taka, że każdy z nas na każdym etapie życia ma najróżniejsze przekonania, tak samo jak nieustannie towarzyszą nam różne emocje. Niektóre przekonania w jednym momencie mogą nas wspierać, a w innym okresie – blokować jakikolwiek krok naprzód. Emocje też nie są złe same w sobie. Decydujące jest to, czy potrafimy je rozpoznawać i działać niezależnie od nich.

Czy potrafisz odczytywać swoje lęki, złość, poczucie winy i transformować je na bardziej wspierające? Czy potrafisz rozpoznawać blokujące Cię myśli i zmieniać je na inne?

Kiedy nauczysz się pracować z tymi elementami swojej osobowości, to tak, jakbyś zdjął wielki hamulec, który powstrzymywał Cię przed ruszeniem do przodu. Zajrzyj tutaj, jeśli chcesz poczytać o tym więcej: Inteligencja emocjonalna w biznesie i jej znaczenie dla sukcesu

Co to oznacza w praktyce? Przestajesz zajmować się tym, w jaki sposób pracownicy, klienci, dostawcy, partnerzy, rząd i wszyscy wokół nie pozwalają Ci lepiej żyć, a zaczynasz koncentrować się na tym, co czujesz, jak się czujesz i co możesz zrobić, żeby to zmienić. Przestajesz być bezradny wobec zewnętrznego świata, bo zmieniasz swoje reakcje na niego.

Ten proces zaczyna się od uświadomienia sobie swoich myśli, a decydująca jest w nim umiejętność przekierowania myśli i emocji na obszary, na które możesz mieć wpływ (czyli Ty sam, Twoje działania, myśli).

Zarządzanie sobą w czasie nie dotyczy tylko organizacji zadań - infografika

Zarządzanie sobą w czasie nie dotyczy tylko organizacji zadań

2. Zarządzanie swoimi działaniami

Kolejną blokadą, żeby cokolwiek osiągnąć jest to, w jaki sposób działasz.

Ileż to razy zaczynasz coś i nie kończysz? Niby wiesz, co masz zrobić, ale ciągle coś innego „przeszkadza”? Ile razy masz dobre zamiary, ale później brakuje sił lub chęci, żeby podjąć wysiłek? Nie potrafisz się skupić i ciągle się rozpraszasz?

To wszystko dotyczy Twojej determinacji, Twojej konsekwencji, Twoich umiejętności koncentracji. Twojego trwania przy swoim postanowieniu. Świadomości, kiedy się od niego oddalasz. Siły, żeby wrócić na właściwy kurs, nawet kiedy okoliczności nie sprzyjają.

Mówię o tych wszystkich sytuacjach, kiedy nie chce Ci się wstać rano. Albo zająć uczeniem czegoś, co tak trudno idzie na początku. Albo o tych wszystkich sytuacjach, kiedy masz wrażenie, że świat jest przeciwko Tobie i nic nie idzie tak, jak powinno. I o tych wszystkich sytuacjach, kiedy sam tak szybko zapominasz, jaką zmianę chciałeś wprowadzić i zaczynasz działać po staremu.

To nie jest tak, że pracownicy nie wdrażają Twoich zmian. To nie jest tak, że klienci nie przestrzegają Twoich reguł. Zwykle jest tak, że Ty sam nie pamiętasz, żeby te granice, reguły, standardy dokładnie wyznaczyć. Albo pozwalasz sobie „nie mieć czasu” na to. Ty sam nie pamiętasz, żeby ich później przestrzegać.

Myślę, że pomocne w tym obszarze będzie rozdzielenie różnych ról i zadań związanych z nimi, o których pisałam w artykule 3 role menedżera z ogromnym wpływem na rozwój Twojego biznesu.

Zarządzanie sobą w czasie to przede wszystkim umiejętność wypracowania nowych schematów działania, nowych nawyków i przekierowania działań z tych najmniej skutecznych i nie wspierających rozwoju, na te najbardziej pożądane. Możesz znać matrycę zarządzania czasem, ale jeśli nie zaczniesz świadomie przekierowywać swoich działań (czyli tego, jak wykorzystujesz dostępny Ci czas), to Twoje rezultaty się nie zmienią.

