Zarządzanie czasem

Matryca zarządzania czasem i zadaniami – 4 kluczowe wymiary macierzy Eisenhowera

Przeczytasz w 10 minut

Matryca zarządzania czasem to jeden z najważniejszych modeli, który nie tylko ułatwi Ci zarządzanie zadaniami, które piętrzą się na Twoim biurku i powodują wieczny pośpiech, ale też pomoże skutecznie osiągać cele. Macierz zadań, znana jako macierz Eisenhowera została rozwinięta i dokładnie opisana przez Stephena Coveya. W tym artykule krok po kroku omówię tę matrycę zarządzania czasem i zadaniami i podpowiem, w jaki sposób skutecznie wdrożyć tę metodę w Twoją zabieganą codzienność.

Kluczowe pytania, jeśli chodzi o zarządzanie czasem i skuteczne działanie

Zanim przejdziemy do układania i dzielenie Twojej listy zadań, zastanów się:

  • Od czego rozpocząłeś dzisiejszy dzień?
  • A czym rozpocząłeś pracę wczoraj?
  • Co wypełniło Twój dzień przedwczoraj?

To nie są pytania retoryczne. Poświęć chwilę i spróbuj sobie przypomnieć. Uczciwie wobec samego siebie, przeanalizuj, co wypełniło Twoje ostatnie trzy dni?

A teraz, równie uczciwie, zastanów się:

Czy te działania przybliżają Cię do realizacji Twoich długoterminowych celów? Czy budują Twoją przyszłość?

Większość zarządzających małymi biznesami wskazuje brak czasu i niemożność rozciągnięcia doby jako jeden z głównych problemów blokujących rozwój ich biznesu.

Prawda jest taka, że nie mamy władzy nad czasem. Każdy z nas ma do dyspozycji 24 godziny na dobę i 7 dni w tygodniu. Jeszcze nie powstał wynalazek zdolny to zmienić. Nie ma też takiej sumy pieniędzy, która zdołałaby stracony czas „odkupić”.

To truizm.

A jednak wciąż gonimy ten czas, walczymy o niego i powtarzamy „gdybym tylko miał więcej czasu…”. Nie będziesz miał. Nikt z nas nie będzie miał.

Cała sztuka polega zatem nie na tym, żeby odzyskać czas, który straciłeś, tylko na tym, żeby go nie tracić na mało istotne rzeczy. Żeby zapełniać czas, który masz zadaniami, które w największym stopniu lub najskuteczniej przybliżają Cię do Twoich celów. Właśnie do tego służy matryca zarządzania czasem.

Dwa życiowe przykłady, kiedy zarządzanie zadaniami nie działa jak należy

Historia jednego z klientów:

W firmie spiętrzenie klientów, zleceń, pracy. W tym samym czasie miało być zakończone wdrożenie nowego programu i sposobu rozliczeń. Niestety nie jest. Na wszystko nakładają się zwyczajne turbulencje z płynnością. Dzień jak co dzień. Tydzień jak każdy. W zasadzie, „nie mamy czasu zajmować się strategicznymi rozważaniami i planami, teraz trzeba zająć się tym, że DZISIAJ coś nie działa”.

To racja. Trzeba zająć się codziennymi wyzwaniami. pożarami. Moje pytanie brzmi: Dlaczego wciąż zajmujesz się tymi samymi problemami? Czy rok temu nie miałeś podobnych? Czym sytuacja dzisiaj różni się od tej sprzed roku? Czy tylko ilością zleceń, problemów i wielkością kwot?

Jeżeli tak, to trudno uznać, że w tym czasie rozwinąłeś się, że Twój biznes się rozwija. Nie zmieniłeś swojego sposobu działania. Wciąż tkwisz w tak dobrze znanym kieracie. Ugrzązłeś, jak chomik w kołowrotku.

Inne miasto, inna firma, inny menedżer. Tutaj zmiany muszą następować szybko. Oczekujemy efektów na już, na teraz. Nie ma czasu czekać rok. Rozwijamy się z turbodoładowaniem.

Rzeczywiście?

Czy duża ilość działań faktycznie oznacza rozwój?
Czy wyższe słupki sprzedaży oznaczają nową jakość działania?

Czasem rosnące na wykresach słupki przesłaniają gorzką prawdę, że de facto stoisz w miejscu. Firma rośnie, ale nie rozwija się. Ty nie rozwijasz się jako jej menedżer. Zasuwasz coraz szybciej. Poganiasz każdego pracownika do równie szybkiego tempa.

