Jak prowadzić własny biznes?

Przeczytasz w 3 minut

Czy zastanawiałeś się kiedyś jak prowadzić własny biznes? Od czego zacząć? Jak sprawić, żeby niczym dom postawiony na solidnych fundamentach przetrwał lata? Zasady budowania fundamentów biznesu są podobne jak w przypadku budowy domu.

Fundamenty biznesu są jak fundamenty domu

Kiedy jako dziecko uczyłeś się rysować i próbowałeś narysować DOMEK, to, jeśli byłeś choć trochę podobny do mnie, zaczynałeś rysunek tak:

Najpierw dwie pionowe kreski – to ściany.

Później nad nimi dwie skośne – to dach.

W dalszej kolejności następowało „wypełnienie”: różne w zależności od wieku i umiejętności – na początku tylko koślawymi drzwiami, później też oknem, ale z czasem ho! ho! w oknie pojawiały się zasłonki i kwiatek, a na dachu komin i dachówki.

Dopiero na końcu dom zaczynał mieć grunt pod sobą i ewentualnie płot po bokach.

Tak, tak, kiedy teraz o tym myślę, to wydaje się to strasznie schematycznym wyobrażeniem, jednowymiarowym i na dodatek „od końca”. Kto by w ten sposób postawił prawdziwy dom?

Dorosłej Rzeczywistości inwestor najpierw wybiera działkę (grunt musi być odpowiedni), projektuje wymarzony dom, kładzie fundamenty, stawia ściany i dach, a dopiero później „wykańcza” wnętrze. Zasłonki i kwiatki w oknach to bardzo ostatni element.

A jak Ty prowadzisz swój biznes?

Czy według zasad Dorosłej Rzeczywistości?

Czy świadomie wybierałeś branżę i sposób działania? Zaplanowałeś model biznesowy? Zrobiłeś projekt? (w Dorosłej Rzeczywistości Biznesu ten projekt nazywa się „biznes plan”)

Czy zacząłeś od wylania fundamentów i postawienia ścian, czy od dachu?

Niestety spodziewam się, jaka jest odpowiedź.

Najczęściej mamy mgliste pojęcie o gruncie (czyli rynku i potrzebach klientów) i od razu zaczynamy konstruować dach (czyli sprzedawać co tylko i komu tylko się da). Nie chcę powiedzieć, że to karygodne, bo jednak w ten sposób zaczyna jakieś 80-90% biznesów i część z nich nawet odnosi sukces. Ale 50% tych biznesów upada w pierwszym roku działania, a kolejne 30% w następnym.

Pozostają na rynku te, które uporają się z ekspresowym wybudowaniem fundamentów i ścian i jako-takim dopasowaniem do nich istniejącego wcześniej dachu.

Co oczywiste, te „prowizoryczne konstrukcje” często całkiem dobrze działają przez długie lata. Nie ma w tym nic złego, poza… trudnościami z zarządzaniem, chaosem i tym, co najwięcej kosztuje, czyli niską efektywnością działania. I niestety, każdy kryzys na rynku weryfikuje te firmy.

Fundamenty sukcesu w czasie kryzysu

Efekty takich konstrukcji domowej roboty, mogłeś zaobserwować w czasie ostatniego światowego kryzysu w latach 2008-2009. Upadały również przedsiębiorstwa duże, które nie wyglądały na „domowe prowizorki”, ale…

Po pierwsze najczęściej łatwo było zidentyfikować braki w zarządzaniu (choćby brak dostatecznej elastyczności kosztów i zabezpieczenia przed ryzykiem utraty płynności), które doprowadzały do katastrofy. Takie błędy jak widać zdarzają się również większym.

Po drugie – czasem następował efekt domina, ale również w tym wypadku dobre zarządzanie i mądre decyzje mogłyby często uratować firmę.

Polecam gorąco artykuł 5 wskazówek jak wykorzystać kryzys, żeby rozwinąć biznes jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat.

Jak prowadzić własny biznes, żeby przetrwał lata?

Dobra wiadomość jest taka, że zupełnie przeciwnie niż w przypadku domu – strategie i organizację firmy można korygować, a zarządzanie udoskonalać. I jest to proces ciągły przez całe życie biznesu. Fundament to zdrowe finanse i zarządzanie nimi, dbanie o płynność i wzrost, poprawa rentowności, umiejętne motywowanie zespołu i umożliwianie mu skutecznej pracy (lepsza organizacja procesów i systemowe zarządzanie). Jeżeli chcesz prowadzić własny biznes skutecznie, to potrzebujesz przede wszystkim odpowiednio wyznaczyć priorytety działania.

Po 10 latach od poprzedniego światowego kryzysu, po kolejnym wzroście gospodarki, analitycy i ekonomiści wyczuwają zbliżanie się kolejnej bessy. Rynki są na szczycie koniunktury, co oznacza, że w przeciągu kilku najbliższych lat zacznie się spadek. Albo powolny, albo bardziej gwałtowny. I wtedy ponownie rynek zweryfikuje która firma ma solidne fundamenty, a która powstała „na chwilę”.

Dlatego, jeżeli chcesz zadbać o przyszłość swojej firmy, to już dzisiaj wróć do podstaw:

  1. Zadbaj o wyniki finansowe i płynność, czyli: 2 rzeczy, które MUSISZ wiedzieć o swoim biznesie, żeby spać spokojnie
  2. Przeanalizuj rynek i swoich klientów, zastanów się jak mógłbyś jeszcze lepiej spełniać ich potrzeby i wyróżnić się od konkurencji. O sprzedawaniu, marketingu i relacjach z klientami przeczytasz w artykule Jak skutecznie sprzedawać w małej firmie? Kompletny plan od A do Z
  3. Nie przestawaj zwiększać efektywności działania, wydajności Twojej organizacji: uporządkuj procesy, zlikwiduj działania nieefektywne, usprawnij organizację. Pisałam o tym dokładnie tutaj: Bez tych 5 elementów Twoja firma może utonąć w chaosie

To wszystko brzmi skomplikowanie, ale jest niezbędne.

Zacznij od przyjrzenia się modelowi ekosystemu biznesu, który jest bardzo przydatny w planowaniu priorytetów:

Jeżeli nie wiesz, jak zacząć, to poszukaj wiedzy na tym blogu, albo umów się na konsultację zarządczą, żeby sprawdzić sytuację i ustalić plan działania.

 

Twoi znajomi też powinni to przeczytać? Śmiało, daj im znać!
Posted in Strategia i rozwój, Organizacja i zarządzanie and tagged , , .