Tak naprawdę każda zmiana w Twoim biznesie i w Twoim życiu zaczyna się od Ciebie. I wymaga Twojej decyzji, a później determinacji, konsekwencji, koncentracji i skutecznego działania.

Koniecznie sprawdź też i zastosuj 5 najbardziej skutecznych metod i 3 ważne nawyki, o których piszę w artykule o tym, jak zarządzać czasem.

3. Zarządzanie swoją energią, nastrojem i podejściem do życia

Niezależnie od dwóch obszarów, o których już napisałam, jest jeszcze kwestia Twojego podejścia do życia, Twojego nastroju, Twojej chęci do zmieniania czegokolwiek. Powiedziałabym – Twojej życiowej energii.

Jeśli uważasz, że Ci się uda, to masz rację.

Jeśli uważasz, że Ci się nie uda, to też masz rację.

Więc sobie wybierz.

/mądrość przypisywana pewnemu mnichowi buddyjskiemu/

Kiedy jesteś wiecznie niezadowolony, albo zniechęcony, albo pesymistycznie nastawiony, to mała szansa, że cokolwiek Ci się uda. To niewykonalne, bo cokolwiek się wydarzy, będziesz widzieć to w czarnych barwach. Ale też nic dobrego się nie wydarzy, skoro nie wkładasz energii w osiągnięcie tego. Nie podejmujesz wysiłku.

Nie chodzi jednak o to, żeby na siłę przymuszać się do pracy nad celem, w który nie bardzo wierzysz. Prosta prawda jest taka, że kiedy dbasz o swoje emocje i myśli (dobrostan psychiczny), a do tego dbasz o swój dobrostan fizyczny (odpoczynek, sen, relaks, odżywianie, ruch, zdrowie), to samo to podniesie Twój poziom energii do życia. O swój dobry nastrój i o energię możesz dbać tak samo, jak o codzienne mycie zębów.

Więcej praktycznych wskazówek jak zadbać o siebie, swoje ciało i energię znajdziesz w artykule 22 proste i skuteczne sposoby na stres przedsiębiorcy

Czy zarządzanie czasem jest o zarządzaniu czasem czy o zarządzaniu sobą w czasie?

I w ten sposób dochodzimy do sedna. Bardzo często słyszę o tym, że ktoś „ma problem z zarządzaniem czasem”. Pomijając już kwestię czysto słownikową, że trudno zarządzać czymś, na co nie masz wpływu, ale ważniejsze jest to, że…

Przyczyną większość Twoich problemów wcale nie jest sam czas, jego brak lub jego zbyt szybki bieg!

Przyczyną Twoich problemów w takiej sytuacji najczęściej jest Twoje nieogarnięcie się ze swoim własnym życiem. Niejasność co chcesz osiągnąć. Brak determinacji i konsekwencji w zmienianiu tego, co potrzebujesz zmienić. Jeśli chcesz mieć więcej czasu, to zajmij się tym, jak zarządzasz sobą w czasie, który masz.

Bardzo często zamykasz oczy na własne niedociągnięcia i słabości, bo to wymagałoby spojrzenia prawdzie w oczy – TY SAM POTRZEBUJESZ SIĘ ROZWIJAĆ. Nieustannie. Od Ciebie zależy jak będzie wyglądało Twoje życie.

Chcesz mieć inne życie – stań się innym człowiekiem.

Ludzie bogaci, ludzie, którzy osiągnęli sukces mają kompletnie inny sposób myślenia, działania i patrzenia na świat niż cała reszta. Kompletnie inaczej zarządzają sobą w czasie. I to nie jest tak, że mają więcej czasu, bo mają więcej pieniędzy. Jest dokładnie odwrotnie:

Mają więcej pieniędzy, bo zarządzają inaczej swoim czasem.