Czy jednak potraficie zrobić więcej w krótszym czasie? Osiągnąć lepsze efekty niż dotychczas? Zmienić sposób i jakość działania? Dopiero wtedy będziemy mogli mówić o rozwoju.

Dopiero wtedy osiągniesz WOLNOŚĆ CZASU. O tym, czym jest wolność czasu i jak do niej dotrzeć napiszę w dalszej części.

Co to jest macierz Eisenhowera?

Macierz Eisenhowera to sposób podziału Twojej nieuporządkowanej i długiej listy zadań. Przede wszystkim dzielisz zadania na ważne i pilne. Tworzysz 4 grupy:

  • nieważne, ale pilne,
  • ważne i pilne,
  • ważne, ale niepilne,
  • nieważne i niepilne.

To klasyczna matryca Eisenhowera.

Nieoceniony S. Covey, modyfikując znaną matrycę Eisenhowera, podzielił wszystkie Twoje zadania na 4 ćwiartki:

  1. zadania pilne i ważne którymi po prostu musisz się zająć,
  2. zadania ważne i niepilne na które najczęściej nie masz czasu,
  3. zadania niezbyt ważne, ale naglące, czyli właśnie Twoja codzienna bieganina, która tak dokucza,
  4. zadania nieważne i niepilne w które z łatwością odpływamy i marnujemy w nich czas.

Jeżeli czytałeś kultową książkę „7 nawyków skutecznego działania“ S. Coveya (a jeśli nie czytałeś, to koniecznie przeczytaj), to wiesz, że przyjrzenie się pod tym kątem Twojej liście zadań jest niezbędne, aby osiągnąć sukces w jakiejkolwiek dziedzinie.

Matryca zarządzania czasem, czyli macierz Eisenhowera - infografika

Matryca zarządzania czasem, czyli macierz Eisenhowera Opracowanie Marta Łazar CAMINA, na podstawie Stephen R. Covey „7 nawyków skutecznego działania”

Warto uważnie przyjrzeć się każdej z ćwiartek i zadaniom, które do niej trafiają.

1 ćwiartka, czyli zadania pilne i ważne

To wszystkie terminowe zadania, pożary, wymagające Twojej interwencji, naglące tematy.

Tym, co powinieneś zrobić z tą grupą zadań, to jak najszybciej się z nimi uporać. ALE! Na tym nie koniec! Natychmiast po rozwiązaniu danego problemu warto zastanowić się:

  • JAK uniknąć podobnego problemu w przyszłości?
  • W JAKI SPOSÓB zaplanować pracę, aby unikać spiętrzeń zadań?
  • KTÓRE z tych zadań możesz DELEGOWAĆ, albo jak możesz ich wykonanie UPROŚCIĆ?

Samo sprawne wykonanie tych zadań nie wystarczy! Jeżeli tak zrobisz, wciąż będziesz musiał je powtarzać i wciąż będą zabierały Twój czas i pochłaniały energię. Ale na pewno nie pomogą w osiągnięciu Twoich długoterminowych celów.

Potrzebujesz rozwiązania SYSTEMOWEGO. A zadania i problemy, które należą do tej ćwiartki najlepiej potraktować, jako wskazówki od Twojego najlepszego mentora, który pokazuje Ci, co powinieneś w pierwszej kolejności systemowo rozwiązać. Zmniejszając ilość pożarów i nagłych interwencji możesz odzyskać czas na te rzeczy, na które zwykle Ci go brakuje.

  2 ćwiartka, czyli zadania ważne, ale rzadko pilne

To KRÓLEWSKA ĆWIARTKA. Im więcej czasu poświęcisz tym zadaniom, tym szybciej będzie przebiegał Twój rozwój i tym bardziej spektakularne sukcesy masz szansę osiągnąć w swoim biznesie.

Budowa systemów, których potrzebę zauważyłeś wykonując zadania 1 ćwiartki, należy do tej grupy. Zapobieganie kryzysom. Także budowanie relacji, dbanie o ludzi, planowanie strategiczne, praca nad rozwojem, szukanie nowych możliwości…

Nie zapomnij też o potrzebie odpoczynku, regeneracji i dbałości o swój dobrostan psychiczny, fizyczny i społeczny. Jeżeli zabraknie energii w Twoich akumulatorach, to nie będziesz miał mocy, aby zadbać o swój biznes.

  3 ćwiartka, czyli zadania nieważne, ale pilne

To najczęściej codzienne zadania, czytanie maili, odbieranie telefonów, niektóre spotkania, praca W TWOJEJ FIRMIE (w odróżnieniu od pracy nad firmą), czyli „produkowanie“ zadowolenia klientów bezpośrednio pracą Twoich rąk, dbanie o rachunki, płatności, reklamę, umowy, sprzedaż i podobne czynności.

Jeżeli tylko możesz, te zadania powinieneś delegować. Oczywiście, podobnie, jak w przypadku ćwiartki 1, delegowanie tych zadań wymaga podejścia systemowego. Chodzi o to, żeby delegowanie nie przyniosło chaosu i obniżenia jakości, bo tego nikt by nie chciał. Chodzi o to, żeby po rozdzieleniu zadań pomiędzy różnych ludzi, całość nadal funkcjonowała spójnie i synergicznie, jak jeden mechanizm. To wymaga przemyślenia procesów, procedur i obiegu informacji (i dokumentów).

Jeżeli nie delegujesz tych zadań, to nigdy nie uwolnisz czasu dla zadań najważniejszychdla KRÓLEWSKIEJ ĆWIARTKI. Ale, jeśli nie przeprowadzisz delegowania z należytą starannością, to wygenerujesz chaos, który przysporzy Ci jeszcze więcej zmartwień i jeszcze więcej pracy przy próbach koordynacji, kontrolowania i ratowania sytuacji.

  4 ćwiartka, czyli zadania nieważne i niepilne

Codzienne zabieganie (którego skutkiem jest wyłącznie zabieganie), niektóre maile, telefony, newslettery, webinary, spotkania. Pożeracze czasu takie, jak social media, telewizja, niektóre przyjemności. Wszystkie „ucieczkowe“ czynności, które podejmujemy, bo nie wiemy, co zrobić, albo, jak się zrelaksować.

Im szybciej pozbędziesz się tych „zadań“ i czynności, tym lepiej. Ludzie, którzy tkwią z tych czynnościach raczej niewiele osiągają, ich życie nie ma kierunku, tkwią z nim, uzależnieni od zewnętrznych okoliczności. Tutaj masz największe pole do popisu i tutaj możesz naprawdę odzyskać czas, potrzebny na ważniejsze rzeczy.

„Ważne” rzeczy, na które należy znaleźć czas regularnie

Często spotykam się z pytaniem: Co jest ważnym zadaniem? Co uwzględnić w 2 ćwiartce matrycy zarządzania czasem? Co powinienem robić w każdym tygodniu, aby ruszyć moją firmę do przodu? Aby naprawdę zaczęła się rozwijać?

Należałoby zacząć od diagnozy tego, co dzieje się w Twojej firmie, jak działa i co jest „zaniedbane”. Trzeba przy tym pamiętać o ekosystemie zarządzania i o tym, że wszystkie elementy zarządzania powinny pozostawać w równowadze, aby firma rozwijała się. I na te pomijane na co dzień obszary zwróciłabym największą uwagę.

Oczywiście, jeżeli firma jest w trakcie dużego projektu, akcji promocyjnej albo innego ważnego wydarzenia, to Twoje cele w danym tygodniu mogą być związane z danym tematem. Ale ważne jest to, żeby w skali np. miesiąca wrócić do tej równowagi i nie zaniedbywać obszarów, które są ważne, tylko dlatego, że projekt goni za projektem, termin za terminem.

Raczej na stałe w kalendarzu wpisujesz rzeczy „ważne” i okazyjnie przeciążasz go bieżącymi projektami. Zwykle robimy dokładnie na odwrót: Twój kalendarz zapełniony jest bieżącymi projektami i okazyjnie, jak starczy czasu, pochylasz się nad rzeczami ważnymi. To właśnie powoduje błędne koło.

Jeśli chcesz wiedzieć jak dobrze zarządzać czasem, musisz regularnie zaglądać w każdy z siedmiu obszarów zarządzania. I na przykład mogą to być takie zadania:

Finanse:

  • sprawdzenie wyników finansowych, planu wpływów i wydatków, krótka prognoza wyników (albo przynajmniej sprzedaży) na najbliższy miesiąc, kwartał
  • jeżeli sprzedajesz z odroczonym terminem płatności – przegląd należności i windykacja
  • jeżeli masz firmę handlową lub produkcyjną to przegląd zapasów, robót w toku – wszystkich miejsc, gdzie jest zamrożona gotówka. Czy odpowiednio rotują, czy nie ma tam żadnych zatorów, czy nie ma pomyłek…
  • przegląd planu rocznego (jeśli jest)

Zarządzanie ludźmi i organizacją:

  • spotkanie z pracownikami, aby wypracować rozwiązanie konkretnego problemu i zmianę procedur tak, aby uniknąć podobnego w przyszłości
  • wdrożenie i przeszkolenie nowego pracownika
  • przygotowanie odcinka zadań do oddelegowania komuś: wypisanie listy tych zadań, przygotowanie instrukcji i procedur tak, żeby pracownik na pewno wykonał zadanie w standardzie, jakiego sobie życzymy, przeszkolenie pracownika…
  • przeanalizowanie przyczyn błędów i pomyłek i poszukanie sposobu na uniknięcie ich w przyszłości
  • poszukanie możliwości usprawnienia albo automatyzacji jakichś zadań

Przywództwo i wizerunek firmy:

  • określenie długoterminowych celów i kierunków działania
  • opracowanie planów finansowych, operacyjnych, strategii działania
  • analiza spójności działania w każdym z obszarów pod kątem spójności z tymi wartościami i kierunkami, czy te działania odpowiednio zabezpieczają najważniejszą przewagę konkurencyjną firmy? jaka ona jest?

Sprzedaż, marketing i dostarczenie usługi/towaru do klienta

(celowo wymieniam je na końcu, bo właśnie działania z tych obszarów najczęściej wypełniają czas, ale tutaj chodzi o działania kluczowe, a nie codzienne):

  • zaplanowanie strategii sprzedaży i marketingu
  • zaplanowanie nowej akcji promocyjnej
  • przegląd portfela klientów, trendów sprzedaży, rentowności klientów, produktów, rynków
  • kontrola wyników sprzedaży, ofert w toku i planu pracy (zleceń w toku)

Matryca zarządzania czasem – kluczowe korzyści i wskazówki

Menedżerowie, z którymi pracuję i których spotykam, najczęściej znają książki S. Coveya. Słyszeli o „ćwiartkach” w zarządzaniu zadaniami. Ale co innego wiedzieć, a co innego spróbować. Znacznie łatwiej jest poznać jakiś model czy metodę niż wykorzystać ją w praktyce. Dlatego przede wszystkim pamiętaj o dwóch praktycznych wskazówkach.

Zapobiegaj pożarom, zamiast nieustannie walczyć z ich gaszeniem

Zmora każdego menedżera, to wybuchające od czasu do czasu „pożary”. A to nieterminowa dostawa lub reklamacja jakości produktu, a to nagłe priorytetowe zamówienie, które przewraca wcześniejszy plan, albo poirytowany klient, błędy i usterki, niedopatrzenia, pomyłki… Natłok bieżących zadań i problemów. Niezależnie od przyczyny, wymagające reakcji natychmiast, wymagające odłożenia na bok innych, zaplanowanych wcześniej zadań, wymagające czasu i uwagi, których akurat nie mamy. To są właśnie zadania 1 ćwiartki – ważne i pilne. Najczęściej wypełniają większość Twoich dni.

Dopóki będziesz zajmować się „gaszeniem pożarów”, dopóty Twoja organizacja nie zacznie działać w nowy sposób.

Warto pamiętać, że sztuka nie polega na przesunięciu „pożarów” z Twojego biurka, na biurka Twoich pracowników. To, owszem, pomoże na krótką metę, ale… tylko na krótką metę i tylko Tobie, a nie pomoże Twojej firmie.

Jaka może być efektywność organizacji, której pracownicy zajmują się głównie (często nawet w 80%) takimi nagłymi wypadkami? Nie ma wtedy czasu na planowanie, na organizację, na usprawnienie czegokolwiek. Jest tylko chaotyczne reagowanie na to, co się już wydarzyło.

Najczęściej, z poczuciem kompletnego braku kontroli nad tym, co i kiedy akurat „się wydarza”.

Mam nadzieję, że nie muszę Ci tłumaczyć, że taki sposób działania jakiejkolwiek organizacji to ogromne KOSZTY. Nie tylko koszty usunięcia konkretnych błędów czy usterek. Ale też ogromne koszty straconego czasu Twoich pracowników. Jeśli do tego doliczysz ogromne koszty demotywacji i zniechęcenia wśród załogi, to zobaczysz, jak bardzo niekorzystne dla firmy jest działanie w ten sposób.

Tym, czego potrzebujesz jest wykorzystanie każdego z „pożarów” jako okazji do poszukania rozwiązań systemowych, które pozwolą uniknąć podobnych problemów w przyszłości. Zapobieganie kryzysom, porządkowanie procesów, usprawnianie pracy to zadania 2 ćwiartki. One w największym stopniu przyczyniają się do rozwoju.

Zamiast poświęcać cały czas na gaszenie pożarów (pierwsza ćwiartka) zacznij świadomie zarządzać swoją firmą i z namysłem podejmować nowe działania (zajrzyj do drugiej ćwiartki).

Ustal, co jest NAPRAWDĘ ważne

Sprawdź czy konkretne zadanie jest ważne z punktu widzenia Twoich najważniejszych życiowych wartości? Czy raczej jest ważne dla Twojego klienta, współpracownika, partnera? Czy Twoje odczucie pilności danego zadania wynika z TWOICH priorytetów, czy z ponaglania przez kogoś innego?

Jeżeli ważna jest dla Ciebie rodzina albo przyszłość Twoich dzieci, a na liście zadań masz akurat udział w szkolnym przedstawieniu syna oraz opracowanie raportu, który Twój klient chce mieć za 3 godziny, to co wybierzesz? Co jest ważne dla Ciebie, a co dla Twojego klienta?

Niestety najczęściej jest tak, że jeśli coś odczuwamy jako pilne, naglące, to nadajemy temu większy priorytet i ważność niż sprawom, które może nie są pilne, nie domagają się głośno naszej uwagi, ale bez których życie traci kolor.

Czy pilny projekt, na którym bardzo zależy Twojemu klientowi jest ważny? A spotkanie organizacji charytatywnej, w której aktywnie działasz jest pilne? Czy przemyślenie strategii marketingowej jest pilne? A negocjacja nowego kontraktu, który zapewni obrót firmie na cały kwartał, czy jest ważna?

Trudno to ustalić, jeśli wcześniej nie ustalisz sam ze sobą kryteriów.

  • Co jest WAŻNE DLA CIEBIE?
  • Co przybliża Cię do realizacji Twoich celów?
  • Co buduje Twoją przyszłość?
  • Co chcesz osiągnąć i które działania Cię do tego przybliżają?

Nowy wielki kontrakt może być ważny lub nie, w zależności od tego, czy jest spójny z TWOIMI celami. Projekt, który jest bardzo ważny dla Twojego klienta może być zupełnie nieistotny dla Ciebie. Ale już utrzymanie dobrych relacji z tym klientem i podtrzymanie wizerunku firmy, jako niezawodnego partnera, może być niezmiernie istotne również dla Ciebie.

Na pierwszy rzut oka, przydzielenie niektórych zadań z Twojej długiej listy do poszczególnych kategorii może być trudne albo nieoczywiste. Albo, być może niektóre zadania same w sobie nie są pilne i ważne, ale wskazują na zagadnienie, które jest pilne i ważne – wtedy to zagadnienie warto rozwiązać systemowo.

Zwróć uwagę na ten aspekt, w przeciwnym razie może wydawać Ci się, że na Twojej liście są same ważne zadania. Twoja lista będzie przepełniona priorytetami, a macierz Eisenhowera nie spełni wtedy swojej funkcji.

W jaki sposób matryca zarządzania czasem pomoże Ci odzyskać wolność czasu?

Tak proste uporządkowanie zadań, jakie oferuje macierz Eisenhowera, może ogromnie pomóc Ci uwalniać Twój czas na najważniejsze zadania.

1.     Świadomie wybierasz zadania z królewskiej ćwiartki

Zamiast zajmować cały swój dzień pożarami i nagłymi tematami, poświęć godzinę dziennie na zastanowienie co możesz zrobić, żeby za rok i za dwa lata temat nie wrócił?

Czy możesz wprowadzić rozwiązanie systemowe, które pozwoli uniknąć podobnych problemów w przyszłości? Wyeliminować pomyłki? Usprawnić komunikację?
Co poszło nie tak albo jaki popełniłeś błąd w założeniach, który przyniósł takie skutki? Jak można to zmienić na przyszłość?

Czy odpowiednio przygotowałeś dzisiejsze działania Twojej firmy? Może przyczyna tkwi w złym planie? Złej organizacji? Zbyt wielu projektach jednocześnie?

A może zbyt często zmieniasz decyzje i kierunek działania?

2.     Patrzysz na dzisiejsze decyzje długofalowo

Znajdź też czas na zastanowienie się, jakie mogą być skutki Twojej dzisiejszej decyzji i działania za rok i za dwa lata? Czy, wiedząc, że tak będzie, nadal uważasz, że to dobra decyzja i właściwy sposób działania? Potrafisz przewidzieć konsekwencje obrania tego kierunku? Czy podejmujesz decyzje ze świadomością ich długoterminowych skutków? Czy odpowiednio przygotowujesz zmiany w organizacji? Zastanów się czy rezerwujesz czas na przyglądanie się całości działania firmy, aby w porę zidentyfikować słabe miejsca i je wzmocnić?

Czy dzisiejsze działania i decyzje będą powodowały kolejne pożary w przyszłości? Czy im zapobiegały?

3.     Masz coraz więcej czasu na zarządzanie

Znajdź godzinę dziennie na zatrzymanie. Zaciągnij hamulec ręczny. Jeżeli godzina jest dla Ciebie niewyobrażalna, to na początek znajdź godzinę co drugi dzień. Poświęć tę godzinę na przyjrzenie się temu, w jakim miejscu jest Twoja firma. Na czym polegają Twoje dzisiejsze problemy. Jakie mogą być ich przyczyny i co z tym można zrobić. Zastanów się nad swoimi decyzjami i działaniami.

Kiedy zaczniesz działać chociaż trochę w 2 ćwiartce, kiedy zaczniesz przewidywać problemy i zabiegać im, kiedy zaczniesz analizować ich przyczyny i eliminować je, wtedy jest realna szansa, że coraz mniej problemów będzie się zdarzać. Zmniejszy się ilość pożarów, błędów, pomyłek, nieporozumień, kumulacji, którym można było zapobiec.

Z czasem, będziesz mieć coraz więcej czasu na zarządzanie. Na strategiczną perspektywę, na planowanie i organizowanie.

Królewskie zadanie królewskiej ćwiartki matrycy zarządzania czasem

Życie nas przytłacza, rzeczywistość pędzi coraz szybciej i szybciej, a Ty mimo wysiłków coraz mniej możesz za nią nadążyć. Załatwiasz kolejne sprawy, a na liście zaczyna ich przybywać, zamiast ubywać. Naturalnie każda z tych arcyważnych spraw jest pilna, niecierpiąca zwłoki i absolutnie nie może być zignorowana. Nie jest łatwo znaleźć wyjście z takiego labiryntu!

Kiedy zaczniesz porządkować zadania, według matrycy Eisenhowera i wszystkich wskazówek, które tu podałam, to jest to doskonały pierwszy krok. Ale na pewno nie jest to wystarczające w dłuższej perspektywie.

Wolność czasu to podstawowy bardzo dobry wyznacznik tego, jak sobie radzisz z zarządzaniem samym sobą.

  • Czy masz odpowiednio dużo czasu na odpoczynek i życie poza pracą?
  • Czy w godzinach przeznaczonych na pracę masz odpowiednio dużo czasu na określenie wizji i celów, na długoterminowe planowanie, na zajmowanie się strategią i rozwojem swojej firmy?
  • Czy potrafisz sam siebie motywować i mobilizować?
  • Czy czujesz sens swojego działania i masz z niego satysfakcję?

Okazuje się, że problemy z zarządzaniem czasem to zaledwie wierzchołek góry lodowej, którą jest zarządzanie samym sobą. Na ten temat napisałam znacznie więcej w artykule Zarządzanie sobą w czasie, czyli rewolucja w skutecznym zarządzaniu czasem, biznesem i życiem

Poznaj też i zastosuj 5 najbardziej skutecznych metod i 3 ważne nawyki, o których piszę w artykule o tym, jak zarządzać czasem.

Polecam warsztat online Przestań tracić życie na pracę od rana do wieczora!, w którym uczę dokładnie technik i narzędzi zarządzania czasem, ale przede wszystkim tego, jak dbać o własną energię, priorytety i działania. Pokazuję metody, które sama z powodzeniem stosuję od lat. Zacznij bardziej świadomie i skutecznie działać, a będziesz mieć zupełnie inne rezultaty:

 

 

Fot.: © niroworld / Fotolia

Posted in Zarządzanie czasem.

Mentor i doradca biznesowy przedsiębiorców, psycholog i doświadczony menedżer, blogerka oraz skuteczny przedsiębiorca.

Jej unikalne podejście do pracy z właścicielami biznesu polega na postawieniu w centrum człowieka - przedsiębiorcy, jego marzeń, pragnień, osobistej satysfakcji, szczęścia i wolności.

Nieprzejednana zwolenniczka wolności, miłośniczka natury, entuzjastka życia, wrażliwa i mądra kobieta.