zarabianie
Przeczytasz w 3 minut

Chciałbyś  zarabiać więcej?

Kto by nie chciał!!!

Jeśli prowadzisz własny biznes, to zapewne nie po to, żeby zarabiać coraz mniej.

I chyba wszyscy menedżerowie na świecie codziennie głowią się nad tym samym – jak sprawić, żeby biznes rozwijał się i generował coraz więcej zysków. Jak zarabiać coraz więcej?

Rozwiązanie jest, jak większość rzeczy w biznesie, bardzo proste i bardzo trudne zarazem.

Są tylko 3 sposoby, aby podwoić zyski:

  • Podwoić wolumen sprzedaży
  • Podwoić ceny
  • Zmniejszyć koszty o połowę

Wiem, że to truizm i dziecko w przedszkolu wpadłoby na taki pomysł.

Co z tego, skoro wielu menedżerów z dyplomami tego nie realizuje???

Chcieliby zarobić więcej, ale drepczą w miejscu i nie widzą, w jaki sposób mogliby to sprawić.

W najlepszym przypadku – próbują zwiększać sprzedaż.

Niestety, najczęściej mają na myśli przychody ze sprzedaży (czyli ilość złotówek). Gdyby rynek nie ulegał żadnym zmianom (a tak nigdy nie jest), to takie podejście może miałoby sens.

Ale co się stanie, jeśli uwzględnimy inflację cen sprzedaży? Firma osiągnie takie same przychody, ale tak naprawdę sprzeda mniej towarów. Czyli nie rozwija się. Czyli najprawdopodobniej traci rynek w stosunku do konkurencji i zarabia mniej.

Czasem zwiększanie sprzedaży oznacza dla zarządzającego wzrost liczby klientów, ale bez zwracania uwagi na wartość transakcji. To jeszcze gorzej. Więcej transakcji, to więcej pracy przy ich obsłudze (czyli kosztów).

A co się stanie, jeśli, co bardzo prawdopodobne, marże spadną, bo wymusi to presja cenowa konkurencji i wzrost cen zakupów? Wtedy może się zdarzyć, że mimo sprzedawania „więcej” zysk będzie mniejszy.

Może podwoić ceny?Jak zarabiać więcej? Jak pomnożyć zyski?

Na propozycję, aby zwiększyć ceny sprzedaży, większość znanych mi menedżerów małych firm reaguje, delikatnie mówiąc, obawą. No cóż…

Jak wiadomo nie od dziś, aby wygrać w biznesie, trzeba raczej robić to, czego nie robi konkurencja, niż naśladować większość. Skoro większość walczy ceną, to…  Ale to wymagałoby zmiany strategii sprzedaży i sposobu myślenia. I dlatego okazuje się trudne do przełknięcia.

Albo obciąć koszty?

Skoro zmiany w obszarze sprzedaży są takie trudne (bo rynek wywiera presję), to może łatwiej byłoby poszukać sposobów na wzrost zysków po stronie kosztów?

Po takim pytaniu zwykle słyszę długą listę argumentów, dlaczego nie da się zwolnić pracowników, nie da się obniżyć kosztów paliwa, nie da się zmniejszyć kosztów funkcjonowania biura, czy administrowania firmą, nie da się kupować taniej. Cała ogromna masa „niedasiów”.

No jasne, że się nie da!

To znaczy czasem się da, ale nie da to aż tak spektakularnych efektów i nie o tym teraz.

Co można zrobić z kosztami i zyskami?

Po pierwsze można zastanowić się nad EFEKTYWNOŚCIĄ, czyli spojrzeć na organizację i procesy: czy zespół pracuje na 100% możliwości, czy mógłby zrobić więcej, gdyby wyeliminować zdublowane czynności, poszukiwanie informacji i dokumentów? Czy pracownikom chce się chcieć? Czy zależy im na tym samym co kierownictwu itd. W większości przedsiębiorstw jakie znam, jest to tak duże pole do działania, że można znaleźć dużo oszczędności po prostu eliminując chaos, usprawniając procesy, czasem wdrażając odpowiedni system komputerowy itd. Nagle może się okazać, że nie ma potrzeby zatrudniać nowych pracowników, a obecni mają czas na nowe ważne zadania.

Na takich zmianach zwykle korzysta też JAKOŚĆ pracy, czyli klienci są bardziej zadowoleni. A o to przecież chodzi!

Po drugie  można się zastanowić nad UŻYTECZNOŚCIĄ niektórych działań (i kosztów) z punktu widzenia klienta. Jeżeli coś nie generuje wartości dla klienta, to po co za to płacić?

Czy dla klienta ma znaczenie, czy Twoi pracownicy siedzą w najnowocześniejszym i najdroższym biurowcu w mieście, czy pracują z domu? Zwykle nie ma. Ale jeśli akurat u Ciebie jest to związane z prestiżem (i uzyskiwanymi cenami usług), to poszukaj innych obszarów, gdzie zmiana sposobu działania będzie obojętna dla klienta, a Tobie przyniesie znaczne oszczędności.

Jak widać to, co najprostsze w teorii jest zarazem najtrudniejsze w realizacji 🙂

Jak zarabiać więcej?

Więcej o kwestii poprawiania zysków w Twojej firmie opowiadam w tym nagraniu:

Jeżeli Twoja firma zatrudnia mniej niż 5 osób, to możesz skorzystać z mojego doradztwa w specjalnej kompaktowej formie, zaprojektowanej dla właścicieli najmniejszych firm Doradztwo biznesowe SMART.

 

Fot. © Autor: Destina/ Fotolia

Twoi znajomi też powinni to przeczytać? Śmiało, daj im znać!
Posted in Organizacja i zarządzanie, Strategia i rozwój and tagged , .