Jeśli Cię to ciekawi, to poszukaj na YouTube filmu z Billem Gatesem i Warrenem Buffetem pod znaczącym tytułem „Busy is the new stupid”.

Na czym polega prawdziwa rewolucja w zarządzaniu czasem, biznesem i życiem?

Kiedy mozolisz się i martwisz, że nie masz efektów, wciąż masz za mało czasu na wszystko, nic się nie zmienia, to uwierz mi – nowe techniki układania zadań w kalendarzu nie bardzo Ci pomogą.

Prawdziwą, spektakularną zmianę możesz osiągnąć dopiero, kiedy połączysz dwa odrębne elementy:

  1. Narzędzia, czyli techniki, metody, kalendarze, listy zadań – wszystkie techniczne aspekty organizowania pracy i siebie w czasie.
  2. Zmianę swojego podejścia, swojego mindsetu i swojej energii, czyli rozwiniesz umiejętność dotrzymywania własnych obietnic, pilnowania własnych planów i dowożenia do celu własnych założeń. Czyli umiejętność zarządzania sobą i zarządzania sobą w czasie.

Chcę to podkreślić raz jeszcze: Bez Twojego rozwoju, transformacji tego, w jaki sposób działasz, jak myślisz, jak radzisz sobie z emocjami trudno będzie sprawić, żeby Twoje życie zmieniło się na lepsze. Trudno będzie sprawić, żeby Twoja firma działała sprawnie i osiągnęła trwały sukces.

Prawda jest taka, i zawsze to powtarzam, że to Ty masz swoją firmę zaprowadzić na kolejny poziom biznesowego rozwoju. I żeby móc to zrobić, potrzebujesz TY STAĆ SIĘ LIDEREM I MENEDŻEREM NA KOLEJNYM POZIOMIE. Potrzebujesz Ty sam rozwijać się jako biznesmen, jako przedsiębiorca i jako człowiek (bo wszystko jest całością).

Polecam też gorąco zastanowienie się co stanowi prawdziwy work-life balance przedsiębiorcy, októrym pisałam

Jak szybciej mieć wymierne efekty, mniej pracując i bardziej ciesząc się życiem?

Chcesz przyspieszyć i już teraz zaraz mieć wymierne efekty? Zarabiać więcej? Pracować mniej? Czuć więcej satysfakcji? Szczęścia? Mieć wspaniałe relacje w rodzinie? Cudownych przyjaciół?

Bardzo proszę. Im szybciej zaczniesz dbać o swój własny rozwój, o swoją energię. Im szybciej zaczniesz zarządzać samym sobą, tym szybciej zobaczysz efekty we wszystkich innych sferach.

Wracając do kwestii zarządzania sobą w czasie, prawda jest taka, że kiedy nauczysz się określać swoje priorytety, trzymać się swoich planów, pilnować swoich granic, być zdeterminowanym, konsekwentnym i skoncentrowanym, tym szybciej zobaczysz w swoim życiu kompletnie inną jakość.

Zapraszam Cię na kurs, dzięki któremu spojrzysz na zarządzanie zadaniami i czasem od zupełnie nowej strony, znajdziesz swoje priorytety i nauczysz się układać to wszystko tak, żeby wreszcie odnaleźć równowagę i spełnienie: Siłownia MOCY Twojego biznesu, czyli zarządzanie zadaniami, czasem i własną energią:

 

Posted in Zarządzanie czasem, Mindset sukcesu, Strategia i rozwój and tagged , .

Mentor i doradca biznesowy przedsiębiorców, psycholog i doświadczony menedżer, blogerka oraz skuteczny przedsiębiorca.

Jej unikalne podejście do pracy z właścicielami biznesu polega na postawieniu w centrum człowieka - przedsiębiorcy, jego marzeń, pragnień, osobistej satysfakcji, szczęścia i wolności.

Nieprzejednana zwolenniczka wolności, miłośniczka natury, entuzjastka życia, wrażliwa i mądra kobieta.