mężczyzna dotyka grafiki kompasu

Biznes przyszłości

Jak będzie wyglądał biznes przyszłości i czy Twój biznes może się do niego zaliczyć?

Tydzień temu proponowałam, żebyś zastanowił się, co jest ważne DLA CIEBIE w życiu. W TWOIM życiu. Co chcesz osiągnąć, co robić, jak pracować. Gdzie chcesz się znaleźć za 3-5 lat, czego dokonać, jak spędzać czas.

To ćwiczenie było tylko wstępem. Niezbędnym, jeśli chcesz, żeby Twój biznes faktycznie się rozwijał oraz, żebyś TY miał determinację do tego rozwoju go popychać. Aby tak się stało – najpierw musisz wiedzieć, czego TY chcesz, a dopiero później dostosować kształt Twojego przedsiębiorstwa do tych oczekiwań.

Firma, która chce aspirować do miana biznesu przyszłości, efektywnie rozwijać się, osiągać lepsze zyski i stabilnie wzrastać musi opierać ten rozwój na zmotywowanym zespole, w którym wszyscy pracownicy podzielają te same wartości, mogą się rozwijać i osiągać satysfakcję z pracy. Taki, oparty na wartościach, sposób zarządzania polega na kreowaniu pozytywnej „kultury organizacyjnej“.

To Twoja firma i TY decydujesz w jaki sposób ma działać i jakie wartości mają być dla zespołu najważniejsze.

Jasna i konsekwentnie realizowana kultura organizacji powoduje, że pracownicy stają się partnerami, wspólnie z Tobą wdrażającymi wizję i czerpiącymi satysfakcję z tego, co robią i jak mogą się rozwijać dzięki tej pracy. Jasne wartości pozwalają dobierać (i wychowywać) pracowników, którzy je podzielają oraz zdobywać i utrzymywać klientów, dla których te same wartości są cenne i są skłonni za nie zapłacić.

Jeżeli odrobiłeś zadanie domowe z zeszłego tygodnia i zastanowiłeś się, co jest dla Ciebie w życiu najważniejsze, to określenie podobnego przesłania dla firmy, nie powinno Ci już sprawić problemu.

Pamiętaj jednak! Praca, którą teraz wykonujesz może Ci służyć przez lata i może Ci przynieść sporo pieniędzy. Dlatego nie traktuj jej po macoszemu i nie poprzestawaj na ogólnej, mglistej wizji „co jest ważne”. Zastanów się dobrze JAK CHCESZ DZIAŁAĆ? Jak mają działać Twoi pracownicy? Jakie uniwersalne wartości mają się przejawiać w KAŻDYM aspekcie funkcjonowania Twojej firmy. Dla jakich wartości jesteś gotów poświęcić wiele (czasu, pieniędzy, wysiłku)? Co jest ważniejsze od pieniędzy?

Jakie są wartości firmy?

Czy jest to Uczciwość? Czy nieprzeciętna Jakość? A może zawsze i wszędzie – Zysk?

Nie poprzestawaj na przemyśleniu i określeniu co to jest. Zapisz te wartości i zastanów się czy są jednoznacznie zrozumiałe? Jak każda z nich będzie się przejawiała na co dzień? W zwykłych obowiązkach każdego z pracowników? Czy każdy z nich zrozumie je tak, jak Ty sobie tego życzysz? Jeżeli trzeba – objaśnij każdą z nich na piśmie.

Z tego miejsca już tylko krok do stworzenia WIZJI Twojego biznesu, takiego, jakim ma on być docelowo.

Myśląc o wizji Twojego biznesu bądź odważny. Nie ograniczaj się tym, jak on wygląda dzisiaj. To nie ma znaczenia. Najważniejszy jest punkt docelowy.

Musisz mieć jasność dokąd zmierzasz, zanim wyruszysz w tę podróż.

Wizja biznesu przyszłości mężczyzna dotyka grafiki kompasu

W swojej wizji, nie zapomnij uwzględnić takich obszarów jak:

Sprzedaż i Marketing – Co chcesz sprzedawać i komu? Czym ma się wyróżniać Twoja oferta od konkurencji? Na czym będzie polegała unikalna wartość tej oferty? Co będzie stanowiło o jej wyjątkowości? Jakie powinny być ceny na tle konkurencji? Jakie wrażenia ma dostarczać Twój produkt? Na czym ma polegać wyjątkowa obsługa?

Organizacja i Zespół – Jak duża ma być ta docelowa firma? Ile rynków, oddziałów, pracowników, klientów? Ja ma być zorganizowana praca? Jak ma być zarządzana? Ile osób będzie zatrudnionych? W jaki sposób mają pracować i być nadzorowani? Jakie mają być stosunki w zespole?

Finanse – Jakie planujesz docelowe obroty, zyski, przepływy pieniężne, rentowność? W jakim okresie czasu powinno to nastąpić?

Proponuję, żebyś opisał swoją wizję w podziale na takie trzy obszary, aby nic Ci nie umknęło. Każda z tych kwestii jest kluczowa. Na tej wizji, oraz na określonych wcześniej wartościach, będziesz mógł oprzeć strategię rozwoju firmy, którą opracujesz i zaczniesz realizować w 2019 r.

 

Fot. © vege / Fotolia