Podstawa to odpowiednie narzędzia…

Podstawa to planowanie cash flow

Jedną z podstawowych kwestii, jeśli chodzi o kontrolowanie finansów w Twojej firmie jest analiza zysków oraz planowanie cash flow. W obu przypadkach warto zadbać o odpowiednie narzędzia.

Czy czytałeś już „Kwadrant przepływu pieniędzy” Roberta Kiyosaki? Tak, to ten sam, który napisał książkę „Bogaty ojciec, biedny ojciec”. Obie pozycje należą, moim zdaniem, do kanonu lektur obowiązkowych małego przedsiębiorcy. Można się z nimi nie zgadzać, ale trzeba poznać ten punkt widzenia.

Jeżeli więc czytałeś „Kwadrant przepływu pieniędzy”, to na pewno rozumiesz zasadniczą różnicę między Samozatrudnionym a Biznesmenem. Obaj prowadzą tzw. firmy. Ale pomiędzy tymi przedsiębiorstwami zachodzi kluczowa różnica jakościowa.

Od czego zależy sukces Twojej firmy?

W rzeczywistości gospodarczej ogromna większość powstających firm to właśnie mikroprzedsiębiorstwa tworzone przez Samozatrudnionych. Tylko nieliczni z nich będą chcieli i potrafili urosnąć do poziomu małej firmy i rozwinąć organizację prawdziwego biznesu. Tak naprawdę kluczowy w tej zmianie nie jest wzrost obrotów, ilości klientów, produkcji… Tym, co musi się dokonać, aby firma przetrwała ten skok i, aby stała się prawdziwym biznesem, jest zmiana sposobu prowadzenia firmy, jej organizacji i sposobu działania. Dopiero taka zmiana uwolni właściciela i pozwoli mu realizować swoje pasje.

Być może przyglądałeś się już schematowi czterech elementów sukcesu w biznesie:

Opracowanie: CAMINA Marta Łazar

Ale nieuchronnie rodzi się pytanie Co najpierw? Od czego zacząć? Jaki powinien być pierwszy krok?

I to jest zasadnicze pytanie, jeśli chcesz dokonać skoku jakościowego od mikrozarządzanego mikroprzedsiębiorstwa do prawdziwego biznesu.

Nie wiem, jaka jest Twoja sytuacja. Nie wiem, jak działa Twój biznes. Nie wiem, w jakiej jest kondycji.

A mimo to, a może właśnie dlatego… zaczęłabym od rzetelnej i obiektywnej diagnozy stanu Twojego biznesu. Taką diagnozę najlepiej zrobić poprzez finanse. Właśnie tam, jak w soczewce skupiają się wszystkie problemy. I tam, w najbardziej syntetyczny sposób można sprawdzić, co w firmie piszczy. I, wreszcie, to finanse w pierwszej kolejności mogą zdecydować o powodzeniu lub niepowodzeniu twoich planów.

Zakładam jednak, że fantastycznie znasz się na tym co robisz, ale od wyliczeń finansowych wolisz trzymać się z daleka. Zatrudniłeś księgową, a Twój kontakt z finansami ogranicza się do przekazania jej papierów raz w miesiącu. I co w takiej sytuacji?

Podstawa to planowanie cash flow

Jeżeli naprawdę chcesz rozwinąć swój biznes, to uczciwie uprzedzam, że podstawową umiejętność rozumienia finansów swojej firmy musisz posiąść.

Podstawa to planowanie cash flowAle… ten proces NIE MUSI być bolesny.

Proponuję zacząć od absolutnego początku, który każdy rozumie intuicyjnie. Od zarządzania gotówką.

Jak to robisz z budżetem domowym? Wiesz, ile masz do wydania co miesiąc, wiesz jakie masz wydatki. Jedno minus drugie daje odpowiedź na pytanie czy stać Cię na ekstra wakacje, czy też raczej musisz zacisnąć pasa… Proste i banalne.

A wiesz dlaczego w biznesie nie jest równie prosto?  Z bardzo banalnej przyczyny. Jedyna różnica między budżetem domowym a biznesowym, to znaczne przesuwanie w czasie wydatków i wpływów w przypadku tego drugiego.

Przychody nie od razu stają się wpływami, a koszty – nie od razu wydatkami. Są też koszty, które nie są wydatkami, wydatki, które nie są kosztami i wpływy, które nie są przychodami. Same komplikacje!

Są jednak ludzie, wcale nie supermani, którzy potrafią tą gotówką w biznesie zarządzać. Jak to robią?

Zupełnie prosto. Używają odpowiednich narzędzi. Jeżeli chodzi o zarządzanie gotówką, takim narzędziem jest arkusz planowania wpływów i wydatków. W najprostszej wersji – kartka papieru, w nieco bardziej zaawansowanej – odpowiednio przygotowany arkusz Excel.

W tym bezpłatnym poradniku pokazuję krok po kroku jak w prostej tabeli możesz planować cash flow (przepływy gotówki) w swojej firmie.

Wyobraź sobie o ile łatwiej byłoby podejmować codzienne decyzje, gdybyś dokładnie wiedział:

  • ile gotówki musisz zarezerwować na wynagrodzenia, podatki, płatności dla dostawców,
  • ile wpływów możesz spodziewać się za tydzień, za dwa tygodnie, za miesiąc,
  • ile gotówki pozostanie Ci do dyspozycji,

… gdybyś miał to wszystko zawsze zebrane w wygodnym zestawieniu pod ręką, zamiast wciąż obliczać, wyliczać i nigdy nie być pewnym, czy wystarczy.

Analiza wyniku firmy, przychodów i kosztów

Jeżeli chcesz zająć się także analizą wyniku całej firmy oraz wyniku na konkretnym projekcie, przychodami i kosztami, to możesz skorzystać z arkuszy Excel, których ja sama używam od lat dla wieku moich klientów. Gotowe, edytowalne arkusze, razem z instrukcją wideo znajdziesz w moim sklepie: Pakiet Licz zyski jak PRO!

 

Fot.: © zhu difeng / Fotolia

Jeśli ten wpis może być wartościowy dla Twoich znajomych, to śmiało! Podziel się z nimi :